جدیدترین آمار فروش خودرو در اروپا، عملکرد خوب ام جی، پورشه، مرسدس و جنسیس
در آمار فروش خودروی اروپا در سپتامبر 2022 برندهای امجی، پورشه و مرسدس بنز رشد قابلتوجهی داشتهاند. در همین حال، جنسیس، کوپرا و پولستار نیز جهشهای بزرگی را تجربه کردهاند هرچند که فروش آنها چندان زیاد نبوده است. فروش برندهای جنسیس، بیوایدی، بوگاتی و کوپرا در ماه سپتامبر در اروپا افزایشی سهرقمی داشته و پولستار، مازراتی، امجی، رولزرویس، پورشه و مرسدس بنز هم ازجمله 25 برندی بودهاند که با وجود رشد 8 درصدی مجموع فروش خودرو در اروپا، افزایش دورقمی را ثبت کردهاند.
فروش پورشه در این ماه به لطف تقاضای زیاد برای 911، افزایشی 48 درصدی داشته و به 1,682 دستگاه رسیده است. جنسیس هم رشدی تقریباً 700 درصدی را ثبت کرده و فروش آن به 382 دستگاه رسیده است درحالیکه این رقم در سپتامبر سال 2021 یعنی زمانی که تازه وارد اروپا شد تنها 48 دستگاه بود. شرکت چینی بیوایدی که همین ماه در نمایشگاه خودروی پاریس چندین مدل را به نمایش درآورد، فروش خود در اروپا را 200 درصد افزایش داده است. بخش عمدهای از فروش این برند را کراساوور هفتنفرهٔ تانگ به خود اختصاص داده است.
فروش برند نوپای گروه فولکسواگن، کوپرا، به لطف تقاضای بالا برای هاچبک الکتریکی بورن، 131 درصد افزایش داشته است. این خودرو در سپتامبر موفق به فروش 3,520 دستگاه خودرو شده درحالیکه این رقم در آگوست 2,879 دستگاه بود. علاوه بر این، فروش کوپرا فورمنتور نیز با افزایش تقریباً دو برابری، به 10,124 دستگاه رسیده است. برند الکتریکی ولوو هم فروش خود را به لطف مدل پولستار 2 نزدیک به دو برابر افزایش داده است. فروش این خودرو در 9 ماه نخست سال 2022 بیشتر از مجموع فروش مدلهای S60 و V60 ولوو بوده و به پنجمین خودروی میان سایز لوکس پرفروش بازار اروپا تبدیل شده است.
مازراتی فروش خود را با افزایش 81 درصدی به 779 دستگاه رسانده که 63 درصد آن فقط به کراساوور جدید گریکاله اختصاص داشته است. فروش رولزرویس هم با افزایش 71 درصدی به 128 دستگاه رسیده که در اینجا هم شاسیبلند کولینان 63 درصد از کل فروش برند مجلل گروه بامو را در اختیار داشته است. در سپتامبر 2022، فروش امجی در اروپا به 14,020 دستگاه رسیده که افزایشی 75 درصدی را نشان میدهد. این عملکرد خوب به دلیل تقاضای بالا برای استیشن کامپکت امجی 5 بوده است. در همین حال، فروش مرسدس بنز C کلاس در سپتامبر امسال به 6,884 دستگاه رسیده درحالیکه این رقم سال گذشته 2,256 دستگاه بود. به لطف عملکرد خوب این سدان لوکس، فروش کلی مرسدس بنز 43 درصد افزایش یافته است.
از سوی دیگر، ازجمله برندهایی که در طول سه ماه گذشته در اروپا افزایش سود داشتهاند نیز میتوان به اشکودا (+40 درصد)، مینی (+33 درصد)، فورد (+30 درصد)، آئودی (+27 درصد) و تسلا (+23 درصد) اشاره کرد. البته برندهای دیگری مثل ولوو (5.9 درصد) و سیتروئن (+2.1 درصد) هم افزایش سود داشتهاند اما کمتر از میانگین بازار بوده است.