خودروهای کرهای کارکرده با قیمت زیر یک میلیارد تومان
اگر با کمتر از یک میلیارد تومان به دنبال خودروی دستدوم کرهای هستید، این مطلب پدال را از دست ندهید. با این بودجه از کیا پیکانتو گرفته تا هیوندای سوناتا قابل خریداری خواهد بود.
در حال حاضر در بین کسانی که به دنبال خرید خودرو در کشورمان هستند، دو رویکرد متفاوت در جریان است. برخی خودروی صفرکیلومتر را ترجیح میدهند و درنتیجه انتخابی جز خودروهای ایرانی و چینی نخواهند داشت. از سوی دیگر، برخی معتقدند خودروهای کارکرده از برندهای معتبر کرهای و ژاپنی انتخاب بهتری است. هرکدام از این گزینهها معایب و مزایای خود را دارد و خریدار ایرانی بهناچار باید سراغ یکی از آنها برود. ازاینرو، در ادامه قصد داریم با خودروهای کرهای کارکردهای که با زیر یک میلیارد تومان میتوان خرید آشنا شویم. با این مبلغ هماکنون میتوان خودروهای ایرانی نسبتاً زیادی مثل دنا پلاس، تارا، پژو 207 اتوماتیک و چند گزینهٔ معدود چینی مثل امویام X22 و جک J4 خرید ولی خودروهای کرهای کارکرده با کمتر از یک میلیارد بسیار اندک بوده و صرفاً در پنج شش مدل از خودروهای قدیمی متعلق به 15 تا 20 سال پیش خلاصه میشود.
همچنین بخوانید: خودروهای چینی کارکرده با قیمت زیر 800 میلیون تومان
هیوندای ورنا اتوماتیک مدل 1386 تا 1389
حدود قیمت: بین 600 تا 700 میلیون تومان
کرمان موتور که با عرضهٔ مدلهای دوو به فروش مناسبی دست پیدا کرده بود، در اوایل دههٔ 80 پس از خاتمهٔ تولید سیلو، هیوندای ورنا را بهعنوان جایگزین آن روی خط تولید برد. ورنایی که به ایران آمد از نسل دوم و نسخهٔ فیسلیفت بود که در سال 2006 معرفی شده بود. این سدان کرهای علیرغم هماهنگی ضعیف بین موتور و گیربکس، به لطف استهلاک پایین و کیفیت مناسب، با استقبال خریداران ایرانی مواجه شد و توانست به فروش مناسبی دست پیدا کرد. ورنا ابتدا با پیشرانهٔ 1.5 لیتری و گیربکس دستی به بازار عرضه شد اما از سال 1386 کرمان موتور نسخه اتوماتیک آن را هم با موتور 1.6 لیتری به بازار فرستاد. این نسخه که 105 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور دارد، از چند آپشن بیشتر مثل ترمز ABS، ترمز دیسکی عقب و تنظیم برقی آینههای جانبی هم بهره میبرد. نسخهٔ دستی ورنا را حتی در نمونههای تمیز و مدل بالاتر میتوان با قیمت زیر 500 میلیون تومان خرید اما نسخه اتوماتیک عمدتاً بالای 600 میلیون تومان قیمت دارد.
هیوندای آوانته مدل 1387 تا 1389
حدود قیمت: بین 700 میلیون تا یک میلیارد تومان
یکی دیگر از سدانهای کرهای محبوبی که کرمان موتور به ایران آورد، هیوندای آوانته بود. این خودرو نسل سوم النترا بود که در برخی بازارها مثل کشورمان با نام آوانته عرضه شد. این نسل در سال 2000 معرفی و در سال 2004 فیسلیفت شد. آوانته که در سال 1385 به ایران آمد، در نسخههای دستی و اتوماتیک با گیربکس چهار سرعته توسط کرمان موتور تولید و عرضه شد. این خودرو هم مثل برادر کوچکتر خود به لطف استهلاک پایین با اقبال مواجه شد و حتی هنوز هم بازار دستدوم پررونقی دارد و با قیمتهای بالایی خریدوفروش میشود تا جایی که قیمت آخرین مدلهای آن یعنی 1389 و 1390 حتی از یک میلیارد تومان هم فراتر رفته است اما مدلهای پایینتر را میتوان با قیمت زیر یک میلیارد تومان پیدا کرد. آوانته به یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر مجهز است که 143 اسب بخار قدرت و 182 نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
هیوندای سوناتا مدل 2006 و 2007
حدود قیمت: بین 900 میلیون تا یک میلیارد تومان
هرچند نسلهای قبلی هیوندای سوناتا در تعداد محدودی وارد کشورمان شده بودند و هماکنون نمونههای دههٔ 90 میلادی آن تکوتوک با قیمتهای پایینی پیدا میشوند اما اولین حضور جدی این سدان میان سایز کرهای در بازار ایران با نسل پنجم رقم خورد. این نسل به لطف طراحی متحول شده نسبت به قبل، در ایران و کل جهان موردتوجه قرار گرفت و در حال حاضر با زیر یک میلیارد تومان سخت میتوان نمونههای کارکردهٔ آن را پیدا کرد. بااینوجود، اولین نمونههای وارداتی سوناتا از مدلهای 2006 و 2007 هماکنون روی مرز یک میلیارد تومان خریدوفروش میشوند. این نمونهها به پیشرانهٔ 2.4 لیتری چهار سیلندر مجهز هستند که 174 اسب بخار قدرت و 228 نیوتن متر گشتاور دارد و به یک گیربکس پنج سرعتهٔ اتوماتیک متصل میشود. نسل پنجم سوناتا در سال 2008 فیسلیفت شد که این نمونهها در ایران بالای یک میلیارد تومان قیمت دارند.
کیا سراتو مدل 2008 و 2009
حدود قیمت: بین 800 تا 900 میلیون تومان
کیا سراتو سابقهٔ زیادی در بازار کشورمان دارد و همهٔ نسلهای آن را در ایران دیدهایم. این خودرو زمانی که نسل دومش توسط سایپا مونتاژ شد به شهرت بیشتری در ایران دست یافت و نسل سوم آنهم بعداً بهصورت وارداتی به کشورمان آمد درحالیکه در دور جدید واردات نیز کوشا خودرو جدیدترین نسل سراتو را به ایران آورده است. بااینحال، با زیر یک میلیارد تومان حتی نمونههای مونتاژی سایپا را هم نمیتوان خرید و باید سراغ نسل اول سراتو بروید که بهصورت محدود در مدلهای 2008 و 2009 توسط اطلس خودرو بهصورت وارداتی در کشورمان عرضه شدند و خیلی شناختهشده نیستند. این نسل اولین بار در سال 2003 معرفی و در سال 2006 فیسلیفت شد. سراتو ظاهری ساده و محافظهکارانه داشت و در دههٔ 80 شمسی در بازار ایران در برابر رقبایی مثل رنو مگان نتوانست خیلی عرضاندام کند. این سدان کرهای به یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر با 143 اسب بخار قدرت و 186 نیوتن متر گشتاور در کنار یک گیربکس چهار سرعته اتوماتیک مجهز است.
کیا پیکانتو مدل 2012 و 2013
حدود قیمت: بین 900 میلیون تا یک میلیارد تومان
پیکانتو کوچکترین محصول کیا محسوب میشود که در نسل دوم خود بهصورت وارداتی در کشورمان عرضه شد. این نسل در نمایشگاه ژنو 2011 رونمایی شده بود و تقریباً از همان سالهای ابتدایی عرضه به ایران آمد. پیکانتو تا مدل 2016 در کشورمان عرضه شد اما هماکنون نمونههای کارکردهٔ آن با قیمت زیر یک میلیارد تومان خیلی سخت و کم پیدا میشوند و باید سراغ اولین نمونههای وارداتی یعنی مدل 2012 و 2013 بروید که روی مرز یک میلیارد تومان قیمت دارند. پیکانتو جدیدترین خودروی کرهای است که میتوان با این قیمت خرید ولی از سوی دیگر، این یک هاچبک کوچک شهری است که برای استفادههای خانوادگی چندان مناسب نخواهد بود. پیکانتو همچنین از یک پیشرانهٔ 1.2 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی استفاده میکند که تنها 85 اسب بخار قدرت و 121 نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگیرد.
سانگیانگ موسو مدل 1383 تا 1385
حدود قیمت: بین 800 میلیون تا یک میلیارد تومان
در حال حاضر با زیر یک میلیارد تومان هیچ شاسیبلند کارکردهای از برندهای کیا و هیوندای نمیتوان خرید و اگر خواهان چنین خودرویی هستید باید سراغ سانگیانگ بروید یعنی برند کرهای نهچندان موفقی که سالها محصولات مختلف آن بهصورت مونتاژی و وارداتی در کشورمان عرضه شدند. ارزانترین خودروی سانگیانگ هماکنون موسو است که بین سالهای 1382 تا 1386 توسط مرتب خودرو مونتاژ میشد. موسو بازار دستدوم خیلی ضعیفی دارد و سخت خریدار برای آن پیدا میشود اما در عوض میتوان نمونههای کارکردهٔ آن را با قیمت مناسب زیر یک میلیارد تومان پیدا کرد. موسوم که شاسیبلند میان سایزی با شاسی نردبانی و همردهٔ تویوتا پرادو و میتسوبیشی پاجرو است، با دو پیشرانهٔ 2.3 لیتری چهار سیلندر و 3.2 لیتری شش سیلندر خطی در ایران عرضه شد که هردو ساخت مرسدس بنز هستند. نسخهٔ قویتر موسو 220 اسب بخار قدرت و 307 نیوتن متر گشتاور دارد.
کیا ریو مدل 1386 تا 1390
حدود قیمت: بین 300 تا 400 میلیون تومان
این سدان جمعوجور کرهای در سال ۱۳۸۴ روی خط تولید سایپا رفت و تا سال ۱۳۹۱ تولید شد. هرچند ریو هیچگاه نتوانست به رقیبی جدی برای پژوها و سمند ایرانخودرو تبدیل شود اما خودروی بیدردسر و کماستهلاکی بود که طرفداران خاص خود را پیدا کرد. این خودرو به یک پیشرانۀ 1.5 لیتری چهار سیلندر مجهز است که 98 اسب بخار قدرت و 135 نیوتن متر گشتاور دارد. سایپا ابتدا ریو را با گیربکس دستی به بازار فرستاد اما بعداً نسخۀ اتوماتیک آن را هم ارائه کرد که البته تیراژ پایینی داشت و امروز کمتر پیدا میشود. در حال حاضر، هرچند با زیر 300 میلیون تومان هم ریو کارکرده قابل خریداری است اما نمونههای تمیز و کمکار و همینطور مدلهای بالا بین 300 تا 400 میلیون تومان قیمت دارند.
دوو اسپرو مدل 1993 و 1994
حدود قیمت: بین 200 تا 300 میلیون تومان
اگر با بودجهای اندک به دنبال یک خودروی کرهای هستید، باید سراغ نمونههای دههٔ 90 میلادی مثل دوو اسپرو بروید. این خودرو در اواسط دههٔ 70 شمسی توسط کرمان موتور بهصورت وارداتی در ایران عرضه شد و به لطف کیفیت بالا و سواری مناسب موردتوجه قرار گرفتند. اسپرو درواقع پرچمدار دوو در ایران محسوب میشد. این خودرو که بر اساس پلتفرم T-Body جنرال موتورز ساخته شده است، با قویترین موتور خود به ایران آمد که یک نمونهٔ 2 لیتری چهار سیلندر با 110 اسب بخار قدرت و 167 نیوتن متر گشتاور است و طبق استانداردهای امروزی ارقام پایینی بهحساب میآید. انتقال نیروی موتور هم توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صورت میگیرد. چهار شیشه برقی، قفل مرکزی، تهویه مطبوع، آینههای برقی با گرمکن، صندوق پران و آنتن برقی ازجمله تجهیزات اسپرو هستند. اگر با حدود 200 تا 300 میلیون تومان علاقهای به خودروهای کارکردهٔ داخلی ندارید و به دنبال گزینهٔ متمایزی هستید، اسپرو میتواند مناسب باشد هرچند که باید با کمبود قطعات، کارکرد بالا و بازار ضعیف آن کنار بیایید.