چشم اندازهفته نامه

10 خودروی نمادین ژاپنی که صنعت خودروسازی را متحول کردند

ژاپن موفقیت‌های بی‌شماری در صنعت خودروسازی داشته است ولی این ۱۰ خودروی ژاپنی به دلیل شکستن مرزها و تغییر کامل بازی، شایان توجه بیشتری هستند.

خودروهای ژاپنی به لطف چندین برند موفق مثل مزدا، نیسان، تویوتا و هوندا، در سراسر جهان با کیفیت و قابلیت اطمینان مترادف شده‌اند اما این سؤال پیش می‌آید که کدام خودروهای ژاپنی بیشتری دستاورد را داشته‌اند و صنعت خودروسازی را متحول کرده‌اند؟ پاسخ دادن به این سؤال دشوار است زیرا در تاریخ خودروسازی ژاپن مدل‌های درخشان زیادی وجود دارد ولی بااین‌حال، در ادامه بهترین لیست ممکن را جمع‌آوری کرده‌ایم. این‌ها نمادین‌ترین خودروهای ژاپنی هستند.

مزدا کاسمو سال‌های ۱۹۶۷ تا ۱۹۸۱

دلیل انتخاب: پیشروی استفاده از پیشرانه‌های وانکل

مزدا همیشه ترجیح داده هنجارها را بشکند و کاسمو ۱۹۶۷ مصداق بارز این موضوع بود. این یک خودروی اسپرت قابل‌استفاده به‌صورت روزمره بود که با استفاده از یک پیشرانهٔ وانکل دو روتوری ۹۸۲ سی‌سی، وظیفهٔ به چالش کشیدن خودروهایی مثل کوروت را بر عهده داشت و حتی برای مسابقات هم مورداستفاده قرار گرفت. دلیل اینکه کاسمو را خودرویی انقلابی میدانیم این است که پیشرانهٔ وانکل آن الهام‌بخش خودروهای زیادی مثل مرسدس بنز C111 بود. همچنین بدون کاسمو، هیچ‌گاه خودروهای درخشانی مثل RX-7 ساخته نمی‌شدند.

مزدا MX-5 سال‌های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۷

دلیل انتخاب: احیای مجدد بازار رودسترهای کوچک ارزان

MX-5 تغییردهندهٔ واقعی بازی دنیای رودسترهای کوچک دونفره بود و به پرفروش‌ترین کانورتیبل تاریخ تبدیل شد. فروش بخش کانورتیبل‌ها در دههٔ ۸۰ رو به کاهش گذاشت اما معرفی MX-5 به بازگشت علاقهٔ خریداران به این خودروها کمک کرد. میاتا خودرویی ارزان و جذاب بود و هنوز هم برای کسانی که قصد خرج کردن پولی که به‌سختی درآورده‌اند را برای یک خودروی اسپرت دارند بهترین گزینه محسوب می‌شود. میاتا خودرویی است که کریستین فون کونیگزگ هم بسیار آن را دوست دارد.

نیسان اسکای‌لاین R32 سال‌های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۷

دلیل انتخاب: موفقیت بزرگی در بخش تیونینگ

نیسان GT-R نسل R32 به‌واقع شایستگی لقبی که به آن داده شده است یعنی گودزیلا را دارد. این خودرو در ابتدا به‌عنوان یک سدان چهاردر به بازار عرضه شد اما طولی نکشید که جهان فهمید این گرگی در لباس میش است. R32 به یک پیشرانهٔ ۲.۶ لیتری شش سیلندر تخت بسیار تیونر پسند مجهز بود و در اوایل دههٔ ۹۰ در مسابقات سری تورینگ سلطه داشت. این ماشین مملو از تکنولوژی‌های انقلابی بود و قطعاً باید در هر لیستی از بهترین خودروهای ژاپنی به آن اشاره شود.

تویوتا کرولا AE86 سال‌های ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۷

دلیل انتخاب: یکی از اولین خودروهایی که هنر دریفت را متداول کرد

AE86 خودروی چندان زیبایی نیست و نام اصلی آن یعنی کرولا هم هیجانی را به دنبال ندارد اما این یک کرولای معمولی نیست. این جعبهٔ سرحال می‌تواند در هر شرایط و جاده‌ای دریفت بکشد. AE86 به لطف ترکیبی از فرمان تیز و پاسخگو با پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری دو میل بادامک که علاقهٔ زیادی به دور گرفتن دارد، مترادف با درگیری و لذت رانندگی شده است. پیش از ظهور نیسان سیلویا S15 و رواج فرهنگ دریفت در شرق آسیا، این AE86 بود هیجان را به خودروهای JDM آورد و به همین دلیل است که هنوز هم در جهان خودرو از احترام زیادی برخوردار است.

تویوتا لندکروزر J40 سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۴

دلیل انتخاب: مهم‌ترین و مشهورترین مدل در خانوادهٔ لندکروزر

شاید خودروسازی ژاپن بیشتر به خاطر خودروهای اسپرت دهه ۹۰ شهرت داشته باشد اما دراین‌بین هرگز نباید لندکروزر را نادیده گرفت. این یکی از بهترین شاسی‌بلندهای آفرودی تاریخ است که لندروور دیفندر را در دوران اوجش به چالش کشید. نسل J40 لندکروزر در دههٔ ۸۰ با نسل J70 جایگزین شد اما در برخی نقاط جهان تا پایان قرن بیستم همچنان تولید می‌شد. این یعنی دوران تولید J40 بیش از چهل سال بود. این خودرو به پایه و اساس خویشاوندان آینده‌اش و یکی از جان‌سخت‌ترین خودروهای جهان تبدیل شد.

هوندا سیویک سال‌های ۱۹۷۲ تاکنون

دلیل انتخاب: موفقیت تجاری فوق‌العاده در بازار

در بین خودروهای ژاپنی، مدل‌های کمی توانسته‌اند فروشی به‌اندازهٔ سیویک داشته باشند زیرا این ماشین جمع‌وجور طی نیم قرن گذشته، حدود ۳۰ میلیون دستگاه در سراسر جهان فروخته است. برای درک بهتر این رقم باید گفت سیویک به مدت ۵۰ سال، هرروز به‌طور متوالی ۱۶۴۳ دستگاه فروخته است. بااین‌حال، دلیل حضور سیویک در این لیست فقط فروش و موفقیت بی‌سابقه نیست و نسخهٔ داغ تایپ R هم نقش مهمی در این موضوع دارد. این نسخه در هر نسل، بازخوردهای درخشانی از سوی ژورنالیست‌ها و خریداران داشته است.

داتسون ۲۴۰Z سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۹

دلیل انتخاب: یکی از اولین خودروهای اسپرت ژاپنی

داتسون ۲۴۰Z یکی از خودروهایی بود که صنعت خودروهای اسپرت ژاپنی را متحول کرد و در این زمینه تأثیر قابل‌توجهی داشت. در طول دههٔ ۶۰، تغییر در مقررات ایمنی عملاً بازار جهانی خودروهای اسپرت را برای شرکت‌های جدید باز کرد و نیسان این فرصت را مغتنم شمرد تا ۲۴۰Z یا فیرلیدی با پیشرانهٔ ۲ لیتری شش سیلندر خطی ۱۳۰ اسب بخاری SOHC راهی بازار شود. ۲۴۰Z خودروی اسپرت افسانه‌ای است که حتی هنوز هم بسیاری از تیونرها علاقهٔ شدیدی به تقویت کردن آن دارند.

تویوتا ۲۰۰۰GT سال‌های ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۰

دلیل انتخاب: آغازی برای کوپه‌های اسپرت و پرفورمنس در تویوتا

درست پیش از ظهور ۲۴۰Z، تویوتا تلاش کرد با ۲۰۰۰GT وارد بخش خودروهای اسپرت شود. این ماشین با کاپوت کشیده، چراغ‌های مخفی و دو سر اگزوز در وسط، ظاهر فوق‌العاده‌ای داشت و شبیه جگوار E تایپ به نظر می‌رسید که پرورش اندام کار کرده است. ۲۰۰۰GT همچنین با پیشرانهٔ شش سیلندر خطی ۱۵۰ اسب بخاری، پیشگام واقعی خودروهای اسپرت ژاپنی در اواخر دههٔ ۶۰ بود. این ماشین آغازگر ساخت کوپه‌های اسپرت و پرفورمنس توسط تویوتا بود که بعداً با مدل‌های سلیکا و سوپرا ادامه پیدا کرد. از ۲۰۰۰GT تنها ۳۳۷ دستگاه ساخته شد و ارزش آن امروزه از یک میلیون دلار فراتر رفته است.

هوندا NSX سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۵

دلیل انتخاب: اولین سوپراسپرت مناسب برای استفاده‌های روزمره

NSX که فراری ژاپنی لقب گرفت، الهام‌بخش بسیاری از سوپراسپرت‌هایی بود که پس از آن ساخته شدند. این خودرو درحالی‌که سوپراسپرتی با پرفورمنس قابل‌توجه بود، برای استفاده‌های روزانه طراحی شده بود یعنی چیزی که جهان تا پیش از NSX هرگز تجربه نکرده بود. همچنین این ماشین قیمت بسیار ارزان‌تری از سوپراسپرت‌های ایتالیایی داشت. نسل دوم NSX اما هرچند بدون شک سوپراسپرتی عالی است که قوای محرکهٔ درخشانی را با مهارت‌های مهندسی ادغام کرده ولی هرگز به‌اندازهٔ نسل اول انقلابی تلقی نمی‌شود.

سوبارو ایمپرزا WRX سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱

دلیل انتخاب: سلطه بر مسابقات رالی قهرمانی جهان

از ژاپن افسانه‌های رالی بی‌شماری ظهور کرده‌اند مثل میتسوبیشی لنسر اوولوشن، تویوتا کرولا GT-Four و یا حتی یاریس WRC ولی نسل اول سوبارو WRX بالاتر از همهٔ آن‌ها قرار می‌گیرد. ایمپرزا که اولین بار در سال ۱۹۹۲ معرفی شد، اسطورهٔ رالی محسوب می‌شود. این خودرویی است که می‌دانست چطور در مسیر گل‌ولای مثل آسفالت حرکت کند. حتی امروز که سه دهه از معرفی نسل اول WRX می‌گذرد، این ماشین هنوز هم موردعلاقهٔ تعداد بی‌شماری از طرفداران JDM است. ایمپرزا با هر معیاری یک پدیدهٔ واقعی محسوب می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷۴ رای
منبع
Hotcar

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۸۱ دیدگاه‌ها

  1. Hossein

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام،دوستان عزیزی که اینقدر از خودروهای کره ای استقبال میکنن قصد دعوا ندارم.خوب میشد فقط یکبار با مزدا ۳۲۳ موتور سالم رانندگی میکردین مشاهده میکردین با۲۰۰کیلومتر سرعت چه هندلینگ محشری داره.

    موافقم 23
    مخالفم 2
    1. مهدی

      ۱۰ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1325 ديدگاه)

      شخصا ریو داشتم مدل ۸۵ از اون کره ای هاش بود از نظر هندلینگ و قدرت موتور و شتاب حتی از ۳۲۲ بهتر بود

      موافقم 2
      مخالفم 28
  2. Mazda

    ۱۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (53 ديدگاه)

    آقای دهقان پس لنسر یادتون رفت😅

    در مورد این سلاطین هم سخنی نیست، فقط اینکه من دیدم تو need for speed heat اسم داتسون اونجا فیر لیدی (fear lady)

    میخواستم بدونم قضیش چیه؟

    موافقم 3
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا