انتخاب شاسی‌بلند سال 2022 موتورترند

پنج‌شنبه 29 مهر 1400 - 08:30
مطالعه 11 دقیقه
2022-MotorTrend-SUV-of-the-Year-contenders-10
دوباره فصل پاییز فرارسید و دوباره رقابت‌های جذاب و بزرگ موتورترند برای انتخاب خودروهای سال 2022 آغاز شد. اولین بخش این رقابت‌ها به انتخاب...
تبلیغات

دوباره فصل پاییز فرارسید و دوباره رقابت‌های جذاب و بزرگ موتورترند برای انتخاب خودروهای سال 2022 آغاز شد. اولین بخش این رقابت‌ها به انتخاب شاسی‌بلند سال اختصاص دارد. امسال در این رقابت تعداد 23 شاسی‌بلند مختلف حضور دارند که همهٔ آن‌ها یا کاملاً جدید هستند و یا به‌روزرسانی‌های بزرگی را تجربه کرده‌اند. مردان موتورترند به مدت 9 روز متوالی با همهٔ این خودروها رانندگی و از آن‌ها عکاسی کرده‌اند. مأموریت آن‌ها انتخاب یکی از بهترین شاسی‌بلندهایی است که صنعت خودروسازی جهان تولید کرده است. برای انجام این انتخاب سخت و مهم، با همهٔ شرکت‌کنندگان در مسیرهای مختلفی مثل جاده‌های پرپیچ‌وخم، پیست مسابقه، جاده‌های خاکی و مسیری مشابه بزرگراه‌ها رانندگی شده است.

کپی لینک

شرکت‌کنندگان رقابت شاسی‌بلند سال 2022 موتورترند

آکورا MDX

شورلت بولت EUV

فورد برانکو

فورد برانکو اسپرت

فورد موستانگ مک‌ایی

جنسیس GV70

هیوندای سانتافه

هیوندای توسان

اینفینیتی QX60

جگوار F-Pace

جیپ واگنییر

جیپ گرند واگنییر

جیپ گرند چروکی L

جیپ رانگلر 392 و 4xe

کیا سورنتو

لندروور دیسکاوری

لکسس NX

میتسوبیشی اوت‌لندر

نیسان پث‌فایندر

پورشه تایکان کراس توریسمو

فولکس‌واگن تائوس

فورکس‌واگن ID.4

ولوو XC40 ریشارژ

برنامهٔ انتخاب شاسی‌بلند سال موتورترند شامل سه مرحله می‌شود. مرحلهٔ اول بیشتر به تیم آزمایش و عکاسی اختصاص دارد که کار خود یعنی جمع‌آوری داده‌ها و عکاسی را در چهار روز اول انجام می‌دهند. در مرحلهٔ دوم، داوران رسمی وارد میدان می‌شوند و با همهٔ خودروها به مدت سه روز در محل‌های مختلف آزمون، رانندگی می‌کنند. در پایان این مرحله هم فینالیست‌ها یعنی خودروهایی که می‌توانند به مرحلهٔ آخر صعود کنند انتخاب می‌شوند. در مرحلهٔ سوم که در کالیفرنیا برگزار می‌شود، داوران در حلقه‌ای 43 کیلومتری که ترکیبی از سربالایی‌ها، سراشیبی‌ها، تقاطع‌های راه‌آهن، خیابان‌های شهری و بزرگراه‌ها است، پشت سرهم با فینالیست‌ها رانندگی می‌کنند.

پس از انجام همهٔ این مراحل و آزمایش‌ها، بحث‌ها برای انتخاب شاسی‌بلند سال موتورترند آغاز می‌شود. این بحث‌ها بسیار دقیق است و گاهی می‌تواند کمی داغ و جنجالی شود اما درنهایت، مردان موتورترند هر خودرو را بر اساس شایستگی‌های خود و با توجه به شش معیار اصلی می‌سنجند نه در برابر دیگر شرکت‌کنندگان. این معیارها عبارت‌اند از:

پیشرفت در طراحی: طراحی داخلی و خارجی خودروها و همین‌طور انتخاب‌های هوشمندانه و استفاده از متریال مختلف بررسی می‌شوند.

برتری مهندسی: تکنولوژی‌هایی که به نفع خریداران است بررسی می‌شود. این می‌تواند از پیشرانه‌های درون‌سوز با تکنولوژی‌های جدید گرفته تا تعلیق جدید و تکنولوژی گیربکس را شامل شود. در داخل نیز توانایی خودروها در جای دادن سرنشینان و بارها و همین‌طور کارایی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی ارزیابی می‌شود.

مصرف سوخت: ازآنجایی‌که کلاس و اندازهٔ شرکت‌کنندگان این رقابت باهم متفاوت است، مصرف سوخت آن‌ها با توجه به وزن هر خودرو سنجیده می‌شود. برای خودروهای الکتریکی هم مصرف انرژی به‌صورت معادل در نظر گرفته می‌شود.

ایمنی: ویژگی‌های ایمنی که از سرنشینان در برابر آسیب در تصادفات محافظت می‌کنند، موردبررسی قرار می‌گیرند و توانایی خودرو برای کمک به راننده در جلوگیری از تصادف آزمایش می‌شود.

ارزش: در این بخش نه‌تنها قیمت خودروها بررسی می‌شود بلکه به هزینه‌های نگهداری آن در طول دورهٔ معمول مالکیت هم توجه می‌شود زیرا ارزان‌ترین خودرو همیشه در طولانی‌مدت مقرون‌به‌صرفه‌ترین و باارزش‌ترین نیست.

عملکرد: بررسی می‌شود که در هر خودرو طراحان و مهندسان وظیفهٔ خود را چقدر خوب انجام داده‌اند. مثلاً یک خودروی لوکس باید بسیار راحت باشد، یک اس‌یووی آفرودی باید از هر مانعی عبور کند و یک خودروی اسپرت باید در پیچ‌ها دقیق و عالی عمل کند.

با انجام همهٔ این بررسی‌ها، از بین 23 شرکت‌کننده، 9 شاسی‌بلند به مرحلهٔ نهایی راه پیدا کردند. این یعنی حالا این فینالیست‌ها باید برای بررسی‌های دقیق‌تر و تجربیات بیشتر از طریق رانندگی در جاده‌های واقعی آماده شوند و برای کسب جایزهٔ کالیپر طلایی موتورترند تلاش کنند.

کپی لینک

فینالیست‌های رقابت شاسی‌بلند سال ۲۰۲2 موتورترند

فورد برانکو

برانکو یکی از خودروهایی است که بیشترین شانس را برای کسب عنوان شاسی‌بلند سال 2022 موتورترند داشت زیرا این ماشین از جهات مختلفی عالی است اما کاملاً بی‌نقص به نظر نمی‌رسد. همان‌طور که در بالا گفته شد، شرکت‌کنندگان این رقابت بر اساس شش معیار مختلف ارزیابی می‌شوند که برانکو در یکی از آن‌ها یعنی برتری مهندسی خیلی خوب عمل نکرد. آیا می‌توان جایزهٔ شاسی‌بلند سال را به خودرویی داد که در بدو عرضه به خاطر مشکل سقف فراخوان داشته است؟

فورد برانکو اسپرت

برانکو اسپرت بخش کوچک‌تر و ارزان‌تر از ماجرای بازگشت نام افسانه‌ای برانکو محسوب می‌شود. برانکو اسپرت علیرغم اشتراکات فراوان با اسکیپ، یک شاسی‌بلند کوچک دوست‌داشتنی است که در همهٔ معیارهای شش‌گانهٔ موتورترند خوب عمل کرد اما داوران بر سر پیشرانه‌های آن اختلاف‌نظر داشتند و برخی هم از فقدان پورت‌های USB در صندلی‌ها عقب گلایه داشتند.

فورد موستانگ مک‌ایی

خیلی از داوران، موستانگ مک‌ایی را یک شاسی‌بلند نمی‌دانند زیرا هردو نسخهٔ محرک عقب و چهارچرخ محرک آن در آزمون آفرود شاسی‌بلند سال همان ابتدا در ماسه‌ها گیر کردند که دلیل اصلی آن فاصلهٔ اندک 15 سانتی‌متری از زمین و فقدان حالت‌های رانندگی آفرود است. البته بااینکه ممکن است مک‌ایی را نتوان یک شاسی‌بلند دانست اما برای کسانی که خواهان خودرویی الکتریکی هستند، گزینه‌ای بشدت قانع‌کننده خواهد بود.

جیپ گرند چروکی L

جیپ می‌خواهد فضای خالی سبد محصولات خود را پُر کند و برای کسانی که ظرفیت سرنشین بیشتری می‌خواهند اما به واگنییر نیازی ندارند، در نسل پنجم شاسی‌بلند محبوب خود یعنی گرند چروکی برای اولین بار نسخهٔ سه ردیفهٔ L را ارائه کرده است. این کار، گرند چروکی را به خودرویی بسیار ترسناک‌تر برای رقبا تبدیل کرده است زیرا جیپ جذابیت، راحتی، تکنولوژی و طراحی را به‌گونه‌ای در آن ترکیب کرده است که کمتر خودروسازی می‌تواند انجام دهد.

جیپ گرند واگنییر

برای کسانی که نه با کادیلاک اسکالید و نه لینکلن نویگیتور قانع می‌شوند، گرند واگنییر می‌تواند گزینهٔ مناسبی باشد. این خودرو تجمل آمریکایی را به روش تازه و اصیلی ارائه کرده است. گرند واگنییر بسیاری از داوران را تحت تأثیر قرار داد و نسبت به شانس رقابت آن با اسکالید و نویگیتور ابراز خوش‌بینی کردند اما مصرف سوخت بسیار بالا، شانس آن‌را برای رسیدن کالیپر طلایی را کاهش داد.

جیپ رانگلر 392 و 4xe

در سال 2018، رانگلر به‌عنوان شاسی‌بلند سال 2019 موتورترند انتخاب شد و حالا سه سال بعد، جیپ با دو نسخهٔ جدید از این خودرو بازگشته است که یکی اولین محصول پلاگین‌هیبریدی این برند در آمریکا و دیگری اولین رانگلر V8 کارخانه‌ای است. مطمئناً این نسخه‌های جدید، خانوادهٔ رانگلر را از همیشه بهتر کرده‌اند اما هیچ‌کدام کافی نبودند تا جیپ یک بار دیگر کالیپر طلایی را با خود به خانه ببرد.

کیا سورنتو

تقریباً در پایان مرحلهٔ دوم رقابت زمانی که بحث می‌شد که آیا خودروی دیگری هم به فینالیست‌ها اضافه شود یا نه، نام سورنتو مطرح شد و هیچ داوری با آن مخالفت نکرد. هرچند سورنتو به دلیل مشکلاتی مثل عملکرد نه‌چندان خوب گیربکس دوکلاچه، بلاتکلیفی بین ظرفیت بار یا سرنشین و فقدان جذابیت قوای محرکهٔ هیبریدی، نتوانست پیروزی تلوراید در رقابت سال 2020 را تکرار کند اما حضور آن در بین فینالیست‌ها انتخاب درستی بود.

فولکس‌واگن ID.4

ID.4 سردمدار فولکس‌واگن برای حرکت الکتریکی در ایالات‌متحده است و این حرکت با شروع خوبی آغاز شده است. این خودرو برای صعود به فینال کاملاً داوران را تحت تأثیر قرار داد اما در زمینه‌های کافی برتری نداشت تا بتواند پیروز شود. ترمزهای عقب کاسه‌ای (چیزی که امروزه حتی در ارزان‌ترین خودروها هم نمی‌بینیم) و فقدان صندوق بار جلو که در اکثر خودروهای الکتریکی وجود دارد از نقاط ضعف ID.4 هستند.

کپی لینک

جنسیس GV70، شاسی‌بلند سال 2022 موتورترند

به‌محض اینکه درهای جنسیس GV60 را باز کنید، طراحی، متریال و تکنولوژی آن شوکه کننده خواهد بود. طراحان در اینجا توجه زیادی به جزئیات داشته‌اند تا جایی که هیچ خودروی دیگری در این کلاس چنین عناصر طراحی در کابین خود ندارد. وقتی این ویژگی با متریال درجه‌یک و نمایشگر لمسی 14 اینچی ترکیب شود، کابین GV70 را به فضایی پنج ستاره تبدیل می‌کند. جنسیس در اینجا جای گلایه باقی نگذاشته است زیرا حتی سرنشینان عقب GV70 هم از پورت‌های USB، دریچه‌های تهویه و گرم‌کن صندلی برخوردار هستند.

رانندگی GV70 هم در هر مسیری از خیابان‌های شهری و بزرگراه‌ها گرفته تا مسیرهای ناهموار و حتی ماسه‌ای، برجسته است. این خودرو در پیچ‌ها هندلینگ عالی و فرمان تیزی دارد، در بزرگراه آرام و بی‌سروصدا است و در خیابان‌های شهری رانندگی راحتی دارد. هرچند این کراس‌اوور جنسیس به‌صورت استاندارد با موتور 2.5 لیتری چهار سیلندر توربو عرضه می‌شود اما در اینجا موتور قوی‌تر V6 آزمایش شد. این موتور 3.5 لیتری توئین توربو 375 اسب بخار قدرت و 530 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و به یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک متصل است که نیرو را به هر چهارچرخ می‌فرستد. این ترکیبی عالی است زیرا گیربکس به‌آرامی تعویض دنده انجام می‌دهد و دور موتور را در جای مناسبی حفظ می‌کند و پیشرانهٔ قدرتمند هم باعث می‌شود خودرو در جاده‌های پرپیچ‌وخم چابک و در خیابان‌های شهری سریع باشد.

اما حتی اگر این‌ها هم کافی نباشد، داوران در برابر ارزش GV70 نتوانستند مقاومت کنند! این ماشین با قیمت پایهٔ 42,045 دلار، چندین هزار دلار از رقبای خود ارزان‌تر است بدون اینکه از پرفورمنس، کیفیت، متریال و تکنولوژی کاسته باشد؛ اما بااین‌همه، به همان اندازه‌ای که داوران تحت تأثیر عملکرد جنسیس GV70 قرار گرفتند، رقابت امسال هم نزدیک و سخت بود. GV70 به‌راحتی می‌تواند جایزهٔ خودروی تازه‌وارد سال را دریافت کند اما آیا به‌اندازهٔ کافی از دیگر فینالیست‌ها بهتر است که بتواند جایزهٔ کالیپر طلایی را از آن خود کند؟ قضاوت با شما...

کپی لینک

مشخصات فنی

Genesis GV70 3.5T 2022

پیشرانه

3.5 لیتری V6 توئین توربو

قدرت

375 اسب بخار

گشتاور

530 نیوتن متر

گیربکس

8 سرعته اتوماتیک

محور محرک

چهارچرخ

طول

4,714 میلی‌متر

عرض

1,910 میلی‌متر

ارتفاع

1,630 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

2,875 میلی‌متر

وزن خالص

2084 کیلوگرم

توزیع وزن

52 به 48 جلو/عقب

شتاب صفر تا 96

5.4 ثانیه

مسافت 400 متر

14.0 ثانیه

توقف از 96

37.8 متر

شتاب جانبی

0.82 جی

مصرف سوخت

11.2 لیتر ترکیبی

قیمت پایه

42,045 دلار

قیمت تست‌شده

64,045 دلار

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.