چشم اندازهفته نامه

معنی نام های مشهور در دنیای خودرو (قسمت اول)

دنیای خودرو پر از خودروهای جذاب، عجیب‌وغریب و مرموز است. برای اینکه خودرویی در اذهان باقی بماند می‌بایست یک نام مناسب داشته باشد و کلیه بخش‌های گوناگون یک کمپانی خودروسازی به دنبال انتخاب نامی درست برای خودرویی درست هستند. انتخاب نام نه چندان مناسب می‌تواند خودرویی موفق را به نمونه‌ای شکست‌خورده تبدیل کند. نام خودرو نقش مهمی در ارائه یک تصویر ذهنی جذاب نیز ایفا می‌کند.

اگر تیم بازاریابی فولکس‌واگن بجای نام گلف از نام دیگری برای این هاچبک افسانه‌ای استفاده می‌کرد شاید این خودرو به موفقیت کنونی دست پیدا نمی‌کرد. به‌طور مشابه می‌توانیم به بی ام و اشاره کنیم که اگر بجای نامی همچون سری ۴ جدید از نامی همچون شارلوت استفاده می‌کرد قطعاً آینده‌ای خوب نداشت. قطعاً نام جیولیا برای آلفارومئو هم برازنده‌تر از عبارتی همچون G20t4D به نظر می‌رسد. در این نوشتار می‌خواهیم معنی نام های مشهور دنیای خودرو را برای شما بیان کنیم هرچند در برخی موارد معنی خاصی وجود ندارد.

آلفارومئو میتو

آلفارومئو نام میتو را به دو دلیل انتخاب کرد. اول اینکه نام میتو به شهرهای میلان و تورین اشاره دارد یعنی جاهایی که این هاچبک خاطره‌انگیز توسعه یافت و مونتاژ شد. دلیل دوم نیز به معنی خود میتو اشاره دارد که در زبان ایتالیایی یعنی اسطوره. واضح است که این خودروساز دوست‌داشتنی امیدهای زیادی به موفقیت محصول خود داشت اما اینکه نتیجه دلخواه را به دست آورد یا خیر بحث دیگری خواهد بود.

آئودی TT

یکی از محبوب‌ترین نام ها در دنیای خودرو همین TT است. نام TT از عبارت توریست تروفی گرفته شده است، مسابقه ای که هرساله برگزار می‌شد. این خودروساز آلمانی هرگز یک موتورسیکلت تولید انبوه را نساخته است چه برسد به اینکه در توریست تروفی شرکت کند اما درهرحال این رویداد بخشی از میراثش به حساب می‌آید. شرکت DKW یکی از کمپانی‌هایی بود که با ادغام در سایر شرکت‌ها منجر به تشکیل آئودی شد. DKW موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای را دهه ۳۰ میلادی تولید می‌کرد و یکی از آن‌ها پیروز توریست تروفی سال ۱۹۳۸ شد. موتورسیکلت‌های دیگری همچون پرینز TT و TTS نیز موفقیت‌های زیادی در مسابقات به دست آوردند و آئودی نیز با معرفی کانسپت TT در نمایشگاه فرانکفورت ۱۹۹۵ به آن‌ها ادای احترام کرد. در واقع آئودی از این نام به خاطر سابقه درخشان برندهای پدری خود استفاده کرده است.

بنتلی بنتایگا

اولین شاسی‌بلند بنتلی نام خود را از قله‌ای در جزایر قناری گرفته است. تپه بنتایگا روک چشم‌اندازی بی‌نظیر در این منطقه دارد. این خودروساز بریتانیایی اشاره زیادی به دلیل انتخاب نام این تپه نکرده اما احتمالاً دلیل آن تلفظ و آوای مناسب دو نام بنتلی و بنتایگا در کنار یکدیگر بوده است. قطعاً نام های اورست و یا کلیمانجارو نمی‌توانستند هماهنگی خوبی با نام بنتلی داشته باشند. امروز بنتایگا با رقبایی همچون رولزرویس کولینان روبرو شده است. نام کولینان هم از الماس بزرگی که سال ۱۹۰۵ در آفریقای جنوبی کشف شد گرفته شده است.

شورولت کامارو

زمانی که شورولت کامارو در سال ۱۹۶۷ تولید شد نام اکثر خودروهای این خودروساز با حرف انگلیسی C شروع می‌شدند. تیم بازاریابی شورولت مسئول انتخاب نامی مناسب برای پروژه پانتر بود و ظاهراً لیستی از ۲ هزار کلمه که با حرف C شروع می‌شدند جمع آوری شده بود. کامارو هم یکی از این نام ها بود. اگرچه کامارو نامی اسپانیایی به نظر می‌رسد اما هیچ معنی خاصی در هیچ زبانی ندارد. شورولت در مراسم معرفی این خودرو به خبرنگاران گفت کامارو یک جانور کوچک و مرموز است که موستانگ ها را می‌خورد! این اظهارات در زمان خود سر و صدای زیادی به پا کرد.

کرایسلر PT کروزر

تاریخ‌دان‌ها درباره معنی نام پی تی کروزر اتفاق‌نظر ندارند و خود کرایسلر نیز اشاره‌ای به معنی نام این خودرو نکرده است. برخی افراد می‌گویند پی تی مخفف عبارت personal transport بوده درحالی‌که برخی نیز معتقدند این دو حرف از عبارت پلیموث تراک گرفته شده‌اند. هر دو روایت البته اعتبار دارد چراکه پی تی کروزر بی‌شک شکلی خاص از حمل‌ونقل شخصی بوده و تا زمانی که تا زمانی که پلیموث محو شد قرار بود این خودرو به سبد محصولاتش اضافه شود. صرف‌نظر از معنی نام پی تی کروزر، این دو حرف نشان دهنده پلتفرم بکار رفته در ساختارش هم بوده است.

سیتروئن ۲CV

۲CV در دنیای خودرو بسیار شناخته شده است و سیتروئن نیز این خودرو را به عنوان محصولی ساده و بدون ویژگی‌های خاص تولید کرد تا بتواند خریداران زیادی را به خود جذب کند. دلیل انتخاب نام ۲CV به پیشرانه توئین تخت ۳۷۵ سی‌سی آن مربوط می‌شود که دو اسب بخار مشمول مالیات chevaux-vapeurs (طبق سیستم فرانسوی‌ها) تولید می‌کرد. مدل‌های بعدی از پیشرانه بزرگ‌تر ۶۰۲ سی‌سی با سه اسب بخار مشمول مالیات استفاده می‌کردند اما هرگز به‌صورت رسمی با نام ۳CV شناخته نشدند.

سیتروئن دی اس

در نگاه اول به نظر می‌رسد پسوند دی اس به‌صورت تصادفی انتخاب شده اما این‌طور نیست. حروف دی اس در زبان فرانسه شبیه عبارت deesse تلفظ می‌شوند و تقریباً این کلمه به معنی الهه است. این معنی با ماهیت خودرو نیز همخوانی دارد چراکه الهه جاده‌ها به شمار می‌رود. مدل پایه و بدون تجهیزات این خودرو با نام ID شناخته می‌شد چراکه دو حرف یاد شده در زبان فرانسه شبیه کلمه idee تلفظ می‌شود که به معنی ایده در زبان انگلیسی است. مدل CX در سال ۱۹۷۴ عرضه شد تا جایگزین دی اس شود و این حروف از عبارت ضریب درگ گرفته شد. ضریب درگ این خودرو ۰.۳۶ بود که رقمی قابل‌احترام در دهه ۷۰ میلادی به شمار می‌رفت. ضریب درگ این خودرو بهتر از برخی محصولات همچون بی ام و Z3 M کوپه با ضریب درگ ۰.۳۷ و مزدا MX-5 نسل اول با ضریب درگ ۰.۳۸ بوده است.

دوج چلنجر/چارجر/دورانگو SRT

سه‌گانه مشهور دنیای خودرو حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. دوج از پسوند SRT برای قوی‌ترین خودروهای خود استفاده می‌کند. این پسوند روی نسخه‌های ۸ سیلندر هلکت از چارجر، چلنجر و دورانگو بکار رفته است. SRT که در محصولات مدل سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ به عنوان مدلی مستقل معرفی شد مخفف عبارت street and racing technology است. اگرچه نشان هلکت شبیه گربه‌ای است که از جهنم فرستاده شده اما دوج این نام را از هواپیمای جنگنده ارتش آمریکا در جنگ جهانی دوم گرفته است.

فراری GTC4Lusso

رمزگشایی از نام این فراری نیازمند تقسیم کردن آن به سه بخش است. GTC ادای احترامی به محصولات کلاسیک فراری شامل خودروی ۳۳۰ GTC معرفی شده در نمایشگاه ژنو سال ۱۹۶۶ است. عدد ۴ به ترکیب ۴ نفره خودرو اشاره دارد و Lusso هم در زبان ایتالیایی به معنی لاکچری است. اگر حرف T را در آخر عبارت این خودرو ببینید به معنی استفاده از پیشرانه ۸ سیلندر توئین توربوی کوچک‌تر به جای نیروگاه ۱۲ سیلندر حجیم است.

فیات ۵۰۰

فیات ۵۰۰ که امروز هم عرضه می‌شود نام خود را از مدل پیشرانه عقب معرفی شده در سال ۱۹۵۷ گرفته است. ۵۰۰ آن زمان خودرویی کوچک و ارزان‌قیمت بود که هدف از تولید آن جلب نظر افرادی بود که می‌خواستند اسکوتر خود را رها کرده و یک خودرو بخرند. ۵۰۰ اولیه از پیشرانه ۲ سیلندر ۴۷۹ سی‌سی با قدرت ۱۳ اسب بخار استفاده می‌کرد. فیات حجم پیشرانه را گرد کرد تا به رقم ۵۰۰ که همان نام خودروست برسد. این کار در آن زمان عادی بود چراکه مدل بزرگ‌تر ۶۰۰ هم با پیشرانه ۴ سیلندر ۶۳۳ سی‌سی عرضه می‌شد. مدل‌های بعدی فیات ۵۰۰ از پیشرانه ۲ سیلندر ۵۹۴ سی‌سی مدل ۱۲۶ استفاده کردند اما نام ۵۰۰ تغییری نکرد. پسوند R نیز در برخی مدل‌ها بکار رفته که نشان دهنده تکامل نهایی این خودروست.

گاوهای جنگنده لامبورگینی

لامبورگینی تاریخچه‌ای جذاب درباره نام‌گذاری خودروهای خود با استفاده از نام گاوهای جنگنده دارد. آونتادور گاوی بود که به خاطر شجاعت زیاد خود در سال ۱۹۹۳ تحسین شد و لامبو نیز از این نام استفاده کرد؛ و اگرچه نام اوراکان شبیه عبارت اسپانیایی هوریکین به نظر می‌رسد اما آن‌هم نام یک گاو بوده است. اوراکان در سال ۱۸۷۹ می‌جنگیده است. اوروس اما در میدان نبرد نجنگیده بلکه نام گونه‌های بزرگی از گاوها بوده که در قرن ۱۷ منقرض شده‌اند. فورد هم به نام گاوها علاقه دارد چراکه نام تاروس یعنی دومین علامت زودیاک با یک گاو نر نشان داده می‌شود.

ادامه دارد…

بیمه بازار

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۶۳ دیدگاه‌ها

  1. مردیم از خوشی

    ۶ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1030 ديدگاه)

    لامبورگینیم که همش گاوه 😂

    موافقم ۷۳
    مخالفم ۳
    1. MILADZM

      ۶ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (288 ديدگاه)

      والا تا اونجایی که من میدونم شرکت فورد اسم ماستنگ رو از جنگنده های ایالات متحده در جنگ جهانی دوم برداشت ولی جالبه که اینجا این مورد به هلکت اطلاق شده !

      موافقم ۱۹
      مخالفم ۱۸
      1. Royal Driver UK

        ۶ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (847 ديدگاه)

        خب بزار روشن کنم برات، کمپانی گرومن Grumman اف۶اف هلکت رو زمان جنگ جهانی برای مقابله به جنگنده های ترنفایتره ژاپنی ساخت. سری گربه ها از والیدکت،هلکت،تایگرکت و برکت (bearcat) هرچند برکت و تایگرکت هیچوقت وارد صحنه جنگ با ژاپن نشدن. تامکت و سوپرتامکت هم توسط گرومن ساخته شد که آخرین گربه بود. بخوام اینارو دونه دونه بگم باید ۲ ساعت بشینی بخونی

        موافقم ۲۵
        مخالفم ۲
      2. phonix

        ۶ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (1261 ديدگاه)

        به هلکت اطلاق نشده
        هر گردی گردو نیست درباره اسم ماستانگ هم بحث هست یه عده ای با نظر جناب عالی موافق هستن
        ولی کلا ماستنگ به چیزای زیادی اطلاق شده
        که معروف ترینشون یکی از بهترین هواپیما های جنگ جهانی بوده

        موافقم ۶
        مخالفم ۷
        1. Royal Driver UK

          ۷ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (847 ديدگاه)

          البته به لطف موتور رولزرویس مرلینش، که توی کارخونه پاکارد مونتاژ میشد

          موافقم ۲
          مخالفم ۰
      3. مجتبی .

        ۶ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (200 ديدگاه)

        ماستانگ نژادی ازاسبهای بومی آمریکای شمالیه فکر کنم

        موافقم ۳۸
        مخالفم ۱
        1. Royal Driver UK

          ۷ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (847 ديدگاه)

          ماستنگ براشون معنی اسب آزاد، رها و تند و تیز میده

          موافقم ۱۳
          مخالفم ۱
      4. Roham

        ۷ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (611 ديدگاه)

        موستانگ(فارسی) ماستنگ(نام بومی – انگلیسی آمریکایی) اسم یه نژاد بومی اسب وحشی آمریکای شمالی هست

        موافقم ۱۳
        مخالفم ۱
    2. دیجی

      ۶ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (211 ديدگاه)

      ساینا =سیفون ایرانی ناز دار

      موافقم ۵۰
      مخالفم ۱
    3. علی

      ۷ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (586 ديدگاه)

      عاشق فراری ۴Lusso هستم بعداز اون هم آلفا میتو

      موافقم ۸
      مخالفم ۱
    4. Carbonado Aventador

      ۷ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (4376 ديدگاه)

      وننو
      ریونتون
      مورسیه لاگو
      هم اسمای گاو های جنگی هستن

      موافقم ۸
      مخالفم ۰
      1. ❤BMW❤

        ۷ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (627 ديدگاه)

        میورا هم هست

        موافقم ۳
        مخالفم ۰
    5. جناب ایکس

      ۷ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (1465 ديدگاه)

      مورسیه لاگو که یعنی خفاش😐

      موافقم ۳
      مخالفم ۱
      1. ❤BMW❤

        ۷ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (627 ديدگاه)

        یعنی گاو مشهور

        موافقم ۳
        مخالفم ۰
  2. مازیار

    ۶ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1761 ديدگاه)

    اما در مورد بنتایگا اولش گفتن ترکیب دو کلمه بنتلی و تایگا (منطقه جنگلی جنوب توندرا) هست

    موافقم ۳۳
    مخالفم ۱
  3. ماشین باز

    ۶ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (115 ديدگاه)

    معنی اسم پراید =ارابه ی مرگ به همین سادگی پراید معنی شد 😂😂

    موافقم ۳۹
    مخالفم ۴
    1. datsun

      ۶ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (2832 ديدگاه)

      معنی پراید میشه غرور و افتخار این اسم رو کیا براش انتخاب کرده بود

      موافقم ۴۱
      مخالفم ۲
    2. صادق پور

      ۶ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (33 ديدگاه)

      پراید را ایران بدنام کرد
      وگرنه هنوز هم کیا خودروی بروزی به اسم پراید تولید میکنه

      موافقم ۳۴
      مخالفم ۶
      1. DoctoR

        ۶ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (813 ديدگاه)

        کیا کدوم محصول درحال تولیدش اسمش پرایده ما در جریان نیستیم.

        موافقم ۳۰
        مخالفم ۷
        1. shayan1renault

          ۶ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (350 ديدگاه)

          همون ریو پراید بود
          کیا نسل های جدید پرایدو ساخت
          وما پرایدو کردیم تیبا داریم با چراغای مختلف میسازیم

          موافقم ۲۷
          مخالفم ۲
        2. صادق پور

          ۶ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (33 ديدگاه)

          میتونید به لینک زیر مراجعه کنید:
          https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kia_Pride

          موافقم ۵
          مخالفم ۴
        3. DoctoR

          ۶ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (813 ديدگاه)

          زده تا ۲۰۱۷ اون ریو هست که زده پراید مدل سفارش چین بهش k2 هم میگن البته شاید توی بازار هایی اسمش پراید بوده من نمیدونم

          موافقم ۳
          مخالفم ۱
      2. Roham

        ۷ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (611 ديدگاه)

        پراید به خاطر بدنامیش تو بحث ایمنی سال ۱۹۹۹ از سبد محصولات کیا کنار گذاشته شد و سال ۲۰۰۰ کیا با معرفی ریو به عنوان جای‌گزین پراید سعی بر پاک کردن ذهنیت بازار هدفش راجع به موضوع ایمنی داشت، که خب به نظرم موفق هم بود

        موافقم ۱۴
        مخالفم ۱
    3. شهاب

      ۶ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (12 ديدگاه)

      تابوت متحرک

      موافقم ۷
      مخالفم ۲
    4. ماشین باز

      ۶ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (115 ديدگاه)

      من روزی رو میبینم که رینگ و لاستیک تو ایران اپشن حساب میشه 😂😂😂

      موافقم ۶
      مخالفم ۱
      1. BMW

        ۷ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (169 ديدگاه)

        من روزی رو می بینم که راهنمای ماشین و چراغ دنده عقب ماشین آپشن باشه

        موافقم ۲
        مخالفم ۰
    5. Hama

      ۷ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (3 ديدگاه)

      روح و جان به پر آید!

      موافقم ۳
      مخالفم ۲
  4. VIPER

    ۶ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (2366 ديدگاه)

    مقاله خیلی خوندنی و جالب بود
    سپاس آقا شاهین

    موافقم ۲۲
    مخالفم ۲
    1. شاهین

      ۷ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (4197 ديدگاه)

      سلام ممنونم از شما

      موافقم ۲
      مخالفم ۰
  5. کرگدن باواریا

    ۶ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (439 ديدگاه)

    کرگدن کجاس پس =)؟

    موافقم ۲۱
    مخالفم ۲
    1. گوریل منهتن

      ۶ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (8 ديدگاه)

      پیش گوریل 😂

      موافقم ۲۵
      مخالفم ۴
  6. Just toyota

    ۶ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (959 ديدگاه)

    از نظر من یکی از لاکچری ترین اسم ها مربوط به رولزرویس کالینان هست ( cullinan) ، که این اسم نام بزرگ ترین الماس دنیا هست که در سال ۱۸۶۴ در آفریقا جنوبی کشف شد و سپس به موزه منابع طبیعی در لندن منتقل شد و هم اکنون با تدابیر امنیتی و محافظتی شدید در همانجا نگهداری می‌شود ، گفته میشه ارزش این الماس به دلایل مختلف مثل : ابعاد بزرگ و جرم زیاد ، رنگ و ویژگی های منحصر بفرد و تک بودن ارزشی فراتر از ۱۰۰ میلیون پوند داره ، اینم توضیحی در مورد نام کالینان یا به قول بعضی ها کولینان که واقعا رولزرویس علاوه بر اینکه محصولات خاص و متمایزی رو تولید میکنه ، اسم هایی که روی آثار هنریش میزاره هم بسیار زیبا و شیفته کننده هست

    موافقم ۲۳
    مخالفم ۵
    1. DoctoR

      ۶ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (813 ديدگاه)

      کولینان بالای ۶۰۰ گرم بود که الان به ۹ قسمت تقسیم شده

      موافقم ۱۲
      مخالفم ۳
    2. سهند

      ۶ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (655 ديدگاه)

      تا جایی که من اطلاع دارم الماس کولینان به ۹ قسمت بریده شد و توسط خانواده سلطنتی بریتانیا استفاده می شود

      موافقم ۱۳
      مخالفم ۱
      1. DoctoR

        ۶ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (813 ديدگاه)

        مرحومه الیزابت استاد دزدی الماس و غارت بوده کوه نور هم از ایران کش رفت انداخت بالای تاجش.

        موافقم ۴۱
        مخالفم ۱۱
        1. علی

          ۷ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (195 ديدگاه)

          ما قبلا خودمون اونو از هندیا کش رفته بودیم

          موافقم ۱۰
          مخالفم ۳
        2. حسن

          ۷ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (74 ديدگاه)

          ما برای تصاحب الماس زحمت کشیدیم و خون دادیم. ملکه گور به گوری سگ خورش کرد. شد سرمایه ی کشوری که غیر از حیله گری چیزی بلد نیست

          موافقم ۹
          مخالفم ۳
        3. ❤BMW❤

          ۷ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (627 ديدگاه)

          کلا آدم …. بود
          خوب شد مرد
          کاش زود تر می‌مرد

          موافقم ۴
          مخالفم ۲
        4. Mohsen

          ۷ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (20 ديدگاه)

          اون واسه ایران هم نبود خاستگاه اصلیش هنده

          موافقم ۲
          مخالفم ۰
    3. ❤BMW❤

      ۷ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (627 ديدگاه)

      بله

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  7. Mehdi

    ۶ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1270 ديدگاه)

    جالب بود برام این مقاله ممنون 🙏🌹

    موافقم ۱۷
    مخالفم ۲
  8. Radmehr

    ۶ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (483 ديدگاه)

    آونتادور🤌🤌🤌

    موافقم ۹
    مخالفم ۲
  9. KF

    ۶ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (381 ديدگاه)

    پنج دقیقه لذت خوندم

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۱
  10. ممد

    ۶ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فقط کامارو 😂 موجودی کوچک و مرموز که موستانگ ها را میخورد 😂😂

    موافقم ۳۳
    مخالفم ۱
  11. AMIN (M.A.S)

    ۶ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (769 ديدگاه)

    درباره چلنجر هلکت باید بگم هیچ وقت هیچ جا ندیدم که بگن این اسم رو از هواپیمای هلکت گرفته باشن یا مثلا ردای رو از موشک ردای گرفته باشن گرچه هردوشون به معنی گربه جهنمی هستن (اگه اشتباه نکنم هلکت اگر به صورت باهم خونده بشه به معنی ساحره یا جادوگر هستش ولی اگر با یه مکث خونده شه به صورت هل کت به معنی گربه جهنمی هستش)
    ولی تشابه اسمشون واقعا جالبه
    F6F هلکت یکی از مخوف ترین جنگنده های تاریخه
    یه جنگنده ناوپایه ساخت شرکت گرومن که فک کنم رکورد بیشترین انهدام هواگرد تو تاریخ به نام این مدل ثبت شده با حدود ۵۲۰۰ انهدام توی جنگ جهانی دوم
    این نسخه بروز شده ی هواپیمای گرومن F4F وایلدکت بود و نقش بسیار بسیار زیادی توی پیروزی های نیروی دریایی امریکا جلوی نیروهای محور تو جنگ های اقیانوس ارام داشت

    موافقم ۶
    مخالفم ۱
    1. Royal Driver UK

      ۶ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (847 ديدگاه)

      هلکت مخوف ترین جنگنده جنگ جهانی نبود عزیز. اف۴اف وایلدکت هم توان مقابله با مدل بالاتر A6M5 زیرو رو نداشت. موتور پرت اند ویتنی هلکت که ۲۲۰۰ اسب بخار قدرت داشت با وجود ارقام بالا نسبت قدرت بر وزن و شتاب افتضاحی داشت چون سوپرشارژا با راندمان پایین داشت، جنگنده هایی مثل همین هم درگه زیادی موقع مانور دادن داشتن. اینا بیشتر برای بوم اند زوم طراحی شدن که توی ارتفاعات بلند قرار بگیرن و بعد شیرجه بزنن روی دشمن. چون جنگنده های آمریکایی ها برای داگفایت طراحی نشده بودن. انرژی هواپیمایی مثل اف۶اف خوب بود اما نه به اندازه هموطنش پی۴۷ عالی نبود. وقتی در ارتفاعات بلند قرار میگرفتن دیگه هیچ کدوم از ژاپنیا بهشون نمیرسیدن اما نه همه ژاپنیا، ژاپن قدرتمند ترین جنگندش که خطرناکترین هم بود کای ۸۴ هایات نام داشت. اما نمیشه گفت هلکت واقعا مخوف ترین جنگندست، مخوف ترین جنگنده خیلی راحت میشه گفت سوپرمارین اسپیتفایر مارک۱۳ سری موتور رولزرویس گریفون حدود ۲۰۰۰ اسب بخار قدرت داشتن و دارای بیشترین راندمان سوپرشارژ رو داشت بود و توی بیشترین ارتفاعات ممکن قرار میگرفت, حدود ۱۳ هزار متر به بالا که مهندسای فوکه ولف و شرکت پیشرانه هواپیما یونکرس یومو رو مجبور به ساخت Ta152 با موتور jumo213 کرد. مارک۱۳ دیر اومد اما قوی اومد. یکی دیگه از مخوف ها هم مسسرشیمیت بی‌اف۱۰۹ سری جی‌. حدود ۱۶۵۰ تا ۱۷۰۰ اسب بخار داشتن و سوپرشارژای قدرت مندی هم نصب شده بود روی موتور دایملربنزیشون. خب گفتم که تمام اطلاعات (نه همه رو بگم)

      موافقم ۹
      مخالفم ۱
  12. Royal Driver UK

    ۶ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (847 ديدگاه)

    حرف نداشت این مطلب، امیدوارم خیلی ادامه پیدا کنه

    موافقم ۴
    مخالفم ۲
    1. Royal Driver UK

      ۶ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (847 ديدگاه)

      آقا شاهین میخواستم بگم میتونید برای قسمت های بعدی ماشینای آستون مارتین هم قرار دهید؟ چون که اسم هایی که این شرکت روی ماشیناش گذاشته مثل ونکوعیش ، والهالا والکری، سری DB معنانی خاصی دارن که برای خیلی از کاربرا میتونه جذاب باشه.

      موافقم ۵
      مخالفم ۱
      1. شاهین

        ۷ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (4197 ديدگاه)

        سلام وقت بخیر
        اگه وقت بکنم حتما به روی چشمم

        موافقم ۴
        مخالفم ۰
  13. امیرحسین

    ۶ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (368 ديدگاه)

    دوج چلنجر تمام

    موافقم ۵
    مخالفم ۶
  14. بهزاد

    ۶ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    تا اونجاییکه که من میدونم کامارو یک واژه فرانسوی هست به معنی دوست و رفیق

    موافقم ۲
    مخالفم ۱
  15. دانیال

    ۶ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (502 ديدگاه)

    نیسان نوعی اسب بوده اگه اشتباه نکنم که توی ایران پرورش میدادن . اسب نسایی اسم دقیقترش بوده
    خود نیسان هم اسامی ایرانی رو خیلی دوستداره آریا ، سرانزا ، قشقایی ،

    موافقم ۵
    مخالفم ۱
    1. datsun

      ۶ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (2832 ديدگاه)

      شاید حرف شما درست باشه در مورد اون اسب ولی به نام گذاری شرکت نیسان ارتباطی نداره مطمئنا ، یوشیسوکه آیکاوا بنیان گذار نیسان با خرید و ادغام چند کمپانی شرکت نیهون سانگیو رو تاسیس میکنه و نیسان مخفف همین نیهون سانگیو ست

      موافقم ۶
      مخالفم ۰
      1. دانیال

        ۷ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (502 ديدگاه)

        🙏ممنون datsun جان

        موافقم ۵
        مخالفم ۰
  16. علی جردن

    ۶ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (417 ديدگاه)

    بهترین مطلب بود مرسی از آقای احمد زاده♥️

    موافقم ۴
    مخالفم ۲
    1. شاهین

      ۷ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (4197 ديدگاه)

      سلام ممنونم

      موافقم ۳
      مخالفم ۰
  17. علی جردن

    ۷ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (417 ديدگاه)

    کیا-اسپورتیج هم دقیقا یکی از این نام های ماندگار تاریخ خودروسازی جهان و کیا هست

    موافقم ۲
    مخالفم ۶
  18. پرشکوه

    ۷ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (22 ديدگاه)

    مثل ایرانخودرو
    پژو ۲۰۶ اس . دی ( s.d )
    Sandoogh daar
    صندوق . دار 👏👏😂😂

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۰
    1. MR.JD

      ۸ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (280 ديدگاه)

      ما یک آشنا داشتیم به ۲۰۶ اس دی میگفت ۲۰۶ اسدی ! (تلفظ شبیه بشار اسد)
      ما هم به احترام اون بزرگوار به دنا پلاس توربو اتوماتیک میگیم دنا پتا ( در ترکی به معنا دنای چاق هست )
      دوستان اس دی سوار و دنا پتا دار پیشاش شرمنده :)

      فکر کنم زیاد از این قبیل اصطلاحات داشته باشیم

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  19. Mf1

    ۷ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (190 ديدگاه)

    کامارو یک جانور کوچک و مرموز است که موستانگ ها را می‌خورد🤣🤣🤣

    تشکر اقای احمدزاده مطلب جالبی بود

    موافقم ۷
    مخالفم ۰
  20. Sobhan

    ۷ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (298 ديدگاه)

    فقط لامبور 🤗فیلمش رو دیده باشید متوجه میشوید چرا همه‌ی اسم های ماشین هاشو از رو گاو ها برداشته 🙌

    موافقم ۵
    مخالفم ۰
  21. hamidreza

    ۷ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (139 ديدگاه)

    لامبو از همشون جذاب تره…

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  22. ممد

    ۹ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    بازم پراید نادیده گرفته شد
    پراید یعنی غرور🥲

    موافقم ۱
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
فهرست