قوی‌ترین خودروهای عضلانی شش سیلندر، از بیوک GNX تا دوج چارجر

چهارشنبه 27 دی 1402 - 08:30
مطالعه 7 دقیقه
Cars-9
ماسل کارهای شش سیلندر پرفورمنسی عالی را با قیمت در دسترس ارائه می‌کنند و برخی از آن‌ها حتی از مدل‌های V8 هم سریع‌تر هستند.
تبلیغات

ماسل کارهای آمریکایی همیشه به خاطر پیشرانه‌های V8 بلوک بزرگ قدرتمند شهرت داشته‌اند که شتاب چشمگیری را در پیست‌های درگ فراهم می‌کند. در اکثر مدل‌ها، این پیشرانه‌ها اصلی‌ترین گزینهٔ نیرو بخشیدن به عضلانی‌ها بودند اما در همان سال‌های دههٔ 60 هم خودروسازانی مثل فورد، شورلت و دوج پیشرانه‌های شش سیلندر پایه را برای موستانگ، کامارو و چلنجر ارائه می‌کردند که قدرت را قربانی مصرف سوخت می‌کرد. بااین‌حال، امروز شرایط تغییر کرده است زیرا هرچند پیشرانه‌های شش سیلندر به‌طورکلی کندتر از همتایان V8 خود هستند اما کسانی که یک ماسل کار با موتور V6 را توهین‌آمیز می‌دانند، ممکن است از فهمیدن اینکه برخی از عضلانی‌های شش سیلندر چقدر سریع و قدرتمند هستند شگفت‌زده شوند. ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم با قوی‌ترین ماسل کارهای شش سیلندر تاریخ آشنا شویم.

کپی لینک

بیوک GNX سال 1987

قدرت: 276 اسب بخار

شتاب: 4.7 ثانیه

GNX که در سال 1987 ساخته شد، نسخه‌ای فوق‌العاده از بیوک رگال گرند نشنال بود. البته بیوک قبلاً با گرند نشنال در مسابقات نسکار بسیار موفق عمل کرده بود اما GNX گامی فراتر بود. بیوک از طریق همکاری با مک‌لارن، تغییرات زیادی در GNX ایجاد کرد که منجر به افزایش قابل‌توجه پرفورمنس شد. پیشرانهٔ 3.8 لیتری V6 توربوشارژ این ماشین طبق اعلام بیوک 276 اسب بخار قدرت و 488 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد اما گفته می‌شود خروجی واقعی موتور بیش از این‌ها و حدود 300 اسب بخار قدرت و 570 نیوتن متر گشتاور بوده است و اعداد پرفورمنس هم این موضوع را اثبات می‌کردند. GNX ظرف تنها 4.7 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسید و با غلبه بر برخی از سریع‌ترین سوپراسپرت‌های آن زمان مثل فراری تستاروسا با شتاب 5.2 ثانیه و لامبورگینی کانتاش با شتاب 5.4 ثانیه، نشان داد که یک ماسل کار واقعی همیشه به موتور V8 نیاز ندارد.

کپی لینک

فورد موستانگ سال 2017

قدرت: 300 اسب بخار

شتاب: 5.4 ثانیه

فورد نسل ششم موستانگ را در اواخر سال 2013 با سه پیشرانهٔ مختلف شامل 2.3 لیتری چهار سیلندر توربو، 3.7 لیتری V6 و 5 لیتری V8 معرفی کرد که نسخهٔ شش سیلندر 300 اسب بخار قدرت و 380 نیوتن متر گشتاور داشت. هرچند این نسخه کندترین عضو خانوادهٔ نسل ششم موستانگ محسوب می‌شد اما هنوز هم ظرف تنها 5.4 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسید. فورد اما در سال 2017 به ارائهٔ پیشرانهٔ شش سیلندر برای موستانگ پایان داد و این خودرو فقط با موتورهای چهار و هشت سیلندر به بازار عرضه شد. برای مقایسه، نسخهٔ V6 نسل ششم موستانگ از برخی نسخه‌های V8 قدیمی مثل بولیت سال 2001 و مک‌وان سال 2003 قوی‌تر بود.

کپی لینک

دوج چارجر GT سال 2023

قدرت: 300 اسب بخار

شتاب: 6.0 ثانیه

دوج هنگام معرفی نسل هفتم چارجر در سال 2011، در کنار پیشرانه‌های جذاب و قدرتمند همی، موتور 3.6 لیتری پنتااستار را هم ارائه کرد. این پیشرانهٔ 3.6 لیتری در تیپ‌های SE و SXT چارجر 292 اسب بخار قدرت و 352 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند اما این اعداد در چارجر GT به 300 اسب بخار و 358 نیوتن متر افزایش پیدا می‌کنند. جالب اینکه برای چارجر V6 سامانهٔ چهارچرخ محرک هم قابل سفارش است که در این صورت، در نسخهٔ GT ظرف 6 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. وقتی طراحی جذاب و قیمت زیر 40 هزار دلار را هم به این ترکیب اضافه کنیم، چارجر به یکی از بهترین ماسل کارهای V6 بازار تبدیل می‌شود.

کپی لینک

دوج چلنجر SXT سال 2023

قدرت: 303 اسب بخار

شتاب: 6.0 ثانیه

دوج چلنجر به‌جز طراحی بیرونی، تقریباً از همه نظر با چارجر یکسان است و هردو با پیشرانه‌های یکسانی عرضه می‌شوند که یکی از آن‌ها همان موتور V6 پنتااستار پایه است. البته پیشرانهٔ 3.6 لیتری موردبحث در چلنجر کمی قوی‌تر بوده و 303 اسب بخار قدرت و 363 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این تفاوت جزئی اما برای بهبود پرفورمنس کافی نیست و چلنجر SXT هم مثل چارجر GT ظرف 6 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. بااین‌حال، جالب اینکه چلنجر SXT با سامانهٔ چهارچرخ محرک، با قیمت پایهٔ 37,400 دلار از همتای سدان خود با قیمت پایهٔ 38,900 دلار ارزان‌تر است.

کپی لینک

شورلت کامارو LT سال 2010

قدرت: 304 اسب بخار

شتاب: 5.8 ثانیه

نسل پنجم شورلت کامارو که در سال 2010 با چند سال غیبت دوباره احیا شد، با یک پیشرانهٔ V6 در تیپ‌های پایهٔ LS و LT و یک V8 قدرتمند برای نسخهٔ SS به بازار آمد. پیشرانهٔ 3.6 لیتری V6 کامارو خروجی قابل‌توجهی برابر با 304 اسب بخار قدرت و 370 نیوتن متر گشتاور داشت و ماسل کار شورلت را ظرف 5.8 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رساند. برای مقایسه، موستانگ GT سال 2010 از یک پیشرانهٔ 4.6 لیتری V8 استفاده می‌کرد که با تنها 315 اسب بخار قدرت، تقریباً هم‌سطح کاماروی شش سیلندر بود.

کپی لینک

فورد موستانگ سال 2011

قدرت: 305 اسب بخار

شتاب: 5.4 ثانیه

با بازگشت قدرتمند کامارو، فورد که نسخهٔ فیس‌لیفت نسل پنجم موستانگ را در اواخر سال 2008 با همان پیشرانه‌های قبلی معرفی کرده بود و نمی‌خواست قافیه را به رقیب سنتی ببازد، در اواخر سال 2010 پیشرانه‌های جدیدی را برای موستانگ ارائه کرد. تا پیش‌ازاین، موستانگ پایه با یک موتور 4 لیتری V6 ضعیف عرضه می‌شد که تنها 210 اسب بخار قدرت داشت و در پرفورمنس اصلاً حریف کامارو نمی‌شد. برای مدل 2011 اما یک موتور 3.7 لیتری V6 جدید با زمان‌بندی متغیر سوپاپ جایگزین پیشرانهٔ قبلی شد که 305 اسب بخار قدرت و 380 نیوتن متر گشتاور داشت. به لطف این موتور V6 جدید، موستانگ حالا می‌توانست ظرف 5.4 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برسد.

کپی لینک

شورلت کامارو سال 2023

قدرت: 335 اسب بخار

شتاب: 5.2 ثانیه

شورلت برای نسل ششم کامارو چهار پیشرانهٔ مختلف از 2 لیتری چهار سیلندر توربو گرفته تا یک هیولای V8 سوپرشارژ را ارائه می‌کند. هرچند این موتور 6.2 لیتری سوپرشارژ که در کامارو ZL1 ارائه می‌شود جذاب‌ترین پیشرانهٔ کامارو به‌حساب می‌آید اما نسخهٔ V6 هم نشان می‌دهد که می‌توان با دو سیلندر کمتر، پرفورمنسی چشمگیر داشت. این یک پیشرانهٔ 3.6 لیتری V6 تنفس طبیعی است که 335 اسب بخار قدرت و 385 نیوتن متر گشتاور دارد. به لطف این نیرو، کامارو ظرف تنها 5.2 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و می‌تواند به حداکثر سرعت 240 کیلومتر بر ساعت دست یابد تا به‌راحتی به بهترین ماسل کار V6 بازار تبدیل شود. چنین قدرت و پرفورمنس قابل‌احترامی که پیشرانهٔ شش سیلندر LGX شورلت بدون استفاده از توربوشارژر یا سوپرشارژر ارائه می‌کند واقعاً یک شاهکار است.

کپی لینک

دوج چارجر سال 2025

قدرت: 510 اسب بخار

شتاب: ؟ ثانیه

به‌تازگی تولید چارجر و چلنجر خاتمه یافته اما قرار است اواخر امسال نسل جدید چارجر در قالب یک کوپهٔ الکتریکی به بازار عرضه شود که پیش‌نمایش آن در سال 2022 با معرفی کانسپت چارجر دیتونا ارائه شد. بااین‌حال، گزارشات موثقی اشاره کرده‌اند که چارجر در کنار نسخهٔ الکتریکی، نسخهٔ بنزینی هم خواهد داشت. این خودرو اما بجای پیشرانه‌های V8 همی، صرفاً با موتور شش سیلندر خطی توئین توربوی جدید هوریکین تولید خواهد شد. این پیشرانه 3 لیتری که اولین بار در جیپ واگنییر معرفی شد، با دو سطح قدرت مختلف ارائه می‌شود که نسخهٔ قوی‌تر آن 510 اسب بخار قدرت دارد. بااین‌حال، به گفتهٔ استلانتیس، نسخهٔ قوی‌تری از موتور هوریکین هم در دست توسعه است که بیش از 520 اسب بخار قدرت خواهد داشت و می‌تواند جایگزینی برای موتور هلکت باشد. در این صورت، چارجر جدید به قوی‌ترین ماسل کار شش سیلندر جهان تبدیل خواهد شد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.