مهم‌ترین خودروهای ساخت هر کشور، از ژیان فرانسه تا کرولای ژاپن

چهارشنبه 9 خرداد 1403 - 08:30
مطالعه 9 دقیقه
Untitled-3
بسیاری از کشورهای جهان در طول تاریخ صدها مدل خودروی مختلف تولید کرده‌اند ولی از دید ما، این‌ها مهم‌ترین خودروهای هر کشور محسوب می‌شوند.
تبلیغات

امروزه حدود 200 کشور در سراسر کره زمین وجود دارد که اکثر آن‌ها تولیدکنندهٔ خودرو نیستند. همچنین بسیاری از کشورها که کارخانهٔ خودروسازی دارند صرفاً به تولید خودروهای برندهای دیگر کشورها می‌پردازند. به همین دلیل، در کل جهان تنها چند کشور مهم خودروسازی داریم. از بین خودروهای ساخت این کشورها، مدل‌های زیادی بوده‌اند از اهمیت تاریخی بالایی برخوردار هستند و به همین دلیل، انتخاب فقط یک خودرو از هر کشور کار آسانی نیست ولی ما سعی کردیم این کار را انجام دهیم.

کپی لینک

چین: کوروس 3

تا حدود یک دهه پیش، خودروسازان چینی به ساخت خودروهای غیرایمن یا کپی شده از روی رقبای خارجی شهرت داشتند اما سدان کوروس 3 به‌طور بسیار مؤثری با این تصویر منفی مقابله کرد. این خودروی خوش‌چهره‌ای بود بدون آنکه کپی‌برداری کرده باشد. مهم‌تر از این، کوروس 3 اولین خودروی چینی بود که از یورو انکپ پنج ستارهٔ ایمنی دریافت کرد. این سدان چینی از تمام خودروهایی که یورو انکپ در سال 2013 آزمایش کرد ایمن‌تر بود.

کپی لینک

جمهوری چک: اشکودا فیوریت

فیوریت چون اشکودا را پس از دهه‌ها مشکلات مالی به سمت شرایط بهتر سوق داد، خودروی بسیار مهمی محسوب می‌شود. این خودرو که یک هاچ‌بک دیفرانسیل جلو با طراحی برتونه بود، با مدل‌های موتور عقب قدیمی که جایگزینشان شد کاملاً متفاوت بود. در سال 1991 یعنی زمانی که فیوریت به نیمهٔ عمر خود رسیده بود، گروه ‌فولکس‌واگن سهام اشکودا را خرید. اولین اشکودایی که زیر چتر فولکس‌واگن ساخته شد، فلیسیا بود که جایگزین فیوریت شد. این خودرو اما اساساً یک فیوریت بروز شده با ظاهری زیباتر و تجهیزات بیشتر بود. فلیسیا اما شروع حرکت بزرگی برای اشکودا بود.

کپی لینک

فرانسه: سیتروئن 2CV

هرچند 2CV از همان روز اول خودرویی بسیار ابتدایی بود اما در بازار هدف اصلی خود یعنی کسانی که توانایی خرید هیچ خودروی دیگری را نداشتند بسیار محبوب شد. سیتروئن این ماشین را قبل از جنگ جهانی دوم طراحی کرده بود اما پس از اشغال فرانسه، 2CV را از آلمانی‌ها مخفی کرد و پس از جنگ در سال 1948 آن را عرضه کرد. 2CV تا سال 1990 تولید شد و با وجود رقبای زیادی مثل رنو 4، به یکی از محبوب‌ترین خودروهای فرانسوی تاریخ تبدیل شد.

کپی لینک

آلمان: فولکس‌واگن بیتل

بیتل که به درخواست هیتلر توسط فردیناند پورشه طراحی شد و پس از جنگ جهانی دوم توسط ارتش بریتانیا از فراموشی نجات پیدا کرد، برای مدتی ستون فقرات صنعت خودروسازی آلمان بود. بیتل تقریباً در همه جای جهان خودرویی ارزان، قابل‌اعتماد و محبوب  بود. تولید این ماشین در سال 1972 از فورد مدل T فراتر رفت و نهایتاً به بیش از 20 میلیون دستگاه رسید. بدون بیتل، امروز خبری از امپراطوری فولکس‌واگن نبود.

کپی لینک

ایتالیا: فیات 500

فیات 500 در سال 1957 به‌عنوان جایگزین توپولینو معرفی شد. این خودرویی کوچک، ساده و همان چیزی بود که ایتالیایی‌های کم‌درآمد می‌خواستند. طی 18 سال نزدیک به 4 میلیون دستگاه از 500 ساخته شد. البته ایتالیا سوپراسپرت‌های زیادی تولید کرده است اما آیا هیچ‌کدام از آن‌ها به‌اندازهٔ 500 عشق و علاقهٔ جهان را برانگیخت؟ ظاهر دوست‌داشتنی و تحسین‌برانگیز این خودرو مطمئناً یکی از دلایل مهم موقفت مستمر آن بود که همین ویژگی در 500 جدید سال 2007 تکرار شد.

کپی لینک

ایران: پیکان

هرچند سال‌ها پیش از تأسیس ایران ناسیونال یا ایران‌خودروی امروزی صنعت خودروسازی در ایران با مونتاژ خودروهای جیپ و فیات شکل گرفته بود اما بدون شک آغازگر حرکت جدی خودروسازی در کشورمان پیکان بود. شرکت ایران ناسیونال در سال ۱۳۴۱ توسط برادران خیامی برای ساخت اتاق و مونتاژ اتوبوس‌های مرسدس بنز تأسیس شد. سپس خیامی‌ها به فکر تولید خودروی سواری افتادند و پس از بررسی مدل‌های مختلف، نهایتاً هیلمن هانتر محصول گروه روتس بریتانیا انتخاب شد. تولید این خودرو در اردیبهشت ۱۳۴۶ در ایران آغاز شد و تا اردیبهشت 1384 ادامه داشت.

کپی لینک

ژاپن: تویوتا کرولا

تویوتا کرولا پرفروش‌ترین خودروی تاریخ جهان با فروش بیش از 50 میلیون دستگاه محسوب می‌شود. از دههٔ 60 مردم جهان می‌توانستند هر دهه یک کرولا بخرند که به‌جز نام و نشان هیچ ارتباطی با نسخهٔ قبلی نداشته باشد. کرولا همچنین برای سال‌ها پرفروش‌ترین خودروی جهان بود. کرولا نه صرفاً به‌عنوان یک خودرو بلکه به‌عنوان یک پدیده، داستان موفقیت بزرگ خودروسازی ژاپن است.

کپی لینک

رومانی: داچیا ساندرو

داچیا زمانی که در سال 1968 مونتاژ تحت لیسانس رنو 8 را آغاز کرد، هیچ‌کس فکر نمی‌کرد روزی در خارج از رومانی هم این شرکت شناخته شود. امروز اما داچیا که متعلق به رنو است، به یکی از بازیگران اصلی خودروسازی اروپا تبدیل شده و به‌تنهایی نشان می‌دهد که هنوز هم جایی برای خودروهای ارزان و ساده در دنیای مدرن وجود دارد. در حال حاضر، ساندرو محبوب‌ترین خودروی داچیا است. این ماشین در سال 2023 پس از تسلا مدل Y به دومین خودروی پرفروش اروپا تبدیل شد و بالاتر از نام‌های مشهوری مثل پژو 208 و فولکس‌واگن گلف قرار گرفت.

کپی لینک

روسیه: لادا 2101

این خودرو که در سال 1970 معرفی شد، بر اساس فیات 124 سال 1966 ساخته شد که البته برای بازار روسیه بشدت اصلاح شده بود. طی چندین دهه، مدل‌های مختلفی از لادا 2101 ساخته شد که با لادا ریوا به اوج رسید. تولید این خودرو تا سال 2012 در روسیه و تا 2015 در مصر ادامه داشت. لادا در اوایل دههٔ 70 حتی در بازارهای غربی هم عرضه شد اما چون نتوانست با پیشرفت خودروسازی جهان همگام شود، خیلی زود در اروپا به یک شوخی تبدیل شد.

کپی لینک

کره جنوبی: هیوندای پونی

قطعاً پونی بهترین خودروی ساخت کره جنوبی نیست و با وجود قطعات فنی قابل‌اعتماد میتسوبیشی و طراحی بیرونی ایتال‌دیزاین، زمانی که در سال 1975 معرفی شد خودروی خاص و قابل‌توجهی نبود. بااین‌حال، پونی اولین خودروی ساخت کره جنوبی بود که در بازارهای صادراتی شامل آمریکای جنوبی، اروپا و کانادا عرضه شد. این آغاز حرکت بین‌المللی هیوندای بود که این شرکت را به همراه کیا به یک بازیگر جدی در عرصهٔ خودروسازی جهانی تبدیل کرد.

کپی لینک

اسپانیا: سئات 600

سئات 600 اساساً همان فیات 600 بود که در بارسلون تولید می‌شد. این اما به مهم‌ترین خودروی ساخت اسپانیا تبدیل شد. سئات 600 به دلیل قیمت ارزان، در اسپانیا بسیار محبوب شد و در مقطعی لیست انتظار دوساله برای آن شکل گرفت. همچنین این خودرو باعث ایجاد 10 هزار شغل جدید در کارخانهٔ سئات شد. تولید سئات 600 در اسپانیا به یکی از عوامل رونقی بنام معجزهٔ اسپانیایی تبدیل شد که در اواخر دههٔ 50 آغاز شد و اسپانیا را در انزوای اقتصادی و فقر خارج کرد.

کپی لینک

سوئد: ساب 92

ساب در توسعهٔ اولین خودروی خود، از تجربیات و آموخته‌هایی که در مورد آیرودینامیک و استحکام ساختاری از صنعت هوانوردی کسب کرده بود استفاده کرد. هردوی این موضوعات در ساب 92 که سال 1949 معرفی شد مشهود بودند مدت‌ها پیش از آنکه در کل صنعت خودروسازی جهان به آن‌ها توجه شود. ساب از زمان شکل‌گیری تا زمان مرگ به‌عنوان یک خودروساز خلاق شناخته می‌شد اما شاید هیچ خودروی دیگری در تاریخ این شرکت سوئدی به‌اندازهٔ 92 درخشان نباشد.

کپی لینک

بریتانیا: مینی

مینی غیر از طراحی خلاقانه‌ای که داشت، در دههٔ 60 در چهار بخش به شهرت فوق‌العاده‌ای دست پیدا کرد. این خودرو به بخش مهمی از فرهنگ پاپ تبدیل شد، افراد مشهور پشت فرمان آن دیده می‌شدند، در موتوراسپرت به یک رقیب جدی مبدل گشت و انتخابی معقول برای افرادی بود که خواهان یک خودروی روزمرهٔ کوچک بودند. هیچ خودروی بریتانیایی دیگر و اساساً هیچ خودروی دیگری در دنیا ساخته نشده که قادر به ترکیب این چهار ویژگی باشد.

کپی لینک

آمریکا: فورد مدل T

فورد مدل T آن‌قدر خودروی مهمی بود که در سال 1999 به‌عنوان خودروی قرن بیستم انتخاب شد. مدل T خودرویی بود که اقشار معمولی آمریکا و بعداً مردمان بسیاری از کشورهای جهان را صاحب خودرو کرد. تا می 1927 بیش از 15 میلیون دستگاه از مدل T ساخته شد که هنوز هم یکی از بزرگ‌ترین ارقام در تاریخ خودروسازی جهان محسوب می‌شود. فورد مدل T بدون شک مهم‌ترین خودروی تاریخ است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.