رقابت داغ‌ترین خودروهای 2024 در سخت‌ترین پیست آمریکا، از سیویک تا 911

شنبه 5 اسفند 1402 - 09:20
مطالعه 9 دقیقه
Cars-1
در رقابت هیجان‌انگیز لایتنینگ لپ 2024، سریع‌ترین خودروهای اسپرت سال 2024 در پیست 6.6 کیلومتری ویرجینیا به نبرد پرداخته‌اند.
تبلیغات

به‌رسم هرسال، رقابت لایتنینگ لپ یا دور صاعقهٔ کارانددرایور امسال هم سریع‌ترین و جذاب‌ترین خودروهای بازار را به پیست ویرجینیا برده است. البته همیشه تمام خودروهایی که برای این رقابت در نظر گرفته می‌شوند به دلیل مشکلات مختلف در اختیار آزمایش‌کنندگان قرار نمی‌گیرند و امسال هم وقتی هیچ خودرویی از سوی آستون‌مارتین، فراری، ریمک و کونیگزگ فرستاده نشد، گروه دوازده خودرویی لایتنینگ لپ 2024 جا برای رشد داشت و به همین دلیل، از یک موتورسیکلت و راکب حرفه‌ای دعوت شد تا ببینیم یک موتور خیابانی در برابر سریع‌ترین وسایل چهارچرخ بازار چگونه عمل خواهد کرد. به‌رسم هرسال، برای شرکت‌کنندگان این رقابت پنج کلاس قیمتی مختلف از LL1 تا LL5 در نظر گرفته شده که از زیر 40 هزار دلار تا بیش از 280 هزار دلار را شامل می‌شود. پس بیایید تجهیزات تایم گیری را برداریم و وارد پیست شویم.

کپی لینک

هوندا سیویک Si

تایم: 3:16.9

کلاس

LL1

قیمت پایه

30,671 دلار

قیمت تست‌شده

30,671 دلار

قدرت

200 اسب بخار

وزن

1334 کیلوگرم

ما همیشه طرفدار پروپاقرص هوندا سیویک Si بوده‌ایم زیرا این خودرویی لذت‌بخش با قیمتی باورنکردنی ارزان است. جدیدترین نسخهٔ Si در نسل یازدهم سیویک بهترین نسخهٔ این ماشین محسوب می‌شود و با چند تغییر نسبت به سیویک Si کوپه که در سال 2017 به لایتنینگ لپ آمد، توانست تایم خود را بهتر کند.

کپی لینک

کیا EV6 GT

تایم: 3:04.9

کلاس

LL2

قیمت پایه

62,925 دلار

قیمت تست‌شده

63,100 دلار

قدرت

580 اسب بخار

وزن

2183 کیلوگرم

برای زدن لپ تایم سریع اعتمادبه‌نفس راننده به‌اندازهٔ توانایی‌های خودرو مهم است. به همین دلیل، زمانی که EV6 GT در اولین دور دچار بیش‌فرمانی شد و سر از چمن‌ها درآورد، دیگر جرأت نکردیم سیستم کنترل پایداری را کاملاً خاموش کنیم. این کار عاقلانه‌ای بود زیرا عقب خودرو با سرعتی بیش از 210 کیلومتر بر ساعت در پیچ منحرف شد؛ بنابراین، چیزی که در خیابان EV6 را به خودروی لذت‌بخشی تبدیل می‌کند، در پیست خوب ظاهر نمی‌شود.

کپی لینک

آکورا اینتگرا تایپ S

تایم: 3:04.2

کلاس

LL2

قیمت پایه

51,995 دلار

قیمت تست‌شده

52,595 دلار

قدرت

320 اسب بخار

وزن

1455 کیلوگرم

بدون شک اینتگرا تایپ S خودرویی عالی است اما لیست تغییراتی که آن را برای استفاده‌های روزمره به خودروی بهتری نسبت به سیویک تایپ R تبدیل می‌کند، در پیست مسابقه کاملاً به آن لطمه میزند. بزرگ‌ترین مشکل، لاستیک‌های میشلن پایلوت اسپرت 4S اینتگرا است که نمی‌تواند عملکردی در حد لاستیک‌های پایلوت اسپرت کاپ 2 سیویک داشته باشد.

کپی لینک

ب‌ام‌و X5 M کامپتیشن

تایم: 2:58.1

کلاس

LL3

قیمت پایه

123,295 دلار

قیمت تست‌شده

141,445 دلار

قدرت

625 اسب بخار

وزن

2480 کیلوگرم

اگر با X5 M راهی پیست شوید خیلی‌ها فکر خواهند کرد این خودروی یدک کشی شما است اما پرچم‌دار خانوادهٔ X5 توانایی‌های شگفت‌انگیزی در پیست دارد. نسخهٔ فیس‌لیفت این خودرو حدود 60 کیلوگرم سنگین‌تر از قبل شده که به دلیل افزودن سیستم هیبریدی خفیف است درحالی‌که قدرت بدون تغییر باقیمانده است. بااین‌حال، X5 M در برخی قسمت‌های پیست همپای ب‌ام‌و M2 و نیسان Z پیش می‌رفت.

کپی لینک

ب‌ام‌و M2

تایم: 2:56.9

کلاس

LL2

قیمت پایه

63,195 دلار

قیمت تست‌شده

67,745 دلار

قدرت

460 اسب بخار

وزن

1750 کیلوگرم

پیست‌ها مثل سرم حقیقت برای خودروها هستند. رساندن یک ماشین به محدودیت‌هایش می‌تواند ویژگی‌های شخصیتی که معمولاً در خیابان پنهان می‌کند را آشکار سازد و این چیزی بود که در M2 جدید تجربه کردیم. با تحریک اسب‌های بخار این ماشین، لاستیک‌های عقب بیدار شده و M2 را به سمت سر خوردن‌های جذاب سوق می‌دهند. این باعث می‌شود احساس کنید یک قهرمان دریفت هستید اما لپ تایم را نابود می‌کند.

کپی لینک

نیسان Z نیسمو

تایم: 2:56.2

کلاس

LL2

قیمت پایه

66,085 دلار

قیمت تست‌شده

68,690 دلار

قدرت

420 اسب بخار

وزن

1667 کیلوگرم

Z نیسمو در پیست خودروی لذت‌بخشی است. البته لاستیک‌های عقب هنگام خروج از پیچ‌های کندتر نیاز به صبوری دارند زیرا 420 اسب بخار قدت به‌راحتی روی کشش این لاستیک‌ها تأثیر منفی می‌گذارد. هرچند برای نیسمو فقط گیربکس 9 سرعتهٔ اتوماتیک ارائه می‌شود اما این گیربکس تعویض دنده‌های سریعی دارد. تنها مشکل ما با Z نیسمو داغ کردن دیفرانسیل است هنگامی‌که تحت‌فشار قرار می‌گیرد.

کپی لینک

فورد موستانگ دارک هورس

تایم: 2:51.2

کلاس

LL2

قیمت پایه

68,805 دلار

قیمت تست‌شده

74,500 دلار

قدرت

500 اسب بخار

وزن

1825 کیلوگرم

ما به‌عنوان طرفداران خودروهای سبک‌وزن، وقتی می‌بینیم دارک هورس با وزن 1825 کیلوگرم فقط 20 کیلوگرم از شلبی GT500 سبک‌تر است، چشمانمان از حدقه بیرون میزند. یکی دیگر از مشکلات این خودرو گیربکس 10 سرعتهٔ اتوماتیک است که پس از چند دور زدن در پیست داغ می‌کند. بااین‌حال، دارک هورس توانست با تایم 2:51.2 مک‌وان را از تخت پایین بکشد و به پادشاه جدید بخش LL2 تبدیل شود.

کپی لینک

ب‌ام‌و M3 CS

تایم: 2:50.0

کلاس

LL3

قیمت پایه

128,195 دلار

قیمت تست‌شده

132,695 دلار

قدرت

550 اسب بخار

وزن

1765 کیلوگرم

عجیب نیست که M3 CS از M3 کامپتیشن چهارچرخ محرک سریع‌تر باشد زیرا 55 اسب بخار قدرت بیشتر، تنظیم خاص شاسی و 30 هزار دلار قیمت بیشتری دارد. این یعنی اختلاف 3.5 ثانیه‌ای CS باید بیشتر می‌بود. این خودرو در اصل همان M4 CSL است با دو در اضافی، صندلی عقب، سامانه چهارچرخ محرک و 142 کیلوگرم وزن بیشتر. تایم 2 دقیقه و 47.5 ثانیه‌ای CSL که آن را به سریع‌ترین ب‌ام‌و پیست ویرجینیا تبدیل کرد، انتظارات را از M3 CS افزایش داد اما لاستیک‌های نامناسب جلوی صعود M3 را گرفت.

کپی لینک

شورلت کوروت E-Ray

تایم: 2:45.9

کلاس

LL3

قیمت پایه

122,085 دلار

قیمت تست‌شده

147,815 دلار

قدرت

655 اسب بخار

وزن

1790 کیلوگرم

کوروت E-Ray با پیست ویرجینیا غریبه نیست زیرا در طول توسعه، مهندسان C8 چند بار این ماشین را به نوربرگ‌رینگ آمریکا آوردند و آموختند که چطور سریع‌ترین لپ تایم‌ها را بزنند. ما خوشحال بودیم که آن‌ها در روز رقابت لایتنینگ لپ هم حاضر بودند تا دانسته‌های خود را در اختیارمان قرار دهند. هرچند باطری کوچک 1.1 کیلووات ساعتی E-Ray فاقد ظرفیت کافی برای پوشش کل دور 6.6 کیلومتری پیست است اما این کوروت هنوز هم عملکرد چشمگیری دارد و با تایم 2:45.9 بین استینگری با 2:49.0 و Z06 با 2:38.6 قرار می‌گیرد.

کپی لینک

لوسید ایر سافایر

تایم: 2:44.3

کلاس

LL4

قیمت پایه

250,500 دلار

قیمت تست‌شده

250,500 دلار

قدرت

1234 اسب بخار

وزن

2404 کیلوگرم

ایر سافایر با قدرت چهاررقمی به‌راحتی توانست رکورد سریع‌ترین خودروی الکتریکی پیست ویرجینیا را بشکند. این خودرو حتی در یکی از کفی‌های پیست به سرعت 275 کیلومتر بر ساعت رسید که پس از سه مک‌لارن سنا، 720S و 765LT بالاترین رکورد رقابت ما محسوب می‌شود. بااین‌وجود، نمی‌توان قوانین فیزیک را دور زد و وزن زیاد منجر به مسافت ترمز گیری زیادی می‌شود.

کپی لینک

ب‌ام‌و M1000 RR

تایم: 2:42.7

کلاس

-

قیمت

40,000 دلار

قدرت

205 اسب بخار

وزن

195 کیلوگرم

برای سال‌ها می‌خواستیم بدانیم که یک سوپربایک در کجای جدول لایتنینگ لپ قرار خواهد گرفت و امسال نهایتاً این فرصت فراهم شد. M1000 RR که به سیستم اگزوز افترمارکت مجهز است، پیست 6.6 کیلومتری را در 2:42.7 ثانیه پیمود که تنها دودهم ثانیه از تایم پورشه 911 توربو S با قیمت 216 هزار دلار کندتر است. علیرغم داشتن دو چرخ کمتر، ب‌ام‌و در پیچ‌های طولانی‌تر همپای پورشه پیش می‌رود.

کپی لینک

پورشه 911 GT3 منثی

تایم: 2:39.8

کلاس

LL5

قیمت پایه

280,960 دلار

قیمت تست‌شده

289,120 دلار

قدرت

510 اسب بخار

وزن

1477 کیلوگرم

پکیج منثی ریسینگ 57,300 دلار به‌علاوهٔ 15,500 دلار برای رینگ‌های منثی هزینه دارد. این پکیج صرفاً اصلاحاتی در آیرودینامیک و شاسی مثل بال و اسپلیتر بزرگ‌تر، باله‌های طرفین سپر جلو، روکش آیرودینامیک چرخ‌های عقب، دیفیوزر بزرگ‌تر و کمک‌فنرهای جدید را به همراه دارد. ازآنجایی‌که پورشه بیشتر سهام منثی را در اختیار دارد و قطعات این شرکت گارانتی خودرو را باطل نمی‌کند، GT3 با تیونینگ منثی توانست رسماً در لایتنینگ لپ حضور یابد.

کپی لینک

پورشه 911 GT3 RS

تایم: 2:37.2

کلاس

LL4

قیمت پایه

269,680 دلار

قیمت تست‌شده

284,510 دلار

قدرت

525 اسب بخار

وزن

1455 کیلوگرم

GT3 RS در حالی به سومین خودروی سریع تاریخ رقابت لایتنینگ لپ تبدیل شد که توسط خودروهایی با چند صد اسب بخار قدرت بیشتر احاطه شده است. حتی GT2 RS نسل قبلی با 700 اسب بخار قدرت هم 0.6 ثانیه کندتر از این پورشه در پیست ویرجینیا است. علاوه بر این، پیشرانهٔ 4 لیتری 9 هزار rpm این ماشین هم با آن صدای فوق‌العاده هر دور زدنی را به تجربه‌ای حیرت‌انگیز تبدیل می‌کند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.