رقابت داغترین خودروهای 2025 در سختترین پیست آمریکا، از النترا تا روئلتو
مردان کارانددرایور هرسال به مدت یک هفته راهی پیست بینالمللی ویرجینیا یا VIR میشوند تا سریعترین خودروهای سال را مشخص کنند. این آزمایش بزرگ، لایتنینگ لپ یا دور صاعقه نام دارد. پیست ویرجینیا نزدیکترین پیست در آمریکا به نوربرگرینگ است و هرچند با طول 6.6 کیلومتر بهاندازهٔ جهنم سبز آلمانیها طولانی نیست ولی به همان اندازه سخت و چالشبرانگیز است. امسال هجدهمین باری است که رقابت لایتنینگ لپ برگزار میشود. در این نبرد فقط خودروهای تولیدی استاندارد جواز حضور دارند یعنی خودروهایی که میتوان از نمایندگیها خرید. شرکتکنندگان لایتنینگ لپ نیز بر اساس قیمت، در پنج کلاس مختلف از LL1 تا LL5 دستهبندی میشوند که از قیمت زیر 40 هزار دلار تا بیش از 280 هزار دلار را شامل میشود. در رقابت امسال، 13 خودروی تولیدی شامل سه مدل الکتریکی و پنج سدان اسپرت حضور دارند که با سوپراسپرتها به نبرد میپردازند.
مزدا MX-5 کلاب
تایم: 3:15.6
کلاس | LL1 |
قیمت پایه | 38,470 دلار |
قدرت | 181 اسب بخار |
وزن | 1066 کیلوگرم |
هر وقت یک مزدا میاتا به لایتنینگ لپ میآید، داستان فیل و فنجان شکل میگیرد. امسال سه خودروی حاضر در رقابت بیش از 1000 اسب بخار قدرت دارند درحالیکه میاتا با تنها 181 اسب بخار قدرت به میدان آمده است. در مورد وزن نیز بنتلی کانتیننتال GT با نزدیک به 2.5 تن وزن، بیش از دو برابر سنگینتر از رودستر کوچک مزدا است ولی بااینحال، میاتا هر بار که به VIR میآید سریعتر میشود.
سوبارو BRZ tS
تایم: 3:11.1
کلاس | LL1 |
قیمت پایه | 36,465 دلار |
قدرت | 228 اسب بخار |
وزن | 1296 کیلوگرم |
در پیست هر چه بیشتر دور بزنید سریعتر خواهید شد زیرا با محدودیتهای خودرو بیشتر آشنا میشوید و ریتم بهتری پیدا خواهید کرد. BRZ tS نیز اعتمادبهنفس این کار را به راننده میدهد کاری که BRZ معمولی سه سال پیش در این پیست نتوانست انجام دهد. دلیل این تفاوت، ترمزها هستند. کالیپرهای ترمز جدید برمبو با چهار پیستون در جلو و دو پیستون در عقب که روی دیسکهای بزرگتری قرار گرفتهاند، نقش پررنگی در توانایی tS برای دور زدنهای پیاپی دارند زیرا در BRZ معمولی ترمزها پس از یک دور، بخش عمدهای از قدرت توقف خود را از دست میدادند.
سوبارو WRX tS
تایم: 3:10.4
کلاس | LL2 |
قیمت پایه | 46,875 دلار |
قدرت | 271 اسب بخار |
وزن | 1555 کیلوگرم |
سوبارو WRX tS نسبت به نسخهٔ معمولی که دو سال پیش به VIR آوردیم، سازگاری بیشتری با پیست دارد و کمی سریعتر میتواند یک دور این پیست را طی کند. دلیل اصلی بهبود عملکرد WRX tS نیز مثل BRZ tS، ترمزهای جدید برمبو با کالیپرهای چهار پیستونه در جلو و دیسکهای بزرگتر است. لاستیکهای تابستانی بریجستون و کمکفنرهای تطبیقی هم این پکیج را تکمیل کردهاند.
هیوندای النترا N
تایم: 3:06.4
کلاس | LL1 |
قیمت پایه | 34,850 |
قدرت | 276 اسب بخار |
وزن | 1470 کیلوگرم |
النترا N در سال 2023 به لایتنینگ آمد ولی متأسفانه هیوندای فقط یک دست لاستیک فرستاده بود و مجبور شدیم تایم زنی رسمی را با لاستیکهای کهنه انجام دهیم. امسال اما خوشبختانه هیوندای نسخهٔ فیسلیفت سدان اسپرت خود را با گیربکس دستی و لاستیکهای اضافی برای ثبت سریعترین دور ممکن فرستاده است. هرچند النترا N جدید تغییر بزرگی را نسبت به نسخهٔ قبلی تجربه نکرده ولی به لطف لاستیکهای تازه توانست تایم خود را نزدیک به یک ثانیه بهبود ببخشد.
بنتلی کانتیننتال GT اسپید
تایم: 3:00.7
کلاس | LL5 |
قیمت پایه | 324,070 دلار |
قدرت | 780 اسب بخار |
وزن | 2469 کیلوگرم |
وقتی نسخهٔ جدیدی از یک خودرو را به VIR میبریم، این سؤال مدام در ذهنمان میچرخد که چقدر سریعتر خواهد بود. در مورد بنتلی کانتیننتال GT اسپید جدید برای فهمیدن پاسخ این سؤال مشتاقتر بودیم زیرا پیشرانهٔ W12 قبلی را با یک قوای محرکهٔ V8 پلاگینهیبریدی جایگزین کرده است که 120 اسب بخار قدرت بیشتری دارد. پاسخ سؤال را در همان پیچ اول گرفتیم زیرا GT جدید توانست چسبندگی جانبی تنها 0.89 جی را ثبت کند درحالیکه این رقم در نسخهٔ قبلی 0.96 جی بود.
هیوندای آیونیک 5 N
تایم: 3:00.3
کلاس | LL2 |
قیمت پایه | 67,575 دلار |
قدرت | 650 اسب بخار |
وزن | 2203 کیلوگرم |
سال گذشته در لایتنینگ لپ پسرعموی آیونیک 5 N یعنی کیا EV6 GT را با 580 اسب بخار قدرت آزمایش کردیم و حالا این سؤال مطرح میشود که ارتقاء ساختار، شاسی، لاستیکها و قدرت، چقدر لپ تایم هیوندای را بهبود خواهد بخشید و آیا این تغییرات باعث میشود آیونیک هندلینگ بهتری نسبت به EV6 داشته باشد؟ پاسخ بهصراحت بله است زیرا هیوندای در همه جای پیست سریعتر از پسرعموی خود بود.
مرسدس AMG GT63
تایم: 2:503
کلاس | LL4 |
قیمت پایه | 196,550 دلار |
قدرت | 585 اسب بخار |
وزن | 1920 کیلوگرم |
اضافهوزن چه دور شکم انسان باشد چه روی چهارچرخ خودرو، هرگز چیز خوبی نیست. مدل جدید AMG GT63 با وزن 1920 کیلوگرم، نزدیک به 260 کیلوگرم از AMG GT R قبلی سنگینتر است. سامانهٔ چهارچرخ محرک و اضافه شدن صندلیهای عقب دلیل این افزایش وزن هستند ولی بااینحال، GT هنوز هم رانندگی لذتبخشی دارد و به لطف فرمان گیری چرخهای عقب، وزن سنگین خود را پنهان میکند و باعث چابکی در پیچهای سرعت پایین میشود.
کادیلاک CT5-V بلکوینگ
تایم: 2:47.9
کلاس | LL3 |
قیمت پایه | 135,890 دلار |
قدرت | 668 اسب بخار |
وزن | 1876 کیلوگرم |
CT5-V بلکوینگ برای مدل 2025 فیسلیفت شده و با پکیج 9 هزار دلاری Precision ارائه میشود که ارتقاءهای شاسی مثل فنرهای سفتتر و لاستیکهای میشلین پایلوت اسپرت کاپ 2R را به همراه دارد. CT5-V جدید با این پکیج، در قیاس با نسخهٔ قبلی که سه سال پیش آزمایش کردیم، تقریباً در همهجای پیست کمی سریعتر است و توانست یک دور VIR را 1.5 ثانیه سریعتر طی کند و حالا از مرسدس AMG GT چهاردر و حتی کوروت استینگری هم سریعتر است.
مکلارن آرتورا اسپایدر
تایم: 2:44.0
کلاس | LL5 |
قیمت پایه | 319,918 دلار |
قدرت | 700 اسب بخار |
وزن | 1621 کیلوگرم |
آرتورا اسپایدر هرچند از دیگر مکلارنهایی که تاکنون در VIR آزمایش کردهایم دو سیلندر کمتر دارد ولی همچنان بسیار سریع است. دلیل چنین سرعتی، قوای محرکهٔ هیبریدی با یک موتور الکتریکی در کنار پیشرانهٔ V6 توئین توربو است که مجموعاً 700 اسب بخار قدرت تولید میکند. این قوای محرکه اما بر وزن خودرو افزوده و باعث شده آرتورا اسپایدر 160 کیلوگرم از 600LT اسپایدر سنگینتر باشد و به همین دلیل، در برخی قسمتهای پیست کندتر از سلف خود عمل کرد.
پورشه تایکان توربو GT
تایم: 2:41.8
کلاس | LL4 |
قیمت پایه | 235,360 دلار |
قدرت | 1034 اسب بخار |
وزن | 2323 کیلوگرم |
دلیل اینکه تایکان توربو GT در پس لوسید ایر سافایر قرار گرفت، ارائهٔ قدرت کمتر از سوی موتورها است زیرا پورشه این خودرو را برای یک دور 20 کیلومتری در نوربرگرینگ مهندسی کرده درحالیکه لوسید از تمام قدرت و انرژی خود برای یک دور 6.6 کیلومتری VIR استفاده میکند. به همین دلیل، تایکان در حالت عادی تنها 789 اسب بخار قدرت دارد و با فعال کردن حالت اتک فقط برای 10 ثانیه قدرت افرایش پیدا میکند.
لامبورگینی روئلتو
تایم: 2:41.3
کلاس | LL5 |
قیمت | 625,958 دلار |
قدرت | 1015 اسب بخار |
وزن | 1943 کیلوگرم |
هرچند روئلتو نزدیک به دو تن وزن دارد ولی به لطف نیروگاه V12 و سه موتور الکتریکی، شتاب فوقالعادهای را ارائه میکند. به دلیل این وزن و سرعت بالا، پشت فرمان لامبو باید خیلی قبل از رسیدن به پیچ، نقطهٔ ترمز گیری را انتخاب کرد ولی وقتی نقطهٔ مناسب پیدا شود، کالیپرهای ترمز 10 پیستونهٔ جلو که روی دیسکهای کربن سرامیکی 16.1 اینچی قرار گرفتهاند فوراً سرعت خودرو را کاهش میدهد و علیرغم اینکه بارها و بارها بشدت مورداستفاده قرار گرفتند ولی اثری از کاهش توان نشان ندادند.
پورشه کیمن GT4 RS منسی
تایم: 2:40.9
کلاس | LL4 |
قیمت پایه | 256,260 دلار |
قدرت | 500 اسب بخار |
وزن | 1445 کیلوگرم |
با توجه به الکتریکی شدن نسل بعدی پورشه 718، احتمالاً این آخرین باری است که صدای موتور کیمن در پیست VIR طنینانداز میشود. کیمن GT4 RS این بار با کیت تیونینگ منسی ریسینگ به رقابت لایتنینگ لپ بازگشته است که عناصر آیرودینامیکی مثل بالههای جلو همراه با فنرهای پیچشی قابل تنظیم بجای کمکفنرهای الکترونیکی، فنرهای جلوی سفتتر و بال بزرگتر عقب که 80 کیلوگرم داونفورس بیشتری در سرعت 200 کیلومتر بر ساعت تولید میکند را به همراه دارد.
لوسید ایر سافایر
تایم: 2:40.2
کلاس | LL4 |
قیمت پایه | 253,400 دلار |
قدرت | 1234 اسب بخار |
وزن | 2412 کیلوگرم |
لوسید ایر سافایر پس از ثبت تایم چشمگیر 2 دقیقه و 44.3 ثانیه در سال گذشته که رکورد سریعترین سدان VIR را شکست، امسال دوباره به ویرجینیا بازگشته و به سریعترین خودروی لایتنینگ لپ 2025 تبدیل شده است. دلیل اصلی این بهبود تایم، لاستیکها هستند. سافایر حالا به لاستیکهای پیرلی P زیرو تروفئو RS مجهز شده که مطابق با ویژگیهای سدان لوسید تنظیم شده است. پورشه تایکان توربو GT هم از همین لاستیکها استفاده میکند.