سازندگان موبایل که خودروساز شدند؛ از شیائومی و هواوی تا سونی و اپل

سه‌شنبه 22 خرداد 1403 - 08:30
مطالعه 5 دقیقه
Cars-6
ازآنجایی‌که اکثر خودروهای جدید بر پایهٔ نرم‌افزارها ساخته می‌شوند، بسیاری از سازندگان بزرگ گوشی‌های هوشمند به فکر ساخت خودرو افتاده‌اند.
تبلیغات

در عصر حاضر، تقریباً هر چیزی که ما استفاده می‌کنیم روی نرم‌افزار اجرا می‌شود. از کامپیوتر گرفته تا یخچال و خودرو، نرم‌افزارها همه‌جا کاربرد دارند؛ بنابراین، طبیعی است سازندگان گوشی هوشمند که بخش بزرگی از توسعهٔ نرم‌افزارها را تشکیل می‌دهند، شانس خود را در ساخت خودرو امتحان کنند. منطقی است که این شرکت‌ها توسعهٔ خودروهای الکتریکی را مدنظر داشته باشند زیرا فروش این خودروها در سراسر جهان در حال افزایش است و به نرم‌افزارهای زیادی نیاز دارند. تاکنون چند سازندهٔ گوشی هوشمند فرایند طراحی و حتی ساخت خودرو را آغاز کرده‌اند و هرچند بیشتر آن‌ها هنوز در مراحل اولیه هستند اما دو شرکت عرضهٔ خودروهای خود به بازار را آغاز کرده‌اند. ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم به تعدادی از این شرکت‌ها نگاهی بیندازیم و ببینیم تاکنون در زمینهٔ توسعهٔ خودرو چه کرده‌اند و چه برنامه‌هایی برای آینده دارند.

کپی لینک

هوآوی

حقایقی در مورد خودروی هوآوی:

  • هوآوی تاکنون به توسعهٔ هفت خودرو مثل لوکسید S7 کمک کرده است
  • موفق‌ترین خودروی این شرکت آیتو M5 است
  • هوآوی از سال 2018 در توسعهٔ خودرو مشارکت دارد

هوآوی یک شرکت ارتباطاتی عظیم چینی است. هرچند هوآوی در غرب چندان شناخته شده نیست اما بخش بزرگی از بازار فروش گوشی‌های موبایل در چین و کشورهای اطراف را در اختیار دارد. این شرکت از سال 2018 توسعهٔ خودرو را آغاز کرد و تاکنون به توسعهٔ هفت خودروی مختلف کمک کرده است. دراین‌بین، مدل‌های آیتو M5 و M7 که با همکاری شرکت سرس ساخته شده‌اند و از حدود یک سال پیش به بازار عرضه شده‌اند، فروش نسبتاً خوبی را در چین تجربه کرده‌اند. هردوی این خودروها در نسخه‌های تمام الکتریکی و الکتریکی ژنراتوری تولید می‌شوند که در نسخهٔ دوم به لطف پیشرانهٔ بنزینی، بردی تا بیش از 1100 کیلومتر را در اختیار راننده قرار می‌دهد. به گفتهٔ هوآوی، هدف این شرکت از توسعهٔ نرم‌افزار و خودرو برای دیگر شرکت‌ها گسترش چشم‌انداز خود به مسیرهای جدید است.

کپی لینک

شیائومی

حقایقی در مورد خودروی شیائومی:

  • شیائومی در حال حاضر یک خودرو بنام SU7 را به بازار عرضه می‌کند
  • این شرکت قصد دارد خود را به‌عنوان سازندهٔ خودروهای الکتریکی لوکس مطرح کند
  • شیائومی ادعا می‌کند که قصد دارد به یکی از پنج خودروساز بزرگ دنیا تبدیل شود

شیائومی کمتر از یک سال پیش اولین خودرو خود را با نام SU7 به بازار فرستاد. این شرکت می‌خواهد خود را به‌عنوان سازندهٔ خودروهای الکتریکی لوکس مطرح کند و SU7 را بر همین اساس طراحی کرده است. این خودرو که توسط طراح ارشد سابق ب‌ام‌و «لی جون» طراحی شده است، جایگاه خود را بین تسلا مدل S و پورشه تایکان می‌داند. بااین‌حال، قیمت پایهٔ SU7 از تنها 30 هزار دلار آغاز می‌شود که بسیار کمتر از این رقبای موردادعا است. سدان الکتریکی شیائومی اما پرفورمنس چشمگیری دارد. این خودرو ظرف تنها 2.7 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و به لطف پکیج باطری 800 ولتی، حداکثر برد 830 کیلومتری خواهد داشت. بسته به موفقیت SU7، شیائومی روی توسعهٔ خودروهای دیگری هم برای گسترش سبد محصولات خود کار خواهد کرد.

کپی لینک

گوگل

حقایقی در مورد خودروی گوگل:

  • گوگل نقش مهمی در توسعهٔ خودروی بدون راننده یا پروژهٔ ویمو داشته است
  • این شرکت بیشتر روی توسعهٔ تکنولوژی خودران تمرکز دارد
  • این شرکت اعلام کرده است که خودرویی با برند گوگل عرضه نخواهد کرد

هرچند گوگل علاقه‌ای به توسعهٔ خودروی اختصاصی خود ندارد، اما در توسعهٔ ویمو که قبلاً به‌عنوان پروژهٔ خودروی خودران گوگل شناخته می‌شد نقش مهمی داشته است. داستان گوگل در صنعت خودروسازی از سال 2009 آغاز شد یعنی زمانی که موضوع خودروهای خودران تازه جدی گرفته شده بود. این تکنولوژی اما به هوش مصنوعی نیاز داشت که آن زمان در مراحل اولیه بود. اکنون اما ویمو اقدام به ساخت خودروهای خودران کرده و از آن‌ها برای جابجایی عابرین پیاده در برخی شهرها استفاده می‌کند. هرچند هنوز برای فراگیری خودروهای خودران راهی طولانی در پیش است اما گوگل اولین شرکتی بود که به توسعهٔ تکنولوژی ساخت خودرویی پرداخت که بتواند خودش رانندگی کند و پیشرفت قابل‌توجهی در این زمینه داشته است.

کپی لینک

سونی

حقایقی در مورد خودروی سونی:

  • سونی با هوندا اقدام به ایجاد جوینت ونچر کرده است
  • برند حاصل از این همکاری مشترک «آفیلا» نام دارد
  • اولین پروتوتایپ خودروی این شرکت در سال 2023 رونمایی شد

سونی که یک شرکت الکترونیکی بسیار شناخته‌شده است، از سال 2022 وارد صنعت خودروسازی هم شد. این شرکت ژاپنی از طریق همکاری با هوندا، اولین پروتوتایپ خودروی خود را در ژانویهٔ 2023 رونمایی کرد. این خودرو یک سدان نسبتاً بزرگ است که برای بازار آمریکای شمالی در نظر گرفته شده است. بااین‌حال، هنوز اطلاعات زیادی در مورد مشخصات این خودرو در دست نیست. البته میدانیم برای اجرای نمایشگرهای داخلی خودرو و دیگر ویژگی‌های گرافیکی از گرافیک Unreal Engine 5 اپیک گیمز استفاده شده و به 45 دوربین و تراشه‌های اسنپدراگون کوالکام هم مجهز است.

کپی لینک

اپل

حقایقی در مورد خودروی اپل:

  • پروژهٔ خودروی اپل در سال 2014 آغاز شد
  • این پروژه بسیار مخفیانه پیش رفت اما بیش از 5 هزار نفر را به کار گرفت
  • پروژهٔ خودروی اپل در سال 2024 لغو شد

سازندهٔ موبایلی که بیش از همه انتظار می‌رفت خودرو تولید کند، اپل بود اما پروژهٔ خودروی این غول تکنولوژی آمریکا شکست خورد. خودروی اپل قرار بود تمام خودران و الکتریکی باشد. همچنین طبق گزارش‌ها، ظاهراً اپل در سال 2018 همکاری‌ای را با فولکس‌واگن آغاز کرده و قصد داشت خودروی خود را از طریق همکاری با این شرکت آلمانی توسعه دهد. بااین‌حال، به دلیل ضررهای مالی عظیم، اپل پس از صرف سالانه نزدیک به یک میلیارد دلار در این پروژه، اوایل سال 2024 رسماً پروژهٔ توسعهٔ خودرو را لغو کرد. این شرکت در عوض تمرکز خود را به هوش مصنوعی تغییر داده است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.