ظاهرا شرکت نبکا وابسته به مپنا و کرمان موتور برای عرضهی یک هاچبک برقی در ایران آماده میشود. این محصول در چین، لتین منگو (Letin Mengo) نام دارد.
سال ۱۴۰۲، شرکت کرمان موتور و گروه مپنا طی مراسمی از اولین خودروی برقی خود با نام اسکای ول ET5 رونمایی کردند. قرار بود این شاسیبلند تمام الکتریکی توسط برند نوین ماهان (نبکا) و در منطقه تجاری ارگ بم تولید شود که البته با گذشت چند ماه، هنوز به تعداد بالا در ایران فروخته نشده است. حالا منابع غیررسمی از برنامهی جدید شرکت نبکا برای عرضهی هاچبک برقی خبر میدهند.
بیشتر بخوانید:
نبکا با هدف تمرکز بر خودروهای برقی شکل گرفت. گروه مپنا به عنوان یکی از بزرگترین مجموعههای صنعتی ایران که احداث و بهرهبرداری از نیروگاههای سراسر کشور را انجام میدهد، مدعی است که میتواند با استفاده از فناوریهای داخلی و نخبگان ایرانی، به تولید خودروهای برقی کمک کند. این ادعا و رویاپردازی بزرگ، هنوز برای مردم ایران که نیازمند خودروی باکیفیت و ارزانقیمت هستند، شکل واقعی نگرفته است. دیگر موضوع جالب اینکه، چرا نبکا باوجود برندهای مشهور و پرفروش چینی مثل بیوایدی، امجی، نیو و بسیاری دیگر، شرکتی مثل اسکایول را انتخاب کرد؟
خودروسازی لتین (Letin) یا Levdeo سال ۲۰۰۸ شروع به کار کرده و ظاهرا سال ۲۰۲۳ تعطیل شده است! بر این اساس، هاچبک برقی منگو که سال ۲۰۲۰ رونمایی شده بود، هماکنون در چین تولید نمیشود. از سویی دیگر، ظاهرا شرکت یما (YEMA) سهام خودروسازی لتین را خریداری کرده است اما هاچبک منگو در فهرست خودروهای تولید ۲۰۲۵ چین دیده نمیشود. لتین منگو، دو نوع بدنهی سهدر و پنجدر با پیشرانههای متنوع و توان پیمایش مختلف در چین و مکزیک مونتاژ شد. این خودرو برای پاسخ به نیاز شهری طراحی شده و پیشرانهی قدرتمند با توان پیمایش بالا ندارد.
طراحی لتین منگو
بیوایدی دلفین، یکی از پرفروشترین خودروهای چین در کلاس هاچبک برقی است. در نمای بیرونی لتنی منگو، الگوبرداری از دلفین دیده میشود؛ اما منگو ابعاد کوچکتر و ظاهر سادهتر دارد. خانواده لتین منگو شامل نسخه استاندارد، پرو و منگو مکس است که توسط استودیو مشهور پینین فارینا طراحی شدهاند.
چراغهای اصلی و جلوپنجره برای لتین منگو، ساختار یکپارچه فراهم میکنند. هرچند که این خودرو از نظر قیمت در کلاس اقتصادی است اما سپر فلزی و رنگ بدنه ارایه میدهد تا نسبت به رقبایی مثل لیپموتور T03 جذابتر دیده شود. حجمدهی کاپوت جلو و گلگیرها نیز با حفظ سادگی، هماهنگ با دیگر اجزا است.
در نمای جانبی، توجه تیم طراحی به جزئیات، بهتر مشخص میشود. خطوط روی بدنه در پایین و انتهای چراغهای عقب، جالب توجه هستند. زهوار سیاه زیر شیشهها که در امتداد چراغهای جلو کشیده نیز، چشمگیر به نظر میرسد. فرم کلی بدنه و سقف لتین منگو برای خودرویی در کلاس هاچبک شهری، قابل قبول است هرچند که طراجی چرخها، عامهپسند نیست.
چراغهای عقب، الهام گرفته از رنجرور به نظر میرسند و نسبت به ابعاد لتین منگو، راضیکننده هستند. حجمدهی سپر، درپوش صندوق و بال انتهای سقف نیز به خوبی انجام شده است. این ترکیب، طراحی نمای عقب لتین منگو را جالب توجه نشان میدهد.
لتین منگو با طول ۳,۶۲۲ و عرض ۱,۶۰۷ و ارتفاع ۱,۹۲۵ و فاصله محوری ۲,۴۴۲ میلیمتر تولید شده است. این مدل از امویام ۱۱۰ ابعاد بزرگتری دارد و از نظر فاصله محوری و عرض بدنه مشابه پژو ۲۰۶ محسوب میشود.
طراحی داخلی لتین منگو
نمای ساده در اتاق یک هاچبک اقتصادی، چندان عجیب نیست. این شرایط با نصب نمایشگر لمسی ۹ اینچ و پنل دیجیتال ۶ اینچ پشت فرمان، بهبود یافته است و بدون هزینهی سنگین برای شرکت سازنده، تین منگو را آشنا به فناوریهای جدید نشان میدهد.
فرمان کلیدهای کنترلی ندارد و این موضوع، نکتهی منفی بسیار مهمی است. چنانچه گوشی همراه از طریق ارتباط بلوتوث با سیستم مولتیمدیا زنگ بخورد یا راننده بخواهد صدای سیستم سرگرمی را تغییر دهد، نیازمند لمس نمایشگر خواهد بود بود. حتی کنترل تهویه مطبوع نیز، صرفا از طریق مانیتور انجام میشود. دیگر موضوع ناراحت کننده، اهرم ترمز دستی است که امروزه در غالب خودروها با دکمه ارایه میشود.
صندلیهای پارچهای و مواد پلاستیکی، دیگر اقلام ارزانقیمت داخل کابین هستند. لتین منگو برای تردد ۴ سرنشین داخل شهر مناسب است و روی صندلی عقب، راحتی بیشتری نسبت به پژو ۲۰۶ دارد. حجم قابل استفاده در صندوق عقب، حدود ۳۰۰ لیتر است که با خواباندن صندلیهای ردیف دوم به ۱۲۵۰ لیتر میرسد.
پیشرانه و تجهیزات فنی لتین منگو
دو مدل با پیشرانههای ۳۸ و ۴۸ اسب بخار برای لتین منگو ارایه شده است که ۱۰۵ و ۱۲۰ نیوتنمتر گشتاور دارند. سه نوع باتری ۱۱ و ۱۷ و ۲۹ کیلووات ساعتی برای این خودرو، توان پیمایش ۱۳۰ تا ۳۰۰ کیلومتر فراهم میکنند. لتین منگو با گیربکس تک سرعته تولید میشود و ۶۶۰ تا ۶۸۰ کیلوگرم وزن خالص دارد. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت این خودرو مشخص نیست اما میتوان انتظار داشت حدود ۱۵ تا ۱۸ ثانیه باشد.
فهرست امکانات و تجهیزات ایمنی لتین منگو مشخص نیست. این خودرو در نسخهی فول آپشن بازار چین، ترمز ABS و سیستم کنترل کشش ESP، حسگر برخورد از جلو و عقب، صندلیهای برقی ردیف جلو، دوربین پارک و رادار نقطه کور دارد.
قیمت لتین منگو در چین و پیشبینی برای ایران
روی کاغد، توانایی فنی و امکانات لتین منگو، جذابیتی ندارند اما قیمت ۷ هزار دلاری این خودرو در بازار چین جالب توجه است. اگر نبکا (حاصل همکاری مپنا و کرمان موتور) بتواند این هاجبک برقی را با قیمت مشابه کشور سازنده عرضه کند و هزینهی خرید برای مصرفکنندهی ایرانی را مشابه یک شهرومند چینی در حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان نگه دارد، گام مثبتی در جهت عمل به ادعای تولید خودروی ارزانقیمت داخل ایران، برداشته است. در غیر این صورت، فروش لتین منگو با قیمت بالای یک میلیارد تومان، افتخاری برای نبکا نخواهد بود.
javad-bmw
۲ خرداد ۱۴۰۴اگر ۵۰۰ تا ۶۰۰ بیاد نقش خیلی پر رنگی در خودرو های داخل کشور بازی میکنه اما اگه با قیمت بالای یک میلیارد بیاد هیچ کس اینو نمیخره ، به سادگی ۲۰۷ اینو پاره میکنه.
بازار خرید و فروش دست دوم ، حفظ سرمایه ، با ۲۰۷ نسبت به این ، خدمات ، قطعات ، مکانیک و ۱۰۰ تا ارجحیت دیگه نسبت به این داره ، (فارغ از مسائل کیفیتی عرض میکنم)
javad-bmw
۲ خرداد ۱۴۰۴الان که بیشتر فکر کردم ، متوجه شدم با ۶۰۰ تومن هم ملت میرن اطلس میخرن ، ۴۸ اسب آخه
mickeyy
۲ خرداد ۱۴۰۴پیشرانههای 38 و 48 اسب بخار ؟! حتی پی کی هم از این قوی تره! با توجه به وزن کمش اگه حدود 70 تا 90 اسب بخار قدرت داشت و قیمتش بین 400 تا 450 بود، توی همین بازار داغون ایران ارزش خرید داشت وگرنه با این موتور و قیمت بیش از 500 میلیون احتمال بالای 90 درصد شکست میخوره
کولول خودرو شناس
۲ خرداد ۱۴۰۴بنظرم ماشین عالیه اگه قیمتش خوب باشه تو همین 700 تا800 باشه خیلی ها برای مصارف شهری ازش استفاده کنن
۲ خرداد ۱۴۰۴بازم یه ماشین شکست خورده دیگه اومد به بازار
راستی آقای اشتری یه پست راجب این ماشین های رها شده تو ایران درست کنید و این ماشین های پلاک قدیم که تو کوچه پس کوچه ایران رها شده سرنوشتشون چیه
مهدی دهقان
۲ خرداد ۱۴۰۴خیلی بخوان ارزون بدن بین 900 تا 950 میدن که ارزش خرید نداره با این برد و قدرت موتور قیمتش 7000 دلاره 1000 تا هم هزینه انتقال با دلار 90 تومنی میشه720 تومن سود وارد کننده و مالیات تا نزدیکای 1تومن قیمت رو بالا میبره که گفتم ارزش خرید نداره
پرهام
۲ خرداد ۱۴۰۴زیرساخت برای ماشین برقی در ایران فراهم نیست و این پیشنهادات ورود ماشین برقی بیشتر به رویابافی و ادای هماهنگی با ممالک پیشرفته میماند
بماند که برق برای زندگی روزمره هم وجود نداره
مهدی میباخ
۲ خرداد ۱۴۰۴کوییک 👍
این ماشینه(حوصله تایپ اسمشو ندارم)👎
Mamad
۲ خرداد ۱۴۰۴اسپم
از دوستان گرامی سوال داشتم که مزدا سه های نیو سری قبلی بهمن موتور چقدر قابلیت تیونینگ داره و همینطور موتور شیش سیلندر تویوتا کمری گرند 2005
ALI
۲ خرداد ۱۴۰۴با توجه به وزن کمش اگه با موتور 48 اسبی و برد 300 کیلومتری با قیمت نهایتا 600.650 مونتاژ بشه. شاید فروشش خوب باشه… وگرنه 100 تا میارن بعدش تعطیل میشه…
صامورایی
۲ خرداد ۱۴۰۴دقیقا برای خانوما ساخته شده