چشم اندازهفته نامه

بزرگ‌ترین پیشرانه خودروسازان مشهور جهان؛ قسمت دوم، از فراری تا بوگاتی

در قسمت قبلی این مطلب با بزرگ‌ترین پیشرانهٔ خودروسازان از سیتروئن تا نیسان آشنا شدیم و حالا در این قسمت به مابقی خودروسازان خواهیم پرداخت.

فراری: ۶.۵ لیتر

پیشرانهٔ دوازده سیلندر F140 فراری اولین بار در سال ۲۰۰۲ در انزو با ۶ لیتر حجم معرفی شد و از آن زمان تاکنون چند بار اصلاح و بزرگ‌تر شده است. این موتور در حال حاضر ۶.۵ لیتر حجم دارد و در خودروهایی مثل پوروسانگوئه و دودیچی چیلیندری استفاده می‌شود. قدرت این موتور هم از ۷۲۵ اسب بخار در پوروسانگوئه تا ۸۴۰ اسب بخار در دیتونا SP3 متغیر است.

لامبورگینی: ۶.۵ لیتر

اولین پیشرانهٔ لامبورگینی موتوری V12 بود که در اولین خودروی این شرکت یعنی ۳۵۰ GT استفاده شد. پیشرانهٔ موردبحث در آن زمان تنها ۳.۵ لیتر حجم داشت ولی طی چند دهه ارتقاء پیدا کرد و نهایتاً در رونتون به ۶.۵ لیتر رسید. این موتور بعداً با یک پیشرانهٔ V12 کاملاً جدید ولی با حجمی مشابه جایگزین شد که در اونتادور معرفی شد و هم‌اکنون جدیدترین نسخهٔ آن در روئلتو ۸۲۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

جیپ: ۶.۶ لیتر

هرچند خودروهای امروزی جیپ از پیشرانه‌های همی حجیم کرایسلر استفاده می‌کردند ولی بزرگ‌ترین موتوری که تاکنون روی یک جیپ نصب شده متعلق به زمانی است که این برند در اختیار AMC بود. بزرگ‌ترین پیشرانهٔ تولیدی این شرکت یک نمونهٔ ۶.۶ لیتری بود که علاوه بر خودروهای خود AMC مثل جاولین و ماتادور، در سینهٔ جیپ واگنییر و چروکی هم قرار گرفت.

ب‌ام‌و: ۶.۶ لیتر

جدیدترین پیشرانهٔ V12 ب‌ام‌و N74 نام دارد که در سال ۲۰۰۹ معرفی شد. این موتور توئین توربو در قوی‌ترین و آخرین نسخه که در خودروهایی مثل ب‌ام‌و سری ۷ و رولزرویس گوست و ریث استفاده می‌شد، ۶.۶ لیتر حجم داشت و بین ۶۰۰ تا ۶۳۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. نسخه‌ای بزرگ‌تر از همین موتور با ۶.۷۵ لیتر حجم هم برای خودروهای رولزرویس مثل فانتوم و کالینان توسعه داده شد ولی این نسخه در خودروهای ب‌ام‌و ارائه نشد.

فیات: ۶.۸ لیتر

فیات ساخت موتورهای V12 هواپیمایی را در طول جنگ جهانی اول آغاز کرد و سپس یک نمونه از آن را برای استفاده در خودرو طراحی کرد. این موتور با حجم‌های ۶.۸ و ۷.۵ لیتر ساخته شد که فقط نسخهٔ کم‌حجم‌تر در سال ۱۹۲۱ در مدل تایپ ۵۲۰ مورداستفاده قرار گرفت. هرچند این خودرو در نمایشگاه‌های مختلف به نمایش درآمد و برای فروش عرضه شد ولی پس از ساخت تعداد نامعلومی فیات این پروژه را کنار گذاشت.

آستون‌مارتین: ۷.۳ لیتر

موتور V12 آستون‌مارتین اولین بار در سال ۱۹۹۹ در DB7 معرفی شد. این موتور که با اتصال دو پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 فورد ساخته شده بود، ابتدا ۵.۹ لیتر حجم داشت ولی در نسخه‌های بعدی این رقم افزایش یافت. حجیم‌ترین نسخهٔ این موتور با ۷.۳ لیتر حجم توسط کاسورث برای مدل تولید محدود One-77 ساخته شد. این موتور ۷۶۰ اسب بخار قدرت داشت ولی بعداً برای استفاده در مدل ویکتور، ارتقاء پیدا کرد که قدرت را بدون افزایش حجم به ۸۴۷ اسب بخار رساند.

بیوک: ۷.۵ لیتر

بیوک در سال ۱۹۷۰ حجم موتور بلوک بزرگ V8 خود را به ۷.۵ لیتر افزایش داد و این پیشرانه به موتور استاندارد در مدل‌های ریویرا، الکترا، استیت واگن و GSX تبدیل شد و برای لسابر هم قابل سفارش بود. بحران نفتی سال ۱۹۷۳ اما این موتور را ابتدا فلج کرد و سپس از روی خط تولید کنار زد. درنتیجه، تا پایان دههٔ ۷۰، قوی‌ترین بیوک‌ها از موتورهای دیگر برندهای جنرال موتورز استفاده می‌کردند.

فورد: ۷.۵ لیتر

موتور V8 بلوک بزرگ فورد از اواخر دههٔ ۶۰ تا پایان قرن بیستم در اندازه‌های مختلف تولید شد. بزرگ‌ترین نسخهٔ این موتور که ۷.۵ لیتر حجم داشت، ابتدا در خودروهای لینکلن استفاده شد ولی بعداً زیر کاپوت خودروهای مرکوری و فورد هم قرار گرفت و به پیکاپ‌های سری F، ون‌های سری E و تاندربرد نیرو بخشید. فورد نسخه‌های ۸.۴ لیتری و ۹.۴ لیتری این موتور را هم تولید کرد ولی این نسخه‌ها فقط به‌صورت موتور جعبه‌ای عرضه شدند.

لینکلن: ۷.۶ لیتر

هرچند همان‌طور که گفتیم برخی لینکلن‌ها از موتور ۷.۵ لیتری فورد استفاده کردند ولی بزرگ‌ترین موتوری که زیر کاپوت خودروهای این شرکت قرار گرفت، پیشرانه‌ای ۷.۶ لیتری از سری MEL فورد بود. این موتور در نسل چهارم لینکلن کانتیننتال استفاده شد. هرچند این خودرو از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۹ تولید شد ولی موتور ۷.۶ لیتری فقط از سال ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۸ زیر کاپوت آن قرار گرفت و سپس با موتور ۷.۵ لیتری جایگزین شد.

مرسدس بنز: ۷.۷ لیتر

مرسدس ۷۷۰ که با نام گروسر هم شناخته می‌شود، در دو نسل از سال ۱۹۳۰ تا ۱۹۴۳ تولید شد. هردو نسل این ماشین از یک پیشرانهٔ ۷.۷ لیتری هشت سیلندر خطی استفاده می‌کردند که در ابتدا به‌صورت سفارشی و از سال ۱۹۳۸ به بعد به‌صورت استاندارد به سوپرشارژر مجهز بود. این موتور در نسخهٔ تنفس طبیعی ۱۵۰ اسب بخار و در نسخهٔ سوپرشارژ ۲۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد که این رقم بعداً به ۲۳۰ اسب بخار افزایش یافت.

رولزرویس: ۷.۷ لیتر

در سال ۱۹۲۵ رولزرویس در فانتوم پیشرانهٔ ۷.۷ لیتری شش سیلندر خطی جدیدی را معرفی کرد که با سوپاپ‌های روی سرسیلندر جایگزین موتورهای ۷ و ۷.۴ لیتری سوپاپ کناری قبلی شد. این موتور با حجم ۷.۷ لیتر، بزرگ‌ترین پیشرانهٔ تاریخ رولزرویس باقی ماند. این پیشرانه به مدت یک دهه تولید شد و سپس جای خود را در موتور کوچک‌تر ولی قوی‌تر ۷.۳ لیتری V12 در فانتوم III داد.

بنتلی: ۸.۰ لیتر

بنتلی در سال ۱۹۳۰ به اوج حجم موتور خود رسید. این موتور شش سیلندر خطی که ۸ لیتر حجم داشت، طبق شیوهٔ نام‌گذاری خودروهای بنتلی در آن سال‌ها، در خودرویی استفاده شد که ۸ Litr نام داشت. این موتور بسته به نسخه بین ۲۰۰ تا ۲۳۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. بنتلی مدت کوتاهی پس از عرضهٔ ۸ Litr، توسط رولزرویس خریداری شد و چند دهه بعد زیر چتر گروه فولکس‌واگن قرار گرفت ولی هیچ‌کدام از این شرکت‌ها برای بنتلی موتوری بزرگ‌تر از ۸ لیتر نساختند.

شورلت: ۸.۱ لیتر

هرچند حجم موتورهای بلوک بزرگ شورلت برای استفاده‌های مسابقه‌ای تا ۱۶.۵ لیتر رسید ولی بزرگ‌ترین نسخهٔ جاده‌ای این موتور ۸.۱ لیتر حجم داشت که در دههٔ ۲۰۰۰ در پیکاپ‌ها، شاسی‌بلندها و ون‌های شورلت استفاده شد. این موتور در نسخه‌های جی‌ام‌سی از این خودروها هم مورداستفاده قرار گرفت.

کادیلاک: ۸.۲ لیتر

درحالی‌که حداکثر حجم موتورهای بیوک و دیگر برندهای جنرال موتورز مثل پونتیاک و الدزمبیل ۷.۵ لیتر بود، کادیلاک یک گام فراتر رفت و حجم موتور V8 خود که قبلاً ۷.۷ لیتر بود را در سال ۱۹۷۰ به ۸.۲ لیتر افزایش داد. شاید امروز عجیب به نظر برسد که نیروی این نیروگاه عظیم به چرخ‌های جلو منتقل شود ولی آن سال‌ها خودروسازی آمریکا سرشار از نوآوری‌های غیرمعمول بود. کادیلاک به دلیل قوانین آلایندگی، در سال ۱۹۷۶ این موتور را کنار گذاشت و از آن زمان تاکنون جنرال موتورز پیشرانه‌ای بزرگ‌تر از این نساخته است.

دوج: ۸.۴ لیتر

موتور V10 افسانه‌ای دوج وایپر کار خود را با ۸ لیتر حجم شروع کرد که این رقم در سال ۲۰۰۳ به ۸.۳ و پنج سال بعد به ۸.۴ لیتر افزایش یافت. زمانی که تولید وایپر در سال ۲۰۱۷ خاتمه پیدا کرد، این موتور V10 بزرگ‌ترین پیشرانهٔ تولیدی جهان محسوب می‌شد. این موتور در قوی‌ترین نسخه ۶۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد.

رنو: ۹.۱ لیتر

رنو در سال ۱۹۱۱ اقدام به توسعهٔ خودروی لوکسی کرد که بتواند در رالی مونت‌کارلو برنده شود. این ماشین که 40CV نام داشت، ابتدا از یک پیشرانهٔ شش سیلندر خطی با حجم ۷.۵ لیتر استفاده می‌کرد ولی در سال ۱۹۲۰ این رقم به ۹.۱ لیتر افزایش یافت. 40CV در سال ۱۹۲۵ در رالی مونت‌کارلو پیروز شد و یک سال بعد نسخه‌ای تک‌نفره از آن توانست رکورد سرعت ۲۴ ساعتهٔ ۱۷۳ کیلومتر بر ساعت را ثبت کند.

پژو: ۱۱.۱ لیتر

هرچند پژو سال‌ها است که پیشرانه‌ای بزرگ‌تر از ۱.۶ لیتر تولید نکرده ولی این شرکت در سال ۱۹۰۸ نیروگاهی عظیم را برای مدل تایپ ۱۰۵ تولید کرد. این اولین موتور شش سیلندر خطی پژو بود که ۱۱.۱ لیتر حجم داشت و می‌توانست تایپ ۱۰۵ را به سرعت فوق‌العادهٔ ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. البته چنین خودروی قدرتمند و گران‌قیمتی خریدار زیادی نداست و پژو طی دو سال تنها ۲۳ دستگاه از آن تولید کرد.

بوگاتی: ۱۲.۸ لیتر

بوگاتی تایپ ۴۱ که با نام رویال هم شناخته می‌شود، به نیروگاه هشت سیلندر خطی فوق‌العاده بزرگی با حجم ۱۲.۸ لیتر مجهز بود. رویال اما از لحاظ تجاری به یک فاجعه تبدیل شد زیرا در دوران رکود اقتصادی دههٔ ۳۰ حتی خاندان‌های سلطنتی هم توان خرید آن را نداشتند. بااین‌حال، راه‌آهن دولتی فرانسه نمونه‌های زیادی از موتور این خودرو را خرید و تا اواخر دههٔ ۵۰ هنوز برای نیرو بخشیدن به لوکوموتیوهای خود از آن‌ها استفاده می‌کرد.

پایان

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۵ رای
منبع
Autocar

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه‌ها

  1. (Ali(chevynova

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (7717 ديدگاه)

    فقط آمریکاییهای لیست
    همه ۶/۵ به بالا
    هیولاهای ۸ سیلندر بیگ بلاگ کاربراتوری که وقتی دهنه ۳ و ۴ رو باز میکنن دیگه هیچی حریفشون نیست
    کوه گشتاور و قدرت که برازنده اون ماشینهای لات دهه ۶۰ و ۷۰ بودن
    بابا مرحبا کوگار ۷۴
    بابا مرحبا رودرانر ۷۱
    بابا مرحبا جاولین ۶۹

    موافقم 25
    مخالفم 74
    1. (Ali(chevynova

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (7717 ديدگاه)

      موتور ۴۵۵ بیوک در سال ۱۹۷۰ گشتاورش ۶۹۰ نیوتن بود
      ۳۶۰ اسب قدرت که از طریق یه کاربراتور ۴ دهنه روچستر تامین میشد

      موتور ۴۶۰ فورد هم رقیب ۴۴۰ و ۴۵۴ شورولت بود و هر ۳ گشتاورهاشون بالای ۵۰۰ نیوتن در دور موتور زیر ۲۰۰۰ تا بود

      البته جای موتورهای ۵۰۲ موپار و شورولت و همچنین ۵۷۲ خالیه
      از طرفی موتور ۶۳۲ شورولت با بیش از ۹ لیتر حجم و ۱۰۰۰ اسب قدرت شاهکاری هست که رودستش نیست

      موافقم 18
      مخالفم 41
      1. نه به تصادف

        ۱۸ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (257 ديدگاه)

        والا تا میدونم حجم زیاد و نسبات قدرت به حجم زیاد چیز خوبی نیست ولی میزارم خوشحال باشی

        موافقم 9
        مخالفم 5
        1. (Ali(chevynova

          ۱۹ فروردین ۱۴۰۴
          سوابق: (7717 ديدگاه)

          نه بابا
          جدی؟
          پس این اروپاییها چی میگن تو لیست؟

          موافقم 10
          مخالفم 2
      2. Cadillac-V

        ۱۹ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (222 ديدگاه)

        ماشالا به این حجم از اطلاعات
        انقد که از آمرکیایی ها می‌دونی اروپایی فنا از اروپایی ها نمیدونن، تنها جوابی که میتونن بدن اینه که دیسلایک کنن😂

        موافقم 5
        مخالفم 3
    2. :)

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (15 ديدگاه)

      تو چرا نمیری ؟ نظرات تمام مقاله هارو پر کردی . ۷۶۰۰ تا کامنت بیخود گذاشتی ، بزار دو نفر که سواد دارن بیان نظر بدن . هی ماشالله، مرحبا. دلیل نمیشه آمریکایی دوست سایت رو نابود کنی که . منم آمریکایی دوست دارم خیلی هم دوست دارم ولی ماشالله مرحبا دیگه برای چیه ؟ اونموقع که ایرادی از آمریکایی گرفته میشه لالی الان یهو دهنت باز میشه ؟ من حقیقتاً تعجب می‌کنم سردبیران عزیز پدال چرا نظارت نمیکنن روی این افراد . یکی کره ای فنه یکی آلمانی فنه یکی آمریکایی و ….. همش هم محیط نظرات شده بحث و جدل سر این که کدوم ماشین بهتره . عین بچه های ۵ ساله . تو خیلی از زمینه های آمریکایی بهتره خیلی ها آلمانی خیلی ها ژاپنی. جمع کن بساط ت رو دیگه

      موافقم 36
      مخالفم 4
      1. (Ali(chevynova

        ۱۸ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (7717 ديدگاه)

        :)

        هر وقت اکانت اصلیت رو دیدم جوابت رو میدم

        موافقم 7
        مخالفم 20
    3. :)

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (15 ديدگاه)

      مگه فقط به حجم موتور عه ؟ دلیل نمیشه چون ۶.۷ لیتری گذاشته بهتره . بره تو پیست معلوم میشه مهندسی ارزش بالاتری نسبت به افراط داره

      موافقم 36
      مخالفم 6
      1. (Ali(chevynova

        ۱۸ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (7717 ديدگاه)

        فقط حجم موتوره
        بعدش گشتاور
        بقیش رقاص بازیه
        پیست هم بره فقط نسکار و درگ مرجع هست نه چیزه دیگه

        باب مرحبا آمریکا
        بابا مرحبا گشتاور
        بابا مرحبا چدن

        موافقم 9
        مخالفم 62
        1. amir

          ۱۸ فروردین ۱۴۰۴
          سوابق: (3878 ديدگاه)

          بخاطر همینه که وایپر با ۸.۴ لیتر حجم موتور تازه اولین آمریکایی تو لیست تایم نوربرگ بود یه عمری نزدیک ۳۰ بود رتبه اش؟
          دوستان حمله نکنید وایپر ای سی آرو با معدود ماشینایی عوض میکنم

          موافقم 26
          مخالفم 7
        2. نه به تصادف

          ۱۸ فروردین ۱۴۰۴
          سوابق: (257 ديدگاه)

          این مورد ها برای ماشین های مهندسی نشدهی وحشیه آمریکاییه حجم موتر بالا نیاز به فضای بیشتر داره فضای بیشتر پول بیشتر و وزن بیشتره و بستن دست طراحه و اگه بخوان همچیو بهم نریزن و حجم موتر زیاد بمونه مجبورن بلوک رو نازک تر کنن حالا نادیده میگیریم که موتور کمتر عمر میکنه و بدرد مسابقات استقامت نمی خوره

          موافقم 4
          مخالفم 2
    4. Saeed

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (226 ديدگاه)

      به حجم نیست به نسبت قدرت تولیدی توان نسبت به حجمه که مثلا هوندا ژاپن تو دهه هشتاد اولین برندی بود که به هر لیتر ۱۰۰ اسب تولید کرده

      موافقم 12
      مخالفم 2
    5. نه به تصادف

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (257 ديدگاه)

      نکن حجم خوب نیست دوام ندارره 2jz gte که با دوام ترین موتور شناخته میشه حجمش سه لیتر بود و اینجوری تویوتا فضا داشت که بلوک سیلندر رو با پهنای زیاد بسازه

      موافقم 1
      مخالفم 5
      1. Ali

        ۱۹ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (12 ديدگاه)

        داداش حالت خوبه ، چی میگی واسه خودت
        والله من هیچ خودروی خارجی سوار نشدم ولی اینکه میگی آمریکایی ها نمیدونم بلوکشون نازکه و واسه مسابقات استقامتی مناسب نیستن ، فقط می‌خوام این رو بدونی که پیشرانه ماشین های Top Feul همشون بر اساس موتور های Hemi کرایسلر هست که بالای ۱۰۰۰۰ اسب بخار تولید میکنند ، دوم هم اینکه آمریکا تو دنیای تیون معروفه به وحشی بازی از نظر فنی

        موافقم 4
        مخالفم 0
    6. همایون

      ۱۹ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (1062 ديدگاه)

      خداروشکر که سه رتبه اول به اروپایی‌ها رسید وگرنه دوتا صفحه نظر پر میشد از ماشالله آمریکا و فقط آمریکا
      ماشین خوب از هر برند و کشوری باشه باید براش کلاه از سربرداشت فرقیم نداره آلمان ایتالیا آمریکا فرانسه ژاپن یا حتی ُسوئد و کره

      موافقم 7
      مخالفم 2
    7. Roham

      ۱۹ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (770 ديدگاه)

      مطلب رو بخونی سه تا پر حجم ترین ها اروپایی بودن رفیق

      موافقم 1
      مخالفم 1
    8. Cadillac-V

      ۱۹ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (222 ديدگاه)

      علی جان میشه همون ماشالاه رو بگی؟
      خیلی قشنگ تر از مرحبا بود این مرحبا یه جوریه لطفاً دوباره با ماشالاه دوستان اروپایی رو فشاری کن🙏🏻
      این درخواست من نیست چند نفر دیگه هم همین نظرو دارن

      موافقم 2
      مخالفم 2
  2. Arshin

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (28 ديدگاه)

    موتور ۴ سیلندر ۲۸لیتری فیات s76 بزرگ ترین موتور تاریخ خودرو هست
    واسم عجیبه که تو این لیست نیاوردنش چون در زمان خودش فیات s76 رکورد سرعت رو هم زد و حتی بنز هم برای مسابقات از یک موتور ۲۴ لیتری استفاده میکرد

    موافقم 17
    مخالفم 2
    1. امیر دهقان

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (789 ديدگاه)

      در این لیست فقط به پیشرانه‌های تولیدی می‌پردازیم و موتورهای مسابقه‌ای، رکوردشکن و… را به‌حساب نیاورده‌ایم.

      موافقم 23
      مخالفم 3
  3. Suge knight

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (64 ديدگاه)

    رولزرویس روآن اتکینسون که تو فیلم جانی انگلیش هم استفاده شد وی ۱۶ ۹ لیتری بود

    موافقم 6
    مخالفم 2
    1. فقط انگلستان

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (1173 ديدگاه)

      رولزرویس ۱۰۰ex کوپه
      و رولزرویس ۱۰۱ex کانورتیبل
      آزمایشی و مفهومی بودن و برای نمایش دادن ایده رولزرویس ۱۶ سیلندر بودن که لغو شد.

      موافقم 4
      مخالفم 3
  4. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (516 ديدگاه)

    حالا همین مطلب رو برای موتورهای در حال تولید بزارید قشنگ میشه

    موافقم 8
    مخالفم 2
    1. Taha Ayoobi

      ۱۹ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (6060 ديدگاه)

      برای موتور های غیر تولیدی هم حال میده

      موافقم 2
      مخالفم 1
  5. amirboss

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1038 ديدگاه)

    قدیم برای قدرت گرفتن بیشتر از موتور حجمش رو افزایش میدادن که البته درست هم بود.
    هرچه حجم موتور بیشتر بود هوا و سوخت بیشتری وارد سیلندر میشد و موتور قدرت و گشتاور بیشتری تولید میکرد.
    اما امروزه بجای اینکه با حجیم کردن سیلندر سوخت و هوای اضافه وارد سیلندر کنن، با کاهش حجم سیلندر و افزایش فشار هوای ورودی به سیلندر،قدرت بیشتری از موتور میگیرن.

    موافقم 8
    مخالفم 2
    1. نه به تصادف

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (257 ديدگاه)

      اونجوری خوب بود ولی با مصرف صوخت زیاد الایندگی بیشتر و عمر کمتر و اندازش و وزنش و… نمیشد کنار اومد و بشر به دنبال پیشرفته و یه راه بهتر پیدا کرد تا با متریال کم دوام تر باز هم موتور با دوام بسازه

  6. La Vitesse

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (715 ديدگاه)

    جالبه تهش به فرانسه رسید .

    موافقم 9
    مخالفم 3
  7. BlackWing

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1469 ديدگاه)

    کادیلاک Sixteen کانسپت موتور ۱۳.۶ لیتری ۱۶ سیلندر داشت اما متاسفانه اون مدل هیچوقت تولید نشد !

    موافقم 6
    مخالفم 3
  8. رامتین

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (3408 ديدگاه)

    بنظرم استاندارد حجم موتور نیم لیتر به ازای هر سیلندره. یعنی مثلا یک موتور 4 سیلندر بهتره 2 لیتری باشه (با توربو یا بدون آن) و موتورهای 1500 یا 1600 سی سی گرچه با توربو توان خوبی میدن، اما لذت رانندگیشون بشدت کم میشه. موتور 12 سیلندر هم حدود 6 لیتر جذابه!

    موافقم 6
    مخالفم 4
  9. nima

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (84 ديدگاه)

    جدی داش علی برگرد به همون ماشالا، بهتر بود
    مرحبا اصلا ترکیه ایرانی نیست و ماشالا کلا در گفتار عامیانه بیشتر استفاده میشه و بهتره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا