رقابت داغ‌ترین خودروهای 2025 در سخت‌ترین پیست آمریکا، از النترا تا روئلتو

شنبه 4 اسفند 1403 - 08:30
مطالعه 9 دقیقه
Lightning-Lap-2025-2
در رقابت هیجان‌انگیز لایتنینگ لپ 2025، سریع‌ترین خودروهای اسپرت سال در پیست 6.6 کیلومتری ویرجینیا به نبرد پرداخته‌اند.
تبلیغات

مردان کارانددرایور هرسال به مدت یک هفته راهی پیست بین‌المللی ویرجینیا یا VIR می‌شوند تا سریع‌ترین خودروهای سال را مشخص کنند. این آزمایش بزرگ، لایتنینگ لپ یا دور صاعقه نام دارد. پیست ویرجینیا نزدیک‌ترین پیست در آمریکا به نوربرگ‌رینگ است و هرچند با طول 6.6 کیلومتر به‌اندازهٔ جهنم سبز آلمانی‌ها طولانی نیست ولی به همان اندازه سخت و چالش‌برانگیز است. امسال هجدهمین باری است که رقابت لایتنینگ لپ برگزار می‌شود. در این نبرد فقط خودروهای تولیدی استاندارد جواز حضور دارند یعنی خودروهایی که می‌توان از نمایندگی‌ها خرید. شرکت‌کنندگان لایتنینگ لپ نیز بر اساس قیمت، در پنج کلاس مختلف از LL1 تا LL5 دسته‌بندی می‌شوند که از قیمت زیر 40 هزار دلار تا بیش از 280 هزار دلار را شامل می‌شود. در رقابت امسال، 13 خودروی تولیدی شامل سه مدل الکتریکی و پنج سدان اسپرت حضور دارند که با سوپراسپرت‌ها به نبرد می‌پردازند.

کپی لینک

مزدا MX-5 کلاب

تایم: 3:15.6

کلاس

LL1

قیمت پایه

38,470 دلار

قدرت

181 اسب بخار

وزن

1066 کیلوگرم

هر وقت یک مزدا میاتا به لایتنینگ لپ می‌آید، داستان فیل و فنجان شکل می‌گیرد. امسال سه خودروی حاضر در رقابت بیش از 1000 اسب بخار قدرت دارند درحالی‌که میاتا با تنها 181 اسب بخار قدرت به میدان آمده است. در مورد وزن نیز بنتلی کانتیننتال GT با نزدیک به 2.5 تن وزن، بیش از دو برابر سنگین‌تر از رودستر کوچک مزدا است ولی بااین‌حال، میاتا هر بار که به VIR می‌آید سریع‌تر می‌شود.

کپی لینک

سوبارو BRZ tS

تایم: 3:11.1

کلاس

LL1

قیمت پایه

36,465 دلار

قدرت

228 اسب بخار

وزن

1296 کیلوگرم

در پیست هر چه بیشتر دور بزنید سریع‌تر خواهید شد زیرا با محدودیت‌های خودرو بیشتر آشنا می‌شوید و ریتم بهتری پیدا خواهید کرد. BRZ tS نیز اعتمادبه‌نفس این کار را به راننده می‌دهد کاری که BRZ معمولی سه سال پیش در این پیست نتوانست انجام دهد. دلیل این تفاوت، ترمزها هستند. کالیپرهای ترمز جدید برمبو با چهار پیستون در جلو و دو پیستون در عقب که روی دیسک‌های بزرگ‌تری قرار گرفته‌اند، نقش پررنگی در توانایی tS برای دور زدن‌های پیاپی دارند زیرا در BRZ معمولی ترمزها پس از یک دور، بخش عمده‌ای از قدرت توقف خود را از دست می‌دادند.

کپی لینک

سوبارو WRX tS

تایم: 3:10.4

کلاس

LL2

قیمت پایه

46,875 دلار

قدرت

271 اسب بخار

وزن

1555 کیلوگرم

سوبارو WRX tS نسبت به نسخهٔ معمولی که دو سال پیش به VIR آوردیم، سازگاری بیشتری با پیست دارد و کمی سریع‌تر می‌تواند یک دور این پیست را طی کند. دلیل اصلی بهبود عملکرد WRX tS نیز مثل BRZ tS، ترمزهای جدید برمبو با کالیپرهای چهار پیستونه در جلو و دیسک‌های بزرگ‌تر است. لاستیک‌های تابستانی بریجستون و کمک‌فنرهای تطبیقی هم این پکیج را تکمیل کرده‌اند.

کپی لینک

هیوندای النترا N

تایم: 3:06.4

کلاس

LL1

قیمت پایه

34,850

قدرت

276 اسب بخار

وزن

1470 کیلوگرم

النترا N در سال 2023 به لایتنینگ آمد ولی متأسفانه هیوندای فقط یک دست لاستیک فرستاده بود و مجبور شدیم تایم زنی رسمی را با لاستیک‌های کهنه انجام دهیم. امسال اما خوشبختانه هیوندای نسخهٔ فیس‌لیفت سدان اسپرت خود را با گیربکس دستی و لاستیک‌های اضافی برای ثبت سریع‌ترین دور ممکن فرستاده است. هرچند النترا N جدید تغییر بزرگی را نسبت به نسخهٔ قبلی تجربه نکرده ولی به لطف لاستیک‌های تازه توانست تایم خود را نزدیک به یک ثانیه بهبود ببخشد.

کپی لینک

بنتلی کانتیننتال GT اسپید

تایم: 3:00.7

کلاس

LL5

قیمت پایه

324,070 دلار

قدرت

780 اسب بخار

وزن

2469 کیلوگرم

وقتی نسخهٔ جدیدی از یک خودرو را به VIR می‌بریم، این سؤال مدام در ذهنمان می‌چرخد که چقدر سریع‌تر خواهد بود. در مورد بنتلی کانتیننتال GT اسپید جدید برای فهمیدن پاسخ این سؤال مشتاق‌تر بودیم زیرا پیشرانهٔ W12 قبلی را با یک قوای محرکهٔ V8 پلاگین‌هیبریدی جایگزین کرده است که 120 اسب بخار قدرت بیشتری دارد. پاسخ سؤال را در همان پیچ اول گرفتیم زیرا GT جدید توانست چسبندگی جانبی تنها 0.89 جی را ثبت کند درحالی‌که این رقم در نسخهٔ قبلی 0.96 جی بود.

کپی لینک

هیوندای آیونیک 5 N

تایم: 3:00.3

کلاس

LL2

قیمت پایه

67,575 دلار

قدرت

650 اسب بخار

وزن

2203 کیلوگرم

سال گذشته در لایتنینگ لپ پسرعموی آیونیک 5 N یعنی کیا EV6 GT را با 580 اسب بخار قدرت آزمایش کردیم و حالا این سؤال مطرح می‌شود که ارتقاء ساختار، شاسی، لاستیک‌ها و قدرت، چقدر لپ تایم هیوندای را بهبود خواهد بخشید و آیا این تغییرات باعث می‌شود آیونیک هندلینگ بهتری نسبت به EV6 داشته باشد؟ پاسخ به‌صراحت بله است زیرا هیوندای در همه جای پیست سریع‌تر از پسرعموی خود بود.

کپی لینک

مرسدس AMG GT63

تایم: 2:503

کلاس

LL4

قیمت پایه

196,550 دلار

قدرت

585 اسب بخار

وزن

1920 کیلوگرم

اضافه‌وزن چه دور شکم انسان باشد چه روی چهارچرخ خودرو، هرگز چیز خوبی نیست. مدل جدید AMG GT63 با وزن 1920 کیلوگرم، نزدیک به 260 کیلوگرم از AMG GT R قبلی سنگین‌تر است. سامانهٔ چهارچرخ محرک و اضافه شدن صندلی‌های عقب دلیل این افزایش وزن هستند ولی بااین‌حال، GT هنوز هم رانندگی لذت‌بخشی دارد و به لطف فرمان گیری چرخ‌های عقب، وزن سنگین خود را پنهان می‌کند و باعث چابکی در پیچ‌های سرعت پایین می‌شود.

کپی لینک

کادیلاک CT5-V بلک‌وینگ

تایم: 2:47.9

کلاس

LL3

قیمت پایه

135,890 دلار

قدرت

668 اسب بخار

وزن

1876 کیلوگرم

CT5-V بلک‌وینگ برای مدل 2025 فیس‌لیفت شده و با پکیج 9 هزار دلاری Precision ارائه می‌شود که ارتقاءهای شاسی مثل فنرهای سفت‌تر و لاستیک‌های میشلین پایلوت اسپرت کاپ 2R را به همراه دارد. CT5-V جدید با این پکیج، در قیاس با نسخهٔ قبلی که سه سال پیش آزمایش کردیم، تقریباً در همه‌جای پیست کمی سریع‌تر است و توانست یک دور VIR را 1.5 ثانیه سریع‌تر طی کند و حالا از مرسدس AMG GT چهاردر و حتی کوروت استینگری هم سریع‌تر است.

کپی لینک

مک‌لارن آرتورا اسپایدر

تایم: 2:44.0

کلاس

LL5

قیمت پایه

319,918 دلار

قدرت

700 اسب بخار

وزن

1621 کیلوگرم

آرتورا اسپایدر هرچند از دیگر مک‌لارن‌هایی که تاکنون در VIR آزمایش کرده‌ایم دو سیلندر کمتر دارد ولی همچنان بسیار سریع است. دلیل چنین سرعتی، قوای محرکهٔ هیبریدی با یک موتور الکتریکی در کنار پیشرانهٔ V6 توئین توربو است که مجموعاً 700 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. این قوای محرکه اما بر وزن خودرو افزوده و باعث شده آرتورا اسپایدر 160 کیلوگرم از 600LT اسپایدر سنگین‌تر باشد و به همین دلیل، در برخی قسمت‌های پیست کندتر از سلف خود عمل کرد.

کپی لینک

پورشه تایکان توربو GT

تایم: 2:41.8

کلاس

LL4

قیمت پایه

235,360 دلار

قدرت

1034 اسب بخار

وزن

2323 کیلوگرم

دلیل اینکه تایکان توربو GT در پس لوسید ایر سافایر قرار گرفت، ارائهٔ قدرت کمتر از سوی موتورها است زیرا پورشه این خودرو را برای یک دور 20 کیلومتری در نوربرگ‌رینگ مهندسی کرده درحالی‌که لوسید از تمام قدرت و انرژی خود برای یک دور 6.6 کیلومتری VIR استفاده می‌کند. به همین دلیل، تایکان در حالت عادی تنها 789 اسب بخار قدرت دارد و با فعال کردن حالت اتک فقط برای 10 ثانیه قدرت افرایش پیدا می‌کند.

کپی لینک

لامبورگینی روئلتو

تایم: 2:41.3

کلاس

LL5

قیمت

625,958 دلار

قدرت

1015 اسب بخار

وزن

1943 کیلوگرم

هرچند روئلتو نزدیک به دو تن وزن دارد ولی به لطف نیروگاه V12 و سه موتور الکتریکی، شتاب فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌کند. به دلیل این وزن و سرعت بالا، پشت فرمان لامبو باید خیلی قبل از رسیدن به پیچ، نقطهٔ ترمز گیری را انتخاب کرد ولی وقتی نقطهٔ مناسب پیدا شود، کالیپرهای ترمز 10 پیستونهٔ جلو که روی دیسک‌های کربن سرامیکی 16.1 اینچی قرار گرفته‌اند فوراً سرعت خودرو را کاهش می‌دهد و علیرغم اینکه بارها و بارها بشدت مورداستفاده قرار گرفتند ولی اثری از کاهش توان نشان ندادند.

کپی لینک

پورشه کیمن GT4 RS منسی

تایم: 2:40.9

کلاس

LL4

قیمت پایه

256,260 دلار

قدرت

500 اسب بخار

وزن

1445 کیلوگرم

با توجه به الکتریکی شدن نسل بعدی پورشه 718، احتمالاً این آخرین باری است که صدای موتور کیمن در پیست VIR طنین‌انداز می‌شود. کیمن GT4 RS این بار با کیت تیونینگ منسی ریسینگ به رقابت لایتنینگ لپ بازگشته است که عناصر آیرودینامیکی مثل باله‌های جلو همراه با فنرهای پیچشی قابل تنظیم بجای کمک‌فنرهای الکترونیکی، فنرهای جلوی سفت‌تر و بال بزرگ‌تر عقب که 80 کیلوگرم داون‌فورس بیشتری در سرعت 200 کیلومتر بر ساعت تولید می‌کند را به همراه دارد.

کپی لینک

لوسید ایر سافایر

تایم: 2:40.2

کلاس

LL4

قیمت پایه

253,400 دلار

قدرت

1234 اسب بخار

وزن

2412 کیلوگرم

لوسید ایر سافایر پس از ثبت تایم چشمگیر 2 دقیقه و 44.3 ثانیه در سال گذشته که رکورد سریع‌ترین سدان VIR را شکست، امسال دوباره به ویرجینیا بازگشته و به سریع‌ترین خودروی لایتنینگ لپ 2025 تبدیل شده است. دلیل اصلی این بهبود تایم، لاستیک‌ها هستند. سافایر حالا به لاستیک‌های پیرلی P زیرو تروفئو RS مجهز شده که مطابق با ویژگی‌های سدان لوسید تنظیم شده است. پورشه تایکان توربو GT هم از همین لاستیک‌ها استفاده می‌کند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.