لیپ موتور C01 مشخصات و قیمت سدان پیشرفته چینی در ایران

جمعه 22 تیر 1403 - 16:30
مطالعه 10 دقیقه
leap motor C01 new
مدل هیبریدی لیپ موتور C01 وارد ایران شده است و احتمال عرضه‌ی نسخه‌ی تمام برقی این خودرو نیز وجود دارد.
تبلیغات

ظاهرا نوع جدیدی از خودروهای چینی برای ورود به کشورمان آماده می‌شوند. این محصولات، سطح بسیار بالایی از امکانات رفاهی و تجهیزات پیشرفته‌ی الکترونیکی دارند که فراتر از مدل‌های موجود در ایران است. نمایشگرهای بزرگ داخل کابین، پیشرانه‌های قدرتمند هیبریدی یا تمام الکتریکی، همراه طراحی آینده‌نگر، قیمت نسبتا گران این گروه را توجیه خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

 کیا سراتو جدید وارداتی کوشاخودرو ۲۰۲۴کیا K5 اپتیما وارداتی کوشا خودرو؛ مشخصات و قیمت مشخصات و قیمت کیا اسپورتیج وارداتی کوشاخودرو

↵هیوندای توسان وارداتی؛ مشخصات و قیمت مدل ۲۰۲۴

↵میتسوبیشی اکلیپس کراس وارداتی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند ژاپنی

↵کیا سلتوس ۲۰۲۳؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند کره‌ای در ایران

شرکت لیپ موتور چین، سال 2015 تاسیس شد. حدود 20 درصد از سهام این مجموعه، به گروه استلانتیس (مالک پژو سیتروئن) تعلق دارد و غالب تیم مدیریتی را، سرمایه‌داران و مهندسان چینی تشکیل می‌دهند. لیپ موتور از سال 2019 تولید انبوه خودروهای متنوع را شروع کرده و تلاش می‌کند با رعایت استانداردهای اروپا صادرات به کشورهای مختلف را توسعه دهد. هاچبک 10 هزار دلاری T03 و شاسی بلند تمام برقی C11 با قیمت 25 هزار دلار در سبد محصولات لیپ موتور دیده می‌شوند.

سدان C01 خودروی پرچمدار لیپ موتور است و همراه امکانات کامل شامل پیشرانه تمام برقی و سیستم چهار چرخ محرک، در چین به قیمت 40 هزار دلار عرضه می‌شود. البته نسخه‌ی هیبریدی این خودرو وارد ایران شده که برای خریدار چینی، تقریبا هم‌قیمت تیگو 8 پرومکس است و بودجه‌ی 27 تا 30 هزار دلاری لازم دارد. شرکت واردکننده‌ی C01 در ایران هنوز مشخص نیست اما شایعاتی مبنی بر ثبت سفارش سایپا شنیده می‌شود.

کپی لینک

طراهی ظاهری و نمای بیرونی لیپ موتور C01 وارداتی

در نگاه اول، الگوبرداری خودرو از سبک طراحی خودروهای برقی فولکس واگن i.D به وضوح دیده می‌شود. از سویی دیگر، آیرودینامیک پیشرفته و حالت یک‌دست المان‌های مختلف، C01 را زیباتر از سدان‌های معمول در صنعت خودروسازی چین نشان می‌دهد.

چراغ اصلی، LED روشنایی روز (Daylight) و مه‌شکن‌ها، در یک محل نصب شده‌اند و طرفین سپر، فاقد حفره است. عملا جلوپنجره‌ای وجود ندارد و هوای موردنیاز سیستم خنک‌کننده از فضای خالی نزدیک زمین تامین می‌شود. حجم‌دهی ملایم بدنه در کاپوت جلو و سپر، مرسدس بنز EQS را یادآوری می‌کند. خطوط برش در قسمت‌ها مختلف، بسیار ظریف و دقیق هستند.

در نمای جانبی، حالت کوپه با شیب ملایم سقف تا انتهای بدنه به خوبی دیده می‌شود و حالتی شبیه EQS دارد. رینگ‌های ساده و دستگیره‌های مخفی‌شونده با هدف بهبود آیرودینامیک در لیپ موتور C01 استفاده شده‌اند. از دید بغل، خطوط حجم‌دهنده یا برجستگی‌های خاص وجود ندارد و ساختار یک‌دست خودرو تاکید شده است.

حالت ساده و تخت المان‌های مختلف در نمای پشت نیز کاملا مشخص است. مواد پلاستیکی سیاه‌رنگ که در رکاب‌ها بخش کوچکی از بدنه را تشکیل می‌دهند، ماده‌ی اصلی برای سپر عقب هستند و حس لوکس لیپ موتور C01 را تخریب می‌کنند. بازشوندگی بسیار خوب درپوئش صندوق، حجم‌دهی بدنه روی سپر و جاسازی محل نصب پلاک، نکات مثبت و البته کم‌هیجان در طراحی این خودرو هستند.

لیپ موتور C01  با طول ۵۰۵۰ و عرض ۱۹۰۲  و ارتفاع ۱۵۰۹  و فاصله محوری ۲۹۳۰  میلی‌متر تولید می‌شود که نه‌تنها بزرگ‌تر از غالب سدان‌های موجود در ایران است؛ بلکه ابعادی مشابه مرسدس S کلاس فراهم می‌کند.

کپی لینک

طراحی داخلی و نمای کابین لیپ موتور C01 وارداتی

باوجود نمایشگرهای بزرگ و متنوع، نمی‌توان فضای اتاق C01 را جذاب توصیف کرد. حتی برای خروجی هوای تهویه مطبوع، بدسلیقگی دیده می‌شود و چهار حفره در طرفین داشبورد، کاملا مشابه هستند.

فرمان ساده و کاملا دایره‌ای، دیگر نکته‌ی ناخوشایند در کابین لیپ موتور C01 است. بخش میانی داشبورد و تودری‌ها از مواد نرم مبله با پوشش چرم تشکیل شده اما دیگر نقاط، پلاستیک سخت و فاقد فرم‌دهی خاص هستند. نمایشگر لمسی در مرکز داشبورد، 12/8 اینچ است و برای پنل پشت فرمان، پنل تمام رنگی 10/25 اینچ وجود دارد. نسخه‌های سفارشی، نمایشگر 10/25 اینچ روبروی شاگرد نیز ارایه می‌کنند.

طراحی صندلی‌ها با کیفیت دوخت بسیار خوب و چرم مرغوب، نکته‌ی مثبت لیپ موتور C01 است. این خودرو برای 4 سرنشین بلند قد، فضای کاملا جادار و راحت فراهم می‌کند. در صندوق عقب، 500 لیتر برای حمل بار وجود دارد که باتوجه به ابعاد خودرو، چندان بزرگ نیست.

کپی لینک

تجهیزات فنی و پیشرانه لیپ موتور C01 وارداتی

مدل پایه از فناوری پلاگین هیبرید با ترکیب موتور برقی و پیشرانه 1/5 لیتر توربوشارژ استفاده می‌کند تا 271 اسب بخار قدرت و 360 نیوتن‌متر گشتاور فراهم شود. این نسخه همراه باتری‌های متنوع، توان پیمایش تمام برقی 200 تا 300 کیلومتر فراهم می‌کند. میانگین مصرف سوخت لیپ موتور C01 پلاگین هیبرید، 4 تا 5 لیتر در صد کیلومتر است و می‌تواند حدود 8 ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد.  سیستم محرک عقب و گیربکس تک سرعته نکات جالب این خودرو هستند. به بیان بهتر، مدل پلاگین هیبرید از پیشرانه بنزینی برای شارژ باتری استفاده می‌کند و محرک اصلی، یک موتور برقی است.

دو نوع لیپ موتور C01 تمام برقی وجود دارند. نسخه‌ی ارزان‌تر، مشابه آنچه در بالا گفته شد، 271 اسب بخار قدرت و 360 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند؛ اما مدل پرچمدار، 544 اسب بخار و 730 نیوتن‌متر است. این خودروها در زمان 7/5 و 4/5 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسند و همراه باتری62/8 ،78/5 و 90 کیلووات ساعتی، توان پیمایش 500 تا 700 کیلومتر دارند.

کپی لینک

قیمت لیپ موتور C01 بازار چین و هزینه خرید نسخه وارداتی

برای C01 پلاگین هیبرید آستانه قیمت 20 هزار دلار وجود دارد و دو نسخه‌ی تمام برقی، 26 تا 30 هزار دلار هزینه خرید دارند. اگر فرض کنیم ارزان‌ترین نمونه با استفاده از تخفیف گمرکی مخصوص خودروهای کم‌مصرف وارد ایران شود، خریدار ایرانی به بودجه‌ی 1/5 تا 1/8 میلیارد تومان برای مالکیت لیپ موتور C01 نیاز دارد. براین اساس، قیمت مدل‌های تمام برقی حدود 2/2 تا 2/7 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

در بازار ایران، تنوع ناچیزی از مدل‌های سدان پهن‌پیکر چینی وجود دارد. چری آریزو 8 و محصولات هونگچی، معدود رقبای لیپ موتور C01 محسوب می‌شوند و این خودروی جدید می‌تواند با حضور به موقع در بازار، مشتری جلب کند. از سویی دیگر، علاقه‌ی مشتریان محصولات چینی به شاسی‌بلندها، مانع بزرگی برای جذب مخاطب لیپ موتور C01 است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.