10 خودروی عضلانی ساخت آمریکا؛ سریعتر از سوپراسپرتهای اروپا!
- پونتیاک GTO سال 1964 سریعتر از آستونمارتین DB5 سال 1963
- موستانگ شلبی GT500 سال 1967 سریعتر از جگوار E تایپ سال 1966
- دوج چارجر R/T همی سال 1968 سریعتر از پورشه 911S سال 1969
- شورلت شول SS 454 سال 1970 سریعتر از مازراتی گیبلی سال 1970
- بیوک GNX سال 1987 سریعتر از فراری تستاروسا سال 1985
- پونتیاک ترنس ام نسخهٔ 20 سالگی 1989 سریعتر از پورشه 944 توربو S سال 1989
- پونتیاک ترنس ام WS6 سال 1998 سریعتر از آستونمارتین DB7 سال 1997
- فورد موستانگ SVT کبرا R سال 2000 سریعتر از بامو M3 سال 2001
- فورد موستانگ GT سال 2005 سریعتر از جگوار XK8 سال 2007
- دوج چلنجر دیمن 170 سال 2023 سریعتر از مکلارن 720S سال 2023
طی دههها، خودروسازان آمریکایی و اروپایی برای ساخت خودروهای سریع رویکردهای بسیار متفاوتی را در پیش گرفتهاند. اروپاییها معمولاً سراغ پیشرانههای کوچکتر و سبکتر رفتهاند درحالیکه آمریکاییها راهحل را فقط در افزایش حجم موتور دیدهاند. حال برای اینکه ببینیم رویکرد آمریکایی در بسیاری از موارد جواب داده است، نگاهی به خودروهای عضلانی آمریکایی دهههای مختلف داشتهایم که از خودروهای اسپرت اروپایی همدوره و همسطح اروپایی خود سریعتر بودهاند.
پونتیاک GTO سال 1964 سریعتر از آستونمارتین DB5 سال 1963
پونتیاک GTO | آستونمارتین DB5 | |
پیشرانه | 6.4 لیتری V8 | 4.0 لیتری I6 |
قدرت | 350 اسب بخار | 280 اسب بخار |
گشتاور | 580 نیوتن متر | 380 نیوتن متر |
شتاب | 6.6 ثانیه | 7.1 ثانیه |
پونتیاک GTO خودرویی بود که در سال 1964 دوران ماسل کارها را آغاز کرد و از بسیاری از خودروهای اسپرت بسیار گرانتر آن سالها سریعتر بود. یکی از این خودروها آستونمارتین DB5 بود که در سال 1963 با پیشرانهٔ 4 لیتری شش سیلندر خطی و قیمت 5,400 دلار راهی بازار شد. هرچند شتاب صفر تا 96 کیلومتر 7.1 ثانیهای آستونمارتین برای آن زمان چشمگیر بود ولی پونتیاک GTO با قیمت 2,850 دلار در صورت تجهیز به کاربراتور سفارشی تری پاور میتوانست سریعتر از DB5 باشد.
موستانگ شلبی GT500 سال 1967 سریعتر از جگوار E تایپ سال 1966
موستانگ شلبی GT500 | جگوار E تایپ | |
پیشرانه | 7.0 لیتری V8 | 4.2 لیتری I6 |
قدرت | 360 اسب بخار | 265 اسب بخار |
گشتاور | 570 نیوتن متر | 375 نیوتن متر |
شتاب | 6.5 ثانیه | 7.4 ثانیه |
در دههٔ 60، فورد و کارول شلبی مدل فوقالعادهٔ GT350 را به پیشرانهٔ بزرگتری مجهز کردند تا GT500 متولد شود. زیر کاپوت این ماشین موتور 428 قرار گرفته بود که در فوردهای بزرگتر آن سالها استفاده میشد و با دو کاربراتور چهار دهنهٔ هالی 360 اسب بخار قدرت تولید میکرد. GT500 به لطف این نیرو ظرف تنها 6.5 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسید که نزدیک به یک ثانیه از جگوار E تایپ سریعتر بود.
دوج چارجر R/T همی سال 1968 سریعتر از پورشه 911S سال 1969
دوج چارجر R/T همی | پورشه 911S | |
پیشرانه | 7.0 لیتری V8 | 2.2 لیتری H6 |
قدرت | 425 اسب بخار | 180 اسب بخار |
گشتاور | 665 نیوتن متر | 175 نیوتن متر |
شتاب | 4.8 ثانیه | 6.5 ثانیه |
در اواخر دههٔ 60، دوج چارجر همی با موتور 7 لیتری V8 که 425 اسب بخار قدرت داشت، یکی از ستارههای صحنهٔ ماسل کارها بود. بااینحال، در همان سالها در اروپا هم یک خودروی اسپرت افسانهای بنام پورشه 911 تولید میشد که با پیشرانهٔ تخت هوا خنک در عقب با تمام خودروهای اسپرت بازار متفاوت بود. 911S با پیشرانهٔ 2.2 لیتری 180 اسب بخاری، برای زمان خود خودروی سریعی بود ولی نه آنقدر که بتواند حریف چارجر با نیروگاه همی شود.
شورلت شول SS 454 سال 1970 سریعتر از مازراتی گیبلی سال 1970
شورلت شول 454 | مازراتی گیبلی | |
پیشرانه | 7.4 لیتری V8 | 4.7 لیتری V8 |
قدرت | 450 اسب بخار | 310 اسب بخار |
گشتاور | 680 نیوتن متر | 460 نیوتن متر |
شتاب | 4.8 ثانیه | 6.8 ثانیه |
شورلت شول SS خصوصاً با نیروگاه 454 زیر کاپوت یکی از ماسل کارهای رؤیایی دههٔ 70 است. این ماشین با موتور 7.4 لیتری در نسخهٔ LS6، از قدرت فوقالعادهٔ 450 اسب بخاری برخوردار بود که شتاب صفر تا 96 کیلومتر چشمگیر 4.8 ثانیهای را فراهم میکرد. از سوی دیگر، مازراتی گیبلی با موتور 4.7 لیتری هشت سیلندر DOHC که 310 اسب بخار قدرت داشت، در شتاب دو ثانیه با شورلت فاصله داشت.
بیوک GNX سال 1987 سریعتر از فراری تستاروسا سال 1985
بیوک GNX | فراری تستاروسا | |
پیشرانه | 3.8 لیتری V6 توربو | 5.0 لیتری H12 |
قدرت | 276 اسب بخار | 380 اسب بخار |
گشتاور | 515 نیوتن متر | 480 نیوتن متر |
شتاب | 4.7 ثانیه | 5.0 ثانیه |
بیوک GNX حتی با استانداردهای امروزی هم خودروی بسیار سریعی است. برخلاف دیگر ماسل کارهای آمریکایی، GNX به یک پیشرانهٔ کوچک 3.8 لیتری V6 مجهز بود که به لطف توربوشارژر و اینترکولر، 276 اسب بخار قدرت تولید میکرد. در اواخر دههٔ 80، بسیاری از سوپراسپرتهای اروپایی در برابر GNX شانسی نداشتند و حتی فراری تستاروسا با موتور دوازده سیلندر تخت و 380 اسب بخار قدرت هم در شتاب و درگ حریف این بیوک شیطانی نمیشد.
پونتیاک ترنس ام نسخهٔ 20 سالگی 1989 سریعتر از پورشه 944 توربو S سال 1989
پونتیاک ترنس ام | پورشه 944 توربو S | |
پیشرانه | 3.8 لیتری V6 توربو | 2.5 لیتری I4 توربو |
قدرت | 250 اسب بخار | 250 اسب بخار |
گشتاور | 460 نیوتن متر | 340 نیوتن متر |
شتاب | 4.6 ثانیه | 5.5 ثانیه |
هرچند دههٔ 80 دوران خوبی برای ماسل کارهای آمریکایی نبود ولی در همین دوران هم مدلهای جذابی تولید شد که یکی از آنها پونتیاک ترنس ام نسخهٔ ویژهٔ 20 سالگی بود. این خودرو به پیشرانهٔ 3.8 لیتری V6 توربوشارژ بیوک مجهز شده بود که در اینجا 250 اسب بخار قدرت تولید میکرد. ترنس ام نسخهٔ 20 سالگی 30,717 دلار قیمت داشت و از نزدیکترین رقیب خود یعنی پورشه 944 توربو S با قیمت 39,765 دلار سریعتر بود.
پونتیاک ترنس ام WS6 سال 1998 سریعتر از آستونمارتین DB7 سال 1997
پونتیاک ترنس ام | آستونمارتین DB7 | |
پیشرانه | 5.7 لیتری V8 | 3.2 لیتری I6 سوپرشارژ |
قدرت | 320 اسب بخار | 340 اسب بخار |
گشتاور | 470 نیوتن متر | 490 نیوتن متر |
شتاب | 5.0 ثانیه | 5.7 ثانیه |
پونتیاک ترنس ام WS6 سریعترین ماسل کار دههٔ 90 بود. این خودرو از یک پیشرانهٔ 5.7 لیتری V8 با 320 اسب بخار قدرت بهره میبرد و با شتاب 5 ثانیه، از برخی سوپرکارهای اروپایی سریعتر بود. یکی از این خودروها، آستونمارتین DB7 با پیشرانهٔ شش سیلندر خطی سوپرشارژ و قدرتی بیشتر از پونتیاک بود. آستون نهتنها در شتاب مغلوب ترنس ام میشد بلکه با قیمت 146,530 دلار بسیار گرانتر از ماسل کار آمریکایی بود.
فورد موستانگ SVT کبرا R سال 2000 سریعتر از بامو M3 سال 2001
موستانگ SVT کبرا R | بامو M3 | |
پیشرانه | 5.4 لیتری V8 | 3.2 لیتری I6 |
قدرت | 385 اسب بخار | 340 اسب بخار |
گشتاور | 520 نیوتن متر | 355 نیوتن متر |
شتاب | 4.7 ثانیه | 4.8 ثانیه |
بامو M3 و بعداً M4 همیشه یکی از سریعترین و جذابترین کوپههای زمان خود بوده است و در سال 2001 هم میتوانست بر بازار کوپههای جهان حکمرانی کند اگر موستانگ گستاخی از بخش خودروهای ویژهٔ فورد نبود. موستانگ SVT کبرا R که در سال 2000 به بازار آمد، نسخهای تولید محدود با کیت بدنهٔ تهاجمی و پیشرانهٔ 5.4 لیتری V8 تنفس طبیعی تقویتشده بود که 385 اسب بخار قدرت تولید میکرد و در شتاب با اختلاف یکدهم ثانیه M3 را پشت سر میگذاشت.
فورد موستانگ GT سال 2005 سریعتر از جگوار XK8 سال 2007
فورد موستانگ GT | جگوار XK8 | |
پیشرانه | 4.6 لیتری V8 | 4.2 لیتری V8 |
قدرت | 300 اسب بخار | 300 اسب بخار |
گشتاور | 435 نیوتن متر | 420 نیوتن متر |
شتاب | 5.2 ثانیه | 5.6 ثانیه |
موستانگ در دههٔ 2000 دوباره به ریشههای خود بازگشت و این فقط در طراحی نبود و با پیشرانهٔ 4.6 لیتری V8 در نسخهٔ GT که 300 اسب بخار قدرت تولید میکرد، در عمل هم برای بیست سال پیش خودروی سریعی محسوب میشد. در همان سالها، نسل دوم جگوار XK هم تازه به بازار آمده بود و مثل موستانگ 300 اسب بخار قدرت داشت ولی در شتاب 0.4 ثانیه کندتر عمل میکرد درحالیکه با قیمت 80 هزار دلاری، بسیار از موستانگ 25 هزار دلاری گرانتر بود.
دوج چلنجر دیمن 170 سال 2023 سریعتر از مکلارن 720S سال 2023
دوج چلنجر دیمن 170 | مکلارن 720S | |
پیشرانه | 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ | 4.0 لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | 1025 اسب بخار | 720 اسب بخار |
گشتاور | 1280 نیوتن متر | 770 نیوتن متر |
شتاب | 1.66 ثانیه | 2.6 ثانیه |
چلنجر دیمن 170 یکی از سریعترین خودروهای تولیدی کره زمین در شتاب و درگ است. این ماشین با 1025 اسب بخار قدرتی که با سوخت E85 تولید میکند، ظرف 1.66 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر میرسد و 400 متر را در کمتر از 9 ثانیه طی میکند. در سمت دیگر، مکلارن 720S را داریم که یکی از سریعترین سوپراسپرتهای جهان بود ولی نه در شتاب و نه در 400 متر نمیتوانست حریف چلنجر شود.