به تازگی کیا سراتو ۲۰۲۴ و مزدا ۳ پرمیوم نسل جدید از گمرک ترخیص شده و تحویل خریداران شدهاند. این خودروها هماکنون برای فروش بازار آزاد، ۳/۵ تا ۴ میلیارد تومان قیمت دارند.
سدان اسپرت اندازه متوسط (کامپکت) خودرویی محبوب برای رانندگان جوان است. هرچند که توجه به شاسیبلندها به دلیل ابعاد بزرگتر و راحتی بیشتر هنگام سفر، افزایش یافته، همچنان خودروهایی مثل تویوتا کرولا، هوندا سیویک، مزدا ۳ و کیا سراتو در سراسر جهان، پرفروش هستند.
بیشتر بخوانید:
کیا از قدیمیترین خودروسازان کرهای در کشور ما محسوب میشود و سال ۱۴۰۳ کوشا خودرو چند مدل از محصولات کیا را به بازار ایران آورد. مردم ما، این برند را با پراید شناختند و حالا با حسرت به پیشرفت بسیار خوب کیا در ساخت مدلهای متنوع نگاه میکنند. این مجموعه، در سال ۱۹۴۴ حدود ۸۰ سال پیش بنیان نهاده شد؛ اما در بیست سال اول، بر تولید کامیون و موتورسیکلت با مونتاژ محصولات ژاپنی تمرکز داشت. اولین خودروی تولید انبوه کیا، بر اساس مدلی از مزدا در سال ۱۹۷۳ شکل گرفت.
اولین سراتو، سال ۲۰۰۳ معرفی شد و به بازار ایران هم رسید. نسلهای دوم و سوم این خودرو هم در کشورمان فروخته شدند؛ اما رونمایی از نسل چهارم در سال ۲۰۱۸، همزمان با ممنوعیت واردات به ایران بود. حالا در موج جدید ورود خودروهای خارجی، نام کیا سراتو دیده میشود که حتی با قیمت غیرمنصفانه، احتمالا مشتریان پرتعداد جذب خواهد کرد. سراتو جدید، همزمان در کره جنوبی، ویتنام و چین مونتاژ میشود. ۸ نوع پیشرانه و ۵ مدل گیربکس دستی یا اتوماتیک برای سراتو ۲۰۲۴ وجود دارد. این محصول با دو تیپ بدنهی سدان و هاچبک تولید شده است که البته برای ایران، قطعا سدان دنده اتوماتیک عرضه خواهد شد. پیشبینی میشود بسیار از قطعات فنی کیا سراتو وارداتی، مثل موتور و گیربکس، مشابه کیا K5 کوشا خودرو باشد.
بهمن موتور، سابقه مونتاژ دو نسل از مزدا ۳ در ایران دارد و سالها، یکی از باکیفیتترین خودروهای بازار کشورمان را ارایه کرده است. مهمترین عاملی که همکاری گروه بهمن با مزدا ژاپن را به انتها رساند، تحریمهای امریکا بود. حالا ظاهرا برای ورود مزدا ۳ مونتاژ چین به ایران، مشکل قانونی وجود ندارد و شرکت آفتاب خودرو میتواند به عنوان خریدار با واسطه، اقدام عملی برای واردات را انجام دهد.
مزدا ۳ یکی از موفقترین خودروهای تولیدی در تاریخ شرکت سازنده است. این محصول، سال ۲۰۰۳ جایگزین مزدا ۳۲۳ شد که از سال ۱۹۶۳ به مدت چهار دهه، فروش بسیار موفق را تجربه کرده بود. دو مدل آخر ۳۲۳، توسط گروه بهمن به مصرفکننده ایرانی رسید و بعد برای مدتی حدود ۱۷ سال، مزدا ۳ نسل اول و دوم در کشورمان مونتاژ شد. آخرین نمونه این خودرو با مونتاژ بهمن موتور، سال ۱۴۰۰ به مصرف کننده ایرانی رسید. حالا آفتاب خودرو، نسخهی پرمیوم نسل ۴ مدل ۲۰۲۴ را وارد کرده است.
مقایسه طراحی مزدا ۳ با کیا سراتو ۲۰۲۴
اندک نمونههای وارد شده از سراتو ۲۰۲۴، نسخهی GT لاین با امکانات بالاتر از سطح پایه هستند. این شرایط باعث میشود ظاهر خودرو جذابتر از مدل استاندارد دیده شود؛ اما در مجموع میتوان مزدا ۳ را زیباتر از رقیب کرهای دانست.
در نمای اصلی مزدا ۳ جدید، نوعی پختگی و بلوغ در طراحی وجود دارد. حتی اگر نشان تجاری مزدا از روی این خودرو برداشته شود؛ باز هم زبان طراحی و اصالت شرکت سازنده به وضوح دیده میشود و بیننده را جذب میکند. برای مزدا ۳ جدید، چراغهای باریک و جلوپنجرهی بزرگ، تناسب بسیار خوبی دارند. نسخهی سدان وارد شده به ایران با قوس سقف در انتهای بدنه، بزرگتر از آنچه هست به نظر میرسد و البته وابستگی چندانی به ادوات پلاستیکی ندارد.
نمای اصلی کیا سراتو با جلوپنجرهی سیاه و سپر پلاستیکی ارایه میشود. فرم چراغها و حجمدهی بدنه، حس اسپرت سراتو ۲۰۲۴ را تقویت میکنند اما در مجموع، چندان مدرن و مد روز نیستند. در نمای جانبی، حجمدهی بدنه با خطوط ملایم و هوشمندانه انجام شده است. چراغ جلو و عقب در راستای پنجرهها وصل شدهاند و پایین درهای ورود به کابین، موج چشمنواز وجود دارد. برای سراتو ۲۰۲۴ جیتی لاین، نمای عقب نقطهی قوت محسوب میشود و ترکیبی از حس لوکس -اسپرت فراهم میکند.
مقایسه کابین مزدا ۳ با کیا سراتو ۲۰۲۴
از دیدگاه نگارنده حتی بدون در نظر گرفتن برندهای سازنده، فضای داخلی مزدا ۳ جذابتر از کیا سراتو GT لاین است. ترکیب داشبورد، نمایشگر لمسی و خروجیهای هوا در مزدا، کاملا مناسب یک خودروی اسپرت به نظر میرسد. از سویی دیگر، ظاهرا محل نصب نمایشگر و چیدمان کلیدها در کیا سراتو به گونهای است که دسترسی کاربر را آسانتر میکند.
استفاده از چرم برای داشبورد، برتری مهم مزدا ۳ نسبت به سراتو ۲۰۲۴ است. در مزدا ۳ به جای پنل دیجیتال بزرگ، حالت دایرهای با صفحه دیجیتال مدور (در وسط) استفاده شده است. طرفین فرمان، خروجیهای تهویه مطبوع به شکل سه گوش، وجود دارند. مجموع این موارد، همراه با فرمان کاملا گِرد، حس اسپرت و کلاسیک برای راننده مزدا ۳ فراهم میکند.
سراتو GT لاین وارداتی، پنل دیجیتال پشت فرمان دارد و از این نظر، متفاوت از مزدا ۳ پرمیوم است. دستهدندهی کیا نیز زیباتر از مزدا وارداتی به نظر میرسد. صندلیهای چرم، تزئینات نقرهای رنگ داخل فرمان و نمایشگر لمسی بزرگ، دیگر نکات مثبت سراتو GT لاین وارداتی هستند.
راحتی سرنشینان در مزدا ۳ پرمیوم و سراتو GT لاین ۲۰۲۴ مشابه است اما خودروی کرهای با صندوق ۵۰۰ لیتری، برتری مهم نسبت به فضای بار ۴۵۰ لیتری مزدا دارد.
مقایسهی پیشرانه و تجهیزات مزدا ۳ با کیا سراتو ۲۰۲۴
در گمرک ایران، مدل مجهز به موتور ۲ لیتر تنفس طبیبعی از سری اسکایاکتیو G با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته مجوز گرفته است. این پیشرانه ۱۵۸ اسب بخار قدرت و ۲۰۲ نیوتنمتر گشتاور دارد. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت مزدا ۳ با شرایط گفته شده ۹ تا ۱۰ ثانیه است و حدود ۸ لیتر در صد کیلومتر، میانگین مصرف بنزین خواهد داشت. این خودرو با سیستم محرک جلو تولید میشود.
سراتو GT لاین وارداتی موتور ۲ لیتر تنفس طبیعی مشابه کیا K5 وارداتی دارد. این محرک بنزینی برای سراتو ۲۰۲۴، قدرت ۱۵۲ اسب بخار و گشتاور ۱۹۲ نیوتنمتر فراهم میکند. سراتو ۲ لیتر در اکثر کشورهای دنیا مثل امریکا CVT است اما برای ایران، همراه گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ارایه میشود و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۸/۵ ثانیه دارد. میانگین مصرف سوخت این مدل، حدود ۷ لیتر در صد کیلومتر است.
پرهام
۱ اردیبهشت ۱۴۰۴صفحه نمایش مزدا لمسی نیست(در همه مدلها) از تصویر هم مشخصه و با اهرم عمل میکنه(جلوی دنده)
در جدول به اشتباه عنوان شده لمسی
SS
۲ اردیبهشت ۱۴۰۴همه تریم ها از 2024 لمسی شدن اگرچه چون طراحی برای لمسی نبوده خیلی دور از دسترس هست و قابلیت لمسی هم فقط وقتی از اندروید اتو و اپل کارپلی استفاده کنید فعال میشه
۲ اردیبهشت ۱۴۰۴پس چرا هایما 7x مدل ۱۴۰۲ لمسی هست با اینکه هم قبل از ۲۰۲۴ هست و پلتفرم مزدا هست و مزدا و هایما فرق خاصی ندارن با هم؟
حتی اس ۷ های مدل ۹۴ هم لمسیه واسشون!
Ali
۱ اردیبهشت ۱۴۰۴از هر نظر مزدا ۳ یه چیز دیگس
حسین
۱ اردیبهشت ۱۴۰۴دقیقاً و منم ژاپنی انتخاب میکنم،مزدا ۳
Lyting
۳ اردیبهشت ۱۴۰۴شما فقط اینو
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/10/kia-k3-iran-3.jpeg
با این
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/09/MAZDA-3-NEW-2023-11.jpg
مقایسه کن
MOHAMMAD.n.r
۳ اردیبهشت ۱۴۰۴قطعا مزدا
کیا یه مانیتور یک متری گذاشته و هیچ بویی از طراحی و زیبایی نبرده
حس پشت فرمون کدوم خالص تره؟؟
Lyting
۳ اردیبهشت ۱۴۰۴خب دیگه سلیقه شخصی شماست و قابل احترام
saeedfarshchian
۱ اردیبهشت ۱۴۰۴مزدا واقعا سر تره
حسین
۱ اردیبهشت ۱۴۰۴با اینکه نسخه هاچ بک مزدا 3 از سدان جذاب تره جای تعجب داره وارد نمیکنند
Lyting
۱ اردیبهشت ۱۴۰۴Kia k3 بنظر بهتره
مزدا ۳ حس چیپ بودن و پلاستیک خشک رو میده ولی کیا بنسبت متریال خوبی داره
البته کیا k3 قیمت کمتری داره
amirmohammadja79
۲ اردیبهشت ۱۴۰۴دقیقا برعکس گفتی برادر😂
تو داشبرد مزدا از چرم استفاده شده و سپر سراتو پلاستیکی هست
از نظر ظاهر هم طراحی مزدا خیلی سر تر از سراتو هست
مزدا ۳ واقعا از نظر طراحی به بلوغ رسیده تو این مدل
ولی سراتو انگار هنوز نمیدونه با خودش چند چنده
Lyting
۳ اردیبهشت ۱۴۰۴نمیدونم از نزدیک دیدی یا نه ولی بنظرم پلاستیک سراتو از چرم مزدا بهتره چون فقط اسمش چرمه مثل چرم رو دری پیکانه کیفیت چرمش
ولی پلاستیک سراتو پلاستیک خشک نیست و پلاستیک فشرده باکیفیت استفاده شده
توی بخش امکانات که مزدا خیلی اقتصادیه چون مزدا برند ماشین اقتصادیه ولی کیا
برند خیلی موفق تریه
MOHAMMAD.n.r
۳ اردیبهشت ۱۴۰۴واقعا عجبیه
شما خودت از نزدیک دیدی؟؟ اگر ندیدی شماره واتساپ بفرستم بهم پیام بده، من کل سدان های کامپکت رو از نزدیک دیدم سوار شدم
اشغال ترین متریال تو این سگمنت رو النترا داره!! بعدش این کیا فورته
بعدش بقیه
با اختلاف مزدا از همه رقبا متریال بهتری داره!! حتی رودری های عقب مزدا چرم هست و مثل در های جلو با کیفیت!! در حالی که در های عقب النترا پلاستیک خشک!! یه چیزی مثل پراید فقط رنگ مشکی!
توسان هم همینطور، اشغال خالص!!
اینو کسی میفهمه که همه ماشین ها رو در طول یک روز تست کنه و ماشینا کنار هم باشند!! من چند بار تو نمایشگاه های مختلف و نمایندگی های مختلف تست کردم. همه نسخه های فول آورده بودن نمایشگاه!
تست درایو هم گرفتم ازشون و شما از روی عکس نظر نده لطفا. برو سوار شو ببین متریال و کیفیت کدوم بالاتره.
من سه ساله خارج از ایران زندگی میکنم و خلاصه همه رو تست کردم
Lyting
۳ اردیبهشت ۱۴۰۴بالا هم گفتم ولی شما فقط اینو
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/10/kia-k3-iran-3.jpeg
با این
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/09/MAZDA-3-NEW-2023-11.jpg
مقایسه کن!
Lyting
۳ اردیبهشت ۱۴۰۴پلاستیک باکیفیت رو به چرم چرک مزدا ترجیح میدم
sunmartin
۲ اردیبهشت ۱۴۰۴من انتخابم قطعا سراتو. هست چون هردو داشتم اصلا مزدا ۳ با براتون قابل قیاس نیست کیفیت کابین بهتر و موتور در عمل قوی تر تعویض سریعتر دنده ها استهلاک کمتر و هزینه یکسوم مزدا و طراحی جذاب تر
و همین سراتو خودرو سال پیش انتخاب شد
Navid A J
۲ اردیبهشت ۱۴۰۴منم هردو رو تست کردم. مزدا از نظر کیفیت داخلی و لذت سواری یه لول بالاتره. شاید از نظر بعضی آپشن ها سراتو دست بالا رو داشته باشه که باز اونقدری بهتر نیست که شخصا ترجیحش بدم. گیربکس سی وی تی هم تیر خلاصه به لذت رانندگیش.
Nima
۲ اردیبهشت ۱۴۰۴ببخشید آقای اشتری آخر نفهمیدیم این کیاk3 همون سراتو هست؟ پس کیا k4 چیه؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲ اردیبهشت ۱۴۰۴کیا K3 و سراتو یکی هستند
کیا K4 فقط در مکزیک تولید می شه و از K3 بزرگتره
۲ اردیبهشت ۱۴۰۴K4 همون k3 هست فقط یدونه اضافه تره یعنی ۲۵ درصد اضافه تر از اون یکی هست
مهربد
۲ اردیبهشت ۱۴۰۴ارگونومی و چینش داخل اتاق مزدا، حکایت از پختگی و برتری نسبت به رقیب کره ای دارد.
mickeyy
۲ اردیبهشت ۱۴۰۴مزدا اینجور که توی مشخصات نوشته کروز تطبیقی نداره که ناامید کنندست. اگه من میخواستم بین این دو انتخاب کنم برخلاف علاقه ای که به مزدا دارم سراتو رو انتخاب میکردم
معارفی
۳ اردیبهشت ۱۴۰۴مزدا رو دوست دارم ولی سراتو رو میخرم و باقی پولش رو میزارم جیبم #ذهن_فقیر
.
۴ اردیبهشت ۱۴۰۴این کار نشانه ذهن فقیر نیست بلکه نشان از هوش بالا و تعصبی نبودن و منطق داره