کمیابترین خودروهای برندهای مشهور جهان، از فورد دورانگو تا پورشه 912E
برخی از خودروسازان مثل بوگاتی و فراری به ساخت خودروهای تولید محدود شهرت دارند اما در طول تاریخ، حتی خودروسازان بزرگی مثل هوندا، تویوتا و فولکسواگن هم خودروهایی را به بازار فرستادهاند که در تعداد کمی ساخته شدند. البته این اتفاق عمدتاً عمدی رخ نداده و برخی از این خودروها یا با استقبال پایین خریداران مواجه شدند و یا تولید برخی به دلیل هزینهٔ بالا خیلی زود خاتمه یافته است. در ادامه قصد داریم با کمیابترین خودروهای تاریخ خودروسازان بزرگ آشنا شویم. در این لیست، فقط به خودروهای تولید انبوه میپردازیم و مدلهایی که از ابتدا بهعنوان خودرویی تولید محدود در نظر گرفته شده بودند را کنار میگذاریم.
آئودی: کواترو
تعداد تولید: 11,452 دستگاه
هرچند آئودی کواترو در دههٔ 80 بیشتر به خاطر سلطه بر مسابقات رالی شهرت داشت اما درعینحال، یک مدل تولیدی معمولی بود که بیش از یک دهه روی خط تولید ماند. کواترو اما به دلیل قیمت بالا خصوصاً در مقایسه با آئودی 80 کوپه که بر اساس آن ساخته شده بود، فروش پایینی داشت و بین سالهای 1980 تا 1991 تنها 11,452 دستگاه از آن فروخته شد. برای مقایسه، آئودی از نسل اول R8 بین سالهای 2006 تا 2014 نزدیک به 24 هزار دستگاه فروخت.
بامو: 507
تعداد تولید: 252 دستگاه
یک واردکنندهٔ خودروهای بامو به آمریکا بنام «مکس هافمن» مدیران این شرکت را برای ساخت خودروی اسپرتی برای عرضه در بازار آمریکا متقاعد کرد. او اطمینان داشت که چنین خودرویی وجههٔ بامو را در آمریکا که بزرگترین و پرسودترین بازار خودروهای اسپرت در آن زمان بود تقویت خواهد کرد. هرچند این ایدهٔ خوبی بود اما 507 در بازار شکست خورد زیرا بسیار گرانتر از چیزی بود که هافمن پیشبینی کرده بود. به همین دلیل، پس از ساخت تنها 252 دستگاه بین سالهای 1956 تا 1959، بامو به تولید این ماشین پایان داد.
شورلت: SS
تعداد تولید: 12,860 دستگاه
سدان دیفرانسیل عقب SS در اصل هولدن کومودور با نشان شورلت بود. این خودرو در استرالیا تولید میشد و بهصورت واردات در آمریکا بهعنوان یک ماسل کار خانوادگی به فروش رسید. هرچند ارائهٔ گیربکس دستی در سال 2015 جذابیت SS را بین علاقهمندان افزایش داد اما فروش آن همچنان پایین ماند. زمانی که هولدن به تولید کومودور در سال 2017 پایان داد، عرضهٔ شورلت SS هم در آمریکا پس از فروش 12,860 دستگاه خاتمه یافت.
سیتروئن: بیجو
تعداد تولید: 207 دستگاه
سیتروئن با استفاده از پلتفرم مدل بسیار پرفروش 2CV، برای بازار انگلستان کوپهٔ زیبای بیجو را توسعه داد. در این ماشین، پیشرانهٔ دو سیلندر تخت هوا خنک و دیگر قطعات فنی که از 2CV گرفته شده بودند، با بدنهای از فایبرگلاس پنهان شده بود. بیجو در انگلستان تولید میشد و مدیران سیتروئن امیدوار بودند ارائهٔ کوپهای با طراحی زیباتر از 2CV بتواند سهم این شرکت را از بازار بریتانیا افزایش دهد. این پیشبینیها اما درست از آب درنیامد و بین سالهای 1959 تا 1964 تنها 207 دستگاه از بیجو ساخته شد.
فورد: دورانگو
تعداد تولید: 212 دستگاه
پیش از آنکه دوج نام دورانگو را روی یک شاسیبلند بگذارد، فورد از آن استفاده کرده بود. این خودرو بر پایهٔ فورد فرمونت شکل گرفته بود که یک کوپهٔ معمولی روی پلتفرم فاکس بادی نسل سوم موستانگ بود. شرکت اتاقسازی نشنال کوچ ورکز در لسآنجلس، با بریدن بخش عقبی فرمونت و اضافه کردن در پشتی، آن را به پیکاپ تبدیل میکرد. دورانگو از طریق نمایندگیهای فورد عرضه میشد و مدیران شرکت امیدوار بودند بتواند جای خالی رانچرو را در سبد محصولات فورد پر کند اما چنین نشد و فقط تعداد اندکی از دورانگو ساخته شد.
هوندا: P800
تعداد تولید: 1,079 دستگاه
هوندا در سال 1966 یک پیکاپ شهری بنام P800 را معرفی کرد که بر اساس ون L800 ساخته شد. درحالیکه از L800 بیش از 7,200 دستگاه به تولید رسید، از P800 فقط 1,079 دستگاه در مدت کمی بیش از یک سال ساخته شد.
کیا: الن
تعداد تولید: 1,056 دستگاه
کیا حق تولید نسل M100 الن را از لوتوس خرید و در سال 1996 این خودرو را پس از اعمال تغییرات متعددی به بازار عرضه کرد. شرکت کرهای چراغهای عقب جدیدی برای الن طراحی کرد و پیشرانهٔ 1.6 لیتری ساخت ایسوزوی آن را با موتور 1.8 لیتری خودش جایگزین کرد. از کیا الن تنها 1,056 دستگاه ساخته شد که اکثر آنها در کره جنوبی فروخته شدند.
لینکلن: بلکوود
تعداد تولید: 3,356 دستگاه
لینکلن با بلکوود که بر اساس فورد F150 ساخته شده بود، ایدهٔ پیکاپ لوکس را مطرح کرد. این خودرو اما که فقط بهصورت دیفرانسیل عقب و اتاق بار موکت شده تولید میشد، اصلاً کاربردی نبود و در بازار شکست سنگینی خورد تا جایی که فقط در سال 2002 تولید شد و لینکلن پس از ساخت 3,356 دستگاه آن را کنار گذاشت.
مرسدس بنز: 300 S
تعداد تولید: 760 دستگاه
300 S که با کد W188 شناخته میشد، در سال 1951 معرفی و به پرچمدار مرسدس تبدیل شد. هرچند برخی قطعات این خودرو با سدان W186 مشترک بود اما 300 S خودروی بسیار لوکستر و درنتیجه گرانتری بود. در سال 1955 نسخهٔ بروز شدهٔ این ماشین با نام 300 Sc با کروم بیشتر و موتور انژکتوری عرضه شد که قیمت را افزایش داد. W188 گرانترین محصول مرسدس در دههٔ 50 بود و فقط 760 دستگاه از آن بین سالهای 1951 تا 1958 ساخته شد که از این تعداد 314 دستگاه کوپه و 446 دستگاه کانورتیبل بودند. تعداد ساخت W188 حتی از 300 SL که در 3,258 دستگاه ساخته شد هم کمتر بود.
پورشه: 912E
تعداد تولید: 2,092 دستگاه
هرچند از 959 فقط 337 دستگاه ساخته شد اما این خودرویی تولید محدود بود و بنابراین سراغ 912E رفتیم که در سال 1976 عرضه شد. این خودرو بهعنوان نسخهای ارزانتر از 911 برای جایگزینی با 914 در آمریکا به فروش رسید. مثل 912 اولیه که بین سالهای 1965 تا 1969 تولید میشد، 912E هم از یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر تخت هوا خنک فولکسواگن استفاده میکرد اما این موتور انژکتوری شده بود و به همین دلیل حرف E به نام خودرو اضافه شد. 912E که 86 اسب بخار قدرت داشت، فقط یک سال در آمریکا عرضه شد و در سال 1977 مدل 924 جایگزین آن شد.
تویوتا: مگا کروزر
تعداد تولید: 150 دستگاه
مگا کروزر شاسیبلندی عظیمالجثه با ریشههای نظامی بود که به هامر H1 ژاپنی شهرت یافت. تعداد ساخت دقیق این خودرو مشخص نیست اما میدانیم بین سالهای 1996 تا 2006 تنها حدود 150 دستگاه از نسخهٔ غیرنظامی آن تولید شده است. به دلیل همین تعداد تولید پایین، مگا کروزر امروز ارزش زیادی پیدا کرده است.
فولکسواگن: کانتری باگی
تعداد تولید: 1,956 دستگاه
هرچند محصولات فولکسواگن تیراژی چند صد هزار دستگاهی دارند اما استثناهایی هم وجود دارد. در سال 1967، بخش استرالیایی این شرکت یک مدل روباز بنام کانتری باگی را بر اساس بیتل توسعه داد. سازندگان، کانتری باگی را خودرویی کاربردی میدانستند که میتواند نیازهای کشاورزان، موجسواران و سربازان را برآورده کند. آنها حتی میخواستند این خودرو را بهصورت آبی-خاکی توسعه دهند اما مدیران آلمانی برای کنترل هزینهها با این کار مختلفت کردند. بااینوجود، ساخت کانتری باگی هنوز هم پرهزینه بود و به همین دلیل، فولکسواگن آلمان پس از ساخت تنها 1,956 دستگاه دستور به پایان تولید آن داد.