همهٔ خودروها آنطور که شایسته است موردتوجه قرار نمیگیرند و برخی مدلهای واقعاً درخشان گاهی با بیمهری مواجه میشوند. در این مطالب، طی دو قسمت با دستکم گرفتهشدهترین خودروهای ۶۰ سال گذشته آشنا خواهیم شد.
آنچه در این مطلب میخوانید:
سیتروئن GS
در بین محصولات سیتروئن خیلی به مدلهای ۲CV، ترکشن آوانت و DS پرداخته شده اما کمتر در مورد GS صحبت شده است. این ماشین که بهعنوان خودروی سال ۱۹۷۱ اروپا انتخاب شد، تکنولوژی و تجمل DS را در اختیار عموم مردم قرار داد و توسط یکی از ژورنالیستهای خودرویی بزرگ بریتانیا لقب قالیچهٔ جادویی گرفت.
سیتروئن ZX
سیتروئن بودن خیلی سخت است زیرا توسط برجستهترین ستارههای خودرویی قرن گذشته احاطه شدهاید و وقتی وظیفه دارید فروش خودروهایی مثل اوپل آسترا و فورد اسکورت را سرقت کنید کار سختتر هم میشود. بااینحال، سیتروئن ZX زمانی که در سال ۱۹۹۱ معرفی شد یکی از بهترین هاچبکهای خانوادگی بازار بود اما امروزه کاملاً فراموش شده است. همچنین ZX ولکان هم یکی از اولین هاچبکهای داغ دیزلی دنیا محسوب میشد.
پورشه ۹۱۴
شاید به خاطر ظاهری جعبهای شکل یا ارتباط با فولکسواگن و یا ترکیب موتور وسط، دلیل هرچه که بود، باعث شد ۹۱۴ همیشه زیر سایهٔ ۹۱۱ قرار گیرد. این در حالی است که ۹۱۴ بهعنوان اولین خودروی اسپرت موتور وسط جهان لایق احترام بیشتری بود.
فولکسواگن پاسات B5.5
پاسات مرز بین سدانهای اقتصادی و لوکس است. هنگامیکه این خودرو در نسل پنجم از قیدوبندهای آئودی رها شد، همهٔ ویژگیهای عالی پاسات شامل ظاهر ساده، کابین هوشمندانه و صندوق بار بزرگ را به بهترین نحو ارائه کرد. این نسل حتی به پیشرانهٔ نوآورانهٔ W8 فولکسواگن هم مجهز شد اما آنطور که شایسته بود موردتوجه قرار نگرفت.
فیات ۱۲۴ اسپایدر
ساخت اولین خودروی اسپرت محرک عقب فیات از دههٔ ۸۰ به بعد بر اساس مزدا MX-5 کار هوشمندانهای بود. فیات همچنین به دلیل استفاده از پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری توربوشارژ خودش شایستهٔ تحسین است حتی اگر نتواند صدای جذاب پیشرانههای دور بالای مزدا را داشته باشد. همچنین آبارث ۱۲۴ اسپایدر هم یکی از بهترین میاتاهایی بود که میشد خرید.
اوپل مانتا GTE
علاقهٔ شدید بریتانیاییها به فورد کاپری باعث شده بود کوپهها و هاچبکهای دودر رقیب شانس کمی در بازار داشته باشند و اوپل مانتا GTE هم یکی از همین خودروها بود. این ماشین با پیشرانهٔ انژکتوری، کوپهٔ فوقالعادهای بود اما نهایتاً به آخرین کوپهٔ ۲+۲ اوپل تبدیل شد زیرا نسل جدیدی از هاچبکها جای مانتا را گرفتند.
جگوار ۴۲۰
هرچند جگوار ۴۲۰ تحتالشعاع جگوار MK2 قرار گرفت اما هرگز خودروی بدی نبود. این ماشین به پیشرانهٔ ۴.۲ لیتری مجهز بود و بنابراین پرفورمنس بهتری نسبت به MK2 با پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری داشت، در عقب از سیستم تعلیق مستقل بهره میبرد که هندلینگ خوبی را فراهم میکرد و از ظاهر سنتی یک جگوار هم برخوردار بود.
آستین مکسی
آستین مکسی پاسخ بریتانیا به رنو ۱۶ بود و بهعنوان یک هاچبک پنجدر در دورانی که خانوادهها برای انتخاب خودرویی کاربردی بین سدانها و استیشنها مردد بودند باید عالی عمل میکرد اما مشکلات معمول صنعت خودروسازی بریتانیا در دههٔ ۷۰ باعث شد این خودرو با مشکلاتی از کارخانه بیرون آید و آن توجهی که لایقش بود را دریافت نکند.
شورلت کورویر
کورویر از لحاظ فنی خودروی درخشانی بود اما «رالف نیدر» آن را بدنام کرد. وی در کتابی بنام «ناامین در هر سرعتی» به مشکلات صنعت خودروسازی آمریکا پرداخت اما انتقادات تندی که از کورویر داشت بیشتر برجسته شد. بااینحال، بعداً بررسیها نشان دادند که کورویر خطرناکتر از خودروهای آن دوره نبوده است.
جگوار XE
جگوار XE سدان کامپکت موردعلاقهٔ ما است. این خودرو از بسیاری جهات از بامو سری ۳، مرسدس بنز C کلاس و آئودی A4 بهتر است. مغلوب کردن آلمانیها در این کلاس کار واقعاً سختی است و XE این کار را انجام داده ولی چه حیف که اکثر خریداران این سدان بریتانیایی را نادیده میگیرند.
نیسان پولسار
نیسان پولسار ظاهر کسلکنندهای داشت و به همین دلیل هیچکس آن را جدی نگرفت درحالیکه میتوانست رقیبی برای فولکسواگن گلف و فورد فوکوس باشد. صندلیهای عقب این خودرو بهاندازهٔ یک لیموزین فضا داشت اما نهایتاً نیسان ترجیح داد از این کلاس خارج شده و بیشتر روی کراساوورها تمرکز کند.
فیات تیپو
نسل اول فیات تیپو آنقدر خوب بود که با حضور اوپل وکترا و فولکسواگن پاسات، عنوان خودروی سال ۱۹۸۹ اروپا را کسب کرد. این خودرو پکیجی متعادل و بسیار شایسته با قیمتی جذاب بود و حتی یک نسخهٔ پرفورمنس هم داشت اما متأسفانه خریداران بهاندازهٔ کافی به آن اهمیت ندادند.
فراری ۶۱۲ اسکاگلیتی
فراری ۶۱۲ اسکاگلیتی به دلایل مختلفی تحتالشعاع بسیاری از همتایان خود در مارانلو قرار گرفت. یکی از این دلایل طراحی ظاهری بود که خیلیها نمیپسندیدند. همچنین ۶۱۲ خودرویی چهارنفره بود درحالیکه گویی در خانوادهٔ اسبهای مارانلو همراه بردن خانواده توهین به نشان فراری محسوب میشود. با وجود همهٔ اینها، ۶۱۲ یک سوپراسپرت V12 محرک عقب با سواری نرم و راحت بود که باید بیشتر موردتوجه قرار میگرفت.
ادامه دارد…
R@mtin
۴ خرداد ۱۴۰۲جگواره قشنگه
nissan gtr
۴ خرداد ۱۴۰۲فراری ۸۱۲ اسکاگلیتی ۶۱۲نیست ؟؟؟؟
مزدک
۵ خرداد ۱۴۰۲دقیقا درست نوشته شده! ۶۱۲ کاملا صحیحه! ۸۱۲ نسخه ی اصلاح شده ی دو نسل بعد از این مدل هست. با یک بررسی ساده، در سطح ویکی پدیا، می تونید صحت مطلب رو بررسی کنید.
Sphr
۴ خرداد ۱۴۰۲اون فیات ۱۲۴ یه دنیا میارزه(غلو کردم)
R
۴ خرداد ۱۴۰۲جای i8 اینجاست
Mercede kaviani
۴ خرداد ۱۴۰۲با سلام به دوست عزیز محمدرضا اشتری – دبیر سایت پدال
ایا امکان استفادهH2O2 90 درصد در اتوموبیل وجود دارد که یک کاتالیز انرا به هیدورزن .اکسیزن تجزیه کنند هیدورزن در انجین احتراق داخلی مورد استفاده قرار گیرد
با تشکر بی کران از وقتی که گذاشتید وجواب و راهنمای شما دوست عزیز
با ارزوی بهترین ها مرسده دایانا کاویانی
harry.potter
۴ خرداد ۱۴۰۲طبق اطلاعات دبیرستانی (چیزی که یادم دادن)
تجزیه آب اکسیژنه (هیدروژن پر اکسید):
h2o2 ……> h2o+o2
یعنی صرفا اب و اکسیژن خالص تولید میشه
اصلا یکی از کاربرد های این ضد عفونی کننده تولید اب و اکسیژنه
الان دانشمندان شیمی دنبال روش های نوین تولید هیدروژن هستن که بسیار پیچیده و صنعت گرانی هست و به این سادگی نیست که اب اکسیژنه بدی هیدوژن خالص بگیری
ولی فکر کنم توی این جهان همه چی ممکنه
یکم با فشار و دما و مقدار کاتالیزگر بازی بشه احتمالا قابل انجام باشه
(درصورت این اتفاق نوبل شیمی رو شاخشه)
R
۴ خرداد ۱۴۰۲یه بیوگرافی از خودت بده
علی
۴ خرداد ۱۴۰۲عزیز دلم . شغل من با هیدروژن پر اکسید هست . خودش در روش صنعتی با گاز هیدروژن تولید میشه !
هیدروژن بسیار فراوونه و تخلیصش با هر هزینه ای به فراوون بودنش می ارزه . منتها هزار و یک بهونه میارن که سوخت فسیلی هنوز تو بورس بمونه !
فرشید
۵ خرداد ۱۴۰۲هیدروژن دو تا مشکل داره که اونو خیلی خطرناک و ناایمن میکنه به همین دلیل خیلی از شرکت ها ریسک نمی کنند:
۱- هیدروژ با اکسیژن بسیار واکنش پذیره که یعنی به صورت انفجاری ترکیب میشه و مثل بنزین (و حتی گاز سی ان جی) نرم سوز نیست
۲- نقطه جوش هیدروژن ۲۵۲- درجه سانتی گراد هست که این یعنی برای ذخیره کردنش توی یک کپسول حداقل به دویست بار فشار نیاز دارید و این یعنی یک بمب متحرک
به همین خاطر فراگیر نمیشه و هیچ بهونه و توطئه ای در کار نیست
R/T
۴ خرداد ۱۴۰۲جگوار xe واقعا حیف شد
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/05/Cars-10-16.jpg
Mazda
۹ خرداد ۱۴۰۲من خودم دلم برا فیات سوخت هم طراحی خوبی داشت هم از لحاظ فنی خوب بود
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/05/Cars-5-19.jpg
علیرضا
۴ خرداد ۱۴۰۲آستین ماکسی به دلیل کیفیت پایین غیر قابل اطمینان بودن نابود شد که البته درصد بالای از کمپانی های بریتانیا این مشکل داشتن نابود شدن مثل لیلاند ،BMC ، TVR ، آستین غیره
MP
۴ خرداد ۱۴۰۲این خارجی ها هم خوشی زده زیر دلشون!
نمیدونم چجوری باید فراری نخرید!!!
اونم چهار نفره؟
Moh.86
۴ خرداد ۱۴۰۲کاش سال تولیدشون رو هم مینوشتید
ali-s
۴ خرداد ۱۴۰۲ولی فراری خوشگل بود، نمیدونم چرا از ظاهرش بدشون میومد
ای روزگار تلخه تلخه تلخ
۴ خرداد ۱۴۰۲عاشق این بخش از سایتم
ممنون از نویسنده
ولی با جگوار مخالفم خیلی بی کیفیته (در قیاس با رقباش)
ماکان
۴ خرداد ۱۴۰۲سلام . من از بین همه اینها فراری ۶۱۲ اسکاگلیتی را بیشتر دوست دارم .
بهنام
۴ خرداد ۱۴۰۲فراری اسگالیتی توسط مجله ماشین آزمایش شده بود . گمانم توی ایران هم بود . به هر شکل من که عاشق طراحی داخلی اسگالیتی بودم هرچند طراحی ظاهری اونرو هم دوست دارم. برین عکس های نمای داخلی اونو تو سایت netcarshow ببینید حقیقتا زیباست.
Mazda
۹ خرداد ۱۴۰۲تو ایران من دو تا ازش دیدم تا الان
خیلی خوشگل و پر سرو صدان ولی صداش آدمو به وجد میاره
اکثر اسگالیتی ها هم که تو ایرانن تا خرخره کاستوم و تیونشون کردن
E i
۵ خرداد ۱۴۰۲چه فراری زیبایی بوده .اگه میخواستم فراری بخرم احتمالا این اولویت یک من بود
رادین
۵ خرداد ۱۴۰۲۹۱۴ اولین خودروی اسپرت موتور وسط نیس
اطلاعات درست بذارین
abbas
۵ خرداد ۱۴۰۲اتفاقا طراحی جلو فراری عالیه این طرحی از سمبل نشان بی نهایت الهام گرفته شده
BMW
۹ خرداد ۱۴۰۲حیف فیات و جگوار و فراری واقعا افسوس خوردم