چشم انداز

کوپه‌های لوکس افسانه‌ای آمریکایی دهه‌های 50 و 60، از تاندربرد تا الدورادو

در دو دهه پس از جنگ جهانی دوم، خودروسازان آمریکایی با ترکیب طراحی‌های خیره‌کننده، پیشرانه‌های قدرتمند و امکانات لوکس، کوپه‌هایی خلق کردند که به نمادهای جاودانه صنعت خودرو تبدیل شدند.

دهه‌های ۵۰ و ۶۰، دوران هیجان‌انگیزی برای صنعت خودروی آمریکا بود. مهندسان با پیشرفت‌های چشمگیر، پیشرانه‌هایی قدرتمندتر طراحی کردند و طراحان با خلاقیت خود، ظاهر خودروهای تولیدی را متحول ساختند. در این میان، کوپه‌های لوکس به‌عنوان نمادهایی از تجمل و پرفورمنس، به اوج رسیدند و شاهکارهایی خلق شد که تا امروز در یادها مانده‌اند. در ادامه، پنج کوپه لوکس نمادین از این دوران را بررسی می‌کنیم.

لینکلن کانتیننتال مارک II سال‌های ۱۹۵۶ و ۱۹۵۷

فورد پس از توقف تولید لینکلن کانتیننتال در سال ۱۹۴۸، جانشینی برای آن معرفی نکرد اما در سال ۱۹۵۳، فشارهای داخلی و تقاضای عمومی، مدیران فورد را وادار کرد تا توسعه یک کانتیننتال جدید را تأیید کنند. نتیجه، کانتیننتال مارک II بود که در پاییز ۱۹۵۵ در نمایشگاه خودروی پاریس با مدل ۱۹۵۶ رونمایی شد. این خودرو به‌جای برند لینکلن، تحت بخش جدید «کانتیننتال» عرضه شد. این کوپه دو در با طراحی پیشرو، کابین مجلل و سواری نرم، یکی از بهترین خودروهای لوکس جهان در زمان خود بود. پیشرانه ۶ لیتری V8 لینکلن با ۱۶ سوپاپ، در سال ۱۹۵۶ قدرت ۲۸۵ اسب بخار و در سال ۱۹۵۷ قدرت ۳۰۰ اسب بخار تولید می‌کرد. کانتیننتال مارک II در دو سال تولید شد ولی با وجود عمر کوتاه، این خودرو به یکی از نمادین‌ترین کوپه‌های لوکس آمریکا تبدیل شد.

کرایسلر 300B سال ۱۹۵۶

کرایسلر در سال ۱۹۵۵ مدل C300 را معرفی کرد تا سبد محصولات خود را با یک کوپه لوکس گسترش دهد و هم‌زمان خودرویی برای مسابقات نسکار ارائه کند. این خودرو با پیشرانه V8 فایرپاور، اولین موتور تولیدی آمریکایی با قدرت ۳۰۰ اسب بخار بود. یک سال بعد، کرایسلر مدل به‌روز شده 300B را معرفی کرد. از نظر ظاهری، 300B شباهت زیادی به C300 داشت، اما اضافه شدن باله‌های عقب آن را متمایز کرد. مهم‌ترین بهبود اما در پیشرانه صورت گرفت. موتور ۵.۸ لیتری فایرپاور همی V8 با قدرت ۳۴۰ اسب بخار، قدرتمندترین پیشرانه در خودروهای تولیدی آمریکا در آن زمان بود. نسخه‌ای با نسبت تراکم بالاتر نیز به‌عنوان آپشن ارائه شد که ۳۵۵ اسب بخار تولید می‌کرد. این کوپه لوکس برای ثروتمندان علاقه‌مند به سرعت جذاب بود و مانند مدل قبلی، در سری نسکار موفقیت‌های چشمگیری کسب کرد.

فورد تاندربرد کوپه سال‌های ۱۹۵۸ تا ۱۹۶۰

فورد تاندربرد در فوریه ۱۹۵۴ در نمایشگاه خودروی دیترویت رونمایی شد و اولین خودروی دونفره فورد از سال ۱۹۳۸ محسوب می‌شد. این خودرو که برای رقابت با شورلت کوروت طراحی شده بود، موفقیت خوبی کسب کرد اما برای پیشی گرفتن از رقیب، فورد در نسل دوم دو صندلی عقب و آپشن‌های لوکس بیشتری اضافه کرد. این نسل که تا پایان سال ۱۹۶۰ در نسخه‌های کوپه و کانورتیبل تولید شد و از یک خودروی اسپرت به یک خودروی لوکس شخصی تبدیل شد. طراحی ظریف بدنه و کابین مجلل، گواه این تغییر بود. پیشرانه ۵.۸ لیتری V8 با ۳۰۰ اسب بخار قدرت، عملکردی مناسب ارائه می‌داد و در سال ۱۹۵۹، پیشرانه ۷ لیتری با ۳۴۵ اسب بخار به‌عنوان آپشن اضافه شد. نسل دوم تاندربرد یکی از موفق‌ترین و نمادین‌ترین نسل‌های این نام تجاری شد. فورد درمجموع یازده نسل از تاندربرد تولید کرد، اما برای بسیاری، نسل دوم همچنان بهترین است.

بیوک ریویرا گرن اسپرت سال ۱۹۶۵

بیوک ریویرا در سال ۱۹۶۲ معرفی شد و هدف آن رقابت با فورد تاندربرد در بخش خودروهای لوکس شخصی بود. این خودرو با طراحی شیک و مدرن، موفقیت خوبی کسب کرد و بیوک در سال‌های بعد به بهبود آن ادامه داد. در سال ۱۹۶۵، آخرین سال عرضه نسل اول ریویرا، بیوک پکیج گرن اسپرت را معرفی کرد که تمرکز بیشتری بر پرفورمنس داشت. ریویرا ۱۹۶۵ با ویژگی‌های ظاهری جدید، مثل کاورهای برقی دوتکه چراغ‌های جلو، یکی از زیباترین کوپه‌های لوکس زمان خود بود؛ اما نقطه قوت اصلی، پکیج گرن اسپرت بود که شامل بهبودهای عملکردی، به‌ویژه پیشرانه ۷ لیتری سوپر وایلدکت V8 با ۳۶۰ اسب بخار بود. این کوپه لوکس اسپرت شتاب صفر تا ۹۷ کیلومتر بر ساعت را در کمتر از ۷.۵ ثانیه و مسافت ۴۰۰ متر را در ۱۵.۳ ثانیه طی می‌کرد و به یکی از کوپه‌های عضلانی لوکس نمادین تبدیل شد.

کادیلاک الدورادو سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۰

الدورادو از سال ۱۹۵۳ یکی از برترین مدل‌های کادیلاک بود. در سال ۱۹۶۷، این مدل با طراحی کاملاً جدید و به‌صورت یک کوپه دو در با انتقال قدرت دیفرانسیل جلو معرفی شد. الدورادو بر پایه پلتفرم E-body ساخته شد که یک سال قبل در اولدزمبیل تورنادو و نسل دوم بیوک ریویرا استفاده شده بود. بدنه کمی پایین‌تر و طراحی تیز و ظریف، این خودرو را به یکی از زیباترین کوپه‌های زمان خود تبدیل کرد. این کوپه لوکس با آپشن‌های متعدد، ابتدا با پیشرانه ۷ لیتری V8 کادیلاک با ۳۴۰ اسب بخار عرضه شد. در سال ۱۹۶۸، این پیشرانه با نسخه ۷.۷ لیتری با ۳۷۵ اسب بخار جایگزین شد. سپس در سال ۱۹۷۰، کادیلاک پیشرانه ۸.۲ لیتری با ۴۰۰ اسب بخار را معرفی کرد که در آن زمان، بزرگ‌ترین پیشرانه در یک خودروی تولیدی آمریکایی محسوب می‌شد. نسل هشتم الدورادو موفقیتی بزرگ برای کادیلاک بود و به یکی از نمادین‌ترین کوپه‌های لوکس تاریخ آمریکا تبدیل شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۰ رای
منبع
autoevolution

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1755 ديدگاه)

    خدایان ابهت
    خصوصا الدورادو

    موافقم 17
    مخالفم 5
    1. ناشناس

      ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (284 ديدگاه)

      اولین کوپه پر سرعت و پر شتاب آمریکایی
      https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/05/Luxury-Coupe-2.jpg

      موافقم 7
      مخالفم 1
    2. Cadillac-V

      ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (222 ديدگاه)

      اصالت ناب آمریکایی رو مشاهده میکنید
      کادیلاکی با بیش از ۱۲۰ سال قدمت
      با اون همه اختراعات و نوآوری های مختلف در صنعت خودروسازی
      با اولین موتور V8 دنیا
      اولین خودرویی که دوربین دید در شب داشت
      اولین شرکتی که سیستم تعلیق بادی رو اختراع کرد
      اولین شرکتی که استارت برقی رو اختراع کرد
      اولین شرکتی که با مدل K با کابین سرپوشیده، سرآغاز ایمنی، راحتی و لوکس بودن برای سرنشینانش بود و…

      همون کادیلاک الدورادو شاهکاریه که میشه به تنهایی با کل صنعت خودروسازی کره و چین معاوضش کرد.
      قدمت این شاهکار های آمرکیایی از قدمت کل شرکت‌های خودروسازی کره‌ای و چینی بیشتره.

      موافقم 13
      مخالفم 6
    3. (Ali(chevynova

      ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (7715 ديدگاه)

      کاربراتور ۴ دهنه
      دلکو
      گیربکسهای اتومات ۳ دنده
      گشتاورهای بالای ۴۵۰ نیوتن با قدرتهای بالای ۲۵۰ اسب
      همه اینها نشون از ماشینهایی داره که اونقدر با اصالتن و با پشتوانه که در ۲۰۲۵ همچنان میتونن جذاب باشن و کارآمد

      ماشینهایی که بیش از سنگینی وزنشون ،قدرت و اصالت دارن
      امریکا=خدای خودروسازی💪
      بابا مرحبا کاربراتور ۴ دهنه
      بابا مرحبا سرسیلندر چدنی
      بابا مرحبا فنر لول جلو
      بابا مرحبا موتور ۸ سیلندر حجیم

      موافقم 8
      مخالفم 10
      1. amir

        ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (3878 ديدگاه)

        همینکه تونستم ماشالا از دهنت بندازم و مرحبا جایگزینش کنم دستاورد بزرگیه
        حالا تا به این عادت کنیم

        موافقم 2
        مخالفم 3
    4. (Ali(chevynova

      ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (7715 ديدگاه)

      با اونکه اروپایی فنا از این دست مقالات متنفرن و علاقه ندارن کسی از قدرت خودروسازی امریکا در گذشته بدونه، اما پدال در بهترین موقع این مطلب ارزنده رو گذاشت
      به هرحال:

      ((پیشرانه ۶ لیتری V8 لینکلن با ۱۶ سوپاپ، در سال ۱۹۵۶ قدرت ۲۸۵ اسب بخار و در سال ۱۹۵۷ قدرت ۳۰۰ اسب بخار تولید می‌کرد))

      ((موتور ۵.۸ لیتری فایرپاور همی V8 با قدرت ۳۴۰ اسب بخار، قدرتمندترین پیشرانه در خودروهای تولیدی آمریکا در آن زمان بود. نسخه‌ای با نسبت تراکم بالاتر نیز به‌عنوان آپشن ارائه شد که ۳۵۵ اسب بخار تولید می‌کرد))

      ((در سال ۱۹۵۹، پیشرانه ۷ لیتری با ۳۴۵ اسب بخار به‌عنوان آپشن اضافه شد. نسل دوم تاندربرد یکی از موفق‌ترین و نمادین‌ترین نسل‌های این نام تجاری شد))

      ((اما نقطه قوت اصلی، پکیج گرن اسپرت بود که شامل بهبودهای عملکردی، به‌ویژه پیشرانه ۷ لیتری سوپر وایلدکت V8 با ۳۶۰ اسب بخار بود. این کوپه لوکس اسپرت شتاب صفر تا ۹۷ کیلومتر بر ساعت را در کمتر از ۷.۵ ثانیه و مسافت ۴۰۰ متر را در ۱۵.۳ ثانیه طی می‌کرد))

      ((این کوپه لوکس با آپشن‌های متعدد، ابتدا با پیشرانه ۷ لیتری V8 کادیلاک با ۳۴۰ اسب بخار عرضه شد. در سال ۱۹۶۸، این پیشرانه با نسخه ۷.۷ لیتری با ۳۷۵ اسب بخار جایگزین شد. سپس در سال ۱۹۷۰، کادیلاک پیشرانه ۸.۲ لیتری با ۴۰۰ اسب بخار را معرفی کرد که در آن زمان، بزرگ‌ترین پیشرانه در یک خودروی تولیدی آمریکایی محسوب می‌شد))

      موافقم 9
      مخالفم 8
    5. amir

      ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (3878 ديدگاه)

      فقط منم که از تاندر برد خوشم نمیاد؟
      انتخابم ریویرا گرن اسپرت البته مدل ۱۹۷۲ ۱۹۷۳ اشم که به دم قایقی مشهوره عالیه

      موافقم 3
      مخالفم 5
  2. Yaghoob

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (566 ديدگاه)

    یه الدورادو کوپه آبی رنگ چندین سال پیش در شیراز بود. عجیب بزرگ بود تا حالا خودرویی با اون ابعاد ندیدم. واقعا بزرگ بود.

    موافقم 13
    مخالفم 1
  3. khashayar..

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (25 ديدگاه)

    اگر پیکان زیبا باشه اینها هم زیبا هستند
    امیدوارم نوادگان افیالتس (Ephialtes ) ناراحت نشوند و مدام دم تکان ندهند.

    موافقم 4
    مخالفم 18
    1. ناشناس

      ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (284 ديدگاه)

      تمامی مدل های پیکان سواری برای من زیباست به تولیدی های جدید ایران از جمله پراید و تیبا و کوئیک و ساینا و اطلس ترجیحش میدم، گزینه های این مقاله که سهله بیوک آپولو کوپه بدون کولر و بخاری هم برای من زیباست و اگر بدن سوار میشم، فقط هم علاقه مند به آمریکایی نیستم کوپه های آلمانی دهه 90 میلادی رو هم میتونم نگهداری کنم و ازشون لذت ببرم، مهم کیف کردنه از نظر من تمامی ماشین های کلاسیک برای استفاده روزمره کاملا راحت و مناسب هستن.

      موافقم 10
    2. (Ali(chevynova

      ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (7715 ديدگاه)

      پیکان اگه زشته بخاطر اونکه ساخت اروپاست

      شاهکارهای ۸ سیلندر آمریکایی کجا و ماشیتهای بدترکیب و ۴ سیلندر اروپا کجا
      فقط کافیه یه سرچ بکنید

      موافقم 7
      مخالفم 7
  4. Ali.d

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (120 ديدگاه)

    حرفی واس گفتن نیست

    فقط خوشا با سعادت اونا که در زمان این ماشینا ۱۸ ساله بودن توی میامی و لس آنجلس و … این ها رو وقتی نو بودن می روندن

    واقعا زندگی نا عادلانس

    موافقم 14
    مخالفم 1
  5. johnmarston

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (180 ديدگاه)

    مقاله ای با میانگین طول بیش از ۵ ونیم متر

    موافقم 12
  6. حسین

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (241 ديدگاه)

    بوی بنزین میاد

    موافقم 9
    مخالفم 2
    1. (Ali(chevynova

      ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (7715 ديدگاه)

      البته قبلش بوی اصالت و پشتوانه اومده و بوی بنزین همراه با قدرتهای بالای ۲۵۰ اسب
      از لحاظ طراحی هم که…

      موافقم 3
      مخالفم 4
  7. نانو

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (233 ديدگاه)

    به امید باز طراحی نوین این خودروها برای تولید

    موافقم 10
    مخالفم 2
  8. مازیار

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1562 ديدگاه)

    ریویرا خیلی خوبه
    یکپارچگی خاص و جذابی تو طراحیش هست که هم اسپرته هم باوقار

    موافقم 14
    مخالفم 1
  9. Hf

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (90 ديدگاه)

    تا حالا هیچ ماشینی با قیافه ریویرا ندیدم واقعا خیلی خاصه

    موافقم 9
    مخالفم 2
  10. yektachafi

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (55 ديدگاه)

    بهترین نسل طراحی خودرو ها!

    موافقم 7
    مخالفم 2
  11. (Ali(chevynova

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (7715 ديدگاه)

    پدال در بهترین زمان این مقاله رو گذاشت

    خیلیها دوست ندارن کسی با گذشته پرافتخار خودروسازی آمریکا آشنا بشه و سریع میخوان با ۴ تا حرف نخ نما و پوسیده مثل هندلینگ ضعیف و مصرف بالا از این ماشینها یاد کنن اما این مطلب نشون داد که اصالت ، قدرت ، زیبایی و ماندگاری با خودروسازی امریکا گره خورده

    بابا مرحبا فورد تاندربرد ۱۹۵۶
    بابا مرحبا شوی کوروت ۱۹۵۷ انژکتوری
    بابا مرحبا دوج فونیکس ۱۹۶۰
    بابا مرحبا طراحی الهام گرفته شده از موشک

    موافقم 3
    مخالفم 5
  12. Shahriar

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (11 ديدگاه)

    قابل توجه آقای اشتری و سایر دوستان مسئول سایت
    من وقتی این قبیل مقالات رو باز میکنم سریع از روی فهرستش اسکرول میکنم و سعی میکنم نخونمش تا هر خودرو و هر سطر غافلگیرم کنه، احساس میکنم اون فهرست اسپویل و لو دادن قصه هست، نمیدونم نظر دیگران چیه و خواهش میکنم یه بررسی و تجدیدنظری روی اون قسمت انجام بدین.

  13. سوشیانت

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (4161 ديدگاه)

    اون الدورادو قوی ترین کوپه دف جلو جهانه بعد این همه سال🔥

    موافقم 3
    مخالفم 5
  14. Taha Ayoobi

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (6054 ديدگاه)

    همه عالی
    عشق من ریویرا
    بهترین طراحی های دنیا

    موافقم 4
    مخالفم 5
  15. مهدی

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1804 ديدگاه)

    همیشه گفتم ریویرا ۶۵ جز زیباترین خودروهای تاریخ هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا