چشم انداز

مهم‌ترین خودروهای ساخت هر کشور، از ژیان فرانسه تا کرولای ژاپن

بسیاری از کشورهای جهان در طول تاریخ صدها مدل خودروی مختلف تولید کرده‌اند ولی از دید ما، این‌ها مهم‌ترین خودروهای هر کشور محسوب می‌شوند.

امروزه حدود ۲۰۰ کشور در سراسر کره زمین وجود دارد که اکثر آن‌ها تولیدکنندهٔ خودرو نیستند. همچنین بسیاری از کشورها که کارخانهٔ خودروسازی دارند صرفاً به تولید خودروهای برندهای دیگر کشورها می‌پردازند. به همین دلیل، در کل جهان تنها چند کشور مهم خودروسازی داریم. از بین خودروهای ساخت این کشورها، مدل‌های زیادی بوده‌اند از اهمیت تاریخی بالایی برخوردار هستند و به همین دلیل، انتخاب فقط یک خودرو از هر کشور کار آسانی نیست ولی ما سعی کردیم این کار را انجام دهیم.

چین: کوروس ۳

تا حدود یک دهه پیش، خودروسازان چینی به ساخت خودروهای غیرایمن یا کپی شده از روی رقبای خارجی شهرت داشتند اما سدان کوروس ۳ به‌طور بسیار مؤثری با این تصویر منفی مقابله کرد. این خودروی خوش‌چهره‌ای بود بدون آنکه کپی‌برداری کرده باشد. مهم‌تر از این، کوروس ۳ اولین خودروی چینی بود که از یورو انکپ پنج ستارهٔ ایمنی دریافت کرد. این سدان چینی از تمام خودروهایی که یورو انکپ در سال ۲۰۱۳ آزمایش کرد ایمن‌تر بود.

جمهوری چک: اشکودا فیوریت

فیوریت چون اشکودا را پس از دهه‌ها مشکلات مالی به سمت شرایط بهتر سوق داد، خودروی بسیار مهمی محسوب می‌شود. این خودرو که یک هاچ‌بک دیفرانسیل جلو با طراحی برتونه بود، با مدل‌های موتور عقب قدیمی که جایگزینشان شد کاملاً متفاوت بود. در سال ۱۹۹۱ یعنی زمانی که فیوریت به نیمهٔ عمر خود رسیده بود، گروه ‌فولکس‌واگن سهام اشکودا را خرید. اولین اشکودایی که زیر چتر فولکس‌واگن ساخته شد، فلیسیا بود که جایگزین فیوریت شد. این خودرو اما اساساً یک فیوریت بروز شده با ظاهری زیباتر و تجهیزات بیشتر بود. فلیسیا اما شروع حرکت بزرگی برای اشکودا بود.

فرانسه: سیتروئن ۲CV

هرچند ۲CV از همان روز اول خودرویی بسیار ابتدایی بود اما در بازار هدف اصلی خود یعنی کسانی که توانایی خرید هیچ خودروی دیگری را نداشتند بسیار محبوب شد. سیتروئن این ماشین را قبل از جنگ جهانی دوم طراحی کرده بود اما پس از اشغال فرانسه، ۲CV را از آلمانی‌ها مخفی کرد و پس از جنگ در سال ۱۹۴۸ آن را عرضه کرد. ۲CV تا سال ۱۹۹۰ تولید شد و با وجود رقبای زیادی مثل رنو ۴، به یکی از محبوب‌ترین خودروهای فرانسوی تاریخ تبدیل شد.

آلمان: فولکس‌واگن بیتل

بیتل که به درخواست هیتلر توسط فردیناند پورشه طراحی شد و پس از جنگ جهانی دوم توسط ارتش بریتانیا از فراموشی نجات پیدا کرد، برای مدتی ستون فقرات صنعت خودروسازی آلمان بود. بیتل تقریباً در همه جای جهان خودرویی ارزان، قابل‌اعتماد و محبوب  بود. تولید این ماشین در سال ۱۹۷۲ از فورد مدل T فراتر رفت و نهایتاً به بیش از ۲۰ میلیون دستگاه رسید. بدون بیتل، امروز خبری از امپراطوری فولکس‌واگن نبود.

ایتالیا: فیات ۵۰۰

فیات ۵۰۰ در سال ۱۹۵۷ به‌عنوان جایگزین توپولینو معرفی شد. این خودرویی کوچک، ساده و همان چیزی بود که ایتالیایی‌های کم‌درآمد می‌خواستند. طی ۱۸ سال نزدیک به ۴ میلیون دستگاه از ۵۰۰ ساخته شد. البته ایتالیا سوپراسپرت‌های زیادی تولید کرده است اما آیا هیچ‌کدام از آن‌ها به‌اندازهٔ ۵۰۰ عشق و علاقهٔ جهان را برانگیخت؟ ظاهر دوست‌داشتنی و تحسین‌برانگیز این خودرو مطمئناً یکی از دلایل مهم موقفت مستمر آن بود که همین ویژگی در ۵۰۰ جدید سال ۲۰۰۷ تکرار شد.

ایران: پیکان

هرچند سال‌ها پیش از تأسیس ایران ناسیونال یا ایران‌خودروی امروزی صنعت خودروسازی در ایران با مونتاژ خودروهای جیپ و فیات شکل گرفته بود اما بدون شک آغازگر حرکت جدی خودروسازی در کشورمان پیکان بود. شرکت ایران ناسیونال در سال ۱۳۴۱ توسط برادران خیامی برای ساخت اتاق و مونتاژ اتوبوس‌های مرسدس بنز تأسیس شد. سپس خیامی‌ها به فکر تولید خودروی سواری افتادند و پس از بررسی مدل‌های مختلف، نهایتاً هیلمن هانتر محصول گروه روتس بریتانیا انتخاب شد. تولید این خودرو در اردیبهشت ۱۳۴۶ در ایران آغاز شد و تا اردیبهشت ۱۳۸۴ ادامه داشت.

ژاپن: تویوتا کرولا

تویوتا کرولا پرفروش‌ترین خودروی تاریخ جهان با فروش بیش از ۵۰ میلیون دستگاه محسوب می‌شود. از دههٔ ۶۰ مردم جهان می‌توانستند هر دهه یک کرولا بخرند که به‌جز نام و نشان هیچ ارتباطی با نسخهٔ قبلی نداشته باشد. کرولا همچنین برای سال‌ها پرفروش‌ترین خودروی جهان بود. کرولا نه صرفاً به‌عنوان یک خودرو بلکه به‌عنوان یک پدیده، داستان موفقیت بزرگ خودروسازی ژاپن است.

رومانی: داچیا ساندرو

داچیا زمانی که در سال ۱۹۶۸ مونتاژ تحت لیسانس رنو ۸ را آغاز کرد، هیچ‌کس فکر نمی‌کرد روزی در خارج از رومانی هم این شرکت شناخته شود. امروز اما داچیا که متعلق به رنو است، به یکی از بازیگران اصلی خودروسازی اروپا تبدیل شده و به‌تنهایی نشان می‌دهد که هنوز هم جایی برای خودروهای ارزان و ساده در دنیای مدرن وجود دارد. در حال حاضر، ساندرو محبوب‌ترین خودروی داچیا است. این ماشین در سال ۲۰۲۳ پس از تسلا مدل Y به دومین خودروی پرفروش اروپا تبدیل شد و بالاتر از نام‌های مشهوری مثل پژو ۲۰۸ و فولکس‌واگن گلف قرار گرفت.

روسیه: لادا ۲۱۰۱

این خودرو که در سال ۱۹۷۰ معرفی شد، بر اساس فیات ۱۲۴ سال ۱۹۶۶ ساخته شد که البته برای بازار روسیه بشدت اصلاح شده بود. طی چندین دهه، مدل‌های مختلفی از لادا ۲۱۰۱ ساخته شد که با لادا ریوا به اوج رسید. تولید این خودرو تا سال ۲۰۱۲ در روسیه و تا ۲۰۱۵ در مصر ادامه داشت. لادا در اوایل دههٔ ۷۰ حتی در بازارهای غربی هم عرضه شد اما چون نتوانست با پیشرفت خودروسازی جهان همگام شود، خیلی زود در اروپا به یک شوخی تبدیل شد.

کره جنوبی: هیوندای پونی

قطعاً پونی بهترین خودروی ساخت کره جنوبی نیست و با وجود قطعات فنی قابل‌اعتماد میتسوبیشی و طراحی بیرونی ایتال‌دیزاین، زمانی که در سال ۱۹۷۵ معرفی شد خودروی خاص و قابل‌توجهی نبود. بااین‌حال، پونی اولین خودروی ساخت کره جنوبی بود که در بازارهای صادراتی شامل آمریکای جنوبی، اروپا و کانادا عرضه شد. این آغاز حرکت بین‌المللی هیوندای بود که این شرکت را به همراه کیا به یک بازیگر جدی در عرصهٔ خودروسازی جهانی تبدیل کرد.

اسپانیا: سئات ۶۰۰

سئات ۶۰۰ اساساً همان فیات ۶۰۰ بود که در بارسلون تولید می‌شد. این اما به مهم‌ترین خودروی ساخت اسپانیا تبدیل شد. سئات ۶۰۰ به دلیل قیمت ارزان، در اسپانیا بسیار محبوب شد و در مقطعی لیست انتظار دوساله برای آن شکل گرفت. همچنین این خودرو باعث ایجاد ۱۰ هزار شغل جدید در کارخانهٔ سئات شد. تولید سئات ۶۰۰ در اسپانیا به یکی از عوامل رونقی بنام معجزهٔ اسپانیایی تبدیل شد که در اواخر دههٔ ۵۰ آغاز شد و اسپانیا را در انزوای اقتصادی و فقر خارج کرد.

سوئد: ساب ۹۲

ساب در توسعهٔ اولین خودروی خود، از تجربیات و آموخته‌هایی که در مورد آیرودینامیک و استحکام ساختاری از صنعت هوانوردی کسب کرده بود استفاده کرد. هردوی این موضوعات در ساب ۹۲ که سال ۱۹۴۹ معرفی شد مشهود بودند مدت‌ها پیش از آنکه در کل صنعت خودروسازی جهان به آن‌ها توجه شود. ساب از زمان شکل‌گیری تا زمان مرگ به‌عنوان یک خودروساز خلاق شناخته می‌شد اما شاید هیچ خودروی دیگری در تاریخ این شرکت سوئدی به‌اندازهٔ ۹۲ درخشان نباشد.

بریتانیا: مینی

مینی غیر از طراحی خلاقانه‌ای که داشت، در دههٔ ۶۰ در چهار بخش به شهرت فوق‌العاده‌ای دست پیدا کرد. این خودرو به بخش مهمی از فرهنگ پاپ تبدیل شد، افراد مشهور پشت فرمان آن دیده می‌شدند، در موتوراسپرت به یک رقیب جدی مبدل گشت و انتخابی معقول برای افرادی بود که خواهان یک خودروی روزمرهٔ کوچک بودند. هیچ خودروی بریتانیایی دیگر و اساساً هیچ خودروی دیگری در دنیا ساخته نشده که قادر به ترکیب این چهار ویژگی باشد.

آمریکا: فورد مدل T

فورد مدل T آن‌قدر خودروی مهمی بود که در سال ۱۹۹۹ به‌عنوان خودروی قرن بیستم انتخاب شد. مدل T خودرویی بود که اقشار معمولی آمریکا و بعداً مردمان بسیاری از کشورهای جهان را صاحب خودرو کرد. تا می ۱۹۲۷ بیش از ۱۵ میلیون دستگاه از مدل T ساخته شد که هنوز هم یکی از بزرگ‌ترین ارقام در تاریخ خودروسازی جهان محسوب می‌شود. فورد مدل T بدون شک مهم‌ترین خودروی تاریخ است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۲ رای

منبع
Autocar

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶۸ دیدگاه‌ها

  1. شهروند ایرانی

    ۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (815 ديدگاه)

    فقط این وسط،همه این کشورها پیشرفت کردن بجز ایران

    موافقم 13
    مخالفم 3
    1. ۹ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4718 ديدگاه)

      شانس مایه دیگه

      موافقم 17
      مخالفم 1
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۹ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (10460 ديدگاه)

        همه اینارو گفتید , ولی پدر کل صنعت خودروسازی بنز هست و گل سرسبدش بنز S!!!

        پیکان به زمان خودش با آپشن‌ها و تزئیناتی ارائه میشد که فکرشم نمیکنید ، مثل چوب طبیعی و چرم و آلومینیوم و…!!!

        ما هیچگاه خودروساز نبودیم ولی تواناییش را داشتیم بشیم که چون بیش از خودرو به آب و برق مفتی علاقه داشتیم ، لیاقتمون شد همینی که میبینید ( جکو جانورانِ چینی به معنای واقعی کلمه آشغال )!!!

        موافقم 12
        مخالفم 7
        1. زیزیگولو

          ۹ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (6016 ديدگاه)

          کرولای ژاپن

          موافقم 11
          مخالفم 5
        2. زیزیگولو

          ۹ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (6016 ديدگاه)

          تویوتا کرولای ژاپنی از قدیم تا حالا و تو هر ۱۲ نسل خودش یه سدان خانوادگی جمعوجور بوده که استهلاک خیلی پایینی داشته و با توجه به کیفیت خوب قطعاتش همیشه یه ماشین کاملاً اقتصادی بوده👍

          موافقم 11
          مخالفم 3
        3. Navid king

          ۹ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (50 ديدگاه)

          حرفاتون درسته نوید جان متاسفانه ما به عقب موندگی عادت داریم…

          موافقم 9
          مخالفم 2
        4. Navid gogoli

          ۹ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (2 ديدگاه)

          فقط پیکان توی لیست🤣

          موافقم 3
          مخالفم 2
        5. Navid khoshgeleh

          ۹ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (50 ديدگاه)

          یه سوال دوستان پیکان که ساخت ایران نیست پس چرا شده مهم ترین خودروی ایران؟

          موافقم 5
          مخالفم 1
        6. .

          ۱۱ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (88 ديدگاه)

          تازه همون هم تازه نیست.
          منظورم آب و برق مجانی هستش.
          تا الان هم همون کامیون ها و یا اتوبوس های بنز عهد بوقی رو دارن استفاده می کنند چون می دونن که اصلا الان پتانسیل داخلی ساختن رو هم ندارند.
          اگر انقلاب نمیشد فک کنم ایران با پیکان یک نام مطمئنی برای خودش می گذاشت.
          تو رالی هم شرکت کرد از ۱۰۰ برند ماشین فکر کنم شد ۲۲ام که خیلی حرف برای گفتن هستش.

          موافقم 2
          مخالفم 0
        7. Ali

          ۱۱ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (1 ديدگاه)

          هرچند که الزاما خودرو باعث پیشرفت یه مملکت نیس و یه کشوری مث ایران باید اولویت های بالاتری رو براش برنامه بریزه چون میتونه تو اونا بدون هیچ رقیبی یکه تازی کنه(با این اوضاع عمرا هیچ حرکت کوچیکی بزنیم)
          اما بله حق با شماس
          ما عقب مونده ایم و خواهیم بود
          تا زمانی که مث شما کل زندگیمون دور هم نشستن و غر زدن باشه
          ژاپن بعد جنگ جهانی که صد برابر بد تر از ما بود
          مردمش نشستن و مزخرف گفتن و غر زدن؟
          نه
          پیشرفت این کشورا حاصل جون کندن خودشونه و نوش جونشون
          کار ما هم غر و لند کردن خالیه
          همه ما نتیجه کارمون رو میبینیم.

          موافقم 1
          مخالفم 2
    2. ممد ژانگولر

      ۹ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3873 ديدگاه)

      تو این ماشین بالا به ترتیب فولکس فیات مینی ژیان .بقیه هم بره اسقاط

      موافقم 1
      مخالفم 11
    3. johnmarston

      ۹ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (106 ديدگاه)

      حتی اگه هنوز هم نسل های اولیه هیلمن هانتر یا همون پیکان (مثل عکس تو مقاله) تو کشور مونتاژ می‌شدن بهتر از محصولات چینی و فعلی داخلی بودن

      موافقم 13
      مخالفم 3
      1. 𝐀𝐥𝐢

        ۹ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1287 ديدگاه)

        واقعیت تلخ

        موافقم 3
        مخالفم 1
  2. راستگو

    ۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (90 ديدگاه)

    یه جمله فقط
    قبل از ناسیونال مونتاژ فیات و جیپ در کشور انجام میشد..

    موافقم 7
    مخالفم 3
    1. امیر

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (134 ديدگاه)

      بله من خودم جیپ شهباز زمان شاه رو سوار میشم هنوز و واقعا مرگ نداره

      موافقم 3
      مخالفم 1
  3. ۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4718 ديدگاه)

    اون خارجیا که مطلبو نوشته بودن باید یکم بروز میکردن مطلب رو
    مثلا جای اون خوروس ۳ میرفتن هایما 7X میزاشتن
    این پست ولی خیلی عالی بود ممنون از آقای علی دهقان که زحمت کشید این پستو گذاشت
    و یه چیز دیگه
    من می‌خوام یکی از نویسنده های سایت شم چیکار باید کنم

    موافقم 1
    مخالفم 16
    1. ar-ma-n

      ۹ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (210 ديدگاه)

      باید حداقل دو بار قهرمان لمان باشی بعد تو دوتا جایز بزرگ گرند پری برنده باشی .

      سخت واقعا ولی ارزش داره 💪💪❤🌹

      !!؟…

      موافقم 17
      مخالفم 0
      1. ۹ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4718 ديدگاه)

        ممنون❤️❤️❤️

        موافقم 4
        مخالفم 5
        1. ar-ma-n

          ۹ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (210 ديدگاه)

          قربانت دادا تنها کسی میتونه با هایما 7x شرکت خودتو تو تاریخ موتور اسپرت جاودانه میشی

          موافقم 9
          مخالفم 0
        2. ۹ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (4718 ديدگاه)

          ❤️ممنون ❤️❤️❤️❤️❤️❤️

          موافقم 4
          مخالفم 0
    2. 𝐀𝐥𝐢

      ۹ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1287 ديدگاه)

      اگه نویسنده شی کل مطالب پدال چینی که سهل، میشه هایما 7x

      موافقم 16
      مخالفم 0
      1. ۹ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4718 ديدگاه)

        خوب از خداتون هم باشه!
        همینو هیچ جا نمیزارن باز خوبه من میزارم

        موافقم 0
        مخالفم 14
    3. -امیرحسین

      ۹ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (39 ديدگاه)

      اقای اشتری دنبال راهیه از دستت فرار کنه بعد نویسنده پدال شی؟

      موافقم 13
      مخالفم 0
      1. ۹ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4718 ديدگاه)

        یعنی چی😐
        آقای اشتری چرا باید از من فرار کنه

        موافقم 5
        مخالفم 5
        1. ar-ma-n

          ۹ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (210 ديدگاه)

          خیلی خوبی توع واقعا شخصیتت دوست دارم ❤😂😂😂

          موافقم 7
          مخالفم 0
        2. ۹ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (4718 ديدگاه)

          ایول بلاخره یکی منو دوست داره 😀

          موافقم 5
          مخالفم 0
    4. Taha Ayoobi

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2692 ديدگاه)

      آقای اشتری خواهشا به درخواست های ایشون جواب ندید.
      ایشون نویسنده بشن من سایت رو ترک میکنم😂

      موافقم 3
      مخالفم 0
      1. ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4718 ديدگاه)

        چیزای خوبی میزارم ☹️

        موافقم 1
        مخالفم 2
  4. 𝐀𝐥𝐢

    ۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1287 ديدگاه)

    خدایا یعنی میتونستن بین چینی های که وارد میکردن کوروس ۳ رو هم بیارن اما دست گذاشتن رو بد ترین ها

    موافقم 10
    مخالفم 1
    1. Hami

      ۹ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (174 ديدگاه)

      نه متاسفانه چون یکی از سهامداران کوروس یک شرکت اسرائیلی بود.
      یکی از اولین برندهای چینی بود که از ابتدا با هدف ورود به بازار جهانی شکل گرفت. طراح سابق VW، مهندسان سابق BMW، همکاری با کمپانی های معروف مثل Koenigsegg و غیره…ولی حتی در بازار چین هم موفق نشد.

      موافقم 12
      مخالفم 0
  5. ۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (161 ديدگاه)

    میتسوبیشی یکی از پدران صنعت خودروی کره ست که خودروسازی رو یاد کره ای ها داد
    مزدا و هوندا هم بسیار در حق کره پدری کردند .
    اگر میتسو نبود ، کیا همچنان داشت دوچرخه تولید میکرد

    موافقم 14
    مخالفم 5
    1. ۹ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4718 ديدگاه)

      خوبه باز یه دوچرخه سالم تولید میکرد نه ماشین اشغال بی ریخت

      موافقم 1
      مخالفم 15
      1. ۹ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4718 ديدگاه)

        البته چرخش در می‌رفت

        موافقم 0
        مخالفم 5
    2. پیام

      ۹ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1976 ديدگاه)

      تو گذشته زندگی نکنید! الان مهمه! اگر میتسدبیشی نبود، بدند دیگه ای این کار رو می کرد! ازین همکاری ها در طول تاریخ زیاده بوده مهم اینه که الان میتسوبیشی هیچ جایگاهی تو صنعت خودرو نداره.

      موافقم 5
      مخالفم 16
      1. GODZILLA

        ۹ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (67 ديدگاه)

        کره ای ها هم تو کار تولید ارابه های خودران انتحاری هستن

        موافقم 8
        مخالفم 3
        1. پیام

          ۹ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (1976 ديدگاه)

          منظورت فراخوانای میلیونی تویوتا هست؟! 😂😂😂😂😂

          موافقم 1
          مخالفم 10
      2. ناخدا

        ۹ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (360 ديدگاه)

        عمو مایک خیلی سلام رسوند 🤭

        موافقم 10
        مخالفم 1
      3. ! i M α η δ υ α R

        ۹ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1970 ديدگاه)

        پیرو فرمایش ” استاد سید دکتر مهندس ، حاج پیر پیام انفجار نصب ” …

        نمک بخورید و نمکدون رو بشکنید …

        اصلا مهم نیست …

        اینه مرام یک هیوندا پرست …

        موافقم 6
        مخالفم 1
        1. ! i M α η δ υ α R

          ۹ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (1970 ديدگاه)

          البته نسب …

          انفجار نسب …

          عینم از اوارظ ننوشطن و طایپ کردنه …

          😁🤣😜

          موافقم 2
          مخالفم 0
  6. Dark Knight

    ۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (514 ديدگاه)

    توجه کنین اصل این مقاله توسط پدال یا بقیه سایت های ایرانی جمع نشده این ماله Autocar هست یعنی یکی از معروف ترین سایت های خودرویی دنیا و دیدن اسم ایران ناسیونال و پیکان تو این لیست در کنار فولکس بیتل یا تویوتا کرولا شگفت انگیزه ، الان دیگه تقریبا هم کشور های دنیا یه اصطلاح خودرو ملی دارن از کشور های آفریقایی مثل مراکش یا آفریقا جنوبی گرفته تا اروپا شرقی یا آسیا شرقی مثل ویتنام و وافعا همه جا اما به جا همه اینها ایران رو آوردن تو این لیست که نشون دهنده بزرگی و قدرت صنعت ایران در گذشته ها بوده اما الان چی ! 🤦‍♂️

    موافقم 13
    مخالفم 3
    1. ۹ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4718 ديدگاه)

      هورا معروف شدیم😁

      موافقم 1
      مخالفم 6
    2. Hami

      ۹ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (174 ديدگاه)

      اگه منبع مربوط به مقاله سال ۲۰۲۱ وبسایت Autocar باشه که خبری از پیکان و ایران ناسیونال در مقاله اصلی نیست

      https://www.autocar.co.uk/slideshow/most-important-car-ever-made-every-car-making-nation-0

      موافقم 6
      مخالفم 1
  7. زیزیگولو

    ۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (6016 ديدگاه)

    تو خیلی از کشورا از جمله آمریکا مردم تویوتا کرولا میخرن و حتی با وجود اینکه ماشینای زیادی تو این سگمنت وجود دارن و کرولا در مقایسه با رقیبای خودش امکانات کمتری داره و رقیباش امکانات رفاهی بیشتری نسبت به کرولا دارن ولی با این وجود تویوتا کرولا یکی از پرفروش‌ ترین ماشینای دنیا تو این سگمنت هستش و این آمار فروشش تو نسل دوازدهمشم ادامه داره 👌

    موافقم 12
    مخالفم 0
  8. جرمی کلارکسون

    ۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (567 ديدگاه)

    یه ورقه در صندوق عقب پیکان جوانان می ارزه به کل دنا 😂😂😂

    موافقم 9
    مخالفم 4
    1. RIO

      ۹ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (254 ديدگاه)

      میگن پیکان جوانان صفر تا صد رو تو ۱۰ ثانیه میزنه

      ولی دنا پلاس جوانان تو ۱۱ ثانیه

      موافقم 12
      مخالفم 2
      1. ۹ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4718 ديدگاه)

        اینو باید تو گینس ثبت کرد😂😂😂😂

        موافقم 5
        مخالفم 0
    2. amir-lga775

      ۹ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (7 ديدگاه)

      پیکان جوانان ۹۰ و خورده ای اسب بخار داره با وزن کمتر از دنا پس طبعا شتاب بهتری داره و البته ارزون تره دقت کنید ارزون تره!

      موافقم 8
      مخالفم 1
  9. هومن

    ۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (49 ديدگاه)

    درود و احترام به گذشتگان من جمله برادران خیامی..
    پدرم ژیان داشت آریا داشت خیلی کوچیک بودم فقط عکساشو میبینم! پیکانم که مسلما داشت، تو این لیست خارجی که یادم باشه برمیگرده به همین لادا که پسر خالم داشت بر میگرده به حدودا ۲۰ سال پیش من ۱۸ سالم بود پشتش نشستم خیلی تیز و فرض بود و فوق العاده مستحکم! همه جا میرفت با بدترین رانندگی و آخ نمیگفت

    موافقم 8
    مخالفم 2
    1. ۹ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4718 ديدگاه)

      داداش آریا هنوز نیومده پدرتون چجوری خریدش؟
      هنوز حتی پیش فروش هم نکردن😐

      موافقم 0
      مخالفم 11
      1. گاس فرینگ

        ۹ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (186 ديدگاه)

        آریای کراس اوور نه
        آریا شاهین یا همون رامبلر آمریکن رو میگن

        موافقم 11
        مخالفم 0
        1. ۹ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (4718 ديدگاه)

          آها اون شاهینه رو میگه

          موافقم 2
          مخالفم 1
      2. RIO

        ۹ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (254 ديدگاه)

        کاربر بی نام ایشون منظورش سایپا آریا نیست

        قدیم یه ماشینی بود به اسم آریا شاهین

        موافقم 9
        مخالفم 0
        1. ۹ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (4718 ديدگاه)

          فهمیدم کدومو میگه

          موافقم 0
          مخالفم 0
      3. Mohammad

        ۹ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (318 ديدگاه)

        منظورش رامبلر آمریکایی هستش که تو ایران به خاطر شاهنشاه آریامهر به نام آریا مونتاژ میشد
        یعنی چی نیومده؟

        موافقم 10
        مخالفم 2
        1. هومن

          ۹ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (49 ديدگاه)

          ممنون از کاربر محمد و گاس فرینگ، من خودم نمیدونستم اسمشو و الان زدم نگاه کردم مال ما همین تک چراغه بود که تو ویکی پدیا اومد، قبلا گفتم یکی از دلایل اصلی که هنوز باعث میشه بیام اینجاها کاربرایی هست که واقعا بلد و با دانش هستن، اما متاسفانه در میان انبوهی از بی دانشان گم میشن!

          موافقم 8
          مخالفم 0
        2. ۹ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (4718 ديدگاه)

          آقا من فکر میکردم اون رامبلر اسمش همون شاهین خالی باشه
          فکر نمی‌کردم اسمش آریا هم باشه

          موافقم 1
          مخالفم 1
      4. فرامرز

        ۹ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (250 ديدگاه)

        آقا یا خانم بی نام و نشان
        مشخصه که هنوز ۱۸ سال نشدی وگرنه آریا رو میشناختی
        شما برو فن همون هایما باش عزیزم

        موافقم 5
        مخالفم 0
        1. ۹ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (4718 ديدگاه)

          فن هایما بودن جرمه؟
          شما هم برو امتحانات خردادت رو بخون نیوفتی یه وقت
          قبلا تو ماه خرداد سایت خلوت میشد که الان خیلی شلوغه

          موافقم 2
          مخالفم 5
        2. فرامرز

          ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (250 ديدگاه)

          من که دهه ۷۰ امتحانات خرداد رو پاس کردم پسرم یا دخترم
          البته آریا و شاهینم میشناسم عزیزم
          چون داییم آریای ۶ سیلندر داشت و کاملا باهاش آشنا هستم

          موافقم 3
          مخالفم 1
        3. ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (4718 ديدگاه)

          آقا برادر زن من اصلا ماشین نداشت
          شایعه درست نکنید لطفا

          موافقم 1
          مخالفم 2
  10. گاس فرینگ

    ۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (186 ديدگاه)

    سمند ایران جاش خالی بود 😂😂😂

    موافقم 1
    مخالفم 3
  11. ar-ma-n

    ۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (210 ديدگاه)

    اساتید ژاپنی فن یک سوالی داشتم .

    درمورد خودرو های کوپه فست بک که قبلا تولیده زیاد شده و شبیه ماسل کار های آمریکایی هست .

    خواستم بپرسم کلاس خاصی هست و به این خودرو اختصاصی‌ چی میگن .

    همیشه خودرو های ژاپنی قبل دهه 80 برام جذاب بودن ولی چون صنعت خودرو ژاپن اون موقع مثل الان اهمیت نمیدادن اطلاعاتی کمی هست و خب مدل های مثل سلیکا و نسل اول gtr و قبل تر از اون با کپی از ماشین های آمریکایی و… مدل های خوبی ارائه میدادن .

    بعد دهه 80 که صنعت خودرو ژاپن وارد یک دنیای شده
    که اسطوره های واقعی توصه داد و دهه 90 که هم میدونن هر مدلی که داد با هر برندی یک قطب و ستون واقعی تولید کرده ولی دهه 90 بیشتر ماشین ها که آدم الگوریتم همشون بر مبنای اسپرت تولید شدن که موفقم عمل کردن هم طراحی هم فنی.

    موافقم 9
    مخالفم 2
    1. johnmarston

      ۹ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (106 ديدگاه)

      معمولا همون فست بک گفته میشه عزیز
      یا مثلاً پونی کار که بیشتر به ماسل کارهای فست بک آمریکایی مثل چلنجر نسل ۱ و موستانگ ۱ گفته میشه

      موافقم 7
      مخالفم 0
      1. ar-ma-n

        ۹ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (210 ديدگاه)

        درست ولی تو سایت های بین المللی یا جستجو گر های بین المللی اگه هرکدوم که جستجو میکنی خود محصولات آمریکا میاره و خب خیلی سایت های کمی هستن که دربارش مقاله خوب و کامل و جامعه نوشت باشن .

        ولی جدن هنوز تو تحقیق هستم درباره اون دوران و اون مدل ها که یکی از مدل ها که سلیکا هست تو ایران خودمون هستش

        موافقم 4
        مخالفم 0
  12. امیرحسین

    ۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (186 ديدگاه)

    مینی ماینر 😍😍

    موافقم 1
    مخالفم 0
  13. King navid

    ۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    افسوس واقعا چه خودرو هایی توی لیست هستن که توی ایران نیستن

    موافقم 2
    مخالفم 0
  14. Taha Ayoobi

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2692 ديدگاه)

    فقط مینی

    موافقم 1
    مخالفم 0
  15. BMW

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1433 ديدگاه)

    پراید باید جای پیکان می بود🤣🤣🤣

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا