چشم انداز

خودروهای قابل‌توجه و جذابی که مورد بی‌مهری قرار گرفتند (قسمت اول)

همهٔ خودروها آن‌طور که شایسته است موردتوجه قرار نمی‌گیرند و برخی مدل‌های واقعاً درخشان گاهی با بی‌مهری مواجه می‌شوند. در این مطالب، طی دو قسمت با دست‌کم گرفته‌شده‌ترین خودروهای ۶۰ سال گذشته آشنا خواهیم شد.

سیتروئن GS

در بین محصولات سیتروئن خیلی به مدل‌های ۲CV، ترکشن آوانت و DS پرداخته شده اما کمتر در مورد GS صحبت شده است. این ماشین که به‌عنوان خودروی سال ۱۹۷۱ اروپا انتخاب شد، تکنولوژی و تجمل DS را در اختیار عموم مردم قرار داد و توسط یکی از ژورنالیست‌های خودرویی بزرگ بریتانیا لقب قالیچهٔ جادویی گرفت.

سیتروئن ZX

سیتروئن بودن خیلی سخت است زیرا توسط برجسته‌ترین ستاره‌های خودرویی قرن گذشته احاطه شده‌اید و وقتی وظیفه دارید فروش خودروهایی مثل اوپل آسترا و فورد اسکورت را سرقت کنید کار سخت‌تر هم می‌شود. بااین‌حال، سیتروئن ZX زمانی که در سال ۱۹۹۱ معرفی شد یکی از بهترین هاچ‌بک‌های خانوادگی بازار بود اما امروزه کاملاً فراموش شده است. همچنین ZX ولکان هم یکی از اولین هاچ‌بک‌های داغ دیزلی دنیا محسوب می‌شد.

پورشه ۹۱۴

شاید به خاطر ظاهری جعبه‌ای شکل یا ارتباط با فولکس‌واگن و یا ترکیب موتور وسط، دلیل هرچه که بود، باعث شد ۹۱۴ همیشه زیر سایهٔ ۹۱۱ قرار گیرد. این در حالی است که ۹۱۴ به‌عنوان اولین خودروی اسپرت موتور وسط جهان لایق احترام بیشتری بود.

فولکس‌واگن پاسات B5.5

پاسات مرز بین سدان‌های اقتصادی و لوکس است. هنگامی‌که این خودرو در نسل پنجم از قیدوبندهای آئودی رها شد، همهٔ ویژگی‌های عالی پاسات شامل ظاهر ساده، کابین هوشمندانه و صندوق بار بزرگ را به بهترین نحو ارائه کرد. این نسل حتی به پیشرانهٔ نوآورانهٔ W8 فولکس‌واگن هم مجهز شد اما آن‌طور که شایسته بود موردتوجه قرار نگرفت.

فیات ۱۲۴ اسپایدر

ساخت اولین خودروی اسپرت محرک عقب فیات از دههٔ ۸۰ به بعد بر اساس مزدا MX-5 کار هوشمندانه‌ای بود. فیات همچنین به دلیل استفاده از پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری توربوشارژ خودش شایستهٔ تحسین است حتی اگر نتواند صدای جذاب پیشرانه‌های دور بالای مزدا را داشته باشد. همچنین آبارث ۱۲۴ اسپایدر هم یکی از بهترین میاتاهایی بود که می‌شد خرید.

اوپل مانتا GTE

علاقهٔ شد‌ید بریتانیایی‌ها به فورد کاپری باعث شده بود کوپه‌ها و هاچ‌بک‌های دودر رقیب شانس کمی در بازار داشته باشند و اوپل مانتا GTE هم یکی از همین خودروها بود. این ماشین با پیشرانهٔ انژکتوری، کوپهٔ فوق‌العاده‌ای بود اما نهایتاً به آخرین کوپهٔ ۲+۲ اوپل تبدیل شد زیرا نسل جدیدی از هاچ‌بک‌ها جای مانتا را گرفتند.

جگوار ۴۲۰

هرچند جگوار ۴۲۰ تحت‌الشعاع جگوار MK2 قرار گرفت اما هرگز خودروی بدی نبود. این ماشین به پیشرانهٔ ۴.۲ لیتری مجهز بود و بنابراین پرفورمنس بهتری نسبت به MK2 با پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری داشت، در عقب از سیستم تعلیق مستقل بهره می‌برد که هندلینگ خوبی را فراهم می‌کرد و از ظاهر سنتی یک جگوار هم برخوردار بود.

آستین مکسی

آستین مکسی پاسخ بریتانیا به رنو ۱۶ بود و به‌عنوان یک هاچ‌بک پنج‌در در دورانی که خانواده‌ها برای انتخاب خودرویی کاربردی بین سدان‌ها و استیشن‌ها مردد بودند باید عالی عمل می‌کرد اما مشکلات معمول صنعت خودروسازی بریتانیا در دههٔ ۷۰ باعث شد این خودرو با مشکلاتی از کارخانه بیرون آید و آن توجهی که لایقش بود را دریافت نکند.

شورلت کورویر

کورویر از لحاظ فنی خودروی درخشانی بود اما «رالف نیدر» آن را بدنام کرد. وی در کتابی بنام «ناامین در هر سرعتی» به مشکلات صنعت خودروسازی آمریکا پرداخت اما انتقادات تندی که از کورویر داشت بیشتر برجسته شد. بااین‌حال، بعداً بررسی‌ها نشان دادند که کورویر خطرناک‌تر از خودروهای آن دوره نبوده است.

جگوار XE

جگوار XE سدان کامپکت موردعلاقهٔ ما است. این خودرو از بسیاری جهات از ب‌ام‌و سری ۳، مرسدس بنز C کلاس و آئودی A4 بهتر است. مغلوب کردن آلمانی‌ها در این کلاس کار واقعاً سختی است و XE این کار را انجام داده ولی چه حیف که اکثر خریداران این سدان بریتانیایی را نادیده می‌گیرند.

نیسان پولسار

نیسان پولسار ظاهر کسل‌کننده‌ای داشت و به همین دلیل هیچ‌کس آن را جدی نگرفت درحالی‌که می‌توانست رقیبی برای فولکس‌واگن گلف و فورد فوکوس باشد. صندلی‌های عقب این خودرو به‌اندازهٔ یک لیموزین فضا داشت اما نهایتاً نیسان ترجیح داد از این کلاس خارج شده و بیشتر روی کراس‌اوورها تمرکز کند.

فیات تیپو

نسل اول فیات تیپو آن‌قدر خوب بود که با حضور اوپل وکترا و فولکس‌واگن پاسات، عنوان خودروی سال ۱۹۸۹ اروپا را کسب کرد. این خودرو پکیجی متعادل و بسیار شایسته با قیمتی جذاب بود و حتی یک نسخهٔ پرفورمنس هم داشت اما متأسفانه خریداران به‌اندازهٔ کافی به آن اهمیت ندادند.

فراری ۶۱۲ اسکاگلیتی

فراری ۶۱۲ اسکاگلیتی به دلایل مختلفی تحت‌الشعاع بسیاری از همتایان خود در مارانلو قرار گرفت. یکی از این دلایل طراحی ظاهری بود که خیلی‌ها نمی‌پسندیدند. همچنین ۶۱۲ خودرویی چهارنفره بود درحالی‌که گویی در خانوادهٔ اسب‌های مارانلو همراه بردن خانواده توهین به نشان فراری محسوب می‌شود. با وجود همهٔ این‌ها، ۶۱۲ یک سوپراسپرت V12 محرک عقب با سواری نرم و راحت بود که باید بیشتر موردتوجه قرار می‌گرفت.

 

ادامه دارد…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳۴ رای
منبع
Autocar

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. R@mtin

    ۴ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (10 ديدگاه)

    جگواره قشنگه

    موافقم 93
    مخالفم 1
  2. nissan gtr

    ۴ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (23 ديدگاه)

    فراری ۸۱۲ اسکاگلیتی 612نیست ؟؟؟؟

    موافقم 42
    مخالفم 7
    1. مزدک

      ۵ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (13 ديدگاه)

      دقیقا درست نوشته شده! ۶۱۲ کاملا صحیحه! ۸۱۲ نسخه ی اصلاح شده ی دو نسل بعد از این مدل هست. با یک بررسی ساده، در سطح ویکی پدیا، می تونید صحت مطلب رو بررسی کنید.

      موافقم 10
      مخالفم 2
  3. Sphr

    ۴ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (9 ديدگاه)

    اون فیات ۱۲۴ یه دنیا می‌ارزه(غلو کردم)

    موافقم 38
    مخالفم 4
  4. R

    ۴ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (989 ديدگاه)

    جای i8 اینجاست

    موافقم 27
    مخالفم 4
    1. مکانیک

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (5 ديدگاه)

      i8 که بسیار محبوب شد و مورد بی مهری قرار نگرفت..

      ولی بی ام و در دهه ۹۰ میلادی یک کانسپت به نام نازکا c2 طراحی کرد که در اون زمان یک سر و گردن از تمام رقبا بالاتر بود واقعاً حیف شد که این خودرو تولید انبوه نشد…
      فکر میکنم ایتال دیزاین هم در طراحی این ماشین دست داشت..
      خودتون سرچ کنید ببینید نظرتون چیه؟!

      موافقم 2
      مخالفم 0
  5. Mercede kaviani

    ۴ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (551 ديدگاه)

    با سلام به دوست عزیز محمدرضا اشتری – دبیر سایت پدال
    ایا امکان استفادهH2O2 90 درصد در اتوموبیل وجود دارد که یک کاتالیز انرا به هیدورزن .اکسیزن تجزیه کنند هیدورزن در انجین احتراق داخلی مورد استفاده قرار گیرد
    با تشکر بی کران از وقتی که گذاشتید وجواب و راهنمای شما دوست عزیز
    با ارزوی بهترین ها مرسده دایانا کاویانی

    موافقم 10
    مخالفم 15
    1. harry.potter

      ۴ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (192 ديدگاه)

      طبق اطلاعات دبیرستانی (چیزی که یادم دادن)

      تجزیه آب اکسیژنه (هیدروژن پر اکسید):

      h2o2 ……> h2o+o2

      یعنی صرفا اب و اکسیژن خالص تولید میشه
      اصلا یکی از کاربرد های این ضد عفونی کننده تولید اب و اکسیژنه
      الان دانشمندان شیمی دنبال روش های نوین تولید هیدروژن هستن که بسیار پیچیده و صنعت گرانی هست و به این سادگی نیست که اب اکسیژنه بدی هیدوژن خالص بگیری

      ولی فکر کنم توی این جهان همه چی ممکنه
      یکم با فشار و دما و مقدار کاتالیزگر بازی بشه احتمالا قابل انجام باشه
      (درصورت این اتفاق نوبل شیمی رو شاخشه)

      موافقم 22
      مخالفم 0
    2. R

      ۴ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (989 ديدگاه)

      یه بیوگرافی از خودت بده

      موافقم 1
      مخالفم 17
    3. علی

      ۴ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (30 ديدگاه)

      عزیز دلم . شغل من با هیدروژن پر اکسید هست . خودش در روش صنعتی با گاز هیدروژن تولید میشه !
      هیدروژن بسیار فراوونه و تخلیصش با هر هزینه ای به فراوون بودنش می ارزه . منتها هزار و یک بهونه میارن که سوخت فسیلی هنوز تو بورس بمونه !

      موافقم 1
      مخالفم 4
      1. فرشید

        ۵ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (164 ديدگاه)

        هیدروژن دو تا مشکل داره که اونو خیلی خطرناک و ناایمن میکنه به همین دلیل خیلی از شرکت ها ریسک نمی کنند:
        1- هیدروژ با اکسیژن بسیار واکنش پذیره که یعنی به صورت انفجاری ترکیب میشه و مثل بنزین (و حتی گاز سی ان جی) نرم سوز نیست
        2- نقطه جوش هیدروژن 252- درجه سانتی گراد هست که این یعنی برای ذخیره کردنش توی یک کپسول حداقل به دویست بار فشار نیاز دارید و این یعنی یک بمب متحرک
        به همین خاطر فراگیر نمیشه و هیچ بهونه و توطئه ای در کار نیست

        موافقم 13
        مخالفم 0
      2. ایرانی

        ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (9 ديدگاه)

        دوست عزیز این روش صنعتی که میفرمایید چیه و کاتالیزورش چیه

        موافقم 0
        مخالفم 0
  6. R/T

    ۴ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (962 ديدگاه)
    1. Mazda

      ۹ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (47 ديدگاه)

      من خودم دلم برا فیات سوخت هم طراحی خوبی داشت هم از لحاظ فنی خوب بود
      https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/05/Cars-5-19.jpg

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. علیرضا

    ۴ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (116 ديدگاه)

    آستین ماکسی به دلیل کیفیت پایین غیر قابل اطمینان بودن نابود شد که البته درصد بالای از کمپانی های بریتانیا این مشکل داشتن نابود شدن مثل لیلاند ،BMC ، TVR ، آستین غیره

    موافقم 18
    مخالفم 0
  8. MP

    ۴ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (43 ديدگاه)

    این خارجی ها هم خوشی زده زیر دلشون!
    نمی‌دونم چجوری باید فراری نخرید!!!
    اونم چهار نفره؟

    موافقم 35
    مخالفم 2
  9. Moh.86

    ۴ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (37 ديدگاه)

    کاش سال تولیدشون رو هم مینوشتید

    موافقم 20
    مخالفم 0
  10. ali-s

    ۴ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (170 ديدگاه)

    ولی فراری خوشگل بود، نمی‌دونم چرا از ظاهرش بدشون میومد

    موافقم 22
    مخالفم 1
  11. ای روزگار تلخه تلخه تلخ

    ۴ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (18 ديدگاه)

    عاشق این بخش از سایتم
    ممنون از نویسنده
    ولی با جگوار مخالفم خیلی بی کیفیته (در قیاس با رقباش)

    موافقم 12
    مخالفم 22
  12. ماکان

    ۴ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (755 ديدگاه)

    سلام . من از بین همه اینها فراری 612 اسکاگلیتی را بیشتر دوست دارم .

    موافقم 18
    مخالفم 1
  13. بهنام

    ۴ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (788 ديدگاه)

    فراری اسگالیتی توسط مجله ماشین آزمایش شده بود . گمانم توی ایران هم بود . به هر شکل من که عاشق طراحی داخلی اسگالیتی بودم هرچند طراحی ظاهری اونرو هم دوست دارم. برین عکس های نمای داخلی اونو تو سایت netcarshow ببینید حقیقتا زیباست.

    موافقم 17
    مخالفم 2
    1. Mazda

      ۹ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (47 ديدگاه)

      تو ایران من دو تا ازش دیدم تا الان
      خیلی خوشگل و پر سرو صدان ولی صداش آدمو به وجد میاره
      اکثر اسگالیتی ها هم که تو ایرانن تا خرخره کاستوم و تیونشون کردن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. E i

    ۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    چه فراری زیبایی بوده .اگه میخواستم فراری بخرم احتمالا این اولویت یک من بود

    موافقم 8
    مخالفم 2
  15. رادین

    ۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    914 اولین خودروی اسپرت موتور وسط نیس
    اطلاعات درست بذارین

    موافقم 4
    مخالفم 0
  16. abbas

    ۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (209 ديدگاه)

    اتفاقا طراحی جلو فراری عالیه این طرحی از سمبل نشان بی نهایت الهام گرفته شده

    موافقم 0
    مخالفم 1
  17. BMW

    ۹ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1037 ديدگاه)

    حیف فیات و جگوار و فراری واقعا افسوس خوردم

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا