چشم اندازهفته نامه

نگاهی به قوی‌ترین سدان‌های جهان در سال ۲۰۲۲

سدان‌ها را معمولاً به‌عنوان خودروهایی خانوادگی برای رانندگی‌های آرام می‌شناسیم ولی امروزه این خودروهای چهاردر آن‌قدر قدرتمند شده‌اند که پرفورمنس فوق‌العاده‌ای فراهم می‌کنند. همچنین با الکتریکی‌سازی خودروها و استفاده از پیشرانه‌های هیبریدی، این روزها شاهد قدرت‌هایی ماورایی در سدان‌ها هستیم که چنین ارقامی را تا چند سال پیش فقط در سوپراسپرت‌ها می‌دیدیم. هرچند هم‌اکنون سدان‌های پرفورمنس و قدرتمند زیادی در بازار حضور دارند اما در ادامه قصد داریم با قدرتمندترین آن‌ها آشنا شویم. لازم به ذکر است که در این لیست فقط سدان‌های بنزینی و هیبریدی را در نظر گرفته‌ایم و نمونه‌های الکتریکی در آن جایی ندارند.

۱۰-آئودی RS7

قدرت: ۶۰۰ اسب بخار

قیمت: ۱۱۹,۵۹۵ دلار

طی سال‌های اخیر سدان‌ها آن‌قدر قدرتمند شده‌اند که ضعیف‌ترین سدان لیست ۱۰ تایی ما ۶۰۰ اسب بخار قدرت دارد. این خودرو آئودی RS7 است که قوی‌ترین سدان حال حاضر ارباب حلقه‌ها محسوب می‌شود. در سینهٔ این خودرو پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی آشنایی قرار دارد که از آن در بسیاری از محصولات برندهای مختلف گروه فولکس‌واگن مثل پورشه، آئودی و بنتلی استفاده می‌شود. این موتور در اینجا ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

۹-مرسدس E63 S AMG

قدرت: ۶۱۲ اسب بخار

قیمت: ۱۰۸,۵۵۰ دلار

قوی‌ترین عضو خانوادهٔ مرسدس بنز E کلاس مدل E63 S است که زیر کاپوت خود همان پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی آشنای AMG را دارد. هرچند این موتور در اینجا حداکثر قدرت خود را ارائه نمی‌کند اما با ۶۱۲ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور، هنوز هم توان بسیار بالایی دارد. نسل کنونی E63 اما در دوران پایانی عمر خود قرار دارد و در نسل بعدی به‌احتمال‌زیاد این پیشرانهٔ V8 جذاب جای خود را به یک شش سیلندر هیبریدی خواهد داد.

۸-مرسدس مایباخ S680

قدرت: ۶۱۲ اسب بخار

قیمت: ۱۸۵,۰۰۰ دلار

هرچند در نسخه‌های معمولی نسل جدید مرسدس بنز S کلاس دیگر خبری از پیشرانهٔ دوازده سیلندر نیست اما خوشبختانه سازندهٔ آلمانی همچنان این پیشرانهٔ دوست‌داشتنی را در نسخهٔ مایباخ سدان پرچم‌دار خود ارائه می‌کند. برخلاف دیگر خودروهای این لیست، مایباخ S680 فقط روی تجمل و راحت تمرکز دارد. این خودرو به نسخه‌ای بروز شده از همان پیشرانهٔ ۶ لیتری V12 توئین توربوی آشنای مرسدس مجهز شده که ۶۱۲ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و حالا برای اولین بار در کنار سامانهٔ چهارچرخ محرک ۴Matic قرار گرفته است.

۷-ب‌ام‌و M8 گرن کوپه

قدرت: ۶۲۵ اسب بخار

قیمت: ۱۳۶,۰۹۵ دلار

اولین نمایندهٔ ب‌ام‌و در این لیست بالاتر از رقبای خود از آئودی و مرسدس قرار گرفته است. M8 گرن کوپه که نسخهٔ چهاردر M8 کوپه محسوب می‌شود، از پیشرانهٔ معروف ۴.۴ لیتری V8 توئین توربوی ب‌ام‌و استفاده می‌کند که در نسخهٔ کامپتیشن ۶۲۵ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور را به هر چهارچرخ تحویل می‌دهد. M5 کامپتیشن هم از همین پیشرانه با همین خروجی استفاده می‌کند اما این سدان باواریایی نسخهٔ قوی‌تری هم دارد و به همین دلیل یک رتبه بالاتر قرار گرفته است.

۶-ب‌ام‌و M5 CS

قدرت: ۶۳۵ اسب بخار

قیمت: ۱۴۳,۹۹۵ دلار

CS نسخه‌ای ویژه از ب‌ام‌و M5 است که با ارتقاءهای مختلفی، نهایت پرفورمنس این نسل از سدان نمادین باواریایی‌ها را ارائه می‌کند. در این نسخه، قدرت پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری با افزایشی جزئی به ۶۳۵ اسب بخار رسیده و گشتاور هم تغییری نداشته است اما از سوی دیگر، وزن خودرو حدود ۱۰۰ کیلوگرم نسبت به M5 کامپتیشن کاهش یافته است. هرچند ب‌ام‌و شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت M5 CS را ۲.۹ ثانیه اعلام کرده اما این خودرو در آزمایش‌های مستقل شتاب ۲.۶ ثانیه‌ای را ثبت کرده که برای یک سدان ۱۸۵۰ کیلوگرمی رقم خیره‌کننده‌ای است.

۵-بنتلی فلاینگ اسپار

قدرت: ۶۳۵ اسب بخار

قیمت: ۲۱۹,۴۲۵ دلار

خودروی پنجم این لیست هم مثل M5 CS قدرت ۶۳۵ اسب بخاری دارد اما این نیرو را از یک پیشرانهٔ ۶ لیتری W12 توئین توربو می‌گیرد که ۹۰۰ نیوتن متر هم گشتاور دارد. این خودرو بنتلی فلاینگ اسپار است که مثل مایباخ بیشتر روی تجمل تمرکز دارد تا پرفورمنس. بااین‌حال، مثل همهٔ محصولات بنتلی، این سدان مجلل کمی هم خوی اسپرتی دارد تا بتواند خریداران ثروتمندی که از نشستن در صندلی عقب خسته شده‌اند را کمی سرگرم و هیجان‌زده کند.

۴-کادیلاک CT5-V بلک‌وینگ

قدرت: ۶۶۸ اسب بخار

قیمت: ۹۲,۳۹۰ دلار

اولین آمریکایی این لیست یک سدان وحشی و تحسین‌شده بنام کادیلاک CT5-V بلک‌وینگ است. این ماشین که جدی‌ترین رقیب سدان‌های پرفورمنس آلمانی بوده و پاسخی قاطع به AMG و M پاور محسوب می‌شود، زیر کاپوت خود یک پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ دارد که در شورلت کامارو ZL1 و کوروت C7 Z06 هم آن را دیده‌ایم. این موتور که LT4 نام دارد، در اینجا ۶۶۸ اسب بخار قدرت و ۸۹۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و تمام این نیروی عظیم را فقط به چرخ‌های عقب تحویل می‌دهد. همچنین بلک‌وینگ تنها خودروی این لیست است که با گیربکس دستی هم قابل خریداری خواهد بود.

۳-پورشه پانامرا توربو S هیبریدی

قدرت: ۷۰۰ اسب بخار

قیمت: ۱۹۱,۱۵۰ دلار

به اولین سدان هیبریدی این لیست یعنی پورشه پانامرا رسیدیم. این خودرو از قدرت عظیم ۷۰۰ اسب بخاری بهره می‌برد که ۵۷۰ اسب بخار آن را یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو تولید می‌کند و وظیفهٔ تولید مابقی آن‌هم بر عهدهٔ یک موتور الکتریکی است. مجموع گشتاور این سیستم هم ۸۷۰ نیوتن متر است. توربو S هیبریدی نه‌تنها به لطف این نیروی عظیم در آزمایش‌های مستقل توانسته شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۲.۶ ثانیه‌ای را ثبت کند بلکه از قابلیت پیمایش تمام الکتریکی تا حدود ۵۰ کیلومتر هم برخوردار است.

۲-دوج چارجر هلکت ردآی جیل‌بریک

قدرت: ۸۰۷ اسب بخار

قیمت: ۸۹,۱۹۰ دلار

هرچند صدر این لیست در اختیار سدان‌های هیبریدی است اما یک سدان سنتی آمریکایی بین آن‌ها فاصله انداخته است. این خودرو چارجر هلکت ردآی جیل‌بریک است که نیروگاه ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ آن ۸۰۷ اسب بخار قدرت و ۹۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. جیل‌بریک که به‌تازگی معرفی شده است، هرچند ۱۰ اسب بخار قدرت بیشتری نسبت به ردآی ۷۹۷ اسب بخاری به همراه دارد اما بیشتر روی افزایش آپشن‌های شخصی‌سازی تمرکز دارد. این نسخهٔ جدید هزار دلار از ردآی معمولی گران‌تر است.

۱-مرسدس AMG GT63 S E-Performance

قدرت: ۸۴۳ اسب بخار

قیمت: ۲۳۱,۲۷۰ یورو

و نهایتاً به قوی‌ترین سدان این لیست می‌رسیم که نامی طولانی و قدرتی عظیم دارد. این مرسدس قدرتمند از قوای محرکهٔ هیبریدی پیچیده‌ای استفاده می‌کند که از یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو با ۶۴۰ اسب بخار قدرت به همراه یک موتور الکتریکی ۲۰۴ اسب بخاری در عقب تشکیل شده است. مجموع خروجی این سیستم اعداد فوق‌العادهٔ ۸۴۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۰۰ نیوتن متر گشتاور هستند که دیدن آن‌ها در یک سدان واقعاً غیرمعمول است. البته چنین قدرتی هزینه دارد و هرچند هنوز قیمت AMG GT63 S E برای بازار آمریکا هنوز اعلام نشده اما قیمت اروپایی آن نشان می‌دهد که با اختلاف گران‌ترین خودروی این لیست به‌حساب می‌آید.

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۹۳ دیدگاه‌ها

  1. میعاد

    ۲۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    فقط پانامرا رو بنازم . ماشین فقط آلمانی . بهترین برند آلمان و دنیا پورشه

    موافقم ۴
    مخالفم ۴
  2. ARMAN سابق

    ۲۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (96 ديدگاه)

    کسایی که ماشینهای آمریکایی رو آشغال حساب می کنم همیشه یادشون باشه
    اولین خودروی تولید انبوه دنیا رو آمریکا زد
    اولین گیربکس اتوماتو آمریکا زد
    بهترین پیکاپای دنیا رو آمریکا میزنه
    کجای دنیا ماشینی پیدا میشه که با ۸۰۰ اسب بخار قدرت ۹۰ هزار دلار قیمت داشته باشه؟ اگه ماشین اروپایی با این قدرت می خواین باید ۶ برابر این مقدار پول داشته باشین.
    پس هر وقت خواستین اراجیف ببافید این پستو یادتون باشه.

    موافقم ۵۷
    مخالفم ۳۵
    1. مزدا

      ۲۵ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (510 ديدگاه)

      اولین خودروی احتراقی که از همه مهمتره اروپا زد توسط آقای بنز

      موافقم ۳۰
      مخالفم ۸
  3. علی

    ۲۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (293 ديدگاه)

    این مقایسه ها درست نیست ! شما باید رنج قیمتی هم در نظر بگیرین که اونوقت آمریکایی ها سرآمد هستند . عاقل نمیاد مرسدس و بنتلی ۲۵۰ هزار دلاری را با دوچ ۸۰ هزار دلاری مقایسه کنه!!!!

    موافقم ۲۸
    مخالفم ۱۸
    1. کسرا

      ۲۴ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (12 ديدگاه)

      مقایسه نیست عزیز، داره بالاترین قدرتهارو معرفی میکنه فقط

      موافقم ۱۷
      مخالفم ۱
  4. Mahdi_brti

    ۲۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اگه این یه نوع رده بندی باشه که بنظرم خیلی اشتباه هستش چون بی ام دبلیو ام ۵ سی اس با اینکه ضعیف تر از بنز ای ام جی جی تی ۶۳ ایی پرفورمنس بنظر میرسه ولی قوی تر از اون هستش و شتاب بیشتری داره ولی در کل هیچی به ماشین آلمانی نمیرسه

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۲۱
  5. مزدا

    ۲۵ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (510 ديدگاه)

    اون شماره یک رو عشقه

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۳
  6. آلمانی باز

    ۲۵ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (14 ديدگاه)

    پرشتاب ترین سدان لیست:M5 CS😍🤙

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۱۲
    1. Joker

      ۲۵ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (7 ديدگاه)

      نخیر موتور m5 cs ستابش ۲.۹هستش ولی دوج چارجر واید بادی شتابش ۲.۳هستش m5 هم خوب هست ولی دوج چارجر ۱۸۰اسب بخار بیشتر قدرت داره شتابش هم بیشتره تازه ۵۰هزار دلار ارزونتره

      موافقم ۷
      مخالفم ۸
      1. مهران

        ۲۷ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (6 ديدگاه)

        دوج رو نمیدونم اما m5cs ۲/۶ ثانیس

        موافقم ۰
        مخالفم ۲
  7. پاشا

    ۲۵ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (30 ديدگاه)

    ببخشیدا ولی ماکسیما ۲۰۲۰ که موتورش و اسب بخارش از آئودی rs7 بیشتره که

    موافقم ۲
    مخالفم ۶
  8. Joker

    ۲۵ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (7 ديدگاه)

    اگه بنز GT63Sپرفورمنس موتور برقی نداشت دوج چارجر شماره ۱بود

    موافقم ۳
    مخالفم ۶
  9. وحید اسماعیل نسب

    ۲۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (78 ديدگاه)

    بی ام و ام ۸ و ام ۵ سی اس و بنز جیتی چهار در عالی هستن

    موافقم ۲
    مخالفم ۱
  10. امیر حسین افشار

    ۳۱ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (21 ديدگاه)

    اولین موتور الکتریکی را آلمان زد

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  11. امیر حسین افشار

    ۳۱ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (21 ديدگاه)

    اولین موتور الکتریکی را آلمان زد😅😛😛

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا