60 سال با خودروهای موتور وسط، از لامبورگینی میورا تا AMG One

دوشنبه 3 مهر 1402 - 08:30
مطالعه 11 دقیقه
Cars-24
حدود شش دهه از ساخت اولین خودروی جاده‌ای موتور وسط می‌گذرد، پس بیایید باهم نقاط اوج این ترکیب رؤیایی را مرور کنیم.
تبلیغات

در اینجا قصد معرفی شاخص‌ترین خودروهای موتور وسط از زمان معرفی این ترکیب در اوایل دههٔ 60 را داریم. البته موتور وسط لزوماً به معنای سوپرکارهای دست‌نیافتنی نیست و در ادامه خودروهای اسپرت مقرون‌به‌صرفه و حتی هاچ‌بک‌های موتور وسط را هم خواهید دید.

کپی لینک

بونه Djet سال 1961

همه‌چیز از اینجا آغاز شد. این خودروی اسپرت فرانسوی که توسط «رنه بونه» طراحی شد، اولین خودروی جاده‌ای موتور وسط جهان بود. Djet از پیشرانه و گیربکس رنو استفاده می‌کرد و پس‌ازاینکه بونه دچار مشکلات مالی شد، ماترا این شرکت را خرید و تولید نسخهٔ جدید آن را با تغییراتی از آوریل 1965 از سر گرفت.

کپی لینک

فورد GT40 سال 1965

زمانی که فورد در سال 1963 در تلاش برای خرید فراری ناکام ماند، با ساخت خودرویی که ایتالیایی‌ها را در مسابقات لمانز شکست داد تلافی کرد. GT40 چهار بار این کار را انجام داد و در اواخر سال 2019 فیلم هیجان‌انگیزی بر اساس این ماجرا اکران شد.

کپی لینک

لامبورگینی میورا سال 1966

پروتوتایپ لامبورگینی میورا در نمایشگاه ژنو 1966 رونمایی شد و یکی از اولین سوپراسپرت‌های موتور وسط تاریخ لقب گرفت. این ماشین به پیشرانهٔ 3.9 لیتری V12 مجهز بود و طی هفت سال 763 دستگاه از آن ساخته شد.

کپی لینک

پورشه 914 سال 1969

هرچند 914 مورد نفرت دوستداران پورشه بود اما رانندگی بسیار خوبی داشت. این خودرو به نسخهٔ تقویت‌شدهٔ پیشرانه‌های تخت هوا خنک 1.7 لیتری، 1.8 لیتری و 2 لیتری فولکس‌واگن 411 مجهز شده بود. از 914 بیش از 100 هزار دستگاه ساخته شد.

کپی لینک

فیات X1/9 سال 1972

X1/9 که توسط برتونه طراحی شد، اولین خودروی موتور وسط ارزان‌قیمت بود و به همین دلیل، از یک پیشرانهٔ 1.3 لیتری استفاده می‌کرد و حداکثر سرعت آن تنها 160 کیلومتر بر ساعت بود. البته این فیات از سال 1978 به پیشرانهٔ قوی‌تر 1.5 لیتری مجهز شد.

کپی لینک

فراری باکسر سال 1973

فراری که از موفقیت خارق‌العادهٔ لامبورگینی میورا غافلگیر شده بود، مجبور شد با یک مدل موتور وسط دوازده سیلندر به رقیب هم‌وطن پاسخ دهد. این خودرو به یک پیشرانهٔ 4.4 لیتری تخت مجهز شده بود و به همین دلیل باکسر نام گرفت. فراری باکسر می‌توانست به حداکثر سرعت 270 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

کپی لینک

لامبورگینی کانتاش سال 1974

یک سال پس از اولین سوپرکار موتور وسط فراری، کانتاش با طراحی خیره‌کننده معرفی شد. این سوپراسپرت افسانه‌ای با پیشرانهٔ V12 به مدت 16 سال روی خط تولید دوام آورد تا اینکه در سال 1997 جای خود را به دیابلو داد.

کپی لینک

ب‌ام‌و M1 سال 1979

M1 اولین محصول بخش M ب‌ام‌و و همین‌طور اولین خودروی موتور وسط این شرکت بود. این ماشین به پیشرانهٔ سنتی 3.5 لیتری شش سیلندر خطی ب‌ام‌و مجهز شد که 280 اسب بخار قدرت داشت. M1 فقط در دو سال تولید و تنها 456 دستگاه از آن ساخته شد.

کپی لینک

رنو 5 توربو سال 1980

رنو 5 توربو برای مسابقات رالی ساخته شد اما به خاطر قوانین مسابقات، نسخهٔ جاده‌ای آن‌هم تولید شد. در این مدل، یک پیشرانهٔ 1.4 لیتری چهار سیلندر با 160 اسب بخار قدرت پشت سر راننده قرار گرفته بود. از رنو 5 توربو 1,820 دستگاه ساخته شد و در سال 1983 نسخهٔ جدیدی از آن با نام توربو II به تولید رسید.

کپی لینک

فراری F40 سال 1987

F40 را باید برترین فراری تاریخ دانست. این آخرین خودروی مارانلو بود که پیش از مرگ انزو فراری توسعه یافت و رونمایی شد. F40 به مناسبت چهل‌سالگی فراری ساخته شد و به لطف پیشرانهٔ V8 توئین توربو با 485 اسب بخار قدرت، اولین فراری بود که می‌توانست به سرعت بیش از 320 کیلومتر بر ساعت برسد.

کپی لینک

هوندا NSX سال 1990

هوندا ترکیب موتور وسط را با قابلیت اطمینان، قابلیت استفادهٔ روزمره و پرفورمنس شگفت‌انگیز ارتقاء داد. این خودرو رانندگی بهتری از فراری 348 هم‌دورهٔ خود داشت و با پیشرانهٔ 3 لیتری V6، نقطهٔ عطفی در تاریخ سوپراسپرت‌های موتور وسط محسوب می‌شد.

کپی لینک

بوگاتی EB110 سال 1991

این هیولا با پیشرانهٔ V12 چهار توربوی 60 سوپاپه 550 اسب بخاری که از طریق یک گیربکس شش سرعته به هر چهارچرخ نیرو می‌داد، بسیار شگفت‌انگیز بود. البته EB110 بسیار گران‌قیمت بود و به همین دلیل تا پیش از ورشکستگی بوگاتی، تنها 139 دستگاه از آن ساخته شد.

کپی لینک

جگوار XJ220 سال 1992

XJ220 در ابتدا با پیشرانهٔ V12 و چهارچرخ محرک معرفی شد اما در نسخهٔ تولیدی به خودرویی V6 توئین توربو محرک عقب تبدیل شد. بااین‌حال، به لطف 550 اسب بخار قدرت، می‌توانست به سرعت 340 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. از این ماشین فقط 274 دستگاه ساخته شد.

کپی لینک

مک‌لارن F1 سال 1992

به نظر می‌رسد دیگر هیچ‌گاه خودرویی شبیه مک‌لارن F1 ساخته نشود. از این ماشین تنها 106 دستگاه ساخته شد که فقط 64 دستگاه آن‌ها جاده‌ای بودند. در سینهٔ F1 نیروگاه V12 تنفس طبیعی ب‌ام‌و قرار گرفته بود که با تولید 635 اسب بخار قدرت، امکان دستیابی به سرعت 386 کیلومتر بر ساعت را فراهم کرد.

کپی لینک

پورشه باکستر سال 1996

پورشه که در آستانهٔ ورشکستگی بود، تصمیم گرفت با ساخت یک رودستر مقرون‌به‌صرفه، به سطح پایین‌تر بازار حرکت کند. باکستر با پیشرانه‌های شش سیلندر تخت و هندلینگ عالی، به ناجی پورشه تبدیل شد.

کپی لینک

فراری انزو سال 2002

همه تصور می‌کردند F60 نام پرچم‌دار جدید فراری باشد اما زمانی که معرفی شد نام بنیان‌گذار فراری را داشت. انزو سوپرکاری فوق‌العاده و گران‌قیمت با پیشرانهٔ 6 لیتری V12 تنفس طبیعی بود که 650 اسب بخار قدرت داشت.

کپی لینک

کونیگزگ CC8S سال 2002

CC8S خودرویی بود که همه‌چیز را برای کونیگزگ آغاز کرد. هدف این شرکت ساخت خودرویی بود که بتواند رکورد سرعت 386 کیلومتر بر ساعت مک‌لارن F1 را بشکند و هرچند ادعا می‌کرد چنین کاری با CC8S ممکن است اما هرگز به‌صورت رسمی تأیید نشد.

کپی لینک

لامبورگینی گالاردو سال 2003

گالاردو آغازگر عصر جدیدی برای لامبورگینی بود. این خودرو به‌عنوان اولین محصول تولیدی سنت آگاتا با پیشرانهٔ V10، تا زمانی که در سال 2014 از روی خط تولید کنار رفت، با بیش از 14 هزار دستگاه، به پرفروش‌ترین لامبورگینی تاریخ تبدیل شد.

کپی لینک

پورشه کاررا GT سال 2004

پورشه پیشرانه‌ای V10 را در سال 1992 برای تیم فرمول یک فوتورک ساخته بود اما پس‌ازاینکه برنامه‌های فرمول یک شرکت لغو شد، این موتور در سینهٔ سوپرکاری به اسم کاررا GT قرار گرفت. درحالی‌که ساخت 1,500 دستگاه از این ماشین برنامه‌ریزی شده بود، نهایتاً فقط 1,270 دستگاه تولید شد.

کپی لینک

بوگاتی ویرون سال 2005

پس از چندین سال، بوگاتی ویرون نهایتاً با دستیابی به سرعت 405 کیلومتر بر ساعت، رکورد مک‌لارن F1 را شکست. این ماشین با نیروگاه 8 لیتری W16 چهار توربو، یک شاهکاری مهندسی و اولین خودروی تولیدی با 1000 اسب بخار قدرت بود.

کپی لینک

پورشه 918 سال 2013

پورشه 918 به همراه فراری لافراری و مک‌لارن P1، از آغازگران دوران هایپرکارهای هیبریدی بود. این خودرو به لطف یک پیشرانهٔ 4.6 لیتری V8 تنفس طبیعی به همراه دو موتور الکتریکی که مجموعاً 887 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد، می‌توانست در کمتر از 20 ثانیه به سرعت 300 کیلومتر بر ساعت برسد.

کپی لینک

شورلت کوروت سال 2020

نسل هشتم کوروت که در جولای 2019 رونمایی شد، برای اولین بار در تاریخ، ترکیب موتور جلو را کنار گذاشت. این ماشین پرفورمنسی فوق‌العاده را با قیمتی بسیار مناسب ارائه می‌کند که تا پیش‌ازاین سابقه نداشته و این مهم فقط به لطف ترکیب موتور وسط حاصل شده است.

کپی لینک

مرسدس AMG One سال 2022

AMG One را به‌واقع باید یکی از دیوانه‌وارترین خودروهای موتور وسط تاریخ دانست. خاص‌ترین ویژگی این ماشین استفاده از پیشرانهٔ 1.6 لیتری V6 توربوشارژ فرمول یک است که با همراهی چهار موتور الکتریکی، مجموع قدرت را به 1063 اسب بخار می‌رساند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.