چشم اندازکاوازاکیموتورسیکلت

مشخصات و قیمت کاوازاکی ZX-25RR کویر موتور؛ گران ترین موتورسیکلت ایران

پرداخت مبلغ ۱/۵ تا ۲ میلیارد تومان برای موتورسیکلت وارداتی کویر موتور عجیب به نظر می‌رسد اما حقیقت دارد. کاوازاکی ZX-25RR چهار سیلندر، حالا گران‌ترین موتورسیکلت بازار ایران است.

احتمالا می‌دانید که در ایران عوارض و مالیات موتورسیکلت‌ وارداتی، مشابه خودروی خارجی محاسبه می‌شود و طبیعتا، هزینه‌ی خرید را به دو برابر ارزش واقعی می‌رساند. به همین دلیل، موتورهای پلاک ملی با قیمت میلیارد تومانی در بازار ایران وجود دارند.

کاوازاکی ZX-25RR یکی از معدود موتورسیکلت‌های دنیا است که با حجم موتور ۲۵۰ سی‌سی، پیشرانه‌ی ۴ سیلندر دارد. این ترکیب باعث می‌شود صدای خروجی بسیار متفاوت از مدل‌های تک یا دو دیسلندر باشد و از سویی دیگر، محدودیت حجم موتور برای موتورسیکلت‌های وارداتی رعایت شود. حالا کاوازاکی ZX-25RR منع قانونی برای دریافت پلاک ملی ندارد و بهترین گزینه برای علاقه‌مندان کلاس اسپرت است.

اولین کاوازاکی ZX-25RR سال ۲۰۲۰ معرفی شد. این مدل هرگز در ژاپن به تولید نرسیده و فقط ساخت تایلند یا اندونزی است. در شرق آسیا قیمت نسخه Ninja ZX-25R حدود ۸ هزار دلار و قیمت نسخه فول ZX-25RR ABS مدل ۲۰۲۴، حدود ۱۱ هزار دلار است.

طراحی ظاهری کاوازاکی ZX-25RR

تقریبا تمام مدل‌های وارداتی از ترکیب رنگ سبز و سیاه استفاده می‌کنند. ظاهر کاوازاکی ZX-25RR نیز به شدت تحت تاثیر مدل‌های مشهور شرکت سازنده، مثل نینجا ZX4R و نینجا ZX6R است. به همین دلیل، حالت تهاجمی در چراغ‌های جلو وجود دارد حتی داخل چرخ‌ها نوار سبزرنگ دیده می‌شود.

ابعاد ZX-25R مقدار (میلی‌متر)
طول ۱۹۸۰
عرض ۷۵۰
ارتفاع ۱۱۱۰
فاصله بین دو محور ۱۳۸۰
فاصله از زمین ۱۲۵
ارتفاع صندلی ۷۸۵

در نمای جانبی ZX-25RR برخلاف موتورسیکلت‌های بزرگ و سنگین‌وزن، اگزوز کوتاه استفاده شده است و چرخ‌ها کاملا در دید هستند. با این سبک طراحی، پای راست موتورسوار بسیار نزدیک به خروجی اگزوز قرار می‌گیرد.

مشخصات فنی  کاوازاکی ZX-25RR

 مدل واردشده به ایران، ۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۳ نیوتن‌متر گشتاور دارد. در نسخه‌های دیگر، ۴۴ اسب بخار و ۲۱ نیوتن‌تر تولید می‌شود. کاوازکی ZX-25RR وارداتی کویر موتور با یک موتورسوار که قد و وزن معمولی داشته باشد، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۶ ثانیه فراهم می‌کند و نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت دارد. وزن خالص این موتورسیکلت، ۱۸۲ کیلوگرم است و همراه باک سوخت ۱۵ لیتر ارایه می‌شود.

آنچه ZX-25RR چهار سیلندر را متفاوت از رقبای دو سیلندر نشان می‌دهد، صرفا صدای خاص پیشرانه و شباهت به موتورسیکلت‌های ۴۰۰ و ۶۰۰ سی‌سی نیست. به بیان بهتر، فناوری خاصی در یک پیشرانه‌ی ۲۵۰ سی‌سی چهار سیلندر وجود دارد که غالب برندهای جهان قادر به تولید آن نیستند. شاید بتوان ظرافت در ساخت موتوری که هر سیلندر آن تنها ۶۲/۵ سی‌سی حجم داشته باشد را به ساعت‌های اتوماتیک سوئیسی تشبیه کرد. طبیعتا دیگر اجزا شامل ۱۶ سوپاپ به صورت ۴ سوپاپ برای هر سیلندر، میل‌بادامک و مدیریت عملکرد ۴ شمع نیز پیچیده‌تر هستند.

دیگر موضوع جالب برای ZX-25RR به دور موتور بسیار بالای آن ارتباط دارد. موتورسوار با این مدل می‌تواند به ۱۷ هزار دور بردقیقه (rpm) برسد که عددی رویایی برای کلاس اسپرت محسوب می‌شود. غالب موتورهای ۲ سیلندر ۲۵۰ سی‌سی در بازار جهانی، برای رسیدن به عددی بالاتر از ۱۰ هزار دور بردقیقه، ساخته نشده‌اند. البته باید توجه داشت که از یک سو، هزینه ساخت موتور ۴ سیلندر ZX-25RR نسبت به رقبای دو سیلندر، بیشتر است و از سویی دیگر، استهلاک‌ بالاتر و هزینه‌ی نگه‌داری اضافی به خریدار تحمیل می‌شود.

قیمت کاوازاکی ZX-25RR در بازار جهانی و ایران

پیش‌تر اشاره کردیم که حتی در خارج ایران هم ZX-25RR محصولی گران محسوب می‌شود و هزینه خرید ۱۱ هزار دلاری را برای مدل مجهز به ترمز ABS می‌طلبد. جالب است بدانید برای مدل ۴۰۰ سی‌سی ۴ سیلندر ZX-4RR با ترمز ABS قیمت ۹ هزار دلاری وجود دارد و مدل ۶۰۰ سی‌سی ZX-6RR نیز ۱۱ هزار دلار معادل ZX-25RR است.

به بیان ساده‌تر، ZX-25RR با فناوری پیچیده‌ی خود، صرفا برای کشورهای شرق آسیا و مناطقی مثل ایران که محدودیت حجم پیشرانه برای تردد موتورسواران دارند، تولید می‌شود. کویر موتور برای ثبت نام نقدی حدود ۱.۶۵۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان تا ۱.۷۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان دریافت می‌کند. برای طرح فروش اقساطی، هزینه خرید به ۲ میلیارد تومان می‌رسد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۶۴ رای

مطالب مشابه

‫۵۶ دیدگاه‌ها

  1. SADE

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (5 ديدگاه)

    ای کاش میرسید اون روزی که قوانین احمقانه محدودیت حجم موتور 250cc برای موتورسیکلتها و 2500cc برای خودروها حتی در خاطره ها هم باقی نمونه.

    موافقم 85
    مخالفم 11
    1. حامد

      ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (3 ديدگاه)

      با موتور ۱۲۵ سی سی ملت دارن خودشون میکشن فکر کن محدودیت هم نباشه . تا وقتی با موتور قوانین رعایت نمیکنن چراغ قرمز رد میکنند خیابان خلاف میان و…. بهتر وارد نشده . اول فرهنگ استفاده داشته باشیم

      موافقم 35
      مخالفم 27
      1. DIOR

        ۱۹ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (1 ديدگاه)

        نظرت چیه کلا ماشین و موتورهار و جمع کنیم با کالسکه و اسب رفت و آمد کنیم وقتی فرهنگ سازی شد برشون گردونیم؟

        موافقم 39
        مخالفم 10
      2. علی

        ۲۰ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (1 ديدگاه)

        اگه قرار باشه بعد فرهنگ سازی یک کاری رو انجام بدیم که باید بی خیال این زندگی بشیم مشکل هم این هست که ما اکثرأ توقع انجام یک کار رو از دیگران داریم اگه امروز من خودم حواسم به کارهای خودم بود وبعد به بچه های خودم یاد بدم ایران قشنگتری داریم
        فرهنگ باید با اومدن اون تکنولوژی به کشور باهم انجام بشه

        موافقم 15
        مخالفم 1
  2. علی

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    با ۱۲۵cc اینهمه تصادف داریم هرهفته دیوارها پرشده ازاعلامیه های جوانانی که تشنه سرعت هستند جاده ها کشش ۷۰cc را هم ندارند چه برسه به ۱۵۰۰ یا ۲۵۰۰

    موافقم 28
    مخالفم 63
    1. ALEX

      ۱۷ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (5 ديدگاه)

      برادر
      اول اینکه هرکسی موتور یا خودروی قوی تر میخره لزوما دنبال سرعت بیشتر نیست.
      دوم اینکه موتور حجیم تر با تکنولوژی های امروزه لزوما به معنی وسیله نقلیه سریع تر نیست(مثل Mercedes Benz A45s AMG با موتور 4 سیلندر 2 لیتری با شتاب 3.9 ثانیه ای)
      سوم اینکه خودروها و موتورسیلکلتهای با توان بالاتر، متناسب با توانشون، سیستم های ایمنی و قطعات بهتر، سنسورها و حسگرهای حساس تر و ترمزهای های قوی تری هم دارن.
      چهارم اینکه در حال حاضر هزاران خودروی 6 و 8 سیلندر با حجم های بیش از 3 و 4 لیتر از وارداتی های سال های گذشته در کشور تردد میکنن، شما هر روز اعلامیه های این افراد رو میبینی؟این همه کشور با شرایط جاده ای متفاوت از کشورهای صنعتی گرفته تا کشورهای در حال توسعه، هر روزه خودروهای با موتورهای حجیم در حال ترددن. الان توی تمام اون کشورها رودخانه خون توی خیابونهاشون راه افتاده؟
      پنجم اینکه، کسی که خودرو یا موتورسیکلت قوی تر که عموما گرانتر هم هست رو میخره، معمولا بیشتر احتیاط میکنه و اصظلاحا هوای داراییشو داره.
      احتمالا به وضوح و بارها مورد آخر رو در تفاوت رانندگی مالک یه CLS500 یا پانامرای 4s با موتور 8 سیلندر ، با یه 405 یا پارس توی جاده ها دیدید!
      این دیدگاه ها باعث شده ما اصطلاحا همچنان جهان سومی باقی بمونیم. با این منطق خرید چاقوی تیز تر باید ممنوع باشه چون احتمال زخمی شدن دست بیشتره، ورزش رزمی باید ممنوع باشه چون ماهیتا احتمال آسیب دیدگی بیشتره، اینترنت سرعت بالا باید ممنوع باشه چون احتمال دسترسی به هر محتوایی راحت تره! هر 100 متر باید تو خیابون ها سرعت گیرهایی در حد کامیون ها ساخت که مبادا کسی تند بره.
      شاید بهتر باشه یه خورده زاویه دیدمون رو بازتر کنیم.کسی که بخواد تند بره، پورشه 8 سیلندر هم براش ممنوع کنی، با هر ماشینی که دستش بیاد خودشو به کشتن میده.

      موافقم 125
      مخالفم 4
  3. بهمن

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چه فایده
    برای ایرانی ها با این قیمت و با این ارزش پول کلا یه رویاست

    موافقم 11
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا