رقابت داغ‌ در سخت‌ترین پیست آمریکا؛ از سوبارو و گلف تا مرسدس و بی ام و

چهارشنبه 19 بهمن 1401 - 14:30
مطالعه 11 دقیقه
Untitled-3
در رقابت هیجان‌انگیز دور صاعقه 2023، جذاب‌ترین خودروهای اسپرت بازار جهانی، از سیویک تایپ R گرفته تا کوروت Z06 در پیست ویرجینیا به نبرد پرداخته‌اند.
تبلیغات

وقتی حرف از ارزیابی خودروها می‌شود، هیچ معیاری بهتر از لپ تایم پیست نمی‌تواند پویایی ماشین‌ها را نشان دهد. هیچ آزمایش دیگری نمی‌تواند هم‌زمان هم شامل پیچیدن، شتاب گیری و ترمز گیری شود و هم رفتار و شخصیت خودرو را نشان دهد و هیچ پیستی در آمریکای شمالی تنوع و چالش‌های پیست 6.6 کیلومتری بین‌المللی ویرجینیا (به‌طور مخفف VIR) را ندارد. به همین دلیل است که از سال 2006 رقابت جذاب لایتنینگ لپ یا دور صاعقه کارانددرایور در این پیست برگزار می‌شود. در دور صاعقهٔ امسال شانزده خودروی پرفورمنس مختلف حضور دارند که از یک کراس‌اوور اسپرت و سدان الکتریکی گرفته تا رودستر لوکس و سوپرکار 670 اسب بخاری را شامل می‌شود.

البته سه خودروی ب‌ام‌و M240i، کادیلاک CT4-V بلک‌وینگ و فولکس‌واگن گلف GTI سال گذشته هم در این رقابت شرکت کردند اما به دلیل مشکلاتی که آن زمان برایشان پیش آمد، دوباره دعوت شده‌اند تا فرصتی برای بهبود لپ تایم خود داشته باشند. به‌رسم هرسال، برای شرکت‌کنندگان این رقابت پنج کلاس قیمتی مختلف از LL1 تا LL5 در نظر گرفته شده که از 40 تا بیش از 280 هزار دلار را شامل می‌شود. البته به دلیل تورم، امسال بازهٔ قیمتی این کلاس‌ها بین 5 تا 30 هزار دلار افزایش داشته است. حالا بیایید وارد پیست شویم...

کپی لینک

سوبارو WRX

تایم: 3:11.6

کلاس

LL1

قیمت پایه

33,100 دلار

قیمت تست‌شده

37,490 دلار

قدرت

271 اسب بخار

وزن

1543 کیلوگرم

نسبت وزن به قدرت

5.7 کیلو/اسب بخار

تاکنون در مورد ویژگی‌های ناامیدکنندهٔ فراوان سوبارو WRX جدید زیاد شنیده‌ایم. روکش‌های پلاستیکی این ماشین زشت هستند. پیشرانهٔ 2.4 لیتری توربوشارژ آن تنها 3 اسب بخار قدرت بیشتری نسبت به 2 لیتری قبلی دارد. وزن آن بیشتر شده و به‌طورکلی WRX خیلی رام و مؤدب شده است.

کپی لینک

فولکس‌واگن گلف GTI

تایم: 3:11.4

کلاس

LL1

قیمت پایه

39,425 دلار

قیمت تست‌شده

39,425 دلار

قدرت

245 اسب بخار

وزن

1457 کیلوگرم

نسبت وزن به قدرت

6.0 کیلو/اسب بخار

لپ تایم سال گذشتهٔ گلف GTI به دلیل خطای Vbox چندان قابل‌اعتماد نبود و به همین دلیل یک‌بار دیگر از آن برای حضور در رقابت دور صاعقه دعوت شده است. هرچند این هاچ‌بک آلمانی نتوانست خیلی سریع‌تر از قبل عمل کند اما زمان 3 دقیقه و 12.1 ثانیه‌ای سال گذشته را 0.7 ثانیه بهبود داده است.

کپی لینک

هیوندای الانترا N

تایم: 3:07.3

کلاس

LL1

قیمت پایه

33,245 دلار

قیمت تست‌شده

33,645 دلار

قدرت

276 اسب بخار

وزن

1450 کیلوگرم

نسبت وزن به قدرت

5.2 کیلو/اسب بخار

شاید تعجب کنید که چطور الانترا N نتوانسته کُنا N را مغلوب کند. دلیل لاستیک است. هیوندای برای این سدان اسپرت خود لاستیک‌های اضافی نفرستاد و به همین دلیل الانترا N مجبور شد با همان لاستیک‌های کهنه تایم بزند؛ بنابراین، مطمئناً اگر این ماشین از لاستیک‌های میشلن پایلوت اسپرت 4S نو استفاده می‌کرد می‌توانست زمانی بهتر از این ثبت کند.

کپی لینک

هیوندای کُنا N

تایم: 3:06.1

کلاس

LL1

قیمت پایه

35,495 دلار

قیمت تست‌شده

35,495 دلار

قدرت

286 اسب بخار

وزن

1515 کیلوگرم

نسبت وزن به قدرت

5.3 کیلو/اسب بخار

هیوندای کُنا N کراس‌اوور کوچک اسپرت و مقرون‌به‌صرفه‌ای است که هیچ همتایی ندارد. این ماشین آن‌قدر روی پرفورمنس تمرکز دارد که تهاجمی‌ترین حالت تعلیق آن برای پیست VIR خیلی سفت است. این باعث شد تعلیق را روی حالت اسپرت قرار دهیم و اقدام به تایم زنی کنیم.

کپی لینک

ب‌ام‌و i4 M50

تایم: 3:04.7

کلاس

LL2

قیمت پایه

69,395 دلار

قیمت تست‌شده

82,820 دلار

قدرت

544 اسب بخار

وزن

2303 کیلوگرم

نسبت وزن به قدرت

4.3 کیلو/اسب بخار

خودروهای الکتریکی بازار از همیشه بیشتر شده‌اند اما هنوز در دور صاعقه جایگاه خوبی ندارند. i4 M50 تنها سومین خودروی الکتریکی محسوب می‌شود که پس از تسلا مدل S سال 2015 و پورشه تایکان توربو S سال 2020 در این رقابت حضور پیدا کرده و با وجود قدرت بیشتر، 11.2 ثانیه از M3 کامپتیشن کندتر بوده است.

کپی لینک

ب‌ام‌و M240i xDrive

تایم: 3:00.6

کلاس

LL2

قیمت پایه

51,945 دلار

قیمت تست‌شده

59,745 دلار

قدرت

382 اسب بخار

وزن

1762 کیلوگرم

نسبت وزن به قدرت

4.6 کیلو/اسب بخار

چون M240i سال گذشته از پکیج‌ خنک‌کننده و لاستیک‌های پرفورمنس بالا بی‌بهره بود، امسال دوباره به دور صاعقه آمده است. هرچند قبلاً هیچ مشکلی با خنک‌کنندگی نداشتیم اما خودروی امسال با برخورداری از فن قوی‌تر و لاستیک‌های میشلن پایلوت اسپرت 4S پهن‌تر توانست حدود 2.5 ثانیه زمان خود را نسبت به سال 2022 بهتر کند.

کپی لینک

تویوتا GR کرولا موریزو ادیشن

تایم: 2:59.6

کلاس

LL2

قیمت پایه

51,420 دلار

قیمت تست‌شده

52,640 دلار

قدرت

300 اسب بخار

وزن

1445 کیلوگرم

نسبت وزن به قدرت

4.8 کیلو/اسب بخار

هرچند موریزو نام مستعار آکیو تویودا است اما در GR کرولا به معنای حذف صندلی‌های عقب خواهد بود. نسخهٔ موریزو همچنین از کمک‌فنرهای سفت‌تر و لاستیک‌های میشلن پایلوت اسپرت کاپ 2 پهن‌تری نسبت به GR کرولای معمولی بهره می‌برد و این باعث می‌شود در پیچ یک چسبندگی بیشتری نسبت به ب‌ام‌و M4 CSL داشته باشد.

کپی لینک

هوندا سیویک تایپ R

تایم: 2:58.8

کلاس

LL2

قیمت پایه

46,170 دلار

قیمت تست‌شده

46,65 دلار

قدرت

315 اسب بخار

وزن

1440 کیلوگرم

نسبت وزن به قدرت

4.6 کیلو/اسب بخار

سیویک تایپ R یک خودروی پیست عالی برای کسانی است که نمی‌خواهند وقت تلف کنند. این ماشین نیازی به صبر کردن ندارند زیرا به‌محض فشردن پدال گاز به لطف دیفرانسیل لغزش محدود و ساختار تعلیق جلو که برای کنترل 315 اسب بخار قدرت طراحی شده، بدون انحراف از مسیر موردنظر، به‌آرامی از پیچ خارج می‌شود. البته بخشی از این چسبندگی در پیچ‌ها به خاطر لاستیک‌های میشلن پایلوت اسپرت کاپ 2 با عرض 265 است.

کپی لینک

تویوتا GR سوپرا دستی

تایم: 2:55.6

کلاس

LL2

قیمت پایه

54,095 دلار

قیمت تست‌شده

58,865 دلار

قدرت

382 اسب بخار

وزن

1515 کیلوگرم

نسبت وزن به قدرت

3.9 کیلو/اسب بخار

سوپرا که همواره انگ «این فقط یک ب‌ام‌و است» می‌خورد، درواقع از Z4 که بر اساس آن ساخته شده بهتر است. این ماشین احساس تعادل و کنترل بهتر و همین‌طور وزن سبک‌تری داشته و برخلاف Z4، با گیربکس دستی هم قابل خریداری است. البته معمولاً گیربکس دستی به لپ تایم خودروها اضافه می‌کند و داده‌ها نشان داده‌اند که تعویض دنده‌های دستی ما از گیربکس اتوماتیک سریع سوپرا کندتر است ولی سوپرای امسال در خط مستقیم سرعت بیشتری نسبت به نمونهٔ اتوماتیک داشت.

کپی لینک

کادیلاک CT4-V بلک‌وینگ

تایم: 2:54.6

کلاس

LL2

قیمت پایه

71,715 دلار

قیمت تست‌شده

85,215 دلار

قدرت

472 اسب بخار

وزن

1770 کیلوگرم

نسبت وزن به قدرت

3.7 کیلو/اسب بخار

سال گذشته با CT4-V بلک‌وینگ در پیچ 10 اسپین شدیم و یکی از اتصالات تعلیق جلوی سمت را شکست؛ بنابراین، چون این سدان آمریکایی سزاوار فرصتی دوباره است، امسال هم آن را دعوت کردیم. با حضور نمایندگان کادیلاک و رانندهٔ توسعهٔ جنرال موتورز در محل، بلک‌وینگ توانست یک ثانیه لپ تایم خود را بهتر از سال قبل کند.

کپی لینک

مرسدس AMG SL63

تایم: 2:52.6

کلاس

LL4

قیمت پایه

196,850 دلار

قیمت تست‌شده

216,250 دلار

قدرت

585 اسب بخار

وزن

1917 کیلوگرم

نسبت وزن به قدرت

3.3 کیلو/اسب بخار

SL63 چهارنفره جدید خودرویی برای پیست نیست و حتی به دلیل فقدان سقف فلزی و محافظت لازم از سرنشینان در هنگام واژگونی، مجوز دور زنی در اکثر پیست‌ها را نخواهد داشت ولی دور نگه داشتن این ماشین از پیست واقعاً ناراحت‌کننده است زیرا SL63 قطعاً می‌تواند لپ تایم‌های آتشینی بزند.

کپی لینک

آئودی RS3

تایم: 2:52.5

کلاس

LL2

قیمت پایه

67,695 دلار

قیمت تست‌شده

75,045 دلار

قدرت

400 اسب بخار

وزن

1637 کیلوگرم

نسبت وزن به قدرت

4.1 کیلو/اسب بخار

لاستیک‌های چسبندهٔ پیرلی P Zero تروفئو R واقعاً آئودی RS3 را متحول کرده‌اند. این لاستیک‌ها منجر به افزایش شدید سرعت خودرو در پیچ‌ها می‌شوند. به همین دلیل، RS3 جدید در VIR بیش از 13 ثانیه سریع‌تر از نسل قبلی عمل کرد و با توجه به اینکه قدرت این خودرو با نسل قبلی برابر است، این لاستیک‌ها که به‌صورت سفارش با قیمت تنها 450 دلار ارائه می‌شوند، بهترین آپشن RS3 به‌حساب می‌آیند.

کپی لینک

ب‌ام‌و M4 CSL

تایم: 2:47.5

کلاس

LL4

قیمت پایه

140,895 دلار

قیمت تست‌شده

145,395 دلار

قدرت

550 اسب بخار

وزن

1623 کیلوگرم

نسبت وزن به قدرت

3.0 کیلو/اسب بخار

اگر بخواهیم صرفاً از روی اعداد قضاوت کنیم، M4 CSL با تایم 2 دقیقه و 47.5 ثانیه عملکرد چشمگیری دارد. این سریع‌ترین ب‌ام‌ویی است که تاکنون در VIR آزمایش کرده‌ایم. این ماشین حتی از M5 CS با 635 اسب بخار قدرت و مدل متمرکز بر پیست M4 GTS نسل قبلی هم سریع‌تر بوده است.

کپی لینک

لامبورگینی اوراکان تکنیکا

تایم: 2:43.9

کلاس

LL4

قیمت پایه

249,495 دلار

قیمت تست‌شده

342,595 دلار

قدرت

640 اسب بخار

وزن

1560 کیلوگرم

نسبت وزن به قدرت

2.5 کیلو/اسب بخار

نشان لامبورگینی مترادف با سرعت است و تعجبی ندارد که اوراکان تکنیکا به سریع‌ترین خودروی رقابت امسال از لحاظ حداکثر سرعت تبدیل شد. این ماشین بدون محدودیت‌های ناشی از قطعات آئرودینامیکی عظیم، توانست در VIR به حداکثر سرعت 265 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

کپی لینک

پورشه کیمن GT4 RS

تایم: 2:40.5

کلاس

LL4

قیمت پایه

183,315 دلار

قیمت تست‌شده

186,975 دلار

قدرت

500 اسب بخار

وزن

1385 کیلوگرم

نسبت وزن به قدرت

2.8 کیلو/اسب بخار

پورشه می‌گوید کیمن GT4 RS نباید در دور پیست سریع‌تر از 911 GT3 باشد ولی از دید ما، این ادعا به نوع پیست بستگی دارد زیرا GT4 RS با ثبت زمان 2 دقیقه و 40.5 ثانیه در VIR، یک‌دهم ثانیه سریع‌تر از 911 GT3 بوده که سال قبل تایم 2 دقیقه و 40.6 ثانیه را در اینجا ثبت کرد.

کپی لینک

شورلت کوروت Z06

تایم: 2:38.6

کلاس

LL3

قیمت پایه

137,180 دلار

قیمت تست‌شده

141,855 دلار

قدرت

670 اسب بخار

وزن

1654 کیلوگرم

نسبت وزن به قدرت

2.4 کیلو/اسب بخار

کوروت Z06 جدید با 670 اسب بخار قدرت که از موتور LT6 بیرون می‌آید قوی‌ترین کوروت تاریخ نیست و با وزن 1654 کیلوگرمی قطعاً سبک‌ترین کوروت تاریخ هم به‌حساب نمی‌آید اما هیچ کوروت دیگری در پیست نمی‌تواند حریف آن شود. این C8 Z06 بهترین کوروت جاده‌ای تاریخ است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.