لتین منگو در ایران؛ مشخصات و قیمت هاچبک برقی وارداتی نبکا

جمعه 2 خرداد 1404 - 14:30
مطالعه 10 دقیقه
_Letin_Mang 1 (9)
ظاهرا شرکت نبکا وابسته به مپنا و کرمان موتور برای عرضه‌ی یک هاچبک برقی در ایران آماده می‌شود. این محصول در چین، لتین منگو (Letin Mengo) نام دارد.
تبلیغات

سال 1402، شرکت کرمان موتور و گروه مپنا طی مراسمی از اولین خودروی برقی خود با نام اسکای‌ ول ET5 رونمایی کردند. قرار بود این شاسی‌بلند تمام الکتریکی توسط برند نوین ماهان (نبکا) و در منطقه تجاری ارگ بم تولید شود که البته با گذشت چند ماه، هنوز به تعداد بالا در ایران فروخته نشده است. حالا منابع غیررسمی از برنامه‌ی جدید شرکت نبکا برای عرضه‌ی هاچبک برقی خبر می‌دهند.

بیشتر بخوانید:

نبکا با هدف تمرکز بر خودروهای برقی شکل گرفت. گروه مپنا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های صنعتی ایران که احداث و بهره‌برداری از نیروگاه‌های سراسر کشور را انجام می‌دهد، مدعی است که می‌تواند با استفاده از فناوری‌های داخلی و نخبگان ایرانی، به تولید خودروهای برقی کمک کند. این ادعا و رویاپردازی بزرگ، هنوز برای مردم ایران که نیازمند خودروی باکیفیت و ارزان‌قیمت هستند، شکل واقعی نگرفته است. دیگر موضوع جالب اینکه، چرا نبکا باوجود برندهای مشهور و پرفروش چینی مثل بی‌وای‌دی، ام‌جی، نیو و بسیاری دیگر، شرکتی مثل اسکای‌ول را انتخاب کرد؟

خودروسازی لتین (Letin) یا Levdeo سال 2008 شروع به کار کرده و ظاهرا سال 2023 تعطیل شده است! بر این اساس، هاچبک برقی منگو که سال 2020 رونمایی شده بود، هم‌اکنون در چین تولید نمی‌شود. از سویی دیگر، ظاهرا شرکت یما (YEMA) سهام خودروسازی لتین را خریداری کرده است اما هاچبک منگو در فهرست خودروهای تولید 2025 چین دیده نمی‌شود. لتین منگو، دو نوع بدنه‌ی سه‌در و پنج‌در با پیشرانه‌های متنوع و توان پیمایش مختلف در چین و مکزیک مونتاژ شد. این خودرو برای پاسخ به نیاز شهری طراحی شده و پیشرانه‌ی قدرتمند با توان پیمایش بالا ندارد.

کپی لینک

طراحی لتین منگو

بی‌وای‌دی دلفین، یکی از پرفروش‌ترین خودروهای چین در کلاس هاچبک برقی است. در نمای بیرونی لتنی منگو، الگوبرداری از دلفین دیده می‌شود؛ اما منگو ابعاد کوچک‌تر و ظاهر ساده‌تر دارد. خانواده لتین منگو شامل نسخه استاندارد، پرو و منگو مکس است که توسط استودیو مشهور پینین فارینا طراحی شده‌اند.

چراغ‌های اصلی و جلوپنجره برای لتین منگو، ساختار یکپارچه فراهم می‌کنند. هرچند که این خودرو از نظر قیمت در کلاس اقتصادی است اما سپر فلزی و رنگ بدنه ارایه می‌دهد تا نسبت به رقبایی مثل لیپ‌موتور T03 جذاب‌تر دیده شود.  حجم‌دهی کاپوت جلو و گلگیرها نیز با حفظ سادگی، هماهنگ با دیگر اجزا است.

در نمای جانبی، توجه تیم طراحی به جزئیات، بهتر مشخص می‌شود. خطوط روی بدنه در پایین و انتهای چراغ‌های عقب، جالب توجه هستند. زهوار سیاه زیر شیشه‌ها که در امتداد چراغ‌های جلو کشیده نیز، چشم‌گیر به نظر می‌رسد. فرم کلی بدنه و سقف لتین منگو برای خودرویی در کلاس هاچبک شهری، قابل قبول است هرچند که طراجی چرخ‌ها، عامه‌پسند نیست.

چراغ‌های عقب، الهام گرفته از رنجرور به نظر می‌رسند و نسبت به ابعاد لتین منگو، راضی‌کننده هستند. حجم‌دهی سپر، درپوش صندوق و بال انتهای سقف نیز به خوبی انجام شده است. این ترکیب، طراحی نمای عقب لتین منگو را جالب توجه نشان می‌دهد.

لتین منگو با طول 3,622 و عرض 1,607 و ارتفاع 1,925 و فاصله محوری 2,442 میلی‌متر تولید شده است. این مدل از ام‌وی‌ام‌ 110 ابعاد بزرگ‌تری دارد و از نظر فاصله محوری و عرض بدنه مشابه پژو 206 محسوب می‌شود.

کپی لینک

طراحی داخلی لتین منگو

نمای ساده در اتاق یک هاچبک اقتصادی، چندان عجیب نیست. این شرایط با نصب نمایشگر لمسی 9 اینچ و پنل دیجیتال 6 اینچ پشت فرمان، بهبود یافته است و بدون هزینه‌ی سنگین برای شرکت سازنده، تین منگو را آشنا به فناوری‌های جدید نشان می‌دهد.

فرمان کلیدهای کنترلی ندارد و این موضوع، نکته‌ی منفی بسیار مهمی است. چنانچه گوشی همراه از طریق ارتباط بلوتوث با سیستم مولتی‌مدیا زنگ بخورد یا راننده بخواهد صدای سیستم سرگرمی را تغییر دهد، نیازمند لمس نمایشگر خواهد بود بود. حتی کنترل تهویه مطبوع نیز، صرفا از طریق مانیتور انجام می‌شود. دیگر موضوع ناراحت کننده، اهرم  ترمز دستی است که امروزه در غالب خودروها با دکمه ارایه می‌شود.

صندلی‌های پارچه‌ای و مواد پلاستیکی، دیگر اقلام ارزان‌قیمت داخل کابین هستند. لتین منگو برای تردد 4 سرنشین داخل شهر مناسب است و روی صندلی عقب، راحتی بیشتری نسبت به پژو 206 دارد. حجم قابل استفاده در صندوق عقب، حدود 300 لیتر است که با خواباندن صندلی‌های ردیف دوم به 1250 لیتر می‌رسد.

کپی لینک

پیشرانه و تجهیزات فنی لتین منگو

دو مدل با پیشرانه‌های 38 و 48 اسب بخار برای لتین منگو ارایه شده است که 105 و 120 نیوتن‌متر گشتاور دارند. سه نوع باتری 11 و 17 و 29 کیلووات ساعتی برای این خودرو، توان پیمایش 130 تا 300 کیلومتر فراهم می‌کنند. لتین منگو با گیربکس تک سرعته تولید می‌شود و 660 تا 680 کیلوگرم وزن خالص دارد. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت این خودرو مشخص نیست اما می‌توان انتظار داشت حدود 15 تا 18 ثانیه باشد.

فهرست امکانات و تجهیزات ایمنی لتین منگو مشخص نیست. این خودرو در نسخه‌ی فول آپشن بازار چین، ترمز ABS و سیستم کنترل کشش ESP، حسگر برخورد از جلو و عقب، صندلی‌های برقی ردیف جلو، دوربین پارک و رادار نقطه کور دارد.

کپی لینک

قیمت لتین منگو در چین و پیش‌بینی برای ایران

روی کاغد، توانایی فنی و امکانات لتین منگو، جذابیتی ندارند اما قیمت 7 هزار دلاری این خودرو در بازار چین جالب توجه است. اگر نبکا (حاصل همکاری مپنا و کرمان موتور) بتواند این هاجبک برقی را با قیمت مشابه کشور سازنده عرضه کند و هزینه‌ی خرید برای مصرف‌کننده‌ی ایرانی را مشابه یک شهرومند چینی در حدود 500 تا 600 میلیون تومان نگه دارد، گام مثبتی در جهت عمل به ادعای تولید خودروی ارزان‌قیمت داخل ایران، برداشته است. در غیر این صورت، فروش لتین منگو با قیمت بالای یک میلیارد تومان، افتخاری برای نبکا نخواهد بود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.