نگاهی به قویترین پیشرانههای شش سیلندر حال حاضر دنیا
با سختگیرانهتر شدن قوانین آلایندگی و لزوم به کاهش مصرف سوخت خودروها، تقریباً همهٔ خودروسازان دنیا به سمت کوچکسازی پیشرانهها حرکت کردهاند و به همین دلیل، این روزها در خودروهای پرفورمنس و قدرتمند، پیشرانههای شش سیلندر را بیش از هر زمان دیگری میبینیم. این موتورها با استفاده از تکنولوژیهایی مثل پرخوران و هیبریدی، بسیار قدرتمند شدهاند تا جایی که از موتورهای V8 و حتی V12 چند سال پیش هم قدرت بیشتری تولید میکنند؛ اما قویترین پیشرانههای شش سیلندر حال حاضر دنیا کدامند؟ در ادامه قصد داریم به این سؤال پاسخ دهیم.
10-بامو، پیشرانهٔ S58
حجم و تنفس: 3.0 لیتری توئین توربو
بیشترین قدرت: 510 اسب بخار
بیشترین گشتاور: 650 نیوتن متر
پیشرانهٔ سری B58 بامو برای اولین بار در سال 2015 در نسل قبلی سری 3 بهعنوان جایگزینی برای موتورهای سری N55 معرفی شد. این پیشرانه که در محصولات مختلف بامو مورداستفاده قرار میگیرد، بارها در لیست بهترین موتورهای سال قرار گرفته است. نسخهٔ پرفورمنس بالای این موتور، S58 نام داشته و هماکنون در مدلهای M3، M4، X3 M و X4 M مورداستفاده قرار میگیرد. در حال حاضر بیشترین قدرت این موتور 510 اسب بخار است که در نسخهٔ کامپتیشن همهٔ این مدلها ارائه میشود.
9-هوندا، پیشرانهٔ JNC
حجم و تنفس: 3.5 لیتری توئین توربو
بیشترین قدرت: 520 اسب بخار
بیشترین گشتاور: 600 نیوتن متر
هوندا در نسل دوم NSX از قوای محرکهٔ هیبریدی استفاده کرد که اصلیترین بخش آن پیشرانهٔ 3.5 لیتری V6 توئین توربو بنام JNC است. این موتور بهتنهایی 500 اسب بخار قدرت تولید میکند و سه موتور الکتریکی هم مجموع قدرت را به 580 اسب بخار میرسانند. در نسخهٔ جدید NSX تایپ S اما که بهتازگی معرفی شد، قدرت موتور بنزینی به 520 اسب بخار افزایش یافته و مجموع قدرت به 600 اسب بخار رسیده است.
8-پورشه، پیشرانهٔ M1.76
حجم و تنفس: 4.0 لیتری طبیعی
بیشترین قدرت: 520 اسب بخار
بیشترین گشتاور: 470 نیوتن متر
در ابتدای این مطلب گفتیم که با استفاده از تکنولوژیهایی مثل پرخوران از موتورهای شش سیلندر قدرتهای بالایی گرفته میشود اما هنر پورشه این است که از موتور شش سیلندر بهصورت تنفس طبیعی بیش از 500 اسب بخار قدرت بیرون کشیده است. این موتور که تنها تنفس طبیعی این لیست محسوب میشود، در مدلهای GT3 پورشه 911 بکار میرود. قویترین نسخهٔ موتور M1.76 در GT3 RS نسل قبلی با 520 اسب بخار قدرت ارائه میشود درحالیکه همین موتور در GT3 جدید 510 اسب بخار قدرت دارد و بنابراین در GT3 RS جدید باید انتظار قدرتی حتی بیشتر از 520 اسب بخار را از این موتور تنفس طبیعی داشته باشیم.
7-آلفارومئو، پیشرانهٔ 690T
حجم و تنفس: 2.9 لیتری توئین توربو
بیشترین قدرت: 540 اسب بخار
بیشترین گشتاور: 600 نیوتن متر
پیشرانهٔ 690T آلفارومئو در اصل همان موتور F154 فراری است که دو سیلندر آن حذف شده و حجم آن به 2.9 لیتر رسیده است. این موتور برای اولین بار در سال 2016 در مدلهای جولیا و استلویو کوادیفولیو ارائه شده و فقط در این دو خودرو مورداستفاده قرار میگیرد. موتور 690T بهطورمعمول 510 اسب بخار قدرت تولید میکند اما در نسخهٔ تولید محدود جولیا GTA قدرت آن به 540 اسب بخار افزایش یافته است.
6-مکلارن، پیشرانهٔ M630
حجم و تنفس: 3.0 لیتری توئین توربو
بیشترین قدرت: 585 اسب بخار
بیشترین گشتاور: 584 نیوتن متر
آرتورا که اوایل امسال معرفی شد، جانشینی برای سوپراسپرتهای سری اسپرت مکلارن محسوب میشود. مکلارن برای این خودرو قوای محرکهٔ هیبریدی کاملاً جدیدی را توسعه داده که در هستهٔ آن یک موتور 3 لیتری V6 توئین توربو بنام M630 قرار گرفته است. این یک موتور تمام آلومینیومی با زاویهٔ 120 درجه است که بهتنهایی 585 اسب بخار قدرت تولید میکند و با کمک موتور الکتریکی مجموع قدرت آرتورا را به 680 اسب بخار میرساند.
5-مازراتی، پیشرانهٔ Nettuno
حجم و تنفس: 3.0 لیتری توئین توربو
بیشترین قدرت: 630 اسب بخار
بیشترین گشتاور: 730 نیوتن متر
مازراتی که قصد دارد بهزودی به استفاده از موتورهای فراری پایان دهد، پیشرانهٔ جدیدی بنام Nettuno را توسعه داده است که برای اولین بار چندی پیش در سوپراسپرت MC20 معرفی شد. این موتور بسیار پیشرفته بوده و از تکنولوژی پیش احتراق موتورهای فرمول یک بهره میبرد. این موتور در سوپراسپرت مذکور 630 اسب بخار قدرت تولید میکند و قرار است در آینده در دیگر محصولات جدید مازراتی هم مورداستفاده قرار گیرد.
4-فراری، پیشرانهٔ F163
حجم و تنفس: 3.0 لیتری توئین توربو
بیشترین قدرت: 663 اسب بخار
بیشترین گشتاور: 740 نیوتن متر
سوپراسپرت هیبریدی جدید 296 GTB که بهتازگی معرفی شده است، اولین محصول شش سیلندر فراری از زمان مدلهای دینو در دههٔ 70 میلادی محسوب میشود. عنصر اصلی قوای محرکهٔ این خودرو پیشرانهٔ V6 کاملاً جدید F163 است که با تولید 221 اسب بخار قدرت در هر لیتر، بیشترین قدرت نسبت به حجم را دارد. در 296 GTB یک موتور الکتریکی هم پیشرانهٔ بنزینی را همراهی میکند و مجموع قدرت را به 830 اسب بخار میرساند.
3-پورشه، پیشرانهٔ Flat-6 توئین توربو
حجم: 3.8 لیتری، توئین توربو
بیشترین قدرت: 700 اسب بخار
بیشترین گشتاور: 750 نیوتن متر
دومین نمایندهٔ پورشه در این لیست هرچند تنفس طبیعی نیست اما یکی از قویترین موتورهای شش سیلندر دنیا محسوب میشود. این پیشرانه از نوع 3.8 لیتری تخت است که بیشترین قدرت خود که 700 اسب بخار است را در 911 GT2 RS ارائه میکند. البته پورشه در مدلهای مختلف 911 مثل توربو S هم موتورهای شش سیلندر قدرتمندی را ارائه میکند ولی ما در این مطلب قویترین آنها را انتخاب کردهایم.
2-فورد، پیشرانهٔ اکوبوست
حجم و تنفس: 3.5 لیتری توئین توربو
بیشترین قدرت: 710 اسب بخار
بیشترین گشتاور: 745 نیوتن متر
فورد در نسل دوم سوپراسپرت GT تصمیم گرفت بجای موتور V8 از یک پیشرانهٔ کوچکتر V6 استفاده کند. این پیشرانهٔ 3.5 لیتری که اشتراکات فراوانی با موتور پیکاپ F150 و همینطور دیگر محصولات فورد دارد، در ابتدا 650 اسب بخار قدرت تولید میکرد اما در بهروزرسانی GT برای مدل 2020 قدرت آن به 660 اسب بخار افزایش یافت و در نسخهٔ مخصوص پیست MKII نیز فورد خروجی آنرا به عدد چشمگیر 710 اسب بخار رساند.
10-نیسان، پیشرانهٔ VR38
حجم و تنفس: 3.8 لیتری توئین توربو
بیشترین قدرت: 720 اسب بخار
بیشترین گشتاور: 780 نیوتن متر
زمانی که برای اولین بار در سال 2008 نیسان GT-R با پیشرانهٔ V6 به بازار آمد، بسیاری از سوپراسپرتهای قویتر از خود را شرمنده کرد. این پیشرانهٔ جذاب که به شکل دستساز تولید میشود، در ابتدا تنها 486 اسب بخار قدرت تولید میکرد اما نیسان بهتدریج قدرت آنرا افزایش داد تا به 600 اسب بخار در قویترین نسخهٔ تولیدی یعنی GT-R نیسمو رسید. این اما پایان کار موتور VR38 نبود زیرا نیسمو در نسخهٔ ویژه و تولید محدود GT-R50 که به مناسبت پنجاهسالگی GT-R با همکاری ایتالدیزاین ساخته شده، قدرت این موتور را به عدد فوقالعادهٔ 720 اسب بخار رسانده تا به قویترین موتور شش سیلندر حال حاضر دنیا تبدیل شود.