انتخاب پیکاپ سال 2022 موتورترند

سه‌شنبه 23 آذر 1400 - 04:30
مطالعه 10 دقیقه
Motortrend-2
رقابت‌های خودروی سال موتورترند همواره در سه بخش مختلف شامل خودروی سال، شاسی‌بلند سال و پیکاپ سال برگزار می‌شود و امسال نیز پس از اعلام برندهٔ دو...
تبلیغات

رقابت‌های خودروی سال موتورترند همواره در سه بخش مختلف شامل خودروی سال، شاسی‌بلند سال و پیکاپ سال برگزار می‌شود و امسال نیز پس از اعلام برندهٔ دو بخش اول، حالا زمان آن رسیده که ببینیم کدام پیکاپ می‌تواند جایزهٔ کالیپر طلایی موتورترند را از آن خود کند. طبق رویهٔ همیشگی این نشریه، پیکاپ‌های کاملاً جدید یا بروز شدهٔ سال در یک مکان گرد هم جمع می‌شود و هیئت‌داوران متخصص موتورند با همهٔ آن‌ها رانندگی می‌کنند، بار حمل می‌کنند، یدک می‌کشند و همهٔ شرکت‌کنندگان را با دقت ارزیابی می‌کنند. البته باید توجه داشت که این پیکاپ‌ها باهم رقابت نمی‌کنند بلکه هرکدام از آن‌ها طبق شش معیار اصلی موتورترند شامل ارزش در برابر قیمت، ایمنی، راندمان، پرفورمنس، طراحی و مهندسی ارزیابی می‌شوند.

کپی لینک

شرکت‌کنندگان رقابت پیکاپ سال 2022 موتورترند

فورد F150 رپتور

فورد ماوریک

فورد رنجر ترمور

جی‌ام‌سی هامر EV

هوندا ریج‌لاین

هیوندای سانتا کروز

نیسان فرونتیر

ریویان R1T

 

همهٔ این پیکاپ‌ها شجاعانه جنگیدند اما خیلی از آن‌ها نتوانستند به فینال راه پیدا کنند. تنها نیمی از این هشت شرکت‌کننده، یعنی چهار پیکاپ موفق شدند خود را به مرحلهٔ نهایی این رقابت برسانند و هرچند نهایتاً فقط یکی از آن‌ها کالیپر طلایی را با خود به خانه برد اما بعداً معلوم شد که برنده فقط با اختلاف یک رأی به این جایزه دست یافته است. یکی از دلایل رقابت نزدیک این چهار فینالیست این بود که هرکدام چیز جدیدی را در بخش پیکاپ‌ها ارائه کرده‌اند. جی‌ام‌سی هامر EV و ریویان R1T تجمل و از آن مهم‌تر قوای محرکهٔ الکتریکی را به این بخش آورده‌اند و فورد ماوریک و هیوندای سانتا کروز هم ثابت کرده‌اند که پیکاپ‌های خوب نباید همیشه غول‌پیکر باشند، پارک کردن آن‌ها در شهرها غیرممکن باشد و برای دسترسی به اتاق بار به نردبان نیاز داشته باشند. هم دو پیکاپ الکتریکی مذکور و هم این دو پیکاپ کامپکت رقبای مستقیم یکدیگر محسوب می‌شوند اما همان‌طور که گفته شد، در رقابت پیکاپ سال موتورترند هیچ خودرویی در مقایسه با رقیب خود مورد قضاوت قرار نمی‌گیرد و همهٔ شرکت‌کنندگان طبق شش معیار مذکور بررسی می‌شوند.

کپی لینک

فینالیست‌های رقابت پیکاپ سال 2022 موتورترند

فورد ماوریک

فورد ماوریک ثابت می‌کند که در دنیای پیکاپ‌ها اندازه مهم نیست بلکه نحوهٔ استفاده مهم است. در نگاه اول شاید ماوریک را نتوان فینالیست رقابت پیکاپ سال دانست زیرا این بجای یک پیکاپ سنتی شاسی مستقل با پیشرانهٔ V8 بزرگ، پیکاپی با ساختار یکپارچه یا همان یونی‌بادی است که بر اساس کراس‌اوور ساخته شده است. این خودرو روی پلت‌فرم مشترکی با مدل‌های اسکیپ و برانکو اسپرت ساخته شده و به‌صورت استاندارد با پیشرانهٔ هیبریدی 191 اسب بخاری، گیربکس CVT و انتقال قدرت محرک جلو ارائه می‌شود. همهٔ این موارد مشخصاتی هستند که از اسکیپ انتظار داریم نه یک پیکاپ؛ اما ماوریک کوچولو تمام تلاش خود را کرد تا خریداران را قانع کند که واقعاً یک پیکاپ است و به نظر ما در این کار موفق بوده است.

جی‌ام‌سی هامر EV

تاکنون تعداد کمی از خودروهای تولیدی این‌قدر جذابیت داشته‌اند. در جی‌ام‌سی هامر EV رانندگی بدون لبخند زدن دشوار است و کل تجربهٔ سواری با این هیولا از ابتدا تا انتها فراموش‌نشدنی خواهد بود. این پیکاپ همچنین در زمانی که به سمت الکتریکی‌سازی حرکت می‌کنیم، به دلیل جذابیت، رانندگی هیجان‌انگیز و موفقیت در احیای هامر، نمی‌توانست در بین فینالیست‌های پیکاپ سال حضور نداشته باشد. همهٔ داوران موافق بودند که هامر دستاورد قابل‌توجهی برای جنرال موتورز محسوب‌ می‌شود خصوصاً با توجه به بازهٔ زمانی توسعهٔ آن؛ اما قیمت بالا و فقدان توانایی‌های کافی که از پیکاپی با این اندازه و قدرت انتظار می‌رود، مانع هامر برای رسیدن به جایزهٔ شدند.

هیوندای سانتا کروز

رقابت پیکاپ سال موتورترند یک آزمایش مقایسه‌ای نیست اما وقتی نوبت به هیوندای سانتا کروز رسید، داوران نتوانستند از مقایسهٔ آن با فورد ماوریک خودداری کنند. مثلاً به گفتهٔ یکی از داوران، سانتا کروز رانندگی بسیار خوبی دارد اما فاقد جذابیت ماوریک است؛ اما اگر ماوریک مزاحم را نادیده بگیریم، سانتا کروز به‌خودی‌خود پیکاپ جذابی به نظر می‌رسد. این خودرو به‌عنوان اولین پیکاپ هیوندای، مثل ماوریک برای کسانی طراحی شده که خواهان یک پیکاپ کاربردی هستند اما شاید به همهٔ توانایی‌های آن نیازی نداشته باشند. درمجموع، سانتا کروز خودروی شیک و مدرنی برای کسانی است که چیزی بیشتر از دوچرخه یا گیاهان گلدانی را با پیکاپ خود حمل نمی‌کنند؛ اما آیا برای این کار گزینهٔ بهتری هم وجود دارد؟ بله ماوریک.

کپی لینک

ریویان R1T، پیکاپ سال 2022 موتورترند

خودروسازان تازه‌کار و نوپا هم می‌توانند خودروهای باورنکردنی بسازند اما تعداد کمی از آن‌ها منابع یا توانایی کافی برای انجام این کار را دارند. ریویان اما با R1T به این کار جامهٔ عمل پوشانده است. چیزی که در R1T بیش از همه انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، وسعت توانایی‌های آن است. این خودرو برای ماجراجویی‌های خارج از شهر طراحی شده اما این موضوع توانایی‌های آن برای انجام وظایف پیکاپی را قربانی نکرده است. ظرفیت یدک کشی و حمل بار R1T با پیکاپ‌های فول سایز بزرگ‌تر از خودروسازان قدیمی برابری می‌کند و موتورهای الکتریکی بسیار قدرتمند آن کاملاً حریف وزن سنگین باطری‌ها می‌شوند.

در آفرود نیز همان موتورهای الکتریکی که هرکدام در یکی از چرخ‌ها نصب شده‌اند، توانایی‌های بی‌نظیری را روی هر نوع مسیری ارائه می‌کنند. R1T با توانایی توزیع دقیق گشتاور در هر چرخ، در آزمایش‌های آفرود ما غیرقابل توقف بود و میدانیم که می‌تواند به همین راحتی مسیرهای دشوارتری را هم پشت سر بگذارد. روی جاده نیز R1T هندلینگی بهتر از تمام پیکاپ‌های بازار دارد و بهترین سواری را ارائه می‌کند. سیستم تعلیق خودرو در کنترل حرکات بدنه در پیچ‌های تند و همین‌طور روی دست‌اندازها شگفت‌انگیز عمل می‌کند بدون اینکه ذره‌ای از کیفیت سواری را قربانی کرده باشد. در همین حال، یک پکیج باطری عظیم با قابلیت شارژ سریع نیز برد لازم برای ماجراجویی را به پیکاپ می‌دهد. مهم نیست R1T چقدر برای آفرود یا انجام کارهای مختلف خوب باشد، اگر برد کافی نداشته باشد، که دارد، هیچ فایده‌ای نخواهد داشت.

البته ریویان پیکاپ کاملاً بی‌نقصی نیست و مثلاً فقدان کنترل‌های فیزیکی در داخل ناامیدکننده است خصوصاً زمانی که کنترل‌های اساسی مثل تنظیم دریچه‌های تهویه بین چندین لایه منو پنهان شده است اما R1T آن‌قدر اکثر کارها را به‌درستی انجام می‌دهد که باعث می‌شود این مشکلات کوچک به چشم نیایند. واقعیت چشمگیر این است که ریویان R1T برای یدک کشی ساخته نشده اما می‌تواند تا 5 تن را بکسل کند، برای بالا رفتن از صخره‌ها در موآب ساخته نشده اما می‌تواند این کار را انجام دهد و برای ارائهٔ رانندگی مشابه یک خودروی اسپرت ساخته نشده اما این‌طور عمل می‌کند.

کپی لینک

مشخصات فنی

Rivian R1T 2022

قوای محرکه

چهار موتوره

قدرت

835 اسب بخار

گشتاور

1230 نیوتن متر

گیربکس

تک سرعته

محور محرک

چهارچرخ

طول

5,514 میلی‌متر

عرض

2,077 میلی‌متر

ارتفاع

1,841 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

3,451 میلی‌متر

وزن خالص

3250 کیلوگرم

توزیع وزن

51 به 49 جلو/عقب

زاویهٔ حمله

34.0

زاویهٔ فرار

29.3

دایرهٔ چرخش

13.7 متر

ظرفیت سرنشین

5 نفر

حجم صندوق جلو

310 لیتر

ظرفیت بار

800 کیلوگرم

ظرفیت بکسل

5 تن

باطری

133 کیلووات ساعت

شتاب صفر تا 96

3.1 ثانیه

مسافت 400 متر

11.6 ثانیه

توقف از 96

39.5 متر

برد

505 کیلومتر

قیمت پایه

74,075 دلار

قیمت تست‌شده

79,375 دلار

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.