آمار فروش برندهای لوکس بازار آمریکا، تسلا بالاتر از لکسس و مرسدس
با پایان سال 2021 حالا میتوانیم نگاهی به آمار فروش خودروها و برندهای مختلف داشته باشیم. یکی از بخشهایی که رقابت سختی در آن در جریان است، بازار خودروهای لوکس در بازار ایالاتمتحده است زیرا در این بازار اکثر برندهای لوکس معتبر جهانی حضور دارند. طی سالهای اخیر، الکتریکیسازی خودروها و ورود برندهای جدید به این بخش نیز رقابت را شدیدتر کرده است و به همین دلیل در سال 2021 تغییر مهمی در لیست پرفروشترین برندهای لوکس بازار آمریکا رخ داده که در ادامه خواهید دید.
1-بامو
فروش: 336,466 دستگاه
تغییر: 20.1 درصد افزایش
در سال 2021 برای سومین سال متوالی، بامو پرفروشترین برند لوکس بازار ایالاتمتحده بوده است. این شرکت طی سال گذشته موفق به فروش 336,466 دستگاه خودرو در آمریکا شده که آمار فوقالعادهای است زیرا 21 درصد نسبت به سال 2020 افزایش یافته است.
2-تسلا
فروش: 313,400 دستگاه
تغییر: 7.0 درصد افزایش
تغییر مهمی که در مقدمهٔ این مطلب ذکر کردیم، عبور تسلا از برندهای باسابقهای مثل لکسس و مرسدس بنز و رسیدن به جایگاه دومین برند لوکس بازار آمریکا است. این شرکت در سال 2021 فروش خود را با 7 درصد افزایش به 313 هزار دستگاه رسانده است. البته برخی ممکن است تسلا را بهعنوان یک برند لوکس واقعی قبول نداشته باشند اما صنعت خودروسازی این شرکت آمریکایی را یک برند لوکس میداند. به دلیل تقاضای بسیار بالا برای محصولات تسلا و شروع تولید این شرکت در تگزاس در آینده نزدیک، انتظار میرود تسلا به رشد سریع خود ادامه دهد و امسال در آمار فروش از بامو هم عبور کند.
3-لکسس
فروش: 304,475 دستگاه
تغییر: 18.8 درصد افزایش
پرفروشترین برند لوکس ژاپنی در بازار آمریکا در سال 2021 فروش خود را نزدیک به 20 درصد افزایش داده و مرسدس بنز را پشت سر گذاشته است. بااینحال، تسلا اجازه نداده است که لکسس بتواند خود را به جایگاه دوم برساند.
4-مرسدس بنز
فروش: 276,102 دستگاه
تغییر: 18.0 درصد کاهش
یکی از بازندگان سال 2021 در آمار فروش برندهای لوکس آمریکا مرسدس بنز بوده است زیرا فروش این شرکت طی سال گذشته با کاهش قابلتوجه 18 درصدی، به 276 هزار دستگاه رسیده و به جایگاه چهارم نزول کرده است. دلیل اصلی این موضوع، بحران اصلی صنعت خودروسازی در سال 2021 یعنی کمبود چیپ و اختلال در زنجیرهٔ تأمین قطعات بوده است.
5-آئودی
فروش: 196,038 دستگاه
تغییر: 4.8 درصد افزایش
آئودی که از سال 2015 به بعد فروش بالای 200 هزار دستگاه را در آمریکا ثبت میکرد، سال 2020 با کاهشی چشمگیر به 187 هزار دستگاه رسید اما سال گذشته کمی شرایط خود را بهبود داده و با افرایش 4.8 درصدی دوباره توانسته خود را به مرز 200 هزار دستگاه نزدیک کند.
6-آکورا
فروش: 157,408 دستگاه
تغییر: 12.4 درصد افزایش
پس از لکسس، آکورا دومین برند لوکس ژاپنی پرفروش در بازار آمریکا محسوب میشود. این شرکت که سبد محصولات محدودی دارد، سال گذشته موفق به فروش 157,408 دستگاه خودرو شده که عدد قابلتوجهی است و 12 درصد نسبت به سال 2020 بیشتر شده است.
7-ولوو
فروش: 123,424 دستگاه
تغییر: 12.1 درصد افزایش
ولوو هم در سال 2021 عملکرد خیلی خوبی در بازار آمریکا داشته است و با افزایش فروشی بیش از 12 درصد، کادیلاک را پشت سر گذاشته و برای اولین بار به جایگاه هفتم رسیده است. این شرکت سوئدی سال گذشته 123,424 دستگاه خودرو در آمریکا فروخته است.
8-کادیلاک
فروش: 117,994 دستگاه
تغییر: 9.7 درصد کاهش
یکی دیگر از بازندگان سال 2021 در این بخش کادیلاک است. این شرکت هم که مثل مرسدس بنز لطمهٔ زیادی از کمبود چیپ و قطعات دیده است، سال گذشته کمتر از 118 هزار دستگاه فروش داشته تا با یک پله سقوط، در پس ولوو قرار گیرد.
9-لندروور
فروش: 89,778 دستگاه
تغییر: 12.1 درصد افزایش
شرکت بریتانیایی لندروور به لطف شاسیبلندهای متنوع خود در بازار شاسیبلند پسند، عملکرد خوبی داشته و در سال 2021 فروش خود را در آمریکا به نزدیک 90 هزار دستگاه رسانده است. با این افزایش، لندروور هم مثل ولوو نسبت به سال 2020 جایگاه خود را یک پله ارتقاء داده است.
10-لینکلن
فروش: 87,929 دستگاه
تغییر: 19.9 درصد کاهش
در سال 2021 فورد از کمبود چیپ بسیار آسیب دید و فروش محصولات آن کاهش زیادی داشت و برند لوکس این شرکت یعنی لینکلن هم از این کاهش بینصیب نمانده است. فروش این شرکت در سال 2020 با کاهشی 20 درصدی به کمتر از 90 هزار دستگاه رسیده و جایگاه خود را در اختیار لندروور قرار داده است.
11-پورشه
فروش: 69,175 دستگاه
تغییر: 20.7 درصد افزایش
سال 2021 برای پورشه در بازار امریکا سال بسیار خوبی بوده است زیرا توانسته فروش خود را با افزایش قابلتوجه 20 درصدی به نزدیک 70 هزار دستگاه برساند. ازآنجاییکه میانگین قیمتی محصولات پورشه از دیگر برندهای لوکس بازار بیشتر است، این فروش رقم چشمگیری بهحساب میآید.
12-اینفینیتی
فروش: 58,555 دستگاه
تغییر: 35.7 درصد کاهش
بدون شک بازندهٔ بزرگ برندهای لوکس بازار آمریکا در سال 2021 اینفینیتی بوده است زیرا فروش این شرکت با کاهش چشمگیر 35 درصدی به کمتر از 60 هزار دستگاه رسیده است. با این کاهش، جایگاه اینفینیتی بازهم نزول کرده است زیرا برند لوکس نیسان سال 2020 هم با کاهش فرش 32 درصدی مواجه شده بود. این در حالی است که اینفینیتی در سال 2017 در آمریکا فروشی بیش از 153 هزار دستگاه داشت.
13-جنسیس
فروش: 49,630 دستگاه
تغییر: 202.9 درصد افزایش
یکی دیگر از اتفاقهای مهم در آمار فروش برندهای لوکس آمریکا در سال 2021 افزایش فروش فوقالعادهٔ جنسیس بوده است. این شرکت که در سال 2020 تنها 16 هزار دستگاه فروش داشت و در جایگاه آخر قرار گرفته بود، سال گذشته با افزایش 67 درصدی، فروش خود را در آمریکا به نزدیک 50 هزار دستگاه رسانده و با عبور از جگوار و آلفارومئو به جایگاه سیزدهم رسیده است. اگر این افزایش فروش و همینطور سقوط آزاد اینفینیتی ادامه داشته باشد، قطعاً جنسیس امسال برند لوکس نیسان را هم پشت سر خواهد گذاشت.
14-آلفارومئو
فروش: 18,252 دستگاه
تغییر: 0.3 درصد کاهش
فروش آلفارومئو با سبد محصولات بسیار محدودی که فقط از دو مدل تشکیل شده است، در سال 2021 تقریباً بدون تغییر بوده و کاهش بسیار ناچیزی داشته است. دو مدل جولیا و استلویو سال گذشته در بازار آمریکا رویهم 18,252 دستگاه فروش داشتهاند.
15-جگوار
فروش: 17,149 دستگاه
تغییر: 27.0 درصد کاهش
برخلاف لندروور، در سال 2021 اوضاع جگوار اصلاً خوب نبوده است زیرا فروش این شرکت با کاهشی 27 درصدی به تنها 17 هزار دستگاه رسیده است. با این کاهش فروش چشمگیر و همینطور ثابت ماندن فروش آلفارومئو، جگوار به قعر جدول سقوط کرده است.