چشم اندازکیامزدا

مقایسه کیا K3 سراتو 2024 با مزدا 3 پرمیوم جدید؛ سدان های اسپرت وارداتی

به تازگی کیا سراتو ۲۰۲۴ و مزدا ۳ پرمیوم نسل جدید از گمرک ترخیص شده و تحویل خریداران شده‌اند. این خودروها هم‌اکنون برای فروش بازار آزاد، ۳/۵ تا ۴ میلیارد تومان قیمت‌ دارند.
کیا سراتو وارداتی 2024 کوشا خودرو نمای جلو

سدان اسپرت اندازه متوسط (کامپکت) خودرویی محبوب برای رانندگان جوان است. هرچند که توجه به شاسی‌بلندها به دلیل ابعاد بزرگ‌تر و راحتی بیشتر هنگام سفر، افزایش یافته، همچنان خودروهایی مثل تویوتا کرولا، هوندا سیویک، مزدا ۳ و کیا سراتو در سراسر جهان، پرفروش هستند.

بیشتر بخوانید:

کیا از قدیمی‌ترین خودروسازان کره‌ای در کشور ما محسوب می‌شود و سال ۱۴۰۳ کوشا خودرو چند مدل از محصولات کیا را به بازار ایران آورد. مردم ما، این برند را با پراید شناختند و حالا با حسرت به پیشرفت بسیار خوب کیا در ساخت مدل‌های متنوع نگاه می‌کنند. این مجموعه، در سال ۱۹۴۴ حدود ۸۰ سال پیش بنیان نهاده شد؛ اما در بیست سال اول، بر تولید کامیون و موتورسیکلت با مونتاژ محصولات ژاپنی تمرکز داشت. اولین خودروی تولید انبوه کیا، بر اساس مدلی از مزدا در سال ۱۹۷۳ شکل گرفت.

New 2024 Kia Forte GT-Line 4D Sedan in Miami Lakes #K4F743107 | Miami Lakes Kia

اولین سراتو، سال ۲۰۰۳ معرفی شد و به بازار ایران هم رسید. نسل‌های دوم و سوم این خودرو هم در کشورمان فروخته شدند؛ اما رونمایی از نسل چهارم در سال ۲۰۱۸، هم‌زمان با ممنوعیت واردات به ایران بود. حالا در موج جدید ورود خودروهای خارجی، نام کیا سراتو دیده می‌شود که حتی با قیمت غیرمنصفانه، احتمالا مشتریان پرتعداد جذب خواهد کرد. سراتو جدید، هم‌زمان در کره جنوبی، ویتنام و چین مونتاژ می‌شود. ۸ نوع پیشرانه و ۵ مدل گیربکس دستی یا اتوماتیک برای سراتو ۲۰۲۴ وجود دارد. این محصول با دو تیپ بدنه‌ی سدان و هاچبک تولید شده است که البته برای ایران، قطعا سدان دنده اتوماتیک عرضه خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود بسیار از قطعات فنی کیا سراتو وارداتی، مثل موتور و گیربکس، مشابه کیا K5 کوشا خودرو باشد.

بهمن موتور، سابقه مونتاژ دو نسل از مزدا ۳ در ایران دارد و سال‌ها، یکی از باکیفیت‌ترین خودروهای بازار کشورمان را ارایه کرده است. مهم‌ترین عاملی که همکاری گروه بهمن با مزدا ژاپن را به انتها رساند، تحریم‌های امریکا بود. حالا ظاهرا برای ورود مزدا ۳ مونتاژ چین به ایران، مشکل قانونی وجود ندارد و  شرکت آفتاب خودرو می‌تواند به عنوان خریدار با واسطه، اقدام عملی برای واردات را انجام دهد.

KIES UW VERSIE | MAZDA BELUX

مزدا ۳ یکی از موفق‌ترین خودروهای تولیدی در تاریخ شرکت سازنده است. این محصول، سال ۲۰۰۳ جای‌گزین مزدا ۳۲۳ شد که از سال‌ ۱۹۶۳ به مدت چهار دهه، فروش بسیار موفق را تجربه کرده بود. دو مدل آخر ۳۲۳، توسط گروه بهمن به مصرف‌کننده ایرانی رسید و بعد برای مدتی حدود ۱۷ سال، مزدا ۳ نسل اول و دوم در کشورمان مونتاژ شد. آخرین نمونه این خودرو با مونتاژ بهمن موتور، سال ۱۴۰۰ به مصرف کننده ایرانی رسید. حالا آفتاب خودرو، نسخه‌ی پرمیوم نسل ۴ مدل ۲۰۲۴ را وارد کرده است.

مقایسه‌ طراحی مزدا ۳ با کیا سراتو ۲۰۲۴

اندک نمونه‌های وارد شده از سراتو ۲۰۲۴، نسخه‌ی GT لاین با امکانات بالاتر از سطح پایه هستند. این شرایط باعث می‌شود ظاهر خودرو جذاب‌تر از مدل استاندارد دیده شود؛ اما در مجموع می‌توان مزدا ۳ را زیباتر از رقیب کره‌ای دانست.

در نمای اصلی مزدا ۳ جدید، نوعی پختگی و بلوغ در طراحی وجود دارد. حتی اگر نشان تجاری مزدا از روی این خودرو برداشته شود؛ باز هم زبان طراحی و اصالت شرکت سازنده به وضوح دیده می‌شود و بیننده را جذب می‌کند. برای مزدا ۳ جدید، چراغ‌های باریک و جلوپنجره‌ی بزرگ، تناسب بسیار خوبی دارند. نسخه‌ی سدان وارد شده به ایران با قوس سقف در انتهای بدنه، بزرگ‌تر از آنچه هست به نظر می‌رسد و البته وابستگی چندانی به ادوات پلاستیکی ندارد.

نمای اصلی کیا سراتو با جلوپنجره‌ی سیاه و سپر پلاستیکی ارایه می‌شود. فرم چراغ‌ها و حجم‌دهی بدنه، حس اسپرت سراتو ۲۰۲۴ را تقویت می‌کنند اما در مجموع، چندان مدرن و مد روز نیستند. در نمای جانبی، حجم‌دهی بدنه با خطوط ملایم و هوشمندانه انجام شده است. چراغ جلو و عقب در راستای پنجره‌ها وصل شده‌اند و پایین درهای ورود به کابین، موج چشم‌نواز وجود دارد. برای سراتو ۲۰۲۴ جی‌تی لاین، نمای عقب نقطه‌ی قوت محسوب می‌شود و ترکیبی از حس لوکس -اسپرت فراهم می‌کند.

مقایسه‌ کابین مزدا ۳ با کیا سراتو ۲۰۲۴

از دیدگاه نگارنده حتی بدون در نظر گرفتن برندهای سازنده، فضای داخلی مزدا ۳ جذاب‌تر از کیا سراتو GT لاین است. ترکیب داشبورد، نمایشگر لمسی و خروجی‌های هوا در مزدا، کاملا مناسب یک خودروی اسپرت به نظر می‌رسد. از سویی دیگر، ظاهرا محل نصب نمایشگر و چیدمان کلیدها در کیا سراتو به گونه‌ای است که دسترسی کاربر را آسان‌تر می‌کند.

مزدا 3 وارداتی بهمن نمای فرمان

استفاده از چرم برای داشبورد، برتری مهم مزدا ۳ نسبت به سراتو ۲۰۲۴ است. در مزدا ۳ به جای پنل دیجیتال بزرگ، حالت دایره‌ای با صفحه دیجیتال مدور (در وسط) استفاده شده است. طرفین فرمان، خروجی‌های تهویه مطبوع به شکل سه گوش، وجود دارند. مجموع این موارد، همراه با فرمان کاملا گِرد، حس اسپرت و کلاسیک برای راننده مزدا ۳ فراهم می‌کند.

سراتو GT لاین وارداتی، پنل دیجیتال پشت فرمان دارد و از این نظر، متفاوت از مزدا ۳ پرمیوم است. دسته‌دنده‌ی کیا نیز زیباتر از مزدا وارداتی به نظر می‌رسد. صندلی‌های چرم، تزئینات نقره‌‌ای رنگ داخل فرمان و نمایشگر لمسی بزرگ، دیگر نکات مثبت سراتو GT لاین وارداتی هستند.

راحتی سرنشینان در مزدا ۳ پرمیوم و سراتو GT لاین ۲۰۲۴ مشابه است اما خودروی کره‌ای با صندوق ۵۰۰ لیتری، برتری مهم نسبت به فضای بار ۴۵۰ لیتری مزدا دارد.

مقایسه‌ی پیشرانه و تجهیزات مزدا ۳ با کیا سراتو ۲۰۲۴

در گمرک ایران، مدل مجهز به موتور ۲ لیتر تنفس طبیبعی از سری اسکای‌اکتیو G با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته مجوز گرفته است. این پیشرانه ۱۵۸ اسب بخار قدرت و ۲۰۲ نیوتن‌متر گشتاور دارد. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت مزدا ۳ با شرایط گفته شده ۹ تا ۱۰ ثانیه است و حدود ۸ لیتر در صد کیلومتر، میانگین مصرف بنزین خواهد داشت. این خودرو با سیستم محرک جلو تولید می‌شود.

سراتو  GT لاین وارداتی موتور ۲ لیتر تنفس طبیعی مشابه کیا K5 وارداتی دارد. این محرک بنزینی برای سراتو ۲۰۲۴، قدرت ۱۵۲ اسب بخار و گشتاور ۱۹۲ نیوتن‌متر فراهم می‌کند. سراتو ۲ لیتر در اکثر کشورهای دنیا مثل امریکا CVT است اما برای ایران، همراه گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ارایه می‌شود و سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۸/۵ ثانیه دارد. میانگین مصرف سوخت این مدل، حدود ۷ لیتر در صد کیلومتر است.

در ادامه جدول مقایسه‌ای امکانات کیا K3 / سراتو GT لاین و مزدا ۳ پرمیوم ۲۰۲۴ ارائه شده است:

امکانات کیا K3 مزدا ۳ ۲۰۲۴
کیسه هوا ۶ کیسه هوا (راننده، سرنشین جلو، جانبی جلو، پرده‌ای) ۴ کیسه هوا
سیستم مدیا نمایشگر ۱۰٫۲۵ اینچی لمسی با ۶ بلندگو نمایشگر ۸٫۸ اینچی لمسی با ۸ بلندگو + قابلیت CarPlay
ترمز و پایداری ABS, EBD, EBA, TCS, ESP, HAC, ACC ABS, EBD, EBA, BOS, DSC, TCS, HLA, ESS
سیستم‌های ایمنی رادار بین خطوط، هشدار تصادف از جلو، رادار نقطه کور هشدار خروج از خطوط، هشدار نقطه کور، هشدار برخورد از جلو، سیستم نگهدارنده خطوط
کروز کنترل کروز کنترل تطبیقی (ACC) کروز کنترل معمولی
سیستم تهویه تهویه اتوماتیک تهویه مطبوع دوگانه
ورود و استارت ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای
سنسور و دوربین سنسور پارک جلو و عقب، دوربین پارک و دید ۳۶۰ درجه سنسور پارک جلو و عقب، دوربین پارک
دیگر امکانات کنترل حرکت در سربالایی، اتولایت، اتوهلد ترمز پارک برقی، شیفتر پشت فرمان، اتوهلد

مقایسه قیمت کیا K3 / سراتو ۲۰۲۴ و مزدا ۳ پرمیوم

باتوجه به فقدان پیش‌فروش گسترده برای خودروهای مذکور، ملاک انتخاب به قیمت در بازار آزاد مربوط است. هم‌اکنون برای مزدا ۳ پرمیوم وارداتی، حدود قیمت نزدیک به ۴ میلیارد تومان وجود دارد اما برای کیا K3 جی‌تی‌ لاین، ۳ میلیارد و ۳۰۰ تا ۳/۵ میلیارد تومان، درخواست می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۶ رای

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. پرهام

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (21 ديدگاه)

    صفحه نمایش مزدا لمسی نیست(در همه مدلها) از تصویر هم مشخصه و با اهرم عمل میکنه(جلوی دنده)
    در جدول به اشتباه عنوان شده لمسی

    موافقم 32
    مخالفم 4
    1. SS

      ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (887 ديدگاه)

      همه تریم ها از 2024 لمسی شدن اگرچه چون طراحی برای لمسی نبوده خیلی دور از دسترس هست و قابلیت لمسی هم فقط وقتی از اندروید اتو و اپل کارپلی استفاده کنید فعال میشه

      موافقم 11
      مخالفم 1
      1. ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (6204 ديدگاه)

        پس چرا هایما 7x مدل ۱۴۰۲ لمسی هست با اینکه هم قبل از ۲۰۲۴ هست و پلتفرم مزدا هست و مزدا و هایما فرق خاصی ندارن با هم؟
        حتی اس ۷ های مدل ۹۴ هم لمسیه واسشون!

  2. Ali

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (75 ديدگاه)

    از هر نظر مزدا ۳ یه چیز دیگس

    موافقم 66
    مخالفم 12
    1. حسین

      ۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (131 ديدگاه)

      دقیقاً و منم ژاپنی انتخاب می‌کنم،مزدا ۳

      موافقم 45
      مخالفم 8
      1. MOHAMMAD.n.r

        ۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (1135 ديدگاه)

        قطعا مزدا
        کیا یه مانیتور یک متری گذاشته و هیچ بویی از طراحی و زیبایی نبرده
        حس پشت فرمون کدوم خالص تره؟؟

        موافقم 8
        مخالفم 4
        1. Lyting

          ۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (177 ديدگاه)

          خب دیگه سلیقه شخصی شماست و قابل احترام

  3. saeedfarshchian

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (354 ديدگاه)

    مزدا واقعا سر تره

    موافقم 48
    مخالفم 13
  4. حسین

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (14 ديدگاه)

    با اینکه نسخه هاچ بک مزدا 3 از سدان جذاب تره جای تعجب داره وارد نمیکنند

    موافقم 21
    مخالفم 5
  5. Lyting

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (177 ديدگاه)

    Kia k3 بنظر بهتره
    مزدا ۳ حس چیپ بودن و پلاستیک خشک رو میده ولی کیا بنسبت متریال خوبی داره
    البته کیا k3 قیمت کمتری داره

    موافقم 8
    مخالفم 43
    1. amirmohammadja79

      ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (215 ديدگاه)

      دقیقا برعکس گفتی برادر😂
      تو داشبرد مزدا از چرم استفاده شده و سپر سراتو پلاستیکی هست
      از نظر ظاهر هم طراحی مزدا خیلی سر تر از سراتو هست
      مزدا ۳ واقعا از نظر طراحی به بلوغ رسیده تو این مدل
      ولی سراتو انگار هنوز نمیدونه با خودش چند چنده

      موافقم 14
      مخالفم 6
      1. Lyting

        ۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (177 ديدگاه)

        نمیدونم از نزدیک دیدی یا نه ولی بنظرم پلاستیک سراتو از چرم مزدا بهتره چون فقط اسمش چرمه مثل چرم رو دری پیکانه کیفیت چرمش
        ولی پلاستیک سراتو پلاستیک خشک نیست و پلاستیک فشرده باکیفیت استفاده شده
        توی بخش امکانات که مزدا خیلی اقتصادیه چون مزدا برند ماشین اقتصادیه ولی کیا
        برند خیلی موفق تریه

        موافقم 6
        مخالفم 11
        1. MOHAMMAD.n.r

          ۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (1135 ديدگاه)

          واقعا عجبیه
          شما خودت از نزدیک دیدی؟؟ اگر ندیدی شماره واتساپ بفرستم بهم پیام بده، من کل سدان های کامپکت رو از نزدیک دیدم سوار شدم
          اشغال ترین متریال تو این سگمنت رو النترا داره!! بعدش این کیا فورته
          بعدش بقیه
          با اختلاف مزدا از همه رقبا متریال بهتری داره!! حتی رودری های عقب مزدا چرم هست و مثل در های جلو با کیفیت!! در حالی که در های عقب النترا پلاستیک خشک!! یه چیزی مثل پراید فقط رنگ مشکی!
          توسان هم همینطور، اشغال خالص!!
          اینو کسی می‌فهمه که همه ماشین ها رو در طول یک روز تست کنه و ماشینا کنار هم باشند!! من چند بار تو نمایشگاه های مختلف و نمایندگی های مختلف تست کردم. همه نسخه های فول آورده بودن نمایشگاه!
          تست درایو هم گرفتم ازشون و شما از روی عکس نظر نده لطفا. برو سوار شو ببین متریال و کیفیت کدوم بالاتره.
          من سه ساله خارج از ایران زندگی میکنم و خلاصه همه رو تست کردم

          موافقم 5
          مخالفم 0
      2. Lyting

        ۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (177 ديدگاه)
      3. Lyting

        ۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (177 ديدگاه)

        پلاستیک باکیفیت رو به چرم چرک مزدا ترجیح میدم

        موافقم 6
        مخالفم 7
  6. sunmartin

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1906 ديدگاه)

    من انتخابم قطعا سراتو. هست چون هردو داشتم اصلا مزدا ۳ با براتون قابل قیاس نیست کیفیت کابین بهتر و موتور در عمل قوی تر تعویض سریعتر دنده ها استهلاک کمتر و هزینه یک‌سوم مزدا و طراحی جذاب تر
    و همین سراتو خودرو سال پیش انتخاب شد

    موافقم 9
    مخالفم 31
    1. Navid A J

      ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (3945 ديدگاه)

      منم هردو رو تست کردم. مزدا از نظر کیفیت داخلی و لذت سواری یه لول بالاتره. شاید از نظر بعضی آپشن ها سراتو دست بالا رو داشته باشه که باز اونقدری بهتر نیست که شخصا ترجیحش بدم. گیربکس سی وی تی هم تیر خلاصه به لذت رانندگیش.

      موافقم 25
      مخالفم 5
  7. Nima

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (5 ديدگاه)

    ببخشید آقای اشتری آخر نفهمیدیم این کیاk3 همون سراتو هست؟ پس کیا k4 چیه؟

    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (3387 ديدگاه)

      کیا K3 و سراتو یکی هستند
      کیا K4 فقط در مکزیک تولید می شه و از K3 بزرگ‌تره

      1. ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (6204 ديدگاه)

        K4 همون k3 هست فقط یدونه اضافه تره یعنی ۲۵ درصد اضافه تر از اون یکی هست

        موافقم 2
        مخالفم 1
  8. مهربد

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (345 ديدگاه)

    ارگونومی و چینش داخل اتاق مزدا، حکایت از پختگی و برتری نسبت به رقیب کره ای دارد.

    موافقم 17
    مخالفم 7
  9. mickeyy

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (185 ديدگاه)

    مزدا اینجور که توی مشخصات نوشته کروز تطبیقی نداره که ناامید کنندست. اگه من میخواستم بین این دو انتخاب کنم برخلاف علاقه ای که به مزدا دارم سراتو رو انتخاب میکردم

    موافقم 8
    مخالفم 12
  10. معارفی

    ۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (27 ديدگاه)

    مزدا رو دوست دارم ولی سراتو رو میخرم و باقی پولش رو میزارم جیبم #ذهن_فقیر

    موافقم 8
    مخالفم 1
    1. .

      ۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (177 ديدگاه)

      این کار نشانه ذهن فقیر نیست بلکه نشان از هوش بالا و تعصبی نبودن و منطق داره

      موافقم 3
      مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا