چشم اندازهفته نامه

آیا ایران آمادگی لازم برای خودروهای برقی را دارد؟

پاسخ کوتاه به این سؤال این است که “بله، ایران آمادگی لازم برای خودروهای برقی را دارد، اما به برخی زیرساخت‌ها و حمایت‌های دولتی نیاز دارد.”

شائبه غالب مردم در مورد عرضه خودروهای برقی در ایران به تأمین برق لازم، امکان سرویس و خدمات به این خودروها، هزینه بالای تعویض باتری‌ها و قیمت بالای خود ماشین‌ها خلاصه می‌شود. بر اساس پیش‌بینی‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، تعداد خودروهای برقی در ایران تا سال ۱۴۰۴ به ۱۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید.

در زمینه فناوری، ایران در حال حاضر در زمینه تولید خودروهای برقی در مراحل اولیه است. شرکت‌های خودروسازی ایرانی مانند ایران‌خودرو، کرمان موتور، مپنا و سایپا درحال‌توسعه و برنامه‌ریزی تولید خودروهای برقی هستند. وزیر جدید صنعت از مشوقان و طرفداران الکتریکی‌سازی است. علاوه بر این، در سال ۱۴۰۱، شرکت مپنا با همکاری شرکت‌های ایرانی و خارجی، خط تولید باتری لیتیوم یون را در شهر شیراز راه‌اندازی کرد. این خط تولید ظرفیت تولید ۱۰۰ میلیون سلول باتری لیتیوم یون در سال را دارد و برای تولید باتری‌های مورد استفاده در وسایل نقلیه برقی، تجهیزات الکترونیکی و ذخیره انرژی در نظر گرفته شده است.

همچنین، شرکت نواسی در سال ۱۳۹۹ موفق به تولید اولین سلول آزمایشگاهی باتری فلز – هوایی با ظرفیت انرژی بالا شد. این باتری‌ها که بر پایه لیتیوم هستند، می‌توانند تا ۵ برابر انرژی بیشتری نسبت به باتری‌های لیتیوم یون ذخیره کنند. با توجه به پتانسیل بالای بازار باتری‌های لیتیوم یون در ایران و جهان، پیش‌بینی می‌شود که تولید این نوع باتری در ایران در سال‌های آینده افزایش یابد.

بااین‌حال، ایران در زمینه زیرساخت‌های خودروهای برقی هنوز با چالش‌هایی روبرو است. تعداد ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی در ایران بسیار محدود است. این امر می‌تواند برای مالکان خودروهای برقی مشکل‌ساز باشد. برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای توسعه زیرساخت‌های شارژ خودروهای برقی در ایران، ایجاد ۱۰ هزار ایستگاه شارژ تا سال ۱۴۰۴ است. این برنامه شامل احداث ایستگاه‌های شارژ عمومی در اماکن پرتردد مانند مراکز تجاری، پارکینگ‌ها و بزرگراه‌ها، و همچنین توسعه ایستگاه‌های شارژ خانگی و محل کار است.

علاوه بر این، قیمت خودروهای برقی در ایران در ابتدا نسبتاً بالا خواهد بود. این امر می‌تواند مانعی برای پذیرش خودروهای برقی در ایران باشد.

با توجه به این چالش‌ها، ایران برای گسترش استفاده از خودروهای برقی نیاز به سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و حمایت‌های دولتی دارد. دولت ایران می‌تواند با ارائه یارانه‌های دولتی، مالیات‌های کمتر، و حمایت‌های مالی از شرکت‌های تولیدکننده، به گسترش استفاده از خودروهای برقی کمک کند.

در صورت رفع این چالش‌ها، ایران می‌تواند به یکی از قطب‌های تولید و استفاده از خودروهای برقی در منطقه تبدیل شود.

چرا خودروهای برقی؟

ایران در حال حاضر با چالش‌های بزرگی در مصرف سوخت و آلایندگی روبروست. دولت قصد دارد تا با استفاده از ابزارهای کنترلی چون کارت سوخت و محدودیت در سهمیه سوخت یا با افزایش قیمت، میزان مصرف سوخت را با میزان تولید هماهنگ کند. بااین‌حال به دلایل مختلفی که مهم‌ترین آن، تکنولوژی پایین و از رده خارج خودروهای تولیدی است و همچنین تأثیرات تورمی غیر قابل کنترل افزایش بهای سوخت، تاکنون به موفقیتی در این زمینه دست نیافته است. میزان هدررفت منابع و ثروت ملی توسط خودروهای بنزینی به حدی است که تقریباً تأثیر آن روی اقتصاد همه کشور به‌وضوح قابل مشاهده است. بارها در پدال هم به این نکته اشاره کرده‌ایم که با کنترل مصرف سوخت از طریق بهسازی تکنولوژی خودروهای تولیدی می‌توان به چه میزان چشمگیری بر درآمدهای عمومی افزود. حال بخشی از این صرفه‌جویی‌ها می‌تواند به سمت ایجاد زیرساخت‌هایی برای خودروهای برقی برود و بخش دیگری برای رفع مشکلات کشور و فقر استفاده شود.

مهم‌ترین زیرساخت‌ها برای عرضه خودروهای برقی عبارت‌اند از:

  • ایجاد شبکه‌ای از ایستگاه‌های شارژ: این امر برای اطمینان از اینکه صاحبان خودروهای برقی می‌توانند به‌راحتی و به سرعت خودروهای خود را شارژ کنند، ضروری است. دولت‌ها می‌توانند با ارائه مشوق‌هایی برای ساخت و راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ، به توسعه این زیرساخت کمک کنند. ایستگاه‌های شارژ باید در پارکینگ‌ها، مجتمع‌های بین‌راهی، مجموعه‌های فرهنگی و تفریحی بزرگ، فروشگاه‌های بزرگ، پارک‌ها و مناطق گردشگری و حتی پمپ‌بنزین‌ها تعبیه شوند.
  • ارتقای شبکه برق: خودروهای برقی نسبت به خودروهای بنزینی به برق بیشتری نیاز دارند. دولت‌ها می‌توانند با سرمایه‌گذاری در شبکه برق، به اطمینان از اینکه می‌تواند از افزایش تقاضای برق ناشی از خودروهای برقی پشتیبانی کند، کمک کنند. مصرف برق در ایران در حال حاضر بیشتر از میزان تولید آن است و با ورود خودروهای برقی به شکل انبوه می‌تواند تبدیل به چالشی بزرگ شود. انتقال سرمایه از بخش تولید بنزین به تولید برق می‌تواند کمی از این گره‌ها را باز کند.
  • توسعه زیرساخت‌های تولید باتری: باتری‌ها یکی از اجزای کلیدی خودروهای برقی هستند. دولت‌ها می‌توانند با سرمایه‌گذاری در توسعه و تولید باتری‌های جدید، به کاهش هزینه‌ها و افزایش عملکرد باتری‌ها کمک کنند. دانش تولید باتری‌های مدرن، باعث می‌شود تا تولید خودروهای برقی، وابستگی کاملی به تأمین‌کنندگان آنها ایجاد کند و در صورت هرگونه چالشی در تأمین مانند تحریم، برنامه‌های تولید خودروها مختل خواهد شد.

شارژ خودروی برقی الکتریکی / electric car charging

علاوه بر این، دولت‌ها می‌توانند با اتخاذ سیاست‌هایی برای تشویق مردم به استفاده از خودروهای برقی، به گسترش استفاده از این خودروها کمک کنند. این سیاست‌ها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ارائه یارانه‌های دولتی برای خودروهای برقی: این امر می‌تواند هزینه خودروهای برقی را برای مصرف‌کنندگان کاهش دهد. دولت این یارانه پرداختی را به‌آسانی از کاهش پرداخت یارانه سوخت، جبران می‌کند.
  • کاهش مالیات بر خودروهای برقی: این امر می‌تواند خودروهای برقی را برای مصرف‌کنندگان جذاب‌تر کند. خودروهای الکتریکی، مشکلات عمومی کمتری نظیر آلایندگی دارند و این موضوع به میزان زیادی به دولت برای کنترل آلایندگی کمک می‌کند و هزینه‌های آن را می‌کاهد و بنابراین طبیعی است که انتظار کاهش مالیاتی برای چنین خودروهایی داشته باشیم.
  • ممنوعیت یا محدودیت استفاده از خودروهای بنزینی در مناطق شهری: این امر می‌تواند به کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت هوا کمک کند. مزایای خودروهای الکتریکی برای حمل‌ونقل شهری باعث شده تا قوانین محدودکننده زیادی برای تردد درون‌سوزها در کشورهای پیشرو تا چند سال آینده وضع شود.

قیمت و هزینه‌ها

خودروهای برقی به‌واسطه گرانی باتری‌های مدرن، در حال حاضر از مدل‌های مشابه درون‌سوز گران‌ترند. دولت‌ها با ارائه مشوق‌هایی این اضافه هزینه را برای مصرف‌کنندگان جبران می‌کنند. لازم است که دولت ایران نیز همان گونه که پیش از این تصویب شده بود، تعرفه واردات چنین خودروهایی را صفر نگاه دارد. البته به نظر می‌رسد با نمایش تعدادی خودروی چینی و ایرانی برقی شده که توسط خودروسازان اصلی کشور رونمایی شده‌اند، این مصوبه، تغییر یابد و به بهانه حمایت از تولید خودروهای برقی داخلی، واردات این خودروها نیز مشمول تعرفه شوند؛ بنابراین با حضور خودروسازان داخلی در این حوزه، احتمال دسترسی عموم مردم با قیمت جهانی به چنین خودروهایی دورازذهن خواهد بود. این موضوع می‌تواند مزایای چنین خودروهایی را برای مردم و دولت به نفع منافع تولیدکنندگان از بین ببرد.

دولت‌های بسیاری در سراسر جهان به سرعت در حال سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های خودروهای برقی هستند. این امر به گسترش استفاده از این خودروها و کاهش آلودگی هوا و گازهای گلخانه‌ای کمک خواهد کرد و اهمال و ازدست‌دادن فرصت در این زمینه می‌تواند کشور ما را در این زمینه به شدت دچار خسران نماید.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۳ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۵۸ دیدگاه‌ها

  1. blackwing

    ۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (799 ديدگاه)

    حمایت دولتی !!!
    Nice joke 😏

    موافقم 89
    مخالفم 8
    1. net

      ۴ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (2883 ديدگاه)

      کشورهای جهان سوم مثل ایران نمی تواند

      موافقم 31
      مخالفم 21
      1. net

        ۵ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (2883 ديدگاه)

        ماشین برقی برای کشورهای جهان سوم فقیر و ضعیف مثل ایران بدرد نمی خوره

        موافقم 25
        مخالفم 15
      2. Python

        ۶ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (1113 ديدگاه)

        اگه نمیتوانستد
        الان تو نه در ایران
        بلکه در یک کشور کوچک با پرچم شهرت زندگی میکردی

        موافقم 6
        مخالفم 18
        1. ع

          ۶ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (3 ديدگاه)

          باهوش ما ماشینا معمولی به زور راه می‌ره نصفشون که از قوطی حلبین اونوقت تو چی میگی اینجا

          موافقم 2
          مخالفم 2
      3. ا ج

        ۸ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (48 ديدگاه)

        چرا نمی تواند؟ موتور دی سی با درایور همین اتفاقا همه میتوانند خودروی الکتریکی بسازند چون مثل خودروهای الان نیازی به مهندسی سطح بالا نداره

        موافقم 0
        مخالفم 1
    2. net

      ۴ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (2883 ديدگاه)

      ماشین برقی برای کشورهای پیشرفته امریکای شمالی و کشورهای اروپایی و استرالیا و ژاپن و کره و سنگاپور و کشور تایوان و کشور هنگ کنگ خوبه

      موافقم 31
      مخالفم 17
      1. مجتبی .

        ۵ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (1095 ديدگاه)

        والبته امارات وقطر وکویت وعربستان و…. فقط چندتا آفریقایی وما

        موافقم 9
        مخالفم 21
    3. NAVID۰۰۹۸

      ۴ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (9858 ديدگاه)

      هنوز که هنوزِ ، نمایندگی‌های ما از هر نظر توانایی لازم جهت سرویس و خدمات خودرویی رو ندارند و مجموعه‌های خصوصی دارند با پشتکار و علم لازم ، خودروهای مردم را سرویس میدهند و اگر به جرئت میگم پابه‌پایِ نمایندگی‌های خارجی هم حتی شاید بهتر و باوسواس‌تر کار انجام دهند !!!

      بعد اینا چجوری میخوان خدمات بدهند به هیبریدی یا حتی برقی که صحبتش هست !!!

      تهت هر شرایطی این خریدار هست که ضرر میبینه !

      موافقم 17
      مخالفم 15
    4. Reza Waffen SS

      ۵ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (5299 ديدگاه)

      ایران هنوز آمادگی لازم برای خودرو های سوخت فسیلی رو نداره چه برسه به خودرو های برقی

      موافقم 37
      مخالفم 9
  2. مازیار

    ۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (813 ديدگاه)

    خیر، ایران فقط آمادگی لازم برای دزدی ها و غارت های برقی را دارد.
    غارتهایی همچون برق سریع و غیر قابل تشخیص

    موافقم 90
    مخالفم 13
    1. زیزیگولو

      ۴ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (4340 ديدگاه)

      به نظر من هم خیر

      موافقم 26
      مخالفم 3
    2. دیا

      ۴ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (105 ديدگاه)

      دمت گرم بخدا مثه برق غارت می کنن. ما خیلی وقته برقی شدیم تو غارت.

      موافقم 30
      مخالفم 7
  3. پژمان

    ۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (66 ديدگاه)

    اول که از سال ۸۰ هنوز نتونستن پمپ گاز برای ماشین های دوگانه به اندازه کافی بزنن
    دوم ، همینجوری تو تأمین برق مصارف خونگی موندن چه برسه به ماشین

    موافقم 67
    مخالفم 9
  4. امیر

    ۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (689 ديدگاه)

    جواب : خیر !! دولتی که نمیتونه برق مورد نیاز خانوار در تابستان رو تامین کنه ، توقع دارین آمادگی ورود خودرو های برقی رو داشته باشه 🤣😂😂 ، ما هر روز برق خونمون برای دو ساعت قطع میشه و یه بار به اداره برق زنگ زدم و ازشون پرسیدم چرا برق هر روز قطع میشه ، بهم گفتن : اشتباه از شما مردم هست که در مصرف برق صرفه جویی نمی‌کنید!! ( یعنی تازه دو قورتو نیمشون هم باقی بود ) بعد توقع دارین ایران آمادگی لازم برای خودرو های برقی رو داشته باشه !!

    موافقم 73
    مخالفم 9
    1. ❤BMW❤

      ۵ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1244 ديدگاه)

      گل من ،
      دو مسئله
      یکی اینکه چرا فقط برق خونه شما قطع میشه ؟
      و دوم اینکه حتما اروپا خوبه که مردمش به طور متوسط ۱۱۰ تا ۱۱۳ برابر ما پول برق میدن ،
      مثلا تو فرانسه پول هر مگاوات ساعت ، ۳۷۷ دلاره !!
      هزینه های اونجا همه چی رو جبران میکنه
      مثلا اینکه پول اجاره خونه اونجا واسه یه سوئیت خیلی کوچیک ۴۰ متری ، ۱۰۰۰ تا ۱۳۰۰ یورو
      یا توی آلمان باید پول اشتراک تلوزیون بدی ، که اگه پولشو ندی ، می‌برن دادگاه و شاید زندانی بشی ،
      یا باز توی آلمان باید واسه اینکه زباله هات رو ببری بیرون ، پول بدی
      یا باز هم توی آلمان باید واسه زدن چمن های حیاط خونه ات پول بدی
      مالیات هم که تقریبا نصف حقوقت رو می‌بره ،
      مثلا ۴۷/۴ درصد تو فرانسه
      ۴۷ درصد تو دانمارک
      ۴۶ درصد تو بلژیک
      و …

      موافقم 10
      مخالفم 66
      1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

        ۵ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (2121 ديدگاه)

        این حرفا دیگه قدیمی شده و همه ما چند نفر آشنا در اروپا و آمریکا داریم که برامون تعریف کنم شرایط چه طور هست
        درآمد ماهی چند هزار یورو، صرف مالیات و رفاه عمومی و انرژی مصرفی و درمان می‌شه، از اون طرف یک کارمند ساده به راحتی ازپس اجاره خونه و خرید ماشین قسطی برمیاد
        اصلا هم ناراحت نیست که پس انداز نداره

        موافقم 61
        مخالفم 10
        1. Elsan Bakhshizadeh

          ۵ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (31 ديدگاه)

          ولی برقی برای ایران اصلا و اصلا کاربرد نداره
          یعنی اگه خراب شد هیچ تعمیرگاهی بلد نیست چطور تعمیر کنه و نمایندگی هم نیست و ایستگاه های شارژ هم نیست و اگه اومد فقط برای تهران می اید

          موافقم 16
          مخالفم 0
        2. ❤BMW❤

          ۵ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (1244 ديدگاه)

          خب جناب اشتری ،
          بیاید حساب کنید ،
          یه کسی که ماهی ۴۰۰۰ هزار دلار حقوق میگیره
          حدودا ۱۹۰۰ دلار مالیات میده
          حدودا ۱۲۰۰ دلار هم اجاره خونه که کلا ۹۰۰ دلار واسش میمونه
          تقریبا ۱۰۰ دلار واسه هر باک بنزین اگه تو یه ماه کلا یه بار بنزین بزنه که ۸۰۰ دلار واسش میمونه
          ۳۰۰ دلار دیگه واسه خدمات دولتی مثل گاز و برق و … ، که ۵۰۰ دلار واسش میمونه
          اگه هر دو ماه یه بار بره دکتر خودشو ویزیت کنه مثلا تو آلمان یه ویزیت ساده میشه حدود ۳۰۰۰ دلار
          حدودا ۲۰۰ دلار واسه مواد غذایی که ۳۰۰ دلار میمونه
          و تازه اقلامی مثل پوشاک و قسط ها و موارد دیگه می‌مونه که باید با ۳۰۰ دلار همه رو بده ،
          و من ، پول دکتر و حساب نکردم که اونجوری باید کلی قرض میگرفت

          موافقم 3
          مخالفم 17
        3. Anti Tesla

          ۷ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (549 ديدگاه)

          آقای اشتری بمیرم اگه دروغ بگم!
          زباله،تلوزیون،مالیات،اجاره خونه(داداشم بیشتر میداد)،برق(ایتالیا کمتره)،…
          آقا اگه خواستی شماره یک خانم تو انگلیس ،سه تا آقا و یک زن و شوهر در ایتالیا،یک پیرمرد در هلند و داداشم و بقیه که در خارج کشور حضور دارند و داشتند، رو بدم.
          فقط نگو با ایران مقایسه کنند،شما فقط سوال کن اونجا چه شرایطی رو دارند!همین.
          چرا گفتم نگید که با ایران مقایسه کنند؟
          چون تصویر خیلییی بدی از ایران بهشون نشون دادند.
          اون بنده خدا پیرمرده که ۶۰ سالشه،میگه که تو ایران جنگ شده بین مردم و دولت و هر دو طرف تیراندازی می کنند،با جنگند و هلیکوپتر سمت مردم تیر می زنند و این حرفا!
          آقا اونجا فقط برای درس و زندگی خوبه!
          برای ثروت اندوزی نیس!
          هرچی اضافه بیاری میره برا دولت!
          خود دانی،اگه تو ایران هیچی نداری،برو!
          ولی اگه داری،برو کشور های سرمایه داری،مثل کانادا، آمریکا، برزیل،…

          موافقم 3
          مخالفم 0
        4. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۷ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (2121 ديدگاه)

          من هم دوستانی دارم که اتفاقا آلمان و ایتالیا هستند
          رضایت چندانی ندارند اما خوب حاضر به برگشت هم نیستند و معتقدند که اون محیط براشون بهتره
          سوئد و دیگر کشورهای اسکاندیناوی هم سطح عالی رفاه، درآمد خصوصا برای دانشجویان دکترا وجود داره اما هوای سرد، خونه های کوچیک و مالیات سنگین هم هست
          در مجموع خیلی جالبه که ایرانی‌های مقیم اسکاندیناوی و هلند، خیلی راضی تر هستند نسبت به ایرانی های آلمان و ایتالیا و فرانسه
          مورد دیگه اینکه بسیاری از ایرانی های مهاجر اروپا، وقتی پاسپورت خارجی می گیرن، تغییر مکان به امریکا دارن
          در نهایت فکر می کنم بهترین جای دنیا برای زندگی یک خارجی، امریکا و کانادا و استرالیا هست
          البته من تجربه دوستان و فامیل خودم رو این طور برداشت کردم

          موافقم 5
          مخالفم 0
      2. مازیار

        ۵ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (813 ديدگاه)

        شما تمام آمارها رو اینقدر دقیق داری و ارائه میدی؟
        یا فقط به سبک ۲۰:۳۰ همه بدن ما خوبیم؟!

        موافقم 30
        مخالفم 8
        1. Anti Tesla

          ۷ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (549 ديدگاه)

          آقای عزیز با کسی آلمان رو مقایسه نکرد!
          فقط شرایط زندگی رو توضیح داد و این هم بگم‌ شرایط کار کردن تو کشور های کمونیستی و سوسیالیستی یکسان است.

          موافقم 2
          مخالفم 0
      3. SS

        ۵ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (725 ديدگاه)

        بعضی ها طوری میان تز میدن که انگار سال 1300 شمسی هست و فقط خودشون خارجه بودن و هیچ کس خبر نداره.
        بله در خارجه شما مالیات تا 50 درصد حقوق هست (نه همه کشورها)، هزینه انرژی نسبتا بالاست ولی کشورهایی که ذره ای منابع طبیعی نداشتن با این مالیات ها بهترین زندگی رو برای عموم مردم خود ساختن.
        اینجا یه عده یاد گرفتن پول های منابع طبیعی رو به جیب بزنن مالیات هم به سبک کشورهای اروپایی بگیرن آخر یه هزینه انرژی رو که از تورم جا مونده رو علم کنند و منتش به سر مردم باشه که شما دارید مفت زندگی میکنید. بله هر وقت شما حقوق مردم رو جهانی کردی میتونی هزینه انرژی رو هم جهانی بگیری که در سال های قبل حتی بدتر از این هم بود.
        کسی یادش نرفته که قیمت فوب خلیج فارس بنزین لیتری 700 تومن شده بود و شما 1000 تومن بنزین میفروختی و صدات در نمیومد. بله به زمانش شما هم قیمت انرژی رو از مردم گرفتی. حالا تصمیم گرفتی هر سال نصف پول ملت رو از تو حساب ها بدزدی و نرخ ارز رو دو برابر کنی دیگه حق پر رویی و گفتن این که انرژی ارزون هست رو نداری.

        در ضمن اگر خبر نداری یا خودت رو به نادانی میزنی متوسط مصرف انرژی خانگی در آمریکا ماهیانه بیش از 800 کیلووات ساعت هست. من که در این کشور گرمسیر دارم با 200 کیلووات در تابستون زندگی میکنم فوق کم مصرف هستم اما به نظر شما در مرز پر مصرفی هستم. در عصر اطلاعات این نوع وقاحت جایی نداره…

        موافقم 18
        مخالفم 2
      4. مجتبی .

        ۶ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (1095 ديدگاه)

        bmvعزیز یک پناهنده سیاسی توآلمان که هیچ کاری بهش نمیدن وفقط بابیمه بیکاری دولتی زندگی میکنه خورد وخوراکی داره که خانواده داداشش که اینجا گوشت فروشی داره وضعش توپه تاحالا به خودشون ندیده بودن. مالیات تصاعدیه وبالاترینش اونیه که شما گفتی وگرنه از حداقل حقوق به پایین مالیات ندارن واز حداقل به بالا نصبت به درآمد مالیات بیشتر میدن. میتونی بادوبار پول زدن چمن خونت یک چمن زن بخری وخودت مجانی بزنی و… لطفا جو الکی ندین وآمارهای مموتی نسازین.

        موافقم 6
        مخالفم 1
        1. Anti Tesla

          ۷ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (549 ديدگاه)

          خودت داری میگی سیاسی!
          به ابولفضل شماره خواستی بدم،تماس بگیر بپرس!

          موافقم 0
          مخالفم 0
      5. Python

        ۶ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (1113 ديدگاه)

        از قیمت زیاد برق توی اروپا نگو
        بگو توی اروپا برق مفته تا تحسینت کنن

        موافقم 3
        مخالفم 9
        1. مازیار

          ۶ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (813 ديدگاه)

          نه …
          توی اروپا مفت نیست
          توی ایران آب و برق مجانیه همه را هم صاحب خانه کرده اند
          الان حدود ۴۵ ساله
          چطور خبر نداری؟!!

          موافقم 11
          مخالفم 3
        2. ع

          ۶ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (3 ديدگاه)

          تو ددت تو اروپاست ننت تو اروپاست ها کیت اروپایی؟
          بعدم تو از امکانات اروپا نمی گی از درآمد مردمش نمی گی از آزادی بیانش چرا نمی گی

          موافقم 4
          مخالفم 2
  5. JDM

    ۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (449 ديدگاه)

    معلومه که نداره ما همینطوریش از بحران انرژی عذاب میکشیم اگه قرار باشه خودروی الکتریکی زیاد شه تو کل کشور برق به صورت نوبتی قطع میشه
    مورد بعدی هزینه خود ماشین و باطری و هزینه برق تو ایران
    ارائه یارانه و کاهش مالیات هم تبلیغ و دروغی بیش نیست

    موافقم 30
    مخالفم 3
  6. آلمان 🇩🇪🇩🇪

    ۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (27 ديدگاه)

    خیلی متشکرم آقای عقیلی مقاله بشدت کامل و جامع بود اما باز یه مشکلی هست اونم اینه که حتی اگه تمامی چیز هایی که گفتید محقق هم بشه برقی هایی که وارد میشن صددرصد چینی خواهند بود اونم نه محصولاتی با کیفیت بلکه از برند های که حتی خود چینی ها هم اسمشون رو نشنیدند

    موافقم 29
    مخالفم 2
  7. آرین

    ۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (444 ديدگاه)

    نمیتونن زیرساخت تولید گاز و بنزین رو گسترش بدن و به اندازه مصرف برسونن، به جاش مصرف رو سرکوب میکنن. حالا زیرساخت این رو چجوری میخوان آماده کنن؟
    عاقبت این طرح هم شبیه واکسن کرونای ایرانیه.

    موافقم 22
    مخالفم 4
  8. POUYAN

    ۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (166 ديدگاه)

    به نام خدا
    .
    .
    .
    خیر!
    .
    .
    .
    پایان

    موافقم 35
    مخالفم 6
  9. Kato

    ۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (439 ديدگاه)

    ایران فقط آمادگی تورم و فلاکت و بدبختی و غارت و فقر و فاصله طبقاتی و ریز گردها و تحقیر بین‌المللی و … داره

    موافقم 36
    مخالفم 5
  10. علی جردن

    ۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (905 ديدگاه)

    اگر قراره چینی ها بصورت انحصاری وارد ماجرا بشن ایرانی ها آمادگی کامل دارن اما اگر تسلا و تویوتا بخواد تکنولوژی برقی رو به ایران انتقال بده ایران آمادگی و زیرساخت نداره×xX

    موافقم 23
    مخالفم 5
  11. والاپور

    ۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    تعداد خودروهای برقی تا سال ۱۴۰۴ از ۳۰ هزار دستگاه بیشتر نخواهد بود مگر اینکه خودروهایهچ هیبریدی رو هم جزو برقی حساب کنند.

    موافقم 12
    مخالفم 1
  12. پویا

    ۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (430 ديدگاه)

    اصفهان چندروز دوباره شروع کردن قطع کردن برق
    پریشب دو ساعت کامل برق نداشتم
    دیروز هم یک ساعت و نیم برق نداشتیم….

    موافقم 17
    مخالفم 3
  13. Anti Tesla

    ۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (549 ديدگاه)

    مردم ما بیش از حد برق مصرف میکنن،دیگه برقی نمیمونه برای اینا!
    این من نمیگم آمار ارقام می‌گوید،مصرف برق هر ایرانی یا به نحوی سرانه مصرف برق در ایران ۶ برابر میانگین سرانه مصرف برق در جهان است.

    موافقم 7
    مخالفم 58
    1. پویا

      ۴ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (430 ديدگاه)

      https://www.statista.com/statistics/383633/worldwide-consumption-of-electricity-by-country/#:~:text=Iceland%20is%20by%20far%20the,intensive%20industries%20in%20the%20country.
      هرچند که مصرف فرق بیش از حد برق توسط مردم اگر درست هم باشه باز ربطی به بحران انرژی کنونی ندارن!
      اما حالا فعلاً اینو داشته باش تا….

      موافقم 15
      مخالفم 3
    2. AMG GT R

      ۴ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1082 ديدگاه)

      آیا شما پول وسیله برقی استاندارد رو میدی
      یا دولت میده پسرم ؟؟

      موافقم 11
      مخالفم 1
    3. new reventon

      ۴ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (377 ديدگاه)

      مگه ایرانیه بدبخت چکار میکنه که 6 برابر جهانی مصرف برق داره؟ چی بیشتر در خانه میزنه به برق؟
      عزیزم اینا کارشون همینه که همه تقصیر ها رو بندازن گردم مردم یا اینو اون.

      موافقم 23
      مخالفم 3
    4. Anti Tesla

      ۵ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (549 ديدگاه)

      چقدر احمق زیاده!!!

      موافقم 7
      مخالفم 9
  14. Siyavash

    ۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (576 ديدگاه)

    در بهترین حالت و بهترین شرایط مگر ۱۰ سال دیگه بتونیم از خودرو هیبریدی ک و کاملا هیبرید پشتیبانی کنیم آلان به هیچ وجه کشور توان خدمات دادن به ماشین هیبریدی رو نداره و هرکی الان حتی نیمه هیبرید هم بگیره دهنش سرویس میشه…

    موافقم 7
    مخالفم 3
  15. MjM

    ۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (714 ديدگاه)

    تو ایران توانایی انجام همه کاری هست ولی مشکل اینه که “نمیخوان که بشه”
    مافیا ها، تندرو ها، ایدئولوژی مذهبی، فساد،دیکتاتوری و…. عامل تماااام نشدن های کشوره

    موافقم 17
    مخالفم 3
  16. Enzo Ferrari 2008

    ۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    متاسفانه خیر چون
    ماشین برقی وارد نمیشه
    و اینها یعنی دروغ

    موافقم 1
    مخالفم 3
  17. حمید

    ۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (24 ديدگاه)

    اگر یه کشوری مثل آلمان که حدود 60 هزار مگاوات نیروگاه برق خورشیدی داره با ایران مقایسه کنیم که حدود 400 مگاوات نیروگاه برق خورشیدی داره متوجه میشیم که با زیر ساخت های واقعی(انرژی پاک برای خودروها) خیلی فاصله داریم.

    موافقم 16
    مخالفم 1
  18. ۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (2172 ديدگاه)

    قطعا خیر
    هیبرید اقتصادی بیارید لطفاً

    موافقم 5
    مخالفم 0
  19. محمد حسین

    ۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (22 ديدگاه)

    نه نداره و نخواهد داشت!

    موافقم 2
    مخالفم 0
  20. مهدی

    ۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1573 ديدگاه)

    از نظر من به زودی مجبور میشیم یه سری عادتهای اشتباه رو به اجبار کنار بزاریم . حرف مسئولین باشه یا نه چه خوشمون بیاد یا نه چه اسمش رو بزاریم عدم توانایی یا مدیریت در تامین برق یا دزدی و غارت برق یا هرچیز دیگه باید مصرف انرژی خانوار و افراد درست بشه مخصوصا برق و آب. متاسفانه مردم ما هیچ تعهدی نسبت به اینده و آیندگان ندارن! ته ذهن هیچ ایرانی ظاهراً استفاده درست از محیط زیست و منابع طبیعی نیست و رک بگم این هیچ فرقی با دزدی نداره

    موافقم 10
    مخالفم 11
  21. مهران

    ۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (52 ديدگاه)

    تو سرویس دهی برای خودروهای درون سوز خارجی مونده بعد شما میگی توان نه تنها سرویس دهی برای خودروهای برقی بلکه حتی توان تولیدشون رو داره،جک میگی؟،⁦

    موافقم 8
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۵ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1573 ديدگاه)

      خودرو اساسا تجهیزات هایتکی نداره که این مملکت با اینهمه نیروی کار و منابع نتونه انجام بده بحث روی اراده سیاسی هست. در مورد سرویس دهی به خودروهای خارجی هم واضح بگم شما اطلاعاتتون ضعیفه اینکه میگین نمیتونه یعنی چی مثلا بیضه هاشون رو کشیدن که نمیتونن؟ بحث شیپینگ و کشتیرانی هست و به صرفه بودن. بلاخره بازار ایران بازار بزرگی واسه خیلی برند ها نیست که خطوط کشتیرانی واسش در نظر بگیرن در مورد بیشتر خودروهای غیر شرکتی هم که لوازم جانبیشون به وفور از بازار امارات و عمان وارد میشه

      موافقم 5
      مخالفم 1
      1. ع

        ۶ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (3 ديدگاه)

        هه جوک باحالی بود خودرو تجهیزات هایتک نداره
        احتما چهارتا چرخ و یه موتور به بلندی از نظر شما خودرو نام داره

        موافقم 1
        مخالفم 0
  22. علیرضا

    ۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (163 ديدگاه)

    مردم ایران فقط توانایی ظاهرسازی در جهت دریافت وام کلان به نام شرکت دانش بنیان رو دارن تا وقتی خودروهای با سن بالای ۱۵ سال در کشور اسقاط نشده زمینه ورود خودرو صفر هم وجود نداره چه برسه به برقی

    موافقم 6
    مخالفم 0
  23. اسد

    ۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    وعده ساخت ۱ میلیون مسکن در سال یادمان بیاید و در عمل دیدیم

    در ایران وعده دادن بی هزینه هست!

    خودروهای برقی همینطور، پشتوانه برنامه ای و عملی ندارد فقط بخاطر جو زمانه مد شده .

    دقت کنید از وقتی هوش مصنوعی گفتند تمام سلاح های ایران دارای هوش مصنوعی شدند، حال تعریف دقیق هوش مصنوعی بپرسیم هیچکداممان نمیدانیم چیست!!!

    موافقم 11
    مخالفم 2
  24. حسین دهمرد

    ۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (2398 ديدگاه)

    یه زمانی به اینا گفتن شما نفت و گاز دارین دیگه هسته ای رو تعطیل کنین. بعدش که تعطیل کردن بردنشون پاریس گفتن شما دارین هوا رو آلوده میکنین حق ندارین نفت و گاز بسوزونین اینا هم امضا کردن گفتن چشم. پنل خورشیدی هم گرونه و برق ارزون نتیجه چی شد؟ تو گرمای پنجاه درجه و طوفان ۱۲۰ روزه پنجره هم نمیشه باز کرد . رسیدیم به تکنولوژی بادبزن دستی.
    سریعترین و کم خرج ترین راه تامین برق تو ایران ، نیروگاه گازیه. نیروگاه بزنن بعد برن دنبال ماشین برقی

    موافقم 4
    مخالفم 9
  25. Reza

    ۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (17 ديدگاه)

    خودرو برقی تو اینجا که هرروز برق قطع میشه بدرد نمیخوره سهمیه بنزین هم باید تبدیل بشه به سهمیه برق 😄

    موافقم 4
    مخالفم 0
  26. JaMsHiD

    ۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (672 ديدگاه)

    برقی که از بنزین به وجود میاد تو ایران ، اگه بیاد تو جارو برقی یا ماشین برقی هیچ فرقی نداره
    انرژی پاک لازمه هوای نامه
    ماشین برقی که برقش از سوخت تولید شده باشه ، سوار نشی آلودگی کمتری داره !

    موافقم 1
    مخالفم 0
  27. mercedesamg

    ۷ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (80 ديدگاه)

    ما توی بنزین معمولی‌هم موندیم چه برسه به تامین برق خودروهای برقی!

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا