چشم اندازهفته نامه

خودروهای سریع غیرمعمول که فراموش شدند

خودروهای سریع فرمول ساخت یکسانی ندارند و گاهی برخی خودروسازان روشی غیرمتعارف را برای این کار در نظر می‌گیرند؛ بنابراین، در اینجا به معرفی خودروهای سریع غیرمعمولی می‌پردازیم که هرچند شاید خیلی هم خوب بودند اما نهایتاً فراموش شدند.

مزدا ۶ MPS

مزدا ۶ اولین خودرویی بود که از بخش سری پرفورمنس مزدا یا به‌طور مخفف MPS بهره‌مند شد. این شرکت اما بجای ارائهٔ یک نسخهٔ محرک جلوی قوی‌تر از نسل اول ۶، با اضافه کردن سامانهٔ چهارچرخ محرک و پیشرانهٔ ۲.۳ لیتری توربو با ۲۵۴ اسب بخار قدرت، پا را بسیار فراتر گذاشت. این خودرو با گیربکس شش سرعتهٔ دستی ظرف ۶.۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید و خودروهایی مثل آئودی S3 را نگران می‌کرد؛ اما هرچند مزدا ۶ MPS زیر پوستش خودروی درخشانی بود، در ظاهر چیزی نشان نمی‌داد و نمای بسیار ساده‌ای داشت که توجه خریداران را جلب نمی‌کرد. به همین دلیل، سدان اسپرت مزدا فروش پایینی داشت.

مرسدس بنز A210 اوولوشن

هرچند این روزها مرسدس با خوشحالی نشان AMG را روی بسیاری از محصولاتش می‌چسباند اما در قوی‌ترین نسخهٔ نسل اول A کلاس کاملاً برعکس عمل کرد. البته انصافاً آن خودرو با پیشرانهٔ ۲.۱ لیتری ۱۴۰ اسب بخاری که شتاب صفرتاصد ۸.۲ ثانیه‌ای را فراهم می‌کرد، لایق نام AMG نبود و به همین دلیل، مرسدس آن را با نام A210 اوولوشن به بازار فرستاد. این شرکت همچنین برای بهبود چسبندگی خودرو سیستم تعلیق اسپرتی را هم توسعه داد اما از دید طرفداران هاچ‌بک‌های داغ، این A کلاس بدون نشان AMG ارزش پرداخت ۱۹ هزار پوند را در آن زمان نداشت.

میتسوبیشی کلت رالیارت

میتسوبیشی کلت رالیارت به‌عنوان یک هاچ‌بک داغ، در سال ۲۰۰۶ در ژاپن عرضه شد و از سال ۲۰۰۸ در دیگر کشورها به فروش رسید. پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربوشارژ این خودرو با ۱۵۰ اسب بخار قدرت، در مقایسه با رنو کلیو چندان قدرتمند به نظر نمی‌رسید اما شتاب صفرتاصد ۷.۶ ثانیه‌ای آن معقول بود. سیستم تعلیق بهبودیافتهٔ رالیارت نیز هندلینگ مناسبی را به همراه داشت ولی این‌ها برای حضور در بازاری شلوغ و رقابت با مدل‌هایی مثل آبارث ۵۰۰ فورد فی‌یستا ST کافی نبودند.

پروتون استریا GTI

پروتون هنگام توسعهٔ استریا GTI از لوتوس کمک گرفت. این تصمیم عاقلانه‌ای بود زیرا هاچ‌بک داغی را متولد کرد که کیت بدنهٔ آن واقعاً به آیرودینامیک و هندلینگ کمک می‌کرد. به همین دلیل، در پشت خودرو نشان Handling by Lotus چسبانده شده بود. بااین‌حال، زیر کاپوت خودرو یک پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری با تنها ۱۴۰ اسب بخار قدرت قرار داشت که پس از ۸.۵ ثانیه خودرو را از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رساند. هرچند استریا GTI هندلینگ خوبی داشت و به لطف فلاپ‌های گلگیر پیچ‌دار در ظاهر هم به‌اندازهٔ کافی تهاجمی به نظر می‌رسید اما برند پروتون برای خریداران هاچ‌بک‌های داغ شناخته‌شده نبود و از این خودرو تعداد محدودی ساخته شد.

رنو توئینگو RS

وقتی به رنو اسپرت فکر می‌کنیم کلیوها و مگان‌های سریع به ذهن می‌آیند اما چند سال پیش توئینگو هم عضوی از این خانواده بود. توئینگو RS که بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ به بازار عرضه شد، بجای قدرت شگفت‌انگیز، بیشتر روی وزن سبک و اندازهٔ جمع‌وجور خود تمرکز کرده بود. به همین دلیل، زیر کاپوت یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری با تنها ۱۳۱ اسب بخار قدرت داشت و شتاب صفرتاصد ۸.۷ ثانیه‌ای آن‌هم چندان چشمگیر نبود. بااین‌حال، توئینگو RS شاسی چابکی داشت و در پیچ‌ها عالی عمل می‌کرد اما علیرغم قیمت ارزان‌تر از دیگر رنوهای سریع، نتوانست خریداران زیادی را وسوسه کند و در تعداد اندکی ساخته شد.

تویوتا کرولا TS کمپرسور

تویوتا برای ساخت هاچ‌بک داغ راه متفاوتی را در پیش گرفت و بجای توربوشارژر سراغ سوپرشارژر رفت. با استفاده از سوپرشارژر، قدرت پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری کرولا به ۲۱۵ اسب بخار افزایش پیدا کرد و شتاب صفرتاصد ۶.۹ ثانیه‌ای را در اختیار راننده قرار می‌داد. بااین‌حال و با وجود کاهش ۱۵ میلی‌متری ارتفاع تعلیق، این کرولای اسپرت با هندلینگ کسل‌کننده نتوانست تجربهٔ رانندگی جذابی را ارائه کند. علاوه بر این، پیشرانه نیز تمایلی به کار در دور بالا نداشت. به همین دلیل، تویوتا تنها ۲۵۰ دستگاه از این خودرو ساخت.

شورلت مونت کارلو SS

زمانی که نسل پنجم فورد موستانگ با طراحی رترو در سال ۲۰۰۵ به بازار آمد و موفق عمل کرد، جنرال موتورز درصدد پاسخ دادن به رقیب دیرینه برآمد اما ازآنجایی‌که پلت‌فرم مناسبی برای این کار نداشت، تصمیم به قرار دادن پیشرانهٔ V8 در سینهٔ محصولات محرک جلوی خود گرفت. بدین ترتیب، شورلت مونت کارلو SS با موتور ۵.۳ لیتری V8 خلق شد. این خودرو با ۳۰۳ اسب بخار قدرت و شتاب صفرتاصد ۶ ثانیه، روی کاغذ خیلی خوب به نظر می‌رسید اما هیچ‌کس یک کوپهٔ بزرگ V8 دیفرانسیل جلو با دماغهٔ سنگین نمی‌خواست. به همین دلیل، مونت کارلو SS در دو سال ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ کمتر از ۱۵ هزار دستگاه فروخت درحالی‌که فروش موستانگ در سال ۲۰۰۶ به ۱۶۶ هزار دستگاه رسید.

اوپل زافیرا OPC

پیش از تهاجم کراس‌اوورها، مینی‌ون‌ها خودروهای خانوادگی محبوبی بودند و بنابراین، اوپل به این نتیجه رسید که یک مینی‌ون اسپرت می‌تواند جذابیت بالایی داشته باشد. نتیجه، ساخت زافیرا OPC بود که می‌شد آن را هاچ‌بک داغی در لباس مینی‌ون دانست. این خودرو پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ آسترا را قرض گرفته بود که ۲۴۰ اسب بخار قدرت داشت و شتاب صفرتاصد ۷.۲ ثانیه‌ای را فراهم می‌کرد. بااین‌حال، خریداران زیادی به چنین پرفورمنسی در یک مینی‌ون نیاز نداشتند.

فولکس‌واگن بیتل RSi

فولکس‌واگن تمام دانش پرفورمنس خود را در بیتل RSi که در سال ۲۰۰۱ ارائه شد پیاده کرد زیرا این خودرو به‌عنوان بستری برای توسعهٔ گلف R32 آینده در نظر گرفته شده بود. البته نهایتاً ۲۵۰ دستگاه از این بیتل اسپرت با گلگیرهای برآمده، اسپویلر جلو، بال بزرگ عقب و رینگ‌های ۱۸ اینچی OZ تولید شد. بیتل RSi از همان پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری VR6 با ۲۲۵ اسب بخار قدرت و سامانهٔ چهارچرخ محرکی استفاده می‌کرد که بعداً در گلف R32 ارائه شد. این ترکیب بیتل را ظرف ۶.۴ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رساند.

فولکس‌واگن پاسات R36

فولکس‌واگن در ساخت خودروهای اسپرت با ظاهر ساده تخصص دارد و پاسات R36 مصداق بارز این موضوع است. برای افراد ناآگاه، این خودرو چیزی بیشتر از یک پاسات R-Line معمولی نبود اما زیر کاپوت آن یک پیشرانهٔ ۳.۶ لیتری VR6 با ۳۰۰ اسب بخار قدرت قرار گرفته بود. این نیرو با عبور از گیربکس دوکلاچهٔ عالی فولکس‌واگن به هر چهارچرخ می‌رسید و خودرو را ظرف ۵.۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رساند. هندلینگ پاسات R36 هم خوب بود اما با همهٔ این‌ها، سدان اسپرت فولکس‌واگن به‌اندازهٔ کافی عالی نبود که بتواند خریداران آئودی S4 یا ب‌ام‌و ۳۳۰i را وسوسه کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰۱ رای
منبع
Autocar

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. Fy

    ۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (40 ديدگاه)

    ولی واقعا بنزA210 طراح بنز رو به چالش کشید

    موافقم 34
    مخالفم 5
    1. SadjadArt

      ۱ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1867 ديدگاه)

      به چالش کشیدن با یه طراحی زیبا و خارق العاده میشه نه با یه طرح زشت

      موافقم 12
      مخالفم 3
      1. رضا

        ۲ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (2 ديدگاه)

        مزدا شبیه سمند نیست؟؟؟؟

        موافقم 4
        مخالفم 2
    2. مهدیار

      ۲ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (24 ديدگاه)

      خب حداقل میتونست قیافشو قابل تحمل تر کنه.
      نگاش که میکنم از عصبانیت پلک چشمم میپره😂

      موافقم 7
      مخالفم 1
      1. محمدهادی

        ۲ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (2167 ديدگاه)

        بین همه اینا فقط مزدا ۶ شش سیلندر و پاسات آر۳۶
        وسلام

        موافقم 8
        مخالفم 0
  2. درود

    ۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (70 ديدگاه)

    همه یه طرف مزدا یه طرح
    عجیب چیزیه

    موافقم 38
    مخالفم 4
  3. Amard

    ۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (792 ديدگاه)

    مزدا و پاسات واقعا خوب طراحی شون فقط یکم روش لوازم ببندی کار درمیاد

    موافقم 27
    مخالفم 3
  4. Hamilton1970

    ۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (530 ديدگاه)

    همشون جالب بودن مخصوصا مزدا ۶ و کرولا
    کلا مقاله های این شکلی جالبن

    موافقم 20
    مخالفم 6
  5. GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی

    ۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (526 ديدگاه)

    فولکس واگن های این مقاله واقعا قابل تحسین بودن

    موافقم 24
    مخالفم 1
    1. R/T

      ۱ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (962 ديدگاه)

      دقیقا

      موافقم 11
      مخالفم 1
    2. مهدیار

      ۲ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (24 ديدگاه)

      نه بیتل واقعا خوب نیست چون به طرز عجیبی هیتلر اونو ساخته بود تا هم شیطانی به نظر برسن و هم میخواست جهان رو پر کنه از بیتل های قورباغه ای.
      تازه خیلی هم کنده نسبت به ماشینای دیگه
      ولی بازم در هر حال فولکسه و نمیشه دوستش نداشت

      موافقم 2
      مخالفم 10
      1. Python

        ۲ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (1113 ديدگاه)

        شیطانی ؟
        به این ماشین با نمک قورباغه ای میگی شیطانی؟
        کنده؟
        ۶۰اسب بخار قدرت داشت درحالی که‌ ژیان فقط ۳۰اسب داشت

        موافقم 12
        مخالفم 0
      2. Mercedes-AMG PETRONAS F1 team

        ۲ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (1222 ديدگاه)

        طرز عجیبش یعنی چی؟
        شیطانی؟این بیشتر شبیه لطیفه به نظر میاد دوست عزیز
        دنیا این ماشین رو به طراحی با نمک و جالب میشناسه شما میگی شیطانی !
        جهان رو‌ میخواست پر کنه از بیتل؟
        اصلا هدف ساخت بیتل رو بهش آگاه هستی ؟
        پیشنهاد میکنم یه سرچ بزن توی همین پدال چند تا مطلب درباره این ماشین هست
        مطالعه کن تا به اشتباه نیفتی

        موافقم 7
        مخالفم 0
  6. عرفان

    ۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    همه ماشین ها یک طرف،مزدا و لیتل هم یک طرف

    موافقم 14
    مخالفم 3
  7. علیرضا

    ۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (116 ديدگاه)

    اوپل زافیر ماشین خوبی در برسی تخت گاز جرمی ، ریچارد ازش خوشون اومد چون بر خلاف مینی ون های معمولی هیجان انگیز بود ، رنو تویئنگو به دلیل تبلیغات کم از سوی رنو آنچنان معروف نشد وبا پول یکم بیشتر می‌شد کلیو کاپ یا ۲۰۷ rc خرید

    موافقم 15
    مخالفم 0
  8. Python

    ۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1113 ديدگاه)

    پروتون استریا GTI واقعا سرعت وهندلینگ خوبی داشت.

    موافقم 13
    مخالفم 3
    1. محمدهادی

      ۲ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (2167 ديدگاه)

      کاش این پروتون میومد ایران…
      ینی اگر این پ تون تو ایران بود الان تمام جوونا درگیرش بودن حتی بعد از ۲۰ سال
      سازنده ایرانی هم صد در صد تولیدشو مثل پراید هاچبک و ۲۰۶ مادام العمر میکرد هرسال با تغیرات جدید و پسوند پیشوند های جدید!
      خلاصه تو ایران تاریخ سازی میکرد بیا و ببین

      موافقم 6
      مخالفم 1
  9. Reza-a

    ۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (437 ديدگاه)

    اون پروتون می‌تونه سوژه برای تغییر پروتون های موجود تو کشور باشه
    رنو تویینگو آر اس تو یک قسمت تاپ گیر جرمی کلارکسون تو یه تونل باهاش معلق زد یکی از اپیزودهای جذاب تاپ گیر بود
    پاسات آر سی و شش هم به نظرم مصداق جذابیت در عین سادگیه

    موافقم 9
    مخالفم 1
  10. ARMAN سابق

    ۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (453 ديدگاه)

    از قدیم از این بیتل VR6 خیلی خوشم میومده

    موافقم 5
    مخالفم 1
  11. BMW

    ۳ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1300 ديدگاه)

    چرا دیگه مزدا MPS 6

    موافقم 1
    مخالفم 0
  12. .....

    ۴ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا شورولت مونت کارلو و بیتل خیلی زیبا بودن
    حیفه که فراموش بشن

    موافقم 2
    مخالفم 0
  13. مرتضی علی وحیدی

    ۸ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (117 ديدگاه)

    همشون کیوتن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. m-i-l-i

    ۸ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (49 ديدگاه)

    فولکس‌واگن بیتل RSi 👍
    اوپل زافیرا OPC. 👎

    موافقم 2
    مخالفم 0
  15. Amir Ali

    ۸ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (169 ديدگاه)

    مقاله جالبی بود
    Cobalt SS هم دهه ۲۰۰۰ تولید میشد

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا