به تازگی شاسیبلندهای پلاگین هیبرید وارد ایران شدهاند. رووی eRX5 و بی وای دی سانگ پلاس، توانایی فنی بسیار خوب همراه با تجهیزات رفاهی مدرن ارایه میکنند.
فروش بسیار خوب چری X33 مدیران خودرو و جک S5 کرمان موتور، ثابت کرد یک کراساور چینی به شرط داشتن کیفیت و قیمت متعادل، میتواند خریدار داخلی را جذب کند. حالا مدلهای گرانتر با فناوریهای مدرن و قیمت بیشتر، وارد بازار ایران شدهاند. پس از عرضهی فونیکس تیگو ۸ و انواع اکستریم، پرداخت مبلغ ۳ تا ۴ میلیارد تومان هم برای خودروی ساخت چین، عجیب نیست.
گروه خودروسازی سایک (SAIC) کارخانههای مختلف با نامهای متنوع تجاری را سرپرستی میکند. در ایران، MG مشهورترین برند سایک محسوب میشود و رووی (Roewe) چندان شناخته شده نیست. اتفاقا محصول جدید پارسخودرو eRX5 هم قبلا در کشور ما با بند MG توسط فردا موتور عرضه شده؛ اما پیشرانهی تمام بنزینی و نمای قدیمی داشته است.
برند رووی (Roewe) محصولات میانردهی سایک را عرضه میکند. نام رووی از برند رُووِر (Rover) انگلیس گرفته شده است و از سال ۲۰۰۶ در بازار چین حضور دارد. سایک موتور، مالک شرکت امجیرور انگلیس است و برای حفظ حقوق تجاری شرکت جگوار –لندرور، از رووی استفاده میکند. دفاتر مهندسی امجی رور، تحت مدیریت سایک چین، همچنان در انگلیس فعال هستند و در ساخت محصولات مختلف، همکاری دارند.
تا کنون سه نسل رووی RX5 در چین تولید شده است. جدیدترین مدل همراه پیشرانهی پلاگین هیبرید به نام eRX5 توسط پارس خودرو برای بازار ایران عرضه میشود و احتمال دارد سال آینده، مونتاژ داخل شود. دیگر موضوع مبهم، فروش خودرو با برند رووی یا امجی در ایران است که ظاهرا رووی استفاده خواهد شد تا دیگر شرکای ایرانی سایک، مثل خودروسازی فردا و مدیا موتور، نمایندگی خودروهای MG را بدون تداخل کاری، ادامه دهند.
بیوایدی (BYD)، در مقایسه با دیگر شرکتهای فعال در صنعت خودروی چین تازه وارد و کمسابقه محسوب میشود؛ اما با گذشت ۲۱ سال از تأسیس، آنچنان رشد کرده است که گواهی استادارد اروپا نیز برای محصولات مختلف کسب کرده است. در کشور چین، بیوایدی یک خودروساز صاحب فناوری و فعال در بحث انرژهای نو، محسوب میشود. گروه بیوایدی در زمینهی تولید انواع خودروهای هیبرید و تمام الکتریکی، خصوصا اتوبوس برقی، فعالیت گستردهای دارد و حتی همکاری فنی با برندهای مشهور دنیا مثل تسلا را عملی کرده است.
سال ۱۳۹۶ شاسیبلند بیوایدی S6 توسط شرکت کارمانیا وارد ایران شد و با ابعاد بزرگ همراه پلتفرم لکسوس RX مورد توجه مردم قرار گرفت. این شرایط، البته ادامه نیافت و ماجرای پیشفروش ناموفق بیوایدی S7 توسط کارمانیا، خاطرهی تلخ برای علاقهمندان برند چینی رقم زد. حالا گروه بهمن قرار است یکی از محصولات مدرن و باکیفیت بیوایدی را با فناوریهای سطح بالا وارد بازار ایران کند.
سانگ در کلاس کراساور اندازه متوسط، یکی از پرفروشترین محصولات بیوایدی طی سالهای اخیر بوده و انواع پیشرانههای بنزینی، هیبریدی، پلاگین هیبرید و تمام برقی را تجربه کرده است. از سال ۲۰۲۰، نسل سوم این خودرو به نام سانگ پلاس وارد خط تولید شده که نسبت به مدلهای قبل (Song Pro)، ابعاد بزرگتر دارد. این خودرو با نام Seal U در اروپا فروخته میشود.
مقایسه طراحی رووی eRX5 با بی وای دی سانگ پلاس پلاگین هیبرید
مهمترین تفاوت eRX5 و سانگ پلاس، در نمای روبرو دیده میشود. محصول رووی، جزئیات فراوان با کمی اغراق ارایه میدهد؛ اما بیوایدی سادهتر و هماهنگتر به نظر میرسد. این مورد، برای پشت خودروها نیز وجود دارد. رووی eRX5 با بی وای دی سانگ پلاس با ابعاد مشابه وارد ایران میشوند.
خودرو | طول (میلیمتر) | عرض (میلیمتر) | ارتفاع (میلیمتر) | فاصله محوری (میلیمتر) |
---|---|---|---|---|
رووی eRX5 | ۴,۶۵۵ | ۱,۸۹۰ | ۱,۶۵۵ | ۲,۷۰۰ |
بیوایدی سانگ پلاس | ۴,۷۰۵ | ۱,۸۹۰ | ۱,۶۸۰ | ۲,۷۶۵ |
زیادهروی در جزئیات جلوپنجره و ابعاد بزرگ آن، مهمترین نکات منفی در eRX5 هستند. طراح خودرو تلاش کرده است از نشان تجاری این رووی به شکل مثلث، داحل جلوپنجره استفاده کند اما نتیجه، کمی ناخوشایند و اغراقشده دیده میشود. همچنین محل نصب پلاک، چندان مناسب و هوشمندانه نیست. حجمدهی بدنه برای سپر و کاپوت جلو، بسیار خوب است. روشنایی روز (Day light) داخل کاسه چراغ و بخش کوچکی از جلوپنجره عمل میکند.
در نمای پشت، ترکیبی جذاب از چراغهای باریک و حجمدهی اسپرت وجود دارد. بخش بزرگی از سپر عقب، پلاستیکی است اما بال انتهای سقف و شیب شیشهی روی صندوق، بیشتر از دیگر اجزا، جلب توجه میکنند. محل نصب پلاک نیز، مشابه دیگر کراساورهای چینی، بالاتر از سپر و قابل قبول است.
زبان طراحی جدید بیوایدی با چراغهای دلفینی، روی سانگ پلاس اجرا شده است. این محصول، عملا از جلوپنجره سنتی استفاده نمیکند و به عنوان یک خودروی چینی، مدرن و آیندهنگر به نظر میرسد. حجمدهی جذاب روی کاپوت جلو و سپرها ارایه میکند. از نکات مثبت در طراحی سانگ پلاس، میتوان به ۲ ردیف LED روشنایی روز داخل تورفتگیهای طرفین سپر و فقدان ادوات پلاستیکی ارزانقیمت در نمای اصلی اشاره کرد.
نمای پشت سانگ پلاس، بیامو X6 را یادآوری میکند؛ اما با حجمدهی پیچیده و برجستگیهای واضح، محصول بیوایدی را متفاوت جلوه میدهد. سپر عقب، درپوش صندوق و حالت بالچهای شکل زیر شیشه، دیگر نکات مثبت در طراحی سانگ پلاس هستند.
مقایسه کابین رووی eRX5 با بی وای دی سانگ پلاس پلاگین هیبرید
با کمی ارفاق میتوان به طراحی داخلی eRX5 در مقایسه سانگ پلاس، امتیاز بیشتری داد. هر چند که المانهای ساده در بیوایدی، آرامش سرنشینان را افزایش میدهند؛ حس یک خودروی لوکس برای رووی، بیشتر احساس میشود.
نمایشگر بزرگ و پیوسته روی داشبورد، eRX5 را کاملا متفاوت از خودروهای موجود در ایران نشان میدهد. حتی در بازار جهانی هم، خودرویی با مانیتور تمام رنگی ۲۷ اینچ نادر است و ادوات مختلف، حس یک خودروی مدرن را به خوبی منتقل میکنند. حضور در کابین eRX5، تجربهای جالب توجه برای خریدار ایرانی خواهد بود. پوشش چرم در بخش میانی داشبورد و کنسول، همرنگ صندلیها و تودریها هستند. محل نصب خروجی هوا در وسط، کمی غیرمنطقی به نظر میرسد و احتمالا کارایی عالی ندارد؛ اما همراه دستهدندهی کوتاه با کریستال درخشان، کلیدهای تخت همسطح کنسول و جالیوانیهای مورب، ترکیب جذاب فراهم میکنند.
در eRX5، فرمان اسپرت و صندلیهای باکیفیت استفاده شده است. چهار سرنشین بلندقد، به راحتی داخل این خودرو جای میگیرند و برای سفرهای بین شهری، فضای مناسب در اختیار دارند. حمل بار ۵۳۷ لیتر در صندوق عقب eRX5 میسر است و پس از خواباندن صندلیها، ۱۵۱۸ لیتر فراهم خواهد شد.
قابلیت چرخش نمایشگر اصلی کافی است تا سانگ پلاس را بسیار متفاوت از دیگر خودروهای چینی که تاکنون دیدهایم نشان میدهد. نسخهی وارداتی، داشبورد ۲رنگ دارد و هماهنگ با چرم سفید صندلیها ارایه میشود. مانیتور لمسی ۱۵/۶ اینچ و پنل دیجیتال ۱۰/۲۵ اینچ در سانگ پلاس استفاده شده است. ادوات نقرهای رنگ، روی فرمان، داشبورد و تودریها، دیده میشوند. کنسول میانی، دستهدندهی کوچک کریستالی دارد و شارژر بیسیم با جالیوانی و دسترسی به امکانات مختلف فراهم میکند.
صندلیها چرم مصنوعی، بسیار باکیفیت هستند و همراه خط دوخت مورب، حس خوبی به سرنشینان میدهند. بی وای دی سانگ پلاس برای ۴ سرنشین بلندقد، فضای قابل قبول فراهم میکند و صندوق عقب ۴۵۰ لیتری در حالت استاندارد دارد.
مقایسه فنی رووی eRX5 با بی وای دی سانگ پلاس پلاگین هیبرید
هر دو شاسیبلند مورد بحث، پلاگین هیبرید هستند. به همین دلیل، قدرت بسیار خوب حاصل از پیشرانههای برقی و بنزینی را با مصرف سوخت پایین، فراهم میکنند؛ اما رووی eRX5 قویتر است.
رووی eRX5 پلاگین هیبرید، از ترکیب موتور برقی و پیشرانه ۱/۵ لیتر توربوشارژ، ۲۴۵ اسب بخار قدرت و ۵۷۰ نیوتنمتر گشتاور میگیرد. به لطف این تجهیزات و گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک، رووی eRX5 در زمان ۷ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و نهایت سرعت ۲۲۰ کیلومتر برساعت دارد. این خودرو، همراه باتریهای شارژشده، میانگین مصرف سوخت ۳ تا ۳/۵ لیتر در صد کیلومتر ارایه میدهد.
برای سانگ پلاس، ترکیب موتور برقی و پیشرانه ۱/۵ لیتر توربوشارژ، ۲۱۸ اسب بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. این مجموعه، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۹ ثانیه و نهایت سرعت ۱۷۵ کیلومتر برساعت فراهم میکند. مدل پایه از سانگ پلاس، همراه باتری ۱۸/۳ کیلووات ساعت، امکان ۸۰ کیلومتر رانندگی تمام برقی دارد. میانگین مصرف بنزین این خودرو پس از شارژ کامل باتریها، یک تا دو لیتر در صد کیلومتر است. سانگ پلاس پلاگین هیبرید، محرک جلو و مجهز به گیربکس تک سرعته وارد ایران میشود.
کاتالوگ رسمی رووی eRX5 و بیوایدی سانگ پلاس، جزئیات مربوط به تجهیزات رفاهی و امکانات ایمنی این خودروها را نشان میدهند. اطلاعات موجود، برتری شاسیبلند BYD نسبت به رووی را از نظر آپشنها ثابت میکند.
مقایسه قیمت رووی eRX5 با بی وای دی سانگ پلاس پلاگین هیبرید
باوجود پیشرانهی قویتر برای eRX5، قیمت این خودرو در چین تفاوت خاصی با سانگ پلاس ندارد و هر دو مدل، معادل ۲۲ تا ۲۵ هزار دلار قیمتگذاری شدهاند. قیمت ثبت نامی این خودروها برای سال ۱۴۰۴ هنوز مشخص نیست اما احتمالا در حدود ۳ میلیارد تومان خواهد بود.
Navid A J
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴این ماشین ها نهایتا با نصف این قیمتی که دارن میدن به ایران، ارزه میشدن ارزش داشت.
بعد پرسش من اینه، با هر کی حرف میزنی که میگه پول نیست و مردم پول ندارن. پس این میلیارد میلیاردها و صف خریدها و سفرخارجی ها و … از کجا میاد؟ (میدونم مربوط به قشر خاصیه و عموم مردم وضعشون خوب نیست) ما هم میتونیم همین کارا رو کنیم و این همه پول جمع کنیم؟
Saji
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴خیلی جالبه اکثر مقایسها و بررسیهاتون تبدیل شده به دوتا ماشین ک یکیش شاید کلا ۱۰۰۰تاشم تو بازار نباشه یکیشم کلا هنوز پیشفروششم شروع نشده….
بررسیاتون سرگرم کننده هست ولی کاربردی اصلا چون واسه ۹۵ دزصد جامعه قفله
دوتا ماشین حتی چینی ک تو بازار هست و خرید فروش میشه بررسی کنید خیلی کاربردی و واقعیتره
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴بگید هرچی دوست دارین
بررسی درخواستی پذیرفته میشود
Lyting
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴اگه میشه نیسان جوک ۲۰۱۷ رو با گک gs3 امزوم مقایسه کنید
علی علوی
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴جناب آقای مهندس محمد رضا اشتری بزرگوار و معزز عرض سلام و احترام و ادب و ارادت خدمت حضرتعالی
اوقات شریف جنابعالی بخیر و سلامتی و تندرستی و موفقیت
غرض از مزاحمت اینکه میخواستم ببینم که هنوز قسمت مترجمی زبان انگلیسی تخصصی در سایت پدال نیاز دارید یا خیر؟؟؟
در ضمن بنده چندین مقاله و موضوع جذاب و بسیار پیشرفته دارم آیا امکان دارد که به سایت پدال عرضه و ارسال کنم یا خیر؟؟؟؟؟
سپاسگزارم
علی علوی از مشهد
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴سلام
ما برنامهای برای استخدام نداریم
اگر تمایل دارید همکاری افتخاری داشته یاشید و مطالبتون با نام خودتون در پدال منتشر بشه، از طریق ایمیل برای ما ارسال کنید
Morza.elec@gmail.com
علی علوی
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴جناب آقای مهندس جواد عقیلی بزرگوار و معزز عرض سلام و احترام و ادب و ارادت خدمت حضرتعالی
اوقات شریف جنابعالی هم بخیر و سلامتی و تندرستی و موفقیت
غرض از مزاحمت اینکه میخواستم ببینم هنوز قسمت مترجمی زبان انگلیسی تخصصی در سایت پدال نیاز دارید یا خیر؟؟؟؟
در ضمن بنده در همین رابطه با جناب آقای مهندس محمد رضا اشتری بزرگوار و معزز هم عرض کرده بودم که چندین مقاله و موضوع جذاب و بسیار پیشرفته دارم آیا امکان دارد که به سایت پدال ارسال کنم یا خیر؟؟؟؟
سپاسگزارم
علی علوی از مشهد
Lyting
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴هردو مدل عالیه که با این قیمت بایدم باشه ولی بشخصه رووی رو بخاطر شتاب و سرعت بالا انتخاب می کنم
Lyting
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴“حمل بار ۵۳۷ لیتر در صندوق عقب eRX5 میسر است و پس از خواباندن صندلیها، ۱۵۱۸ لیتر فراهم خواهد شد.”
اعداد رو جابجا نوشتید؟؟
Mohammad
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴خخ پول لامبورگینی میگیرن اشغال چینی میدن دلال ها و دزد ها مملکت گرفتن دستشون