خودروهای مردمی که تاریخ خودروسازی را تغییر دادند؛ از فورد T تا ژیان و پژو 206

دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 - 08:30
مطالعه 12 دقیقه
Cars-1
با پدال همراه شوید تا با سفری در تاریخ، با خودروهایی آشنا شویم که ملت‌ها را روی چرخ سوار کردند و حمل‌ونقل موتوری را در اختیار عموم مردم قرار دادند.
تبلیغات

تخمین زده می‌شود که حدود 1.2 میلیارد خودرو در سراسر جهان در حال استفاده است و هرسال حدود 95 میلیون دستگاه هم به این تعداد اضافه می‌شود. این روزها چرخهٔ عمر خودروها کوتاه‌تر شده، انتخاب‌ها بسیار گسترده‌تر شده و رقابت در بازار داغ‌تر از همیشه شده است. قبلاً اما اصلاً این‌طور نبود و برخی خودروها سال‌ها و حتی دهه‌ها روی خط تولید می‌ماندند و طی این سال‌ها فروش بسیار زیادی را تجربه می‌کردند. ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم با خودروهایی که ملت‌ها را روی چرخ سوار کردند و به ما استقلال دادند آشنا شویم.

کپی لینک

فورد مدل T سال 1908

مدل T اولین خودروی تولید انبوهی بود که در تیراژ بسیار بالا ساخته شد و آمریکا را روی چرخ قرار داد. بیش از 15 میلیون دستگاه از این ماشین ساخته شد و زمانی نیمی از تمام خودروهای آمریکا مدل T بودند. با افزایش راندمان تولید، این خودرو ارزان‌تر شد و تا سال 1927 به تولید رسید.

کپی لینک

فولکس‌واگن بیتل سال 1938

هرچند بیتل اولین بار قبل از جنگ جهانی دوم معرفی شد اما پس از جنگ بود که جهان را فتح کرد. بیتل بیش از نیم قرن با همان شکل و شمایل اولیه روی خط تولید ماند و بیش از 21 میلیون دستگاه از آن ساخته شد. فولکس‌واگن بعداً نیز بیتل را با استفاده از پلت‌فرم گلف احیا کرد.

کپی لینک

سیتروئن 2CV سال 1948

2CV یکی از شناخته‌شده‌ترین خودروها در سراسر جهان است. این یک خودروی مردمی واقعی بود زیرا تلاش برای کاهش هزینه‌ها در آن به حداکثر رسیده بود. 2CV بیش از 40 سال روی خط تولید ماند و مجموعاً با احتساب مدل‌هایی که بر اساس آن ساخته شد مثل ژیان و مهاری، تعداد تولید آن به بیش از 9 میلیون دستگاه رسید.

کپی لینک

ب‌ام‌و ایزتا سال 1955

این خودروی کوچک در اصل توسط شرکت ایتالیایی ایزو طراحی شد اما بعداً ب‌ام‌و امتیاز تولید آن را خرید. ایزتا توسط شرکت آلمانی بسیار بهبود پیدا کرد و حتی در نسخهٔ بزرگ‌تری به نام ب‌ام‌و 600 هم به تولید رسید. ایزتا به پرفروش‌ترین خودروی تک سیلندر جهان تبدیل شد.

کپی لینک

فیات 500 سال 1957

500 با پیشرانهٔ 499 سی‌سی هوا خنک در عقب، ظرفیت حمل چهار نفر و سیستم تعلیق مستقل در جلو و عقب، برداشت ایتالیایی‌ها از یک خودروی اقتصادی بود. این خودرو به نمادی از احیای ایتالیا پس از جنگ جهانی دوم تبدیل شد. 500 تا سال 1975 تولید و نزدیک به 3.9 میلیون دستگاه از آن ساخته شد.

کپی لینک

موریس مینی سال 1959

مینی را شاید بتوان بهترین جانمایی قطعات در تاریخ خودروسازی دانست زیرا 80 درصد از حجم کل خودرو به کابین سرنشینان اختصاص داشت. این همچنین اولین خودرویی بود که به طبقهٔ خاصی از مردم اختصاص نداشت. مینی تا سال 2000 روی خط تولید ماند و 5.3 میلیون دستگاه از آن ساخته شد.

کپی لینک

رنو 4 سال 1961

رنو 4 قطعاً جایی در لیست آرزوهای اکثر علاقه‌مندان به خودروهای کلاسیک ندارد اما با ساخت 8 میلیون دستگاه نمی‌توان محبوبیت آن را انکار کرد. این همچنین اولین خودروی دیفرانسیل جلوی رنو بود و تولید آن تا سال 1992 ادامه پیدا کرد.

کپی لینک

هیلمن ایمپ سال 1963

ایمپ برای رقابت با مینی ساخته شد و هرچند روی کاغذ به نظر می‌رسید توان این کار را داشته باشد اما در دوران ابتدایی عرضه با مشکلات قابلیت اطمینان مواجه بود. هرچند بعداً این مشکلات برطرف شدند اما متأسفانه تصویر ایمپ خراب شده بود و تا سال 1976 که از روی خط تولید کنار رفت نتوانست بیشتر از 440 هزار دستگاه بفروشد.

کپی لینک

فورد موستانگ سال 1964

هیچ‌کس پیش‌بینی نمی‌کرد که موستانگ این‌قدر محبوب شود. این ماشین به لطف آپشن‌های متعدد و قیمت رقابتی، در دو سال اول عرضه بیش از یک میلیون دستگاه فروخت و به خوش‌فروش‌ترین خودروی تاریخ آمریکا تبدیل شد. همچنین برخلاف اکثر خودروهای این لیست، موستانگ همچنان در حال تولید است.

کپی لینک

تویوتا کرولا سال 1966

هرچند نام کرولا برای علاقه‌مندان به خودرو هیچ هیجانی به دنبال ندارد اما این ماشین به لطف یازده نسل و بیش از نیم قرن تولید، توانسته بیش از 50 میلیون دستگاه در سراسر جهان فروش داشته باشد. کرولا هنوز هم یکی از پرفروش‌ترین محصولات تویوتا محسوب می‌شود.

کپی لینک

فیات 124 سال 1966

هرچند 124 کمتر از یک دهه توسط خود فیات تولید و تنها کمی بیش از دو میلیون دستگاه از آن ساخته شد اما این خودرو وقتی در اختیار شرکت روسی لادا قرار گرفت، تا سال 2012 با همین شکل و شمایل روی خط تولید ماند و 17 میلیون دستگاه از آن ساخته شد تا پس از بیتل به دومین خودروی پرفروش تاریخ تبدیل شود.

کپی لینک

پژو 504 سال 1968

آفریقا هنوز هم پر از نسخه‌های استیشن و وانت پژو 504 است زیرا این خودروی جان‌سخت و کاربری تا سال 2004 در کنیا و تا سال 2006 در نیجریه در حال تولید بود. از 504 بیش از سه میلیون دستگاه فقط در اروپا ساخته شد درحالی‌که در کشورهای دیگری مثل نیجریه هم 425 هزار دستگاه از آن به تولید رسید.

کپی لینک

فیات 127 سال 1971

هرچند امروز کسی فیات 127 را به یاد نمی‌آورد اما در سال 1972 به‌عنوان خودروی سال اروپا انتخاب شد. این ماشین علاوه بر ایتالیا، در اسپانیا هم با برند سئات و در یوگسلاوی با برند زاستاوا تولید شد. مجموعاً بیش از 3.7 میلیون دستگاه از 127 ساخته شد.

کپی لینک

فیات 126 سال 1972

126 به‌عنوان جایگزین 500 معرفی شد و در اصل چیزی بیش از 500 با بدنهٔ جدید نبود. هرچند 126 بیشتر از 500 فروخت و حدود 4.7 میلیون دستگاه از آن ساخته شد اما نتوانست مثل سلف خود به مدلی نمادین تبدیل شود. 126 هم مثل 127 توسط سئات و زاستاوا تولید شد.

کپی لینک

هوندا سیویک سال 1972

سیویک به‌عنوان یک خودروی مردمی ارزان‌قیمت متولد شد اما بعداً به هاچ‌بکی نسبتاً لوکس‌تر و گران‌تر از دیگر خودروهای مردمی آن زمان تبدیل شد. این خودرو هم‌اکنون در نسل یازدهم قرار دارد و تاکنون نزدیک به 20 میلیون دستگاه در سراسر جهان فروخته است.

کپی لینک

رنو 5 سال 1972

این یکی دیگر از موفقیت‌های بزرگ رنو بود و تنها ظرف 12 سال حدود 5.5 میلیون دستگاه از آن ساخته شد. هرچند اکثر نمونه‌های رنو 5 هاچ‌بک‌هایی ارزان و اقتصادی بودند اما نسخه‌های اسپرت جذابی مثل توربوی موتور وسط هم ساخته شد. رنو همچنین به‌تازگی از این خودرو را در قالب هاچ‌بکی الکتریکی احیا کرده است.

کپی لینک

فولکس‌واگن گلف سال 1974

ساخت جایگزینی برای بیتل هرگز کار آسانی نبود اما فولکس‌واگن به لطف طراحی فوق‌العادهٔ جوجارو این کار را به بهترین نحو انجام داد. گلف با جانمایی عالی و طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌ها، هاچ‌بکی بسیار عالی بود و چندین سال به پرفروش‌ترین خودروی اروپا تبدیل شد.

کپی لینک

فورد فی‌یستا سال 1976

فی‌یستا هرچند اولین تلاش فورد برای ساخت خودرویی دیفرانسیل جلو با پیشرانهٔ عرضی بود اما موفقیت بزرگی را به دنبال داشت. بااین‌حال، پس از هفت نسل، در اواسط سال 2023 فورد پس از تولید بیش از 22 میلیون دستگاه، به ساخت فی‌یستا پایان داد.

کپی لینک

پژو 205 سال 1983

205 که توسط پینین‌فارینا طراحی شد، نزدیک به 15 سال روی خط تولید ماند و مجموعاً بیش از 5.2 میلیون دستگاه فروخت تا به یکی از موفق‌ترین محصولات تاریخ پژو تبدیل شود. 205 حتی هنوز هم جذاب به نظر می‌رسد و تعداد زیادی از آن در فرانسه در حال استفاده است.

کپی لینک

کیا پراید سال 1987

پراید هرچند ابتدا توسط مزدا برای فورد طراحی شده اما بزرگ‌ترین موفقیت خود را در ایران به دست آورد. این خودرو که از طریق کیا به ایران رسید، بیش از دو دهه توسط سایپا تولید شد و هم‌اکنون بیش از 6.2 میلیون دستگاه از آن در جاده‌های کشورمان در حال تردد هستند که معادل 28 درصد از کل خودروهای ایران است.

کپی لینک

پژو 405 سال 1987

405 نه‌تنها با دستیابی به‌ عنوان خودروی سال 1988 اروپا انتخاب شد و فروش حدود پنج میلیون دستگاه، در اروپا به موفقیت چشمگیری دست پیدا کرد بلکه تا سال‌ها بعد در مصر و ایران به تولید رسید. پژو پارس که اساساً نسخهٔ فیس‌لیفت 405 محسوب می‌شوند نیز همچنان در ایران در حال تولید است.

کپی لینک

رنو کلیو سال 1992

کلیو به‌عنوان جانشین رنو 5 معرفی شد و توانست راه موفق آن را ادامه دهد. هرچند نسل اول کلیو به خودروی محبوبی تبدیل شد اما این نسل دوم بود که به فروش فوق‌العاده‌ای دست پیدا کرد. این نسل در سال 1998 معرفی شد و حدود 5.4 میلیون دستگاه از آن در فرانسه و آمریکای جنوبی ساخته شد.

کپی لینک

پژو 206 سال 1998

206 با فروش بیش از 9 میلیون دستگاه، پرفروش‌ترین خودروی تاریخ پژو محسوب می‌شود. این خودرو در کشورهای مختلفی مثل شیلی، اندونزی و چین تولید شد و نسخهٔ فیس‌لیفت آن با نام 207 هنوز هم در ایران در حال تولید است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.