رقابت داغترین خودروهای 2024 در سختترین پیست آمریکا، از سیویک تا 911
بهرسم هرسال، رقابت لایتنینگ لپ یا دور صاعقهٔ کارانددرایور امسال هم سریعترین و جذابترین خودروهای بازار را به پیست ویرجینیا برده است. البته همیشه تمام خودروهایی که برای این رقابت در نظر گرفته میشوند به دلیل مشکلات مختلف در اختیار آزمایشکنندگان قرار نمیگیرند و امسال هم وقتی هیچ خودرویی از سوی آستونمارتین، فراری، ریمک و کونیگزگ فرستاده نشد، گروه دوازده خودرویی لایتنینگ لپ 2024 جا برای رشد داشت و به همین دلیل، از یک موتورسیکلت و راکب حرفهای دعوت شد تا ببینیم یک موتور خیابانی در برابر سریعترین وسایل چهارچرخ بازار چگونه عمل خواهد کرد. بهرسم هرسال، برای شرکتکنندگان این رقابت پنج کلاس قیمتی مختلف از LL1 تا LL5 در نظر گرفته شده که از زیر 40 هزار دلار تا بیش از 280 هزار دلار را شامل میشود. پس بیایید تجهیزات تایم گیری را برداریم و وارد پیست شویم.
هوندا سیویک Si
تایم: 3:16.9
کلاس | LL1 |
قیمت پایه | 30,671 دلار |
قیمت تستشده | 30,671 دلار |
قدرت | 200 اسب بخار |
وزن | 1334 کیلوگرم |
ما همیشه طرفدار پروپاقرص هوندا سیویک Si بودهایم زیرا این خودرویی لذتبخش با قیمتی باورنکردنی ارزان است. جدیدترین نسخهٔ Si در نسل یازدهم سیویک بهترین نسخهٔ این ماشین محسوب میشود و با چند تغییر نسبت به سیویک Si کوپه که در سال 2017 به لایتنینگ لپ آمد، توانست تایم خود را بهتر کند.
کیا EV6 GT
تایم: 3:04.9
کلاس | LL2 |
قیمت پایه | 62,925 دلار |
قیمت تستشده | 63,100 دلار |
قدرت | 580 اسب بخار |
وزن | 2183 کیلوگرم |
برای زدن لپ تایم سریع اعتمادبهنفس راننده بهاندازهٔ تواناییهای خودرو مهم است. به همین دلیل، زمانی که EV6 GT در اولین دور دچار بیشفرمانی شد و سر از چمنها درآورد، دیگر جرأت نکردیم سیستم کنترل پایداری را کاملاً خاموش کنیم. این کار عاقلانهای بود زیرا عقب خودرو با سرعتی بیش از 210 کیلومتر بر ساعت در پیچ منحرف شد؛ بنابراین، چیزی که در خیابان EV6 را به خودروی لذتبخشی تبدیل میکند، در پیست خوب ظاهر نمیشود.
آکورا اینتگرا تایپ S
تایم: 3:04.2
کلاس | LL2 |
قیمت پایه | 51,995 دلار |
قیمت تستشده | 52,595 دلار |
قدرت | 320 اسب بخار |
وزن | 1455 کیلوگرم |
بدون شک اینتگرا تایپ S خودرویی عالی است اما لیست تغییراتی که آن را برای استفادههای روزمره به خودروی بهتری نسبت به سیویک تایپ R تبدیل میکند، در پیست مسابقه کاملاً به آن لطمه میزند. بزرگترین مشکل، لاستیکهای میشلن پایلوت اسپرت 4S اینتگرا است که نمیتواند عملکردی در حد لاستیکهای پایلوت اسپرت کاپ 2 سیویک داشته باشد.
بامو X5 M کامپتیشن
تایم: 2:58.1
کلاس | LL3 |
قیمت پایه | 123,295 دلار |
قیمت تستشده | 141,445 دلار |
قدرت | 625 اسب بخار |
وزن | 2480 کیلوگرم |
اگر با X5 M راهی پیست شوید خیلیها فکر خواهند کرد این خودروی یدک کشی شما است اما پرچمدار خانوادهٔ X5 تواناییهای شگفتانگیزی در پیست دارد. نسخهٔ فیسلیفت این خودرو حدود 60 کیلوگرم سنگینتر از قبل شده که به دلیل افزودن سیستم هیبریدی خفیف است درحالیکه قدرت بدون تغییر باقیمانده است. بااینحال، X5 M در برخی قسمتهای پیست همپای بامو M2 و نیسان Z پیش میرفت.
بامو M2
تایم: 2:56.9
کلاس | LL2 |
قیمت پایه | 63,195 دلار |
قیمت تستشده | 67,745 دلار |
قدرت | 460 اسب بخار |
وزن | 1750 کیلوگرم |
پیستها مثل سرم حقیقت برای خودروها هستند. رساندن یک ماشین به محدودیتهایش میتواند ویژگیهای شخصیتی که معمولاً در خیابان پنهان میکند را آشکار سازد و این چیزی بود که در M2 جدید تجربه کردیم. با تحریک اسبهای بخار این ماشین، لاستیکهای عقب بیدار شده و M2 را به سمت سر خوردنهای جذاب سوق میدهند. این باعث میشود احساس کنید یک قهرمان دریفت هستید اما لپ تایم را نابود میکند.
نیسان Z نیسمو
تایم: 2:56.2
کلاس | LL2 |
قیمت پایه | 66,085 دلار |
قیمت تستشده | 68,690 دلار |
قدرت | 420 اسب بخار |
وزن | 1667 کیلوگرم |
Z نیسمو در پیست خودروی لذتبخشی است. البته لاستیکهای عقب هنگام خروج از پیچهای کندتر نیاز به صبوری دارند زیرا 420 اسب بخار قدت بهراحتی روی کشش این لاستیکها تأثیر منفی میگذارد. هرچند برای نیسمو فقط گیربکس 9 سرعتهٔ اتوماتیک ارائه میشود اما این گیربکس تعویض دندههای سریعی دارد. تنها مشکل ما با Z نیسمو داغ کردن دیفرانسیل است هنگامیکه تحتفشار قرار میگیرد.
فورد موستانگ دارک هورس
تایم: 2:51.2
کلاس | LL2 |
قیمت پایه | 68,805 دلار |
قیمت تستشده | 74,500 دلار |
قدرت | 500 اسب بخار |
وزن | 1825 کیلوگرم |
ما بهعنوان طرفداران خودروهای سبکوزن، وقتی میبینیم دارک هورس با وزن 1825 کیلوگرم فقط 20 کیلوگرم از شلبی GT500 سبکتر است، چشمانمان از حدقه بیرون میزند. یکی دیگر از مشکلات این خودرو گیربکس 10 سرعتهٔ اتوماتیک است که پس از چند دور زدن در پیست داغ میکند. بااینحال، دارک هورس توانست با تایم 2:51.2 مکوان را از تخت پایین بکشد و به پادشاه جدید بخش LL2 تبدیل شود.
بامو M3 CS
تایم: 2:50.0
کلاس | LL3 |
قیمت پایه | 128,195 دلار |
قیمت تستشده | 132,695 دلار |
قدرت | 550 اسب بخار |
وزن | 1765 کیلوگرم |
عجیب نیست که M3 CS از M3 کامپتیشن چهارچرخ محرک سریعتر باشد زیرا 55 اسب بخار قدرت بیشتر، تنظیم خاص شاسی و 30 هزار دلار قیمت بیشتری دارد. این یعنی اختلاف 3.5 ثانیهای CS باید بیشتر میبود. این خودرو در اصل همان M4 CSL است با دو در اضافی، صندلی عقب، سامانه چهارچرخ محرک و 142 کیلوگرم وزن بیشتر. تایم 2 دقیقه و 47.5 ثانیهای CSL که آن را به سریعترین بامو پیست ویرجینیا تبدیل کرد، انتظارات را از M3 CS افزایش داد اما لاستیکهای نامناسب جلوی صعود M3 را گرفت.
شورلت کوروت E-Ray
تایم: 2:45.9
کلاس | LL3 |
قیمت پایه | 122,085 دلار |
قیمت تستشده | 147,815 دلار |
قدرت | 655 اسب بخار |
وزن | 1790 کیلوگرم |
کوروت E-Ray با پیست ویرجینیا غریبه نیست زیرا در طول توسعه، مهندسان C8 چند بار این ماشین را به نوربرگرینگ آمریکا آوردند و آموختند که چطور سریعترین لپ تایمها را بزنند. ما خوشحال بودیم که آنها در روز رقابت لایتنینگ لپ هم حاضر بودند تا دانستههای خود را در اختیارمان قرار دهند. هرچند باطری کوچک 1.1 کیلووات ساعتی E-Ray فاقد ظرفیت کافی برای پوشش کل دور 6.6 کیلومتری پیست است اما این کوروت هنوز هم عملکرد چشمگیری دارد و با تایم 2:45.9 بین استینگری با 2:49.0 و Z06 با 2:38.6 قرار میگیرد.
لوسید ایر سافایر
تایم: 2:44.3
کلاس | LL4 |
قیمت پایه | 250,500 دلار |
قیمت تستشده | 250,500 دلار |
قدرت | 1234 اسب بخار |
وزن | 2404 کیلوگرم |
ایر سافایر با قدرت چهاررقمی بهراحتی توانست رکورد سریعترین خودروی الکتریکی پیست ویرجینیا را بشکند. این خودرو حتی در یکی از کفیهای پیست به سرعت 275 کیلومتر بر ساعت رسید که پس از سه مکلارن سنا، 720S و 765LT بالاترین رکورد رقابت ما محسوب میشود. بااینوجود، نمیتوان قوانین فیزیک را دور زد و وزن زیاد منجر به مسافت ترمز گیری زیادی میشود.
بامو M1000 RR
تایم: 2:42.7
کلاس | - |
قیمت | 40,000 دلار |
قدرت | 205 اسب بخار |
وزن | 195 کیلوگرم |
برای سالها میخواستیم بدانیم که یک سوپربایک در کجای جدول لایتنینگ لپ قرار خواهد گرفت و امسال نهایتاً این فرصت فراهم شد. M1000 RR که به سیستم اگزوز افترمارکت مجهز است، پیست 6.6 کیلومتری را در 2:42.7 ثانیه پیمود که تنها دودهم ثانیه از تایم پورشه 911 توربو S با قیمت 216 هزار دلار کندتر است. علیرغم داشتن دو چرخ کمتر، بامو در پیچهای طولانیتر همپای پورشه پیش میرود.
پورشه 911 GT3 منثی
تایم: 2:39.8
کلاس | LL5 |
قیمت پایه | 280,960 دلار |
قیمت تستشده | 289,120 دلار |
قدرت | 510 اسب بخار |
وزن | 1477 کیلوگرم |
پکیج منثی ریسینگ 57,300 دلار بهعلاوهٔ 15,500 دلار برای رینگهای منثی هزینه دارد. این پکیج صرفاً اصلاحاتی در آیرودینامیک و شاسی مثل بال و اسپلیتر بزرگتر، بالههای طرفین سپر جلو، روکش آیرودینامیک چرخهای عقب، دیفیوزر بزرگتر و کمکفنرهای جدید را به همراه دارد. ازآنجاییکه پورشه بیشتر سهام منثی را در اختیار دارد و قطعات این شرکت گارانتی خودرو را باطل نمیکند، GT3 با تیونینگ منثی توانست رسماً در لایتنینگ لپ حضور یابد.
پورشه 911 GT3 RS
تایم: 2:37.2
کلاس | LL4 |
قیمت پایه | 269,680 دلار |
قیمت تستشده | 284,510 دلار |
قدرت | 525 اسب بخار |
وزن | 1455 کیلوگرم |
GT3 RS در حالی به سومین خودروی سریع تاریخ رقابت لایتنینگ لپ تبدیل شد که توسط خودروهایی با چند صد اسب بخار قدرت بیشتر احاطه شده است. حتی GT2 RS نسل قبلی با 700 اسب بخار قدرت هم 0.6 ثانیه کندتر از این پورشه در پیست ویرجینیا است. علاوه بر این، پیشرانهٔ 4 لیتری 9 هزار rpm این ماشین هم با آن صدای فوقالعاده هر دور زدنی را به تجربهای حیرتانگیز تبدیل میکند.