تویوتا، نیسان، هیوندای و کیا، جهانیترین برندهای خودروسازی دنیا
بررسی سالانهٔ حضور جهانی برندهای خودروسازی، تغییرات جالبی را نشان میدهد. زمانی که بین دو کشور تنشهای ژئوپلیتیکی ایجاد میشود، فروش خودرو در مناطق مختلف جهان میتواند تحت تأثیر قرار گیرد. برخی از خودروسازان، صرفاً روی چند منطقه یا بازار خاص تمرکز دارند درحالیکه برخی دیگر بازارهای بیشتری را در سراسر جهان پوشش میدهند؛ اما کدام شرکتهای خودروسازی کمترین وابستگی را به بازار داخلی خود دارند؟ کدامیک بیشتر به بازار چین وابسته هستند و کدام برندها در کشورهایی با رشد اقتصادی سریع حضور کمرنگی دارند؟
همهٔ جهان تویوتا را میشناسند
اگر فقط بخواهیم یک خودروساز را نام ببریم که در سراسر جهان شناختهشده باشد و تقریباً در همهٔ کشورها حضور داشته باشد، آن تویوتا است. با وجود رقابت شدید از سوی تسلا و برندهای چینی، تویوتا همچنان در رتبهٔ اول جهانیترین برند خودروسازی دنیا باقی مانده است. نگاهی به آمارهای فروش تویوتا نشان میدهد که این شرکت بهخوبی فعالیتهای خود را در سراسر جهان گسترش داده است. بهعنوانمثال، بزرگترین بازار تویوتا، بازار داخلی آن یعنی ژاپن نیست بلکه آمریکای شمالی (ایالاتمتحده و کانادا) است که تقریباً 23 درصدد از کل فروش شرکت در سال 2023 را به خود اختصاص داده است درحالیکه ژاپن با 17 درصد، سومین بازار بزرگ تویوتا محسوب میشود.
این در حالی است که 56 درصد از کل فروش فورد و 58 درصد از کل فروش شورلت فقط در بازار داخلی آمریکا بوده و بازار اروپا نیز 33 درصد از کل فروش فولکسواگن را به خود اختصاص داده است. درواقع، 83 درصد از کل فروش تویوتا در سال 2023 در پنج منطقهٔ مهم در سراسر جهان پخش شده است. همچنین سهم برند تویوتا از بازار 8 منطقه از 10 منطقهٔ جهان بسیار خوب است و این شرکت بین 6.3 درصد تا 26.5 درصد از بازار خودروی این مناطق از اروپا گرفته تا جنوب شرقی آسیا را در اختیار دارد. تویوتا تنها در دو منطقه شامل اوراسیا با سهم 1.6 درصدی و جنوب آسیا (هند و پاکستان) حضور کمرنگی دارد که اولی به خاطر خروج از بازار روسیه است و در دومی هم فروش تویوتا با وجود آغاز همکاری با سوزوکی هنوز رشد نکرده است.
حضور جهانی پررنگ نیسان و کرهایها
نیسان هم توزیع فروش نسبتاً متعادلی در سراسر جهان دارد. این شرکت در آمریکای شمالی، آسیای جنوب شرقی، خاورمیانه، چین و ژاپن حضور پررنگی دارد. بااینحال، برندهای کرهای هیوندای و کیا حتی سریعتر از ژاپنیها جهانی شدهاند. هرچند آمریکای شمالی بزرگترین بازار این برندهای کرهای در سال 2023 بوده اما این بازار تنها 23 درصد از کل فروش جهانی هیوندای را به خود اختصاص داده است و آسیای جنوب شرقی با 16 درصد، کره با 16 درصد و اروپا با 15 درصد با فاصلهٔ کمی در رتبههای بعدی هستند. کیا نیز توزیع فروش مشابهی دارد هرچند که بیشتر به ایالاتمتحده (29 درصد)، کره (19 درصد) و اروپا (20 درصد) وابسته است.
سهم هر منطقهٔ جهان از کل فروش دیگر خودروسازان در سال 2023 به درصد
آمریکای شمالی | آمریکای لاتین | اروپا | آفریقا | خاورمیانه | |
فورد | 56 | 4 | 25 | 1 | 1 |
شورلت | 58 | 19 | 0 | 0 | 2 |
سوزوکی | 0 | 3 | 7 | 3 | 2 |
جنسیس | 35 | 0 | 2 | 0 | 3 |
رنو | 0 | 18 | 73 | 4 | 1 |
فیات | 0 | 42 | 53 | 5 | 0 |
پژو | 0 | 11 | 80 | 2 | 2 |
اشکودا | 0 | 0 | 86 | 1 | 2 |
سیتروئن | 0 | 9 | 81 | 2 | 1 |
اوپل | 0 | 1 | 97 | 2 | 0 |
داچیا | 0 | 1 | 93 | 6 | 0 |
مینی | 13 | 3 | 64 | 1 | 0 |
سئات | 0 | 6 | 90 | 2 | 2 |
کوپرا | 0 | 3 | 94 | 0 | 1 |
سوبارو | 75 | 2 | 3 | 0 | 1 |
تاتا | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
سانگیانگ | 0 | 4 | 25 | 0 | 0 |
جیامسی | 96 | 1 | 0 | 0 | 3 |
رم | 88 | 9 | 1 | 0 | 1 |
دوج | 89 | 9 | 0 | 0 | 1 |
کرایسلر | 99 | 0 | 0 | 0 | 1 |
لانچیا | 0 | 0 | 100 | 0 | 0 |
آکورا | 99 | 0 | 1 | 0 | 0 |
اینفینیتی | 84 | 2 | 0 | 0 | 4 |
آلفارومئو | 17 | 1 | 75 | 2 | 1 |
دیاس | 0 | 2 | 93 | 1 | 0 |
اوراسیا | آسیای جنوبی | چین | اقیانوسیه | ژاپن و کره | |
فورد | 0 | 0 | 6 | 6 | 0 |
شورلت | 15 | 0 | 5 | 0 | 1 |
سوزوکی | 0 | 59 | 0 | 5 | 21 |
جنسیس | 0 | 0 | 1 | 1 | 59 |
رنو | 0 | 3 | 0 | 1 | 0 |
فیات | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
پژو | 0 | 0 | 3 | 1 | 1 |
اشکودا | 0 | 6 | 4 | 1 | 0 |
سیتروئن | 0 | 1 | 5 | 0 | 1 |
اوپل | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
داچیا | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
مینی | 0 | 0 | 7 | 3 | 9 |
سئات | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
کوپرا | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 |
سوبارو | 0 | 0 | 1 | 6 | 12 |
تاتا | 0 | 99 | 0 | 0 | 0 |
سانگیانگ | 0 | 0 | 0 | 7 | 63 |
جیامسی | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
رم | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 |
دوج | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
کرایسلر | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
لانچیا | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
آکورا | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
اینفینیتی | 1 | 0 | 9 | 0 | 0 |
آلفارومئو | 0 | 0 | 1 | 1 | 2 |
دیاس | 0 | 0 | 1 | 0 | 2 |
برندهایی که بیشترین وابستگی را به چین دارند
در دنیای تنشهای فراینده با چین، شناخت برندهایی که بیشترین وابستگی را به بازار این کشور دارند بسیار مهم است. بهعنوانمثال، فولکسواگن پرفروشترین برند جهانی در این کشور است و 44 درصد از کل فروش این شرکت در سال 2023 فقط در چین بوده است؛ بنابراین، هرگونه درگیری احتمالی بین چین و غرب، فولکسواگن را در موقعیت بسیار دشواری قرار خواهد داد. وابستگی شدید فولکسواگن به بازار چین در حالی است که این خودروساز بزرگ آلمانی در خاورمیانه، اوراسیا، هند، آسیای جنوب شرقی، کره و ژاپن حضور بسیار کمرنگی دارد. دیگر برندهایی که وابستگی زیادی به بازار چینی دارند هم شامل کادیلاک با 51 درصد از کل فروش سال 2023، بیوک با 74 درصد، اسمارت با 58 درصد، لینکلن با 42 درصد و لوتوس با 52 درصد است. همچنین برندهای لوکس آلمانی با 33 درصد از کل فروش برای مرسدس، 37 درصد برای بامو و 38 درصد برای آئودی، تکیهٔ زیادی به بازار چین دارند. سهم این کشور از فروش تسلا در سال 2023 هم 35 درصد بوده است.
خودروسازانی که کمترین گسترهٔ فروش جهانی را دارند
غیر از برندهای چینی که تازه شروع به توسعهٔ بازار خود در مقیاس جهانی کردهاند، برندهای آمریکایی، فرانسوی و ایتالیایی کمترین گسترهٔ فروش جهانی را دارند. بهعنوانمثال، 82 درصد از فروش جهانی فورد در سال 2023 تنها در دو بازار آمریکای شمالی و اروپا بوده است و شورلت 58 درصد از خودروهای خود را فقط در آمریکا و کانادا فروخته است. برندهای دوج، رم، جیامسی و کرایسلر نیز حتی بیشتر به کانادا وابسته هستند. از سوی دیگر، اروپا بیش از 80 درصد از کل فروش پژو، اشکودا و سیتروئن و بیش از 90 درصد از فروش اوپل، داچیا، سئات و کوپرا را به خود اختصاص داده است. در بین برندهای اروپایی، فیات کمترین وابستگی را به بازار اروپا دارد اما در عوض بخش عمدهای از فروش آن در بازار آمریکای لاتین صورت میگیرد.