دور صاعقه 2022، رقابت داغترین خودروها در سختترین پیست آمریکا
زمانی که در سال 2006 رقابتهای دور صاعقه را آغاز کردیم، قصد داشتیم یک آزمایش پرفورمنس را ایجاد کنیم که نهتنها بتوان طبق آن داغترین خودروهای هرسال را مقایسه کرد بلکه به معیاری برای سنجش پیشرفت خودروها در طول زمان تبدیل شود. الهامبخش ما برای این برنامه، مجلهٔ آلمانی اسپرت اتو بود که ماهانه یک سوپرتست را منتشر میکرد. این برنامه شامل تایم زنی خودروها در پیست افسانهای 20.7 کیلومتری نوربرگرینگ میشد. آنجا با 180 پیچ و تغییر ارتفاع زیاد، یکی از چالشبرانگیزترین پیستهای جهان محسوب میشود ولی متأسفانه نوربرگرینگ یک اقیانوس از آمریکا فاصله دارد و ما به مکان نزدیکتری نیاز داشتیم.
بنابراین تصمیم گرفتیم پیست بینالمللی ویرجینیا یا بهطور مخفف VIR را انتخاب کنیم که با 6.6 کیلومتر طول، یکی از طولانیترین پیستهای آمریکا محسوب میشود. این پیست مجموعاً 35 پیچ دارد که تعدادی از آنها سرعت بالا و برخی سرعت پایین هستند و همین ویژگی چالش سختی را پیش روی خودروها میگذارد. برای خودروها نیز پنج کلاس قیمتی مختلف از LL1 تا LL5 ایجاد کردیم که بازهٔ قیمتی این کلاسها در طول سالها طبق تورم بروز شده است. همچنین برای عادلانه شدن رقابت، فقط خودروهایی میتوانند در دور صاعقه شرکت کنند که کاملاً استاندارد کارخانهای بوده و مردم بدون محدودیتی بتوانند آنها را خریداری کنند.
امسال در رقابت دور صاعقه 21 خودرو حضور دارند که توسط پنج رانندهٔ مختلف آزمایش شدند. در طول آزمایشها، لاستیکهای خودروها هم با نمونههایی از سازندگان مختلف تعویض میشود تا بتوانند بهترین عملکرد خود را ارائه کنند. واضح است که خودروسازان دور صاعقهٔ کارانددرایور را بسیار جدی گرفتهاند و طی پانزده سال، این رقابت به یک معیار تبدیل شده است. این همان چیزی است که از زمان آغاز دور صاعقه به دنبال آن بودیم. حال در پانزدهیم سفر به پیست VIR با بیست و یکی از بهترین خودروهای پرفورمنس بازار تایم زنی کردیم. امسال طی سه روز دود کردن لاستیکها و تمام کردن ترمزها در طاقتفرساترین پیست آمریکا، چند رکورد شکسته شد.
سوبارو BRZ
تایم: 3:12.4
کلاس | LL1 |
قیمت پایه | 31,455 دلار |
قیمت تستشده | 31,455 دلار |
قدرت | 228 اسب بخار |
وزن | 1289 کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | 5.6 کیلو/اسب بخار |
شخصیت بازیگوش با پاسخهای سریع و تمایل انتهای خودرو به لیز خوردن که رانندگی با BRZ را در خیابانها بسیار جذاب میکند، در VIR هم وجود دارد. این خودرو با لیز خوردن در پیچها راننده را هیجانزده میکند حتی اگر کندترین لپ تایم سال را ثبت کند.
فولکسواگن گلف GTI
تایم: 3:12.1
کلاس | LL2 |
قیمت پایه | 39,790 دلار |
قیمت تستشده | 40,185 دلار |
قدرت | 245 اسب بخار |
وزن | 1502 کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | 6.2 کیلو/اسب بخار |
عملکرد نسل هشتم گلف GTI در سال جاری چیزی که مدتها است میدانیم را دوباره تأیید کرد: هندلینگ گلف شگفتانگیز است. GTI جدید در یک دور پیست ویرجینیا 2.5 ثانیه از نسل هفتم خود که در سال 2015 در همینجا آزمایش کردیم سریعتر است.
تویوتا GR 86
تایم: 3:11.8
کلاس | LL1 |
قیمت پایه | 31,325 دلار |
قیمت تستشده | 31,750 دلار |
قدرت | 228 اسب بخار |
وزن | 1285 کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | 5.6 کیلو/اسب بخار |
تویوتا GR 86 و سوبارو BRZ دوقلوهایی هستند که در بدو تولد از هم جدا شدهاند. این موضوع تأثیر پرورش و تربیت را نشان میدهد! این دو خودرو DNA یکسانی دارند اما هرکدام از والدین چگونه فرزند خود را تربیت کرده و روی رشد آن چه تأثیری داشتهاند؟
آکورا TLX تایپ S
تایم: 3:06.7
کلاس | LL2 |
قیمت پایه | 54,945 دلار |
قیمت تستشده | 55,445 دلار |
قدرت | 355 اسب بخار |
وزن | 1906 کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | 5.3 کیلو/اسب بخار |
TLX شروع پرقدرتی دارد و از پیچ اول با 1 جی چسبندگی عبور میکند اما لاستیکهای پیرلی P Zero PZ4 آن بهقدری سخت تلاش میکنند که خیلی زود داغ میشوند. به همین دلیل خودرو فقط میتواند یک دور خوب در پیست بزند و در دورهای بعدی تایم آن افزایش پیدا میکند.
لکسس IS500 F اسپرت پرفورمنس
تایم: 3:04.9
کلاس | LL2 |
قیمت پایه | 58,525 دلار |
قیمت تستشده | 63,620 دلار |
قدرت | 472 اسب بخار |
وزن | 1795 کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | 3.8 کیلو/اسب بخار |
آزمایش IS500 F اسپرت پرفورمنس یک نقص بزرگ را نشان داد. پس از شش توقف از سرعت 110 کیلومتر بر ساعت و سه توقف از سرعت 160 کیلومتر بر ساعت، پدال ترمز بشدت نرم و اسفنجی میشود و اعتمادبهنفس راننده را میگیرد. وقتی یک موتور 5 لیتری 472 اسب بخاری زیر کاپوت دارید، عملکرد ترمزها بسیار مهم خواهد بود.
فولکسواگن گلف R
تایم: 3:04.3
کلاس | LL2 |
قیمت پایه | 45,440 دلار |
قیمت تستشده | 45,440 دلار |
قدرت | 320 اسب بخار |
وزن | 1523 کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | 4.8 کیلو/اسب بخار |
در پیست مسابقه مهم نیست که خودرو شبیه یک جت جنگنده باشد یک جعبه با چند پنجره. چیزی که در دور صاعقه اهمیت دارد سریع طی کردن پیست است؛ بنابراین، گلف R ممکن است خودرویی جعبهای شکل با ریشههای اقتصادی باشد اما با قدرت و هندلینگ آغشته شده تا بتواند رانندگی سریعی را فراهم کند.
بامو M240i xDrive
تایم: 3:03.0
کلاس | LL2 |
قیمت پایه | 49,545 دلار |
قیمت تستشده | 57,120 دلار |
قدرت | 382 اسب بخار |
وزن | 1747 کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | 4.6 کیلو/اسب بخار |
M240i نتوانست بهترین عملکرد خود را به نمایش بگذارد زیرا فقط با یک دست لاستیک پای به رقابت گذاشت. برای جلوگیری از فرسودگی لاستیکها، ما این بامو را فقط چهار بار در روز برای تایم زنی به پیست فرستادیم و سریعترین دور در جلسهٔ سوم ثبت شد یعنی زمانی که لاستیکها ساییده شده بودند. این منجر به بروز بیشفرمانی عجیبی شد که مقداری به تایم خودرو اضافه کرد.
بامو X4 M کامپتیشن
تایم: 3:02.9
کلاس | LL3 |
قیمت پایه | 81,395 دلار |
قیمت تستشده | 86,145 دلار |
قدرت | 510 اسب بخار |
وزن | 2063 کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | 4.1 کیلو/اسب بخار |
مثل دیگر باموهای امسال، X4 M کامپتیشن هم لاستیک اضافه نداشت ولی بااینحال توانست عملکرد خوبی از خود نشان دهد. البته در پیچها تنگ، به دلیل مرکز ثقل بالا، چرخهای عقب X4 M خیلی زود از آسفالت جدا میشوند و این واقعاً ترسناک است. البته زمانی که خودرو به آسمان بلند نمیشود، سامانهٔ چهارچرخ محرک بامو 510 اسب بخار قدرت پیشرانهٔ شش سیلندر را به شتاب بیامانی تبدیل میکند.
آئودی RS Q8
تایم: 3:02.2
کلاس | LL3 |
قیمت پایه | 123,695 دلار |
قیمت تستشده | 138,340 دلار |
قدرت | 600 اسب بخار |
وزن | 2490 کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | 4.2 کیلو/اسب بخار |
هیچکس از حضور شاسیبلندها در دور صاعقه هیجانزده نمیشود زیرا این خودروها خیلی سنگین، خیلی بلند و خیلی بزرگ هستند اما دیدن یک فیل قدرتمند که افسار پاره میکند و سپس برای متوقف شدن تلاش میکند واقعاً لذتبخش است. RS Q8 با 2.5 تن وزن، سنگینترین خودرو در تاریخ دور صاعقه محسوب میشود.
هوندا سیویک تایپ R لیمیتد ادیشن
تایم: 3:00.7
کلاس | LL2 |
قیمت پایه | 45,010 دلار |
قیمت تستشده | 45,010 دلار |
قدرت | 310 اسب بخار |
وزن | 1399 کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | 4.6 کیلو/اسب بخار |
پیشبینی میکردیم که سیویک تایپ R لیمیتد ادیشن با کاهش چند کیلوگرمی وزن و جایگزینی لاستیکهای خود با نمونههای مخصوص پیست میشلن پایلوت اسپرت کاپ 2 بتواند رکورد سریعترین خودروی محرک جلوی دور صاعقه که سال گذشته توسط مینی کوپر JCW GP ثبت شد را بشکند و همینطور هم شد. سیویک با اختلاف 3.1 ثانیه مینی را ضربهفنی کرد و حتی از تایپ R معمولی هم 3.2 ثانیه سریعتر بود.
بامو X5 M کامپتیشن
تایم: 3:00.5
کلاس | LL3 |
قیمت پایه | 115,095 دلار |
قیمت تستشده | 126,295 دلار |
قدرت | 625 اسب بخار |
وزن | 2421 کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | 3.9 کیلو/اسب بخار |
بامو همیشه از توزیع وزن بهعنوان عنصری جادویی برای بهبود کنترل و هندلینگ محصولات خود استفاده میکند و وقتی از پشت آئودی RS Q8 پشت X5 M بنشینید کاملاً این موضوع را حس خواهید کرد. در بامو 50.6 درصد از وزن روی چرخهای جلو قرار دارد درحالیکه این عدد در آئودی 56.4 درصد است. به همین دلیل، در X5 M بجای کمفرمانی شاهد بازیگوشی هستیم.
بنتلی کانتیننتال GT اسپید
تایم: 2:56.2
کلاس | LL5 |
قیمت پایه | 280,225 دلار |
قیمت تستشده | 343,890 دلار |
قدرت | 660 اسب بخار |
وزن | 2290 کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | 3.5 کیلو/اسب بخار |
قویترین کانتیننتال GT تاریخ ممکن است در پلتفرم با پورشه پانامرا مشترک باشد اما زمانی که در حال دود کردن لاستیکها هستید، به آن W12 قدرتمند گاز میدهید و در کابینی پر از چرم و آلومینیوم باکیفیت محصور شدهاید، تجربهٔ رانندگی نمیتواند متفاوتتر از این باشد.
کادیلاک CT4-V بلکوینگ
تایم: 2:55.6
کلاس | LL3 |
قیمت پایه | 67,515 دلار |
قیمت تستشده | 78,985 دلار |
قدرت | 472 اسب بخار |
وزن | 1770 کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | 3.7 کیلو/اسب بخار |
بلکوینگ کوچک کادیلاک با بازخورد عالی و هندلینگ مطمئن، یک ستارهٔ پیست است. این خودرو با سیستم مدیریت کشش پرفورمنس در حالت مسابقه و تعویض دندهٔ اتوماتیک، پیچها را یکییکی میبلعد و یک دور پیست را نزدیک به 11 ثانیه از CT4-V معمولی سریعتر طی میکند. البته علیرغم برتری بلکوینگ نسبت به M3 در چند نقطه از پیست، کادیلاک فقط در سکتور چهار زمان سریعتری ثبت کرد زیرا در پیچهای طولانی و پرسرعت، لاستیکهای عقب مغلوب قدرت پیشرانهٔ V6 میشوند.
بامو M3 کامپتیشن xDrive
تایم: 2:53.5
کلاس | LL3 |
قیمت پایه | 89,845 دلار |
قیمت تستشده | 104,595 دلار |
قدرت | 510 اسب بخار |
وزن | 1777 کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | 3.5 کیلو/اسب بخار |
بامو M3 کامپتیشن در درجهٔ اول کادیلاک CT4-V بلکوینگ را مغلوب میکند زیرا در قسمتهای فنی و کمسرعت پیست پابهپای رقیب آمریکایی پیش میرود و در مسیرهای مستقیم و پیچهای پرسرعت از 38 اسب بخار قدرت بیشتر خود استفاده میکند.
پورشه کاین توربو GT
تایم: 2:52.6
کلاس | LL4 |
قیمت پایه | 184,614 دلار |
قیمت تستشده | 201,134 دلار |
قدرت | 640 اسب بخار |
وزن | 2243 کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | 3.5 کیلو/اسب بخار |
کاین توربو GT در ظاهر مثل یک شاسیبلند به نظر میرسد اما وقتی در پیچ اول چسبندگی 1.08 جی را ثبت میکند و در برخی جاها حتی از M5 CS هم سریعتر است، مطمئناً مثل هیچ شاسیبلندی که تاکنون دیدهایم رفتار نمیکند. به همین دلیل، توربو GT با وجود قدرت کمتر نسبت به لامبورگینی اوروس، با اختلاف 3.2 ثانیه رکورد همتای ایتالیایی خود را شکست و سریعترین شاسیبلند تاریخ دور صاعقه لقب گرفت.
فورد موستانگ مکوان
تایم: 2:51.4
کلاس | LL2 |
قیمت پایه | 60,245 دلار |
قیمت تستشده | 60,740 دلار |
قدرت | 480 اسب بخار |
وزن | 1728 کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | 3.6 کیلو/اسب بخار |
فورد موستانگ مکوان یکشبه به وجود نیامده است. این خودرو نقطهٔ اوج سالها توسعهٔ نسل ششم موستانگ است که در یک پکیج واحد جمع شده است. این خودرو با دقت وارد پیچها میشود و در پیچ اول چسبندگی 1.13 جی را ثبت میکند. پرفورمنس مکوان آنقدر چشمگیر است که در پیست VIR حتی از شلبی GT350R هم نزدیک نیم ثانیه سریعتر بوده است.
بامو M5 CS
تایم: 2:50.3
کلاس | LL4 |
قیمت پایه | 143,995 دلار |
قیمت تستشده | 148,995 دلار |
قدرت | 635 اسب بخار |
وزن | 1867 کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | 3.0 کیلو/اسب بخار |
بامو M5 CS از M5 کامپتیشن با تایم 2:54.0 در ویرجینیا 10 اسب بخار قدرت بیشتر و 57 کیلوگرم وزن کمتری دارد. به این ترکیب، تعلیق اصلاحشده و لاستیکهای مخصوص پیست پیرلی هم اضافه شده که چسبندگی 1.04 جی را در پیچ یک به همراه دارد. در ادامهٔ پیست، M5 CS شانهبهشانهٔ CT5-V بلکوینگ پیش میرود ولی در سه سکتور بعدی، بامو کمتر از یک ثانیه از کادیلاک عقب میافتد.
کادیلاک CT5-V بلکوینگ
تایم: 2:49.4
کلاس | LL3 |
قیمت پایه | 101,265 دلار |
قیمت تستشده | 105,665 دلار |
قدرت | 668 اسب بخار |
وزن | 1874 کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | 2.8 کیلو/اسب بخار |
مهندسان کادیلاک برای توسعهٔ CT5-V بلکوینگ زمان زیادی را در VIR سپری کردند و بهترین تایمی که موفق به ثبت آن شدند 2:49.5 بود. آنها امیدوار بودند ما بتوانیم با این خودرو سریعتر دور بزنیم تا با شکست رکورد 2:49.3 مرسدس AMG GT63 S، کادیلاک سریعترین سدان VIR لقب بگیرد. البته اگر پیست کمی تمیزتر بود این اتفاق ممکن بود ولی حتی اگر CT5-V بلکوینگ مرسدس را هم مغلوب میکرد، حریف پادشاه جدید سدانهای دور صاعقه یعنی پورشه پانامرا توربو S نمیشد.
پورشه پانامرا توربو S
تایم: 2:48.8
کلاس | LL4 |
قیمت پایه | 181,344 دلار |
قیمت تستشده | 192,054 دلار |
قدرت | 630 اسب بخار |
وزن | 2138 کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | 3.4 کیلو/اسب بخار |
این تایم کمی غیرمنتظره است زیرا پانامرا توربو S با 2138 کیلوگرم وزن، 40 کیلوگرم از مرسدس AMG GT63 S سنگینتر بوده و پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربوی آنهم 10 اسب بخار قدرت کمتری دارد. این یعنی سدان پورشه از لحاظ نسبت قدرت به وزن ضعیفتر از رقیب اشتوتگارتی است ولی 1.5 ثانیه زودتر پیست را به پایان میرساند. به نظر میرسد این سدان بزرگ موتور جلو زیر پوست خود یک سوپراسپرت موتور وسط دارد!
پورشه 911 GT3
تایم: 2:40.6
کلاس | LL4 |
قیمت پایه | 181,062 دلار |
قیمت تستشده | 188,862 دلار |
قدرت | 510 اسب بخار |
وزن | 1465 کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | 2.9 کیلو/اسب بخار |
این پیشرانهٔ 4 لیتری تنفس طبیعی 9 هزار rpm را بهراحتی میتوان یک شاهکار در جهان خودرو توصیف کرد. البته هرچند این پیشرانه تقریباً بهترین موتور حال حاضر دنیا است اما وقتی GT3 روی پیست میرود، این شاسی است که شایستهٔ بیشترین تحسین خواهد بود.
مرسدس AMG GT سری سیاه
تایم: 2:37.0
کلاس | LL5 |
قیمت پایه | 327,050 دلار |
قیمت تستشده | 340,820 دلار |
قدرت | 730 اسب بخار |
وزن | 1647 کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | 2.2 کیلو/اسب بخار |
AMG GT سری سیاه واقعاً یک سلاح مطلق برای پیست است. برای توضیح این موضوع همین بس که هیولای مرسدس با چسبندگی 1.25 جی در پیچ اول، رکورد جدیدی را ثبت میکند. این ماشین زیر کاپوت فیبر کربنی خود نسخهٔ میللنگ تخت از موتور 4 لیتری V8 توئین توربو را دارد که تا ردلاین 7,200 rpm پیش میرود. گیربکس دوکلاچهٔ سری سیاه آنقدر خوب برنامهریزی شده که تنها دلیل استفاده از پدالهای تعویض دنده میتواند غرور راننده باشد. این سوپرکار موتور جلو بسیار به رکورددار VIR یعنی مکلارن سنای میلیون دلاری با تایم 2:34.9 نزدیک شده است. اگر برتری سنا در مسیرهای مستقیمی طولانی را در نظر نگیریم، سری سیاه اساساً پابهپای آن پیش میرود. به همین دلیل، این مرسدس با نصف قیمت سنا، دومین تایم سریع VIR را ثبت کرده است تا برای دیدن عملکرد هایپرکار AMG وان در این پیست نتوانیم صبر کنیم.
رتبه | خودرو | تایم |
1 | سوبارو BRZ | 3:12.4 |
2 | فولکسواگن گلف GTI | 3:12.1 |
3 | تویوتا GR 86 | 3:11.8 |
4 | آکورا TLX تایپ S | 3:06.7 |
5 | لکسس IS500 F اسپرت | 3:04.9 |
6 | فولکسواگن گلف R | 3:04.3 |
7 | بامو M240i xDrive | 3:03.0 |
8 | بامو X4 M کامپتیشن | 3:02.9 |
9 | آئودی RS Q8 | 3:02.2 |
10 | هوندا سیویک تایپ R | 3:00.7 |
11 | بامو X5 M کامپتیشن | 3:00.5 |
12 | بنتلی کانتیننتال اسپید | 2:56.2 |
13 | کادیلاک CT4-V بلکوینگ | 2:55.6 |
14 | بامو M3 کامپتیشن | 2:53.5 |
15 | پورشه کاین توربو GT | 2:52.6 |
16 | فورد موستانگ مکوان | 2:51.4 |
17 | بامو M5 CS | 2:50.3 |
18 | کادیلاک CT5-V بلکوینگ | 2:49.4 |
19 | پورشه پانامرا توربو S | 2:48.8 |
20 | پورشه 911 GT3 | 2:40.6 |
21 | مرسدس AMG GT سری سیاه | 2:37.0 |