نسل جدید میتسوبیشی اوتلندر و کیا اسپورتیج توسط شرکتهای آرین پارس موتور و کوشا خودرو وارد ایران شدهاند. این خودروها مدل ۲۰۲۴ هستند و با قیمت مشابه در کشور ما فروخته میشوند.
کراساورهای خانوادگی در بازار ایران بسیار محبوب هستند. محصولات تویوتا و نیسان از سالها قبل به عنوان شاسیبلندهای باکیفیت وارد ایران شدند و حالا دیگر برندهای آسیایی با قیمت پایینتر، در کلاس کراساور اندازه متوسط، عرضه میشوند. این خودروها برای مردم کشورهای مختلف دنیا، عامهپسند و ارزانقیمت هستند اما در ایران به دلیل مالیات و عوارض گمرکی مخصوص مدلهای وارداتی، ثروتمندان جامعه را خوشحال میکنند.
بیشتر بخوانید:
حدود یک قرن پیش، شرکت میتسوبیشی موتورز، شروع به فعالیت کرد. این گروه صنعتی، تا قبل از روی آوردن به صنعت خودرو، بهعنوان غول کشتیسازی ژاپن شناخته میشد، اما با معرفی اولین وسیله نقلیهی بنزینی با خط تولید تجاری در سال ۱۹۱۷، نخستین خودروساز صنعتی ژاپن، لقب گرفت. طی دو دههی اخیر میتسوبیشی در سراشیبی سقوط قرار گرفت و مجبور به فروش خطوط تولید خود، در خارج از ژاپن شد. هماکنون، ۳۴درصد از سهام میتسوبیشی به نیسان تعلق دارد.
اولین اوتلندر سال ۲۰۰۱ معرفی شد. نسل سوم این مدل، به بازار ایران رسید و مورد توجه قرار گرفت. از سال ۲۰۲۲ نسل جدید اوتلندر در بازار جهانی دیده میشود. این مدل، حالا فقط خط تولید در ژاپن و چین دارد که طبیعتا، نسخهی مونتاژ چین به کشور ما میرسد.
کیا موتورز، در سال ۱۹۴۴ حدود ۸۰ سال پیش بنیان نهاده شد؛ اما در بیست سال اول، بر تولید کامیون و موتورسیکلت با مونتاژ محصولات ژاپنی تمرکز داشت. امروزه بیش از ۴۵ درصد از سهام کیا، در اختیار هیوندای است تا عضو مهم یکی از بزرگترین گروههای خودروسازی دنیا، محسوب شود.
اولین اسپورتیج سال ۱۹۹۳ معرفی شد و حالا یکی از قدیمیترین کراساورهای ساخت آسیا است. نسل دوم و سوم و چهارم این خودرو به تعداد بالا حدود ۱۵ سال در ایران حضور داشت. اسپورتیج نسل پنج، سال ۲۰۲۱ معرفی شد و تغییر چهره اساسی را تجربه کرد. این محصول هماکنون در کره جنوبی، امریکا، ویتنام و چین مونتاژ میشود. نسخهی وارد شده به ایران، مدل کشیده (L) با فاصله محوری بیشتر از اسپورتیج اصلی است و از چین به ایران میآید.
مقایسه طراحی میتسوبیشی اوتلندر با کیا اسپورتیج وارداتی
انتخاب بین دو خودرو با سبک طراحی متفاوت، به سلیقهی مخاطب مربوط میشود. خصوصا بین اوتلندر و اسپورتیج، به راحتی نمیتوان شاسیبلند زیباتر را انتخاب کرد. هر دو مدل، سبک جدید و اسپرت با نمایی آیندهنگر دارند که متفاوت از نسلهای قبل موجود در ایران به نظر میرسند؛ اما میتسوبیشی کمتر از کیا از ادوات پلاستیکی استفاده کرده و لوکستر دیده میشود. از جدول زیر میتوان متوجه شد این خودروها ابعاد مشابه دارند.
ابعاد | میتسوبیشی اوتلندر | کیا اسپورتیج L |
---|---|---|
طول (میلیمتر) | ۴,۷۰۹ | ۴,۶۶۰ |
عرض (میلیمتر) | ۱,۸۶۲ | ۱,۸۶۵ |
ارتفاع (میلیمتر) | ۱,۷۴۰ | ۱,۶۶۵ |
فاصله محوری (میلیمتر) | ۲,۷۰۵ | ۲,۷۵۵ |
در اوتلندر جدید، روشنایی اصلی به طرفین سپر منتقل شده و چراغهای بالا بسیار باریک هستند. این خودرو وابستگی چندانی به ادوات پلاستیکی ندارد و صرفا زیر سپرهای جلو و عقب، قطعات سیاهرنگ دیده میشوند. گلگیرها تماما همرنگ بدنه هستند و همراه خطوط عمیق در نمای جانبی، حالت عضلانی اوتلندر را تقویت میکنند.
نمای پشت اوتلندر توسط چانگان CS55 الگوبرداری شده و برای مخاطب ایرانی آشنا است. چراغهای عقب، هماهنگی بسیار خوبی با حجمدهی بدنه دارند و نمای مدرن اوتلندر را مدرن، نشان میدهد. بالچهی نزدیک سقف، تورفتگی محل نصب پلاک و شیب شیشهی عقب، حسابشده طراحی شدهاند.
نمای اصلی اسپورتیج ۲۰۲۴ بیش از اوتلندر، ساختاشکن و مدرن دیده میشود. ادوات پلاستیکی در جلوپنجره و سپر هم برای کیا، بیشتر هستند که البته توی ذوق نمیزنند. حجمدهی کاپوت جلو و سپر نیز ساده است. قطعات پلاستیکی سیاه در نمای جانبی اسپورتیج هم دیده میشوند. این ادوات، قاب گلگیر، رکابها، پنجره و حتی آینه بغل نسخههای پایه را تشکیل میدهند. خطوط روی بدنه نیز، حسابشده و کمعمق هستند. اسپورتیج با رینگ ۱۸ اینچ آلومینیوم و تایر ۲۳۵ میلیمتر در غالب کشورهای دنیا فروخته میشود.
اسپورتیج ۲۰۲۴ یکی از عجیبترین چراغ عقبهای دنیا را ارایه میدهد. از سویی دیگر، حجم زیاد ادوات پلاستیکی در سپر و پشت بدنه، نکتهی منفی این خودرو است. طراحان کیا، حالت ساده و کمهیجان را برای درپوش صندوق انتخاب کردهاند. حتی محل نصب پلاک نیز مثل خودروهای کلاسیک، روی سپر است. طراحی بال عقب، شیب سقف تا انتهای بدنه و فرم شیشه، نکات جذاب در طراحی اسپورتیج هستند.
مقایسه کابین میتسوبیشی اوتلندر با کیا اسپورتیج وارداتی
طراحی داشبورد و نمایشگرهای اسپورتیج، دنیایی متفاوت از اوتلندر دارد. کیا برای این کراساور، حالتی مدرن و فناوریمحور خلق کرده؛ اما کابین میتسوبیشی، حس کلاسیک و بااصالت خود را ادامه داده است. طبیعتا افراد علاقهمند به نمایشگرهای بزرگ و تجهیزات دیجیتال، اسپورتیج را ترجیح میدهند؛ درحالی که حس نوستالژیک با سبک ژاپنی، داخل اوتلندر احساس میشود.
فرمان ساده، خروجی هوای باریک سراسری و دستهدندهی پلاستیکی کوتاه، ادوات کمهیجان در کابین اوتلندر جدید هستند. صرفا برای کلیدهای گردان از قاب فلزی استفاده شده است و ادوات پلاستیکی، تقریبا در همهجا دیده میشوند. فرم صندلیها و کیفیت پوشش چرم، بسیار خوب است. کراساور میتسوبیشی برای ۴ سرنشین بلند قد، فضای قابل قبول دارد و با مدل سه ردیف صندلی نیز تولیدمیشود. در حالت استاندارد بدون استفاده از ردیف سوم صندلیها، حجم صندوق ۴۸۵ لیتر است و در حالت ۷ نفره، تنها ۱۲۸ لیتر فضای حمل بار وجود خواهد داشت. با خواباندن تمام صندلیها عقب، ۱۵۰۰ لیتر از کف تا سقف، فراهم خواهد شد.
مدلهای وارد شده به ایران (تصویر بالا) از نمایشگرهای ۱۲/۳ اینچ استفاده میکنند که سراسر قاب روی داشبورد را پوشش میدهد. فرمان D و صندلیها تمام چرم هستند. جویاستیک روی کنسول بین صندلیها، مخصوص اسپورتیج فول آپشن است که برای نسخهی وارداتی نیز وجود دارد. در صندوق عقب هم، ۵۶۰ لیتر قابل استفاده است که نسبت به ابعاد این کراساور، قابل قبول است.
مقایسه فنی میتسوبیشی اوتلندر با کیا اسپورتیج وارداتی
روی کاغذ مهمترین تفاوت اولندر با اسپورتیج به نسخههای دو دیفرانسیل میتسوبیشی وارداتی مربوط است. هرچند اوتلندرهایی که به ایران رسیدهاند؛ دو مدل تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل را شامل میشوند اما اسپورتیجهای وارداتی، صرفا محرک جلو هستند.
واردات شاسیبلند میتسوبیشی با پیشرانهی توربوشارژ ۱/۵ لیتر، فناوری هیبرید و گیربکس CVT انجام شده است. این نمونه، ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت، ۱۰ تا ۱۱ ثانیه است و میانگین مصرف سوخت ۷ لیتر در صد کیلومتر فراهم میکند. در بازار جهانی، مدل پلاگین هیبرید و موتور ۲/۵ لیتر تنفس طبیعی هم وجود دارند که هنوز به بازار ایران نرسیدهاند.
اسپورتیج وادراتی هرمس خودرو و کوشا خودرو از یک پیشرانه ۱/۵ لیتر توربوشارژ با فناوری پاشش مستقیم سوخت GDI استفاده میکند. این موتور قدرت ۲۰۰ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۲۵۳ نیوتن متر دارد. قوای محرک از طریق جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک AT به چرخ های جلو منتقل می شود. مصرف سوخت ترکیبی ۶ تا ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده که احتمالا با بنزین استاندارد ایران، کمی بیشتر است.
کاتالوگ میتسوبیشی اوتلندر وارداتی شرکت آرین موتور و کاتالوگ کیا اسپورتیج هرمس خودرو، امکانات و تجهیزات این خودروها را نشان میدهد.
امکانات میتسوبیشی اوتلندر (آرین موتور) | |
---|---|
سامانه کنترل پایداری الکتریکی (ASC) | پنل دیجیتال پشت فرمان |
سامانه پیشگیری از هرزگردی (TCS) | تریم داخلی چرم با دوخت لوزی |
سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی (HSA) | صندلی برقی راننده |
سامانه کنترل حرکت در سراشیبی (HDC) | تنظیم برقی گودی کمر راننده |
ترمز اضطراری اتوماتیک | گرمکن صندلیهای جلو |
ترمز اضطراری پارک | دنده پشت فرمان |
اخطار برخورد از جلو (FCW) | تهویه اتوماتیک دو کاناله |
استارت دکمهای | سیستم کمکی بین خطوط |
استارت استاپ اتوماتیک | سیستم هشدار نقطه کور (BSW) |
رینگ آلومینیومی | ترمز پارک برقی (EPB) |
تنظیم حالت رانندگی در ۵ حالت مختلف | اتوهلد (Auto Hold) |
کروز کنترل تطبیقی | کیسه هوای رو به روی سرنشینان جلو |
کنترل سیستم صوتی از روی فرمان | کیسه هوای جانبی جلو |
فناوری LED چراغها | کیسه هوای پردهای |
مه شکنهای LED جلو | کیسه هوای زانویی راننده |
سنسور نور | سقف پانورامای برقی |
نور بالای اتوماتیک | روف رک |
هدآپ دیسپلی | در صندوق عقب برقی |
دوربین ۳۶۰ درجه | دسته دنده الکتریکی |
دوربین تابلو خوان | شیشههای برقی اتوماتیک |
دوخت چرمی فرمان | آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن |
سنسور پارک جلو و عقب | نمایشگر لمسی |
امکانات کیا اسپورتیج (هرمس خودرو) | |
---|---|
هشدار برخورد از جلو | تشخیص عابر پیاده |
فناوری رانندگی بین خطوط | کمک رانندگی در بین خطوط |
هشدار خروج از خطوط | نور بالای اتوماتیک |
سیستم کنترل هوشمند مبتنی بر ناوبری | کروز کنترل هوشمند |
سیستم کمک رانندگی در ترافیک | سیستم کمک جلوگیری از تصادف |
کیسه هوا راننده و سرنشین | کیسه هوای جانبی برای سرنشینان جلو |
کیسه هوای جانبی کاری سرنشینان جلو | ایربگ پردهای |
سیستم کمک حرکت در سربالایی | سیستم رانندگی در برف |
سنسور جلو | سنسور پارک عقب |
پایش فشار باد چرخها | رینگ ۱۸ اینچ تایر ۲۳۵ میلی |
چراغهای جلو LED | روشنایی روز LED |
چراغهای عقب یکپارچه | سقف پاناراما |
شیفتر دنده برقی الکترونیکی | پدال شیفتر |
سیستم استارت / استاپ موتور خودرو | ترمز پارک برقی + اتوهلد |
کلید استارت هوشمند | سیستم تصفیه هوای اتوماتیک |
دریچه تهویه مطبوع عقب | اتولایت |
تنظیم برقی آینههای بیرونی | آینههای جانبی تاشو برقی + گرمکن |
صندلیهای عقب تاشو ۴۰/۶۰ | صفحه کیلومتر دیجیتال ۱۲.۳ اینچ |
دو درگاه شارژ ۱۲ ولت | اتصال بلوتوث |
۸ بلندگو | درگاه USB |
مقایسه قیمت میتسوبیشی اوتلندر با کیا اسپورتیج وارداتی
در بازار آزاد برای اوتلندر ۲۰۲۳ صفر کیلومتر تک دیفرانسیل، حدود قیمت ۶ تا ۶/۵ میلیارد تومان وجود دارد. اسپورتیجهای جدید، مدل ۲۰۲۴ هستند و در ازای ۵/۵ تا ۶ میلیارد تومان معامله میشوند. این شرایط، حدود یک میلیارد تومان اختلاف قیمت میتسوبیشی اوتلندر با کیا اسپورتیج را نشان میدهد؛ درحالیکه عملکرد فنی و ابعاد آنها مشابه است.

Siyavash
۹ اردیبهشت ۱۴۰۴فقط اوتلندر..مخصوصا اون طراحی داشبورد و پشت آمپر آنالوگش…
yektachafi
۹ اردیبهشت ۱۴۰۴اوتلندر
هرچند به قدرتش شک دارم
بنظرم ناکافی میاد
PURIYA
۹ اردیبهشت ۱۴۰۴من حقیقتش اوتلندر رو بیشتر دوست دارم چون هم ژاپنیه و قطعا کیفیتش خوبه طراحی ظاهریش هم یه ابهت خوبی داره اما حیف که توانش به نسبت اتاقش کمه اگه یه موتور ۲ لیتر توربو میداشت عالی میشد که البته نسخش هست ولی وارد نکردن.
اما حقیقتا اسپرتیج هم ارزنده هست امتحانشم تو بازار پس داده،انتخاب سلیقیه و اینجا بین خوب و خوب تر هست هر کدوم انتخاب کنین ضرر نکردین
تو همین رنج توسان هم هست که اونم خوبه
حسین
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴سلام آخه واسه چی این مطلب رو مینویسید.اینجور مطالب برلی کشورهای مترقی خوبه که یارو دست زن و بچه اش رو میگیره میره نمایندگی هر شرکتی که دوست داره ماشینو نگاه میکنند و میپسندند و با خودشان ررمیدلرند و میروتد اینجا واسه یه ملشین ۵۰ نفر ثبت نام میکنتد و معلوم نیست چگونه قرعه کشی میکنند و چه کسی برنده میشود این چور مطالب نمک به زخم پاشیدک هستش.خوب من دوست دارم اسپورتیج بخرم کو کردوم ماشین ؟باید بروگ از دلالان و به دو سه برابر قیمت بخرم آخه چرا؟
Arsham
۹ اردیبهشت ۱۴۰۴طراحی کابین اسپورتیج چند لول بالاتر از اوتلندره،طراحی خارجیش هم به روز تره فنی بهتری هم داره و CVT نیست،قیمت هم مناسب تره قطعا اسپورتیج
سامان اذری
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴یه زمان کیا و هیوندای سال ۲۰۱۰ اپتیما و سوناتا وای اف رو
که رونمایی کردن من عکسشو تو مجله خودرو دیدم گفتم امکان نداره یه همچین ماشینی تولید بشه
چقدر زیبا بودن برا اون سال حتی اسپورتیج هم نسبت به اون سال خیلی زیبا بود
الان طراحان ماشین انگار بعد یه رابطه جنسی نیمه کاره و ناموفق نشستن خودرو طراحی کردن
یکی به کیا بگه این دیگه چه …. خری که ساختی
لااقل اوتلندر یکم قیافه داره ولی اسپورتیج
انگار ****اسب آبی هست
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴خوشم اومد از کامنتت دمت گرم مشتی هستی و پر طرفدار نوکرتم داش 🔥
Car love
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴ظاهرا مشکل از سلیقه خودته نه طراحا
Hadi
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴اینکه از چه زاویه ای به طراحی خودرو نگاه کنین نظرات متفاوته اگه کسی زیبایی بصری خودرو براش مهم باشه اوتلندر خوبه ولی اگه خاص، رادیکال مدرن و متفاوت بودن براش مهم باشه اسپورتیج انتخاب درسته
به عنوان نمونه سایبر تراک زیبایی بصری نداره و خیلی ناموزون و ساده هستش ولی همین طراحی بیشترین حس مینیمال بودن رو تو خودروهای تولیدی تا اکنون داشته
هدف اصلی افرادی که مینیمال طراحی میکنن اینه که به انسان ها این احساس رو منتقل کنن که این خودرو از سیاره ی دیگه ای آمده و از زمان جلوتر هست
محمود
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴اوتلندر ارزش خریدن بیشتری دارد هم طراحی هم مشخصات ولی قیمت بالاتر هست پس اسپورتیج هم چیزی کمی ندارد
شایکل موماخر
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴واقعا هیچکدوم ارزش قیمتهای اعلامی مالکین رو ندارن….. موتور ۱۵۰۰ بلای خانمانسوز صنعت خودرو بود….. اوتلندر با این هیکل و وزن،موتور ۱٫۵ و سی وی تی، فکر نمیکنم دو سال کار رو دربیاره. استهلاکش بشدت بالا خواهد بود. این میتسو اصلا مثل میتسوهای قبل، جون سخت و پرطاقت نیست.انگار اینکه چینی شده…با اینکه اصلا اصلا از ماشین چینی خوشم نمیاد اما ارزش کالا در برابر بهایی که میپردازید ، حداقل تو بازار الان مملکت ،برای کراس اوور های چینی خیلی بالاتر از این نسل جدید وارداتی ها با قیمتهای فضایی هست… چجوری حساب کردن اینا شدن ۸۲ هزار دلار ؟!!!!!!!
هادی
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴اوتلندر قطعا بهتره هم از نظر طراحی هم اصالت و کیفیت، نویسنده اصلا شتاب صفر تا صد اسپورتیج رو ننوشته و بنظرم خیلی یواشکی طرفداری از اسپورتیج کرده درحالی که واقعا ژاپنی یه سر و گردن بالاتره از هر نظر
Ehsan
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴نویسنده شتاب صفر تا صد اسپورتیج رو نوشت چون دیگه به اندازه کافی دلیل واس برتری اسپورتیج تو متن هست ولی چون حالا تو میخوای بدونی بهت میگم.
شتاب اسپورتیج ۹ ثانیه
شتاب اوتلندر ۱۱ ثانیه
خیلی یواشکی طرفداری؟!!!
Lyting
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴تو این بازه قیمت هرچی بخرید امکانات خوبی ارائه میده پس فرقی نداره تنها تفاوتی که غیر قابل چشم پوشیه قطعات و لوازم یدکی میتونه باشه که اسپورتیج خیلی بهتره
۰۰۹۸سامورایی
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴اگه درستش رو میخواهید بدونید
درستش اینه که
اسپورتیج قطعا بهتره هم از نظر طراحی هم اصالت و کیفیت، نویسنده دلیل اینکه شتاب صفر تا صد اسپورتیج رو ننوشته چون قطعا شتاب خیلی بهتره داره و نیازی به نوشتن نبوده چون
چون اوتلندر بیشتر از این تحقیر میشد برتری اسپورتیج اونقدر واضحه که مگر کسی احمق باشه که به نظرش برسه نویسنده طرفداری از اسپورتیج کرده درحالی که واقعا کره ای یه سر و گردن بالاتره از هر نظر
این چند ساله اینطور نشون داده بخصوص کیا
ولی میتسوبیشی اوتلندر با اینکه خودم فن شم ولی با موتور ۱.۵ لیتری و گیربکس cvt یه آشغال به تمام معناست و اگه کسی طرفداریشو کرد قطعا متعصبه و یا نمیدونه واقعیت رو
امین
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴اسپورتیج . چون گیربکس AT داره
Saji
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴یادمه ۸ ماه پیش مگفتن بزودی اوتلندر میاد زیر ۴ تومن و بدون مشتری میمونه…….
مدل ۲۰۲۳ و تک دف داره حدقل ۶ میلیارد خرید فروش میشه
کلا ۴ ۵ تا پحصول درست حسابی اقتصادی اومدن همشون بالا ۴ میلیاردن از کرولا کراس و توسان و اسپورتیج تا سدان k5 یا برقی مثه q5 که اگه بنزینی بود قطعا بالا ۸.۵ قیمت میخورد….
sunmartin
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴۱۰۰ درصد کیا اسپرتیج
دلایل : طراحی زیبا مدرن در مقابل طراحی یک نواخت قدیمی و شبیه خودروهای چینی اونلندر
کابین با کیفیت و فضایی اسپورتیج در مقابل کابین دموده و منسوخ اوت لندر
طراحی اکستریور اسپرتیج بخصوص هدلایت ها اسپیکر و دیفیوزهای دقیق و استفاده از رنگ مشکی پیانوی در کنار رنگ اصلی
قیمت بهنر استفاده از گیربکس دایرکت درایو در مقابل گیربکس کسل کننده و ملال آور سی وی تی اونلندر
و از همه مهم تر انتخاب به عنوان یکی از خودروهای برتر ۲۰۲۴ و گارانتی ۷ ساله کیا موتورز در مقابل گارانتی ۵ ساله میتسوبیشی
Siawest
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴به خودتون زحمت ندادین یبار متنوبخونید ببینید درسته یا نه
محل پلاک اسپرتیج کجا روی سپره؟؟؟؟؟؟
درثانی قیمت سازی الکی نکنید