بهترین خودروهای ژاپنی کارکرده تا یک میلیارد تومان

پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403 - 12:30
مطالعه 8 دقیقه
Cars-1
اگر با کمتر از یک میلیارد تومان به دنبال خودروی دست‌دوم ژاپنی هستید، این مطلب پدال را از دست ندهید. با این بودجه از میتسوبیشی میراژ گرفته تا...
تبلیغات

اگر با کمتر از یک میلیارد تومان به دنبال خودروی دست‌دوم ژاپنی هستید، این مطلب پدال را از دست ندهید. با این بودجه از میتسوبیشی میراژ گرفته تا تویوتا کمری قابل خریداری خواهد بود.

در حال حاضر در بین کسانی که به دنبال خرید خودرو در کشورمان هستند، دو رویکرد متفاوت در جریان است. برخی خودروی صفرکیلومتر را ترجیح می‌دهند و درنتیجه انتخابی جز خودروهای ایرانی و چینی نخواهند داشت. از سوی دیگر، برخی معتقدند خودروهای کارکرده از برندهای معتبر کره‌ای و ژاپنی انتخاب بهتری است. هرکدام از این گزینه‌ها معایب و مزایای خود را دارد و خریدار ایرانی به‌ناچار باید سراغ یکی از آن‌ها برود. ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم با خودروهای ژاپنی کارکرده‌ای که با زیر یک میلیارد تومان می‌توان خرید آشنا شویم. با این مبلغ هم‌اکنون می‌توان خودروهای ایرانی نسبتاً زیادی مثل دنا پلاس، تارا، پژو 207 اتوماتیک و چند گزینهٔ معدود چینی مثل ام‌وی‌ام X22 و جک J4 خرید ولی خودروهای ژاپنی کارکرده با کمتر از یک میلیارد خیلی زیاد نخواهد بود و اکثراً متعلق به حدود 15 سال پیش هستند.

همچنین بخوانید:

خودروهای چینی کارکرده با قیمت زیر ۸۰۰ میلیون تومان

خودروهای کره‌ای کارکرده با قیمت زیر یک میلیارد تومان

کپی لینک

تویوتا یاریس مدل 2008

حدود قیمت: بین 800 تا 900 میلیون تومان

نسل دوم تویوتا یاریس در نسخه‌های هاچ‌بک و سدان در مدل 2008 به ایران آمد. یکی از مشکلات این خودرو غیر از طراحی عجیب صفحه آمپر که در میانهٔ داشبورد قرار گرفته بود، امکانات اندک حتی در فول‌ترین نسخه در قیاس با خودروهای آن زمان بود. علاوه بر این، یاریس از پیشرانه 1.3 لیتری ضعیفی استفاده می‌کند که تنها 87 اسب بخار قدرت و 121 نیوتن متر گشتاور دارد. این خودرو در نسخهٔ هاچ‌بک صرفاً با گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک در ایران عرضه شد اما در نسخهٔ سدان تعداد محدودی نسخهٔ دستی هم وارد کشور شد. در حال حاضر، یاریس مدل 2008 بسته به کارکرد و تمیزی بین 800 تا 900 میلیون تومان قیمت دارد.

کپی لینک

تویوتا کرولا مدل 2005 تا 2007

حدود قیمت: بین 800 تا 900 میلیون تومان

هرچند نسل‌های قبلی کرولا کم‌وبیش به ایران وارد شده بودند اما این نسل نهم سدان کامپکت تویوتا بود که در دوران رونق واردات و به لطف ایرتویا، اولین حضور جدی کرولا را در کشورمان رقم زد. این نسل در سال 2000 به بازار آمد و تقریباً در سال‌های پایانی عمر خود یعنی سه مدل 2005 تا 2007 به بازار کشورمان رسید. هرچند کرولا به دلیل طراحی ساده در قیاس با رقبایی مثل مزدا 3 خودروی جوان‌پسندی نبود اما استهلاک پایین و کیفیت بالایی دارد. کرولاهای وارداتی ایرتویا به یک پیشرانهٔ 1.8 لیتری چهار سیلندر مجهز بودند که 126 اسب بخار قدرت و 160 نیوتن متر گشتاور دارد و به یک گیربکس چهار سرعتهٔ دستی متصل است. هم‌اکنون با کمتر از 900 میلیون تومان می‌توان نمونه‌های کارکردهٔ نسل نهم کرولا را خرید.

کپی لینک

تویوتا کمری مدل 2005 و 2006

حدود قیمت: بین 800 تا 900 میلیون تومان

در همان دورانی که نسل نهم کرولا وارد شد، ایرتویا نسل XV30 تویوتا کمری را هم به ایران آورد. این خودرو که در بازارهای جهانی نسل پنجم کمری محسوب می‌شود و در دو مدل 2005 و 2006 در کشورمان عرضه شد، به رقیب جدی نیسان ماکسیما تبدیل شد. این نسل کمری سه تیپ مختلف با نام‌های XLI، GLi و گرند با پیشرانه‌های 2.4 لیتری چهار سیلندر و 3 لیتری V6 و گیربکس‌های دستی و اتوماتیک در ایران به فروش رسید و هرچند فقط نسخهٔ شش سیلندر آن گرند نام داشت اما تمام تیپ‌های این نسل به گرند معروف شدند. در حال حاضر نسخه‌های شش سیلندر کمری گرند بالای یک میلیارد تومان قیمت دارند و اگر خواهان این خودرو با قیمت زیر یک میلیارد تومان باشید باید سراغ نسخهٔ چهار سیلندر با 158 اسب بخار قدرت و 220 نیوتن متر گشتاور بروید که با گیربکس‌های پنج سرعته دستی و چهار سرعته اتوماتیک عرضه می‌شد.

کپی لینک

نیسان ماکسیما مدل 1381 تا 1385

حدود قیمت: بین 700 تا 900 میلیون تومان

نیسان ماکسیما بدون شک یکی از برترین خودروهای مونتاژی کشورمان بود که حتی هنوز هم طرفداران خاص خود را دارد. این سدان لوکس ژاپنی در سال 1381 روی خط تولید پارس‌خودرو رفت و آن‌قدر محبوب شد که با وجود عرضهٔ رقبای جدید و سال‌ها پس از خاتمهٔ تولید آن در دیگر کشورها، همچنان تا سال 1391 در ایران تولید می‌شد. ماکسیما در کشورمان با یک پیشرانهٔ 3 لیتری V6 تولید می‌شد که 227 اسب بخار قدرت و 288 نیوتن متر گشتاور داشت و در نسخه‌های دستی و اتوماتیک به فروش می‌رسید. ماکسیما بازار دست‌دوم پررونقی دارد اما مدل‌های بالاتر آن را نمی‌توان با قیمت زیر یک میلیارد تومان خرید و با این بودجه باید سراغ نمونه‌های اولیه تا حدود مدل 1385 بروید.

کپی لینک

نیسان سرانزا مدل 1383 تا 1386

حدود قیمت: بین 850 میلیون تا یک میلیارد تومان

صرف‌نظر از مدل‌های قدیمی مثل نیسان پاترول، در حال حاضر با زیر یک میلیارد تومان شاسی‌بلند ژاپنی مدرن چندانی نمی‌توان خرید و حتی رونیز هم در نمونه‌های تمیز بیش از یک میلیارد تومان قیمت دارد. بااین‌حال، در این بازهٔ قیمتی یک شاسی‌بلند ژاپنی وجود دارد که شاید خیلی‌ها از وجود آن بی‌خبر باشند. این خودرو سرانزا است که از اوایل تا اواسط دههٔ 80 شمسی توسط پارس‌خودرو مونتاژ می‌شد. این خودرو درواقع نسخهٔ شاسی‌بلند نیسان پیکاپ بود که توسط دانگ‌فنگ در چین توسعه پیدا کرده بود. سرانزا از همان پیشرانهٔ 2.4 لیتری چهار سیلندر رونیز و نیسان پیکاپ استفاده می‌کرد که 160 اسب بخار قدرت و 208 نیوتن متر گشتاور دارد. این شاسی‌بلند همچنین به سه ردیف صندلی مجهز است که ظرفیت حمل هفت نفر را فراهم می‌کند. سرانزا در زمان تولید به دلیل کیفیت ضعیف و طراحی نه‌چندان جالب مورد استقبال قرار نگرفت و بیشتر نمونه‌های آن در اختیار ارگان‌های دولتی قرار داده شد.

کپی لینک

مزدا 2 مدل 1390 تا 1392

حدود قیمت: بین 750 میلیون تا یک میلیارد تومان

پس از موفقیت مزدا 3 در بازار ایران، گروه بهمن در ابتدای دههٔ 90 شمسی مونتاژ برادر کوچک‌تر آن را هم آغاز کرد. هرچند این خودرو مدت زیادی تولید نشد و پس از ساخت تعداد محدودی به سد تحریم‌ها برخورد کرد اما در همین مدت کوتاه به لطف کیفیت بالا و سواری راحت توانست خریداران زیادی پیدا کند. مزدا 2 به یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر با 102 اسب بخار قدرت و 135 نیوتن متر گشتاور مجهز است که نیروی خود را به یک گیربکس چهار سرعته اتوماتیک تحویل می‌دهد.

کپی لینک

مزدا 3 مدل 1386 تا 1388

حدود قیمت: بین 750 تا 950 میلیون تومان

گروه بهمن پس‌ازآنکه با مونتاژ مزدا 323 به فروش مناسبی دست پیدا کرد، در سال 1386 مونتاژ جانشین آن یعنی مزدا 3 را آغاز کرد. این خودرو در بازار کشورمان با وجود رقبایی مثل رنو مگان، به لطف سواری اسپرت و پیشرانهٔ قدرتمند، خیلی زود موردتوجه قرار گرفت. مزدا 3 در دو نسل در نسخه‌های سدان و هاچ‌بک مونتاژ شد که استقبال از نسخهٔ سدان به‌مراتب بیشتر بود. در حال حاضر، نسل دوم این ماشین با قیمت زیر یک میلیارد تومان پیدا نمی‌شود و باید سراغ نسل اول بروید که تا سال 1389 مونتاژ می‌شد. این خودرو از یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر با 147 اسب بخار قدرت و 187 نیوتن متر گشتاور در کنار گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک استفاده می‌کند.

کپی لینک

میتسوبیشی میراژ مدل 2016 و 2017

حدود قیمت: بین 850 میلیون تا یک میلیارد تومان

مدل بالاترین خودروی ژاپنی که هم‌اکنون می‌توان با زیر یک میلیارد تومان خرید، میتسوبیشی میراژ است. این هاچ‌بک کوچک و اقتصادی ژاپنی در مدل 2015 توسط آرین موتور به ایران آمد اما به دلیل ظاهر نه‌چندان جذاب و پیشرانهٔ ضعیف چندان با استقبال مواجه نشد. بااین‌حال، در زمستان 1395 آرین موتور نسخهٔ فیس‌لیفت میراژ را با طراحی بیرونی جذاب‌تر و امکانات بیشتر به بازار فرستاد ولی بازهم کارساز نبود و نهایتاً عرضهٔ این خودرو در مدل 2018 خاتمه یافت. میراژ از یک پیشرانهٔ 1.2 لیتری سه سیلندر استفاده می‌کند که تنها 79 اسب بخار قدرت و 100 نیوتن متر گشتاور دارد و انتقال نیروی آن از طریق یک گیربکس CVT صورت می‌گیرد. نقطهٔ قوت این خودرو استهلاک و مصرف سوخت بسیار پایین است.

کپی لینک

میتسوبیشی گالانت مدل 1992 و 1993

حدود قیمت: بین 250 تا 350 میلیون تومان

گالانت یکی از خودروهای ژاپنی خوش‌نام بازار کشورمان است که از نسل‌های اولیه در دههٔ 70 میلادی در ایران حضور داشت اما در نسل ششم بود که حضور گالانت در ایران بسیار پررنگ‌تر شد. این نسل که در سال 1987 معرفی شده بود، پس از تجربهٔ یک فیس‌لیفت جزئی در ابتدای دههٔ 90 به ایران آمد. نسل هفتم گالانت که به گالانت عینکی معرف شد هم به بازار کشورمان راه یافت اما حضور محدودی داشت و هم‌اکنون نمونه‌های نسل ششم بیشتر پیدا می‌شود. این نسل در مدل‌های مختلفی راهی بازار ایران شد که مشهورترین آن GLS با موتور 2 لیتری 8 سوپاپ کاربراتوری بود. این موتور 102 اسب بخار قدرت و 157 نیوتن متر گشتاور دارد و انتقال نیروی آن توسط گیربکس‌های پنج سرعته دستی یا چهار سرغته اتوماتیک صورت می‌گیرد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.