بهترین خودروهای اسپرت با قدرت معقول 500 اسب بخار، از کوروت تا نیسان GT-R
این روزها شاهد معرفی و ساخت خودروهای بسیار قدرتمندی هستیم که آنقدر سریعاند که میتوانند از قوانین فیزیک سرپیچی کنند. هرچند خواندن و نوشتن در مورد این خودروها بسیار چشمگیر است ولی خیلیها نمیدانند که این خودروها در دنیای واقعی چقدر غیرقابلاستفاده هستند. در 99 درصد از استفادههایی که از خودرو میشود هیچ نیازی به 1000 اسب بخار قدرت نیست و نقطهٔ طلایی قدرت نصف این رقم یعنی 500 اسب بخار است.
چرا 500 اسب بخار نقطهٔ طلایی قدرت است؟
زیرا 500 اسب بخار تعادلی عالی بین شتاب هیجانانگیز و رانندگی کاربردی برقرار میکند. در این بازهٔ قدرتی، خودروها آنقدر سریع هستند که هیجانانگیز باشند اما همچنان برای استفادهٔ روزمره و رانندگی لذتبخش در جادههای پرپیچوخم قابلکنترل خواهند بود. به همین دلیل، در ادامه با 9 نمونه از بهترین خودروهای اسپرت چند سال اخیر آشنا خواهیم شد که حول این عدد قرار دارند و ثابت میکنند که قدرت همهچیز نیست.
شورلت کوروت استینگری
قدرت: 495 اسب بخار
پیشرانه | 6.2 لیتری V8 |
گشتاور | 637 نیوتن متر |
محور محرک | عقب |
شتاب صفر تا 96 | 2.9 ثانیه |
قیمت | 70,000 دلار |
هرچند کوروت ZR1 که بهتازگی معرفی شده همهٔ توجهات را به خود جلب کرده ولی استینگری پایه برای 99 درصد از خریداران پرفورمنس کافی را ارائه میکند. پیشرانهٔ V8 تنفس طبیعی این خودرو نزدیک به 500 اسب بخار قدرت تولید میکند و با چسبندگی باورنکردنی به لطف ترکیب موتور وسط، بیشترین استفاده را از این قدرت میبرد و در کمتر از 3 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسد.
بامو M4 کامپتیشن
قدرت: 530 اسب بخار
پیشرانه | 3.0 لیتری I3 توئین توربو |
گشتاور | 650 نیوتن متر |
محور محرک | عقب یا چهارچرخ |
شتاب صفر تا 96 | 3.8 تا 3.4 ثانیه |
قیمت | 84,375 تا 89,475 دلار |
صرفنظر از طراحی بحثبرانگیز M4، بدون شک این کوپهٔ آلمانی یکی از بهترین خودروهای اسپرت حال حاضر محسوب میشود. پیشرانهٔ فوقالعادهٔ S58 میتواند بیش از 500 اسب بخار قدرت را به چرخهای عقب یا هر چهارچرخ بفرستد. شاسی خودرو چابک و بسیار متعادل است که امکان کنترلی باورنکردنی را فراهم میکند اما درعینحال، قدرت بهاندازهٔ کافی هست که با دود کردن لاستیکها بتوان از رانندگی لذت برد.
پورشه کیمن GT4 RS
قدرت: 500 اسب بخار
پیشرانه | 4.0 لیتری H6 |
گشتاور | 450 نیوتن متر |
محور محرک | عقب |
شتاب صفر تا 96 | 3.2 ثانیه |
قیمت | 163,650 دلار |
بسته به انتظاراتی که از یک خودروی اسپرت دارید، کیمن GT4 RS حتی میتواند از 911 GT3 RS هم بهتر باشد. در سینهٔ این خودرو همان پیشرانهٔ 4 لیتری شش سیلندر تخت تنفس طبیعی برادر بزرگترش قرار دارد که در اینجا 500 اسب بخار قدرت را در یکی از چابکترین و پیست محورترین پکیجهای پورشه ارائه میکند. به لطف وزن تنها 1450 کیلوگرم و گیربکس دوکلاچه، این کیمن ظرف تنها 3.2 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسد.
مرسدس AMG GT63
قدرت: 585 اسب بخار
پیشرانه | 4.0 لیتری V8 توئین توربو |
گشتاور | 800 نیوتن متر |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفر تا 96 | 3.1 ثانیه |
قیمت | 177,050 دلار |
مرسدس AMG GT63 با پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربویی که 585 اسب بخار قدرت تولید میکند، بالاتر نقطهٔ طلایی مدنظر ما قرار میگیرد ولی هنوز هم قدرت مناسبی به نظر میرسد. AMG GT یک خودروی اسپرت کاملاً قابلاستفاده برای ترددهای روزمره است و به همین دلیل، قدرت نزدیک به 600 اسب بخار، روی قابلیت استفادهٔ آن تأثیر منفی نمیگذارد. همچنین حتی با تخته کردن گاز هم خودرو همچنان در پیچها خیلی خوب کنترل میشود.
نیسان GT-R
قدرت: 570 اسب بخار
پیشرانه | 3.8 لیتری V6 توئین توربو |
گشتاور | 633 نیوتن متر |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفر تا 96 | 2.9 ثانیه |
قیمت | 122,985 دلار |
هنوز هم باور اینکه باید با نیسان GT-R خداحافظی کنیم سخت است ولی روزهای این ماشین اسپرت افسانهای به شماره افتاده است. GT-R زمانی که در سال 2007 با موتور V6 و سامانهٔ چهارچرخ محرک معرفی شد، دنیای سوپرکارها را متحول کرد و هنوز هم پس از گذشت نزدیک به دو دهه، با وجودی که در نسخهٔ پایه تنها 565 اسب بخار قدرت دارد، همچنان توان رقابت با خودروهایی که دو برابر این قیمت دارند را خواهد داشت.
پورشه 911 GT3 RS
قدرت: 525 اسب بخار
پیشرانه | 4.0 لیتری H6 |
گشتاور | 465 نیوتن متر |
محور محرک | عقب |
شتاب صفر تا 96 | 2.9 ثانیه |
قیمت | 243,295 دلار |
هرچند پیشرانهٔ تنفس طبیعی 911 GT3 RS تنها 525 اسب بخار قدرت تولید میکند ولی پورشه با لپ تایمهای افسانهای که در نوربرگرینگ ثبت کرده، با همین قدرت هم بر پیستهای جهان سلطه دارد. GT3 RS در جهنم سبز تایم 6 دقیقه و 49.3 ثانیه را به ثبت رسانده و رسماً سریعترین خودروی تنفس طبیعی این پیست لقب گرفته است. همهٔ اینها به لطف تنظیم دقیق شاسی و هندلینگ بینقص امکانپذیر شده است که حداکثر استفاده را از 500 اسب بخار قدرت میبرد.
فورد موستانگ دارک هورس
قدرت: 500 اسب بخار
پیشرانه | 5.0 لیتری V8 |
گشتاور | 567 نیوتن متر |
محور محرک | عقب |
شتاب صفر تا 96 | 3.7 ثانیه |
قیمت | 64,875 دلار |
خیلیها معتقدند شلبی GT350 قبلی یکی از بهترین خودروهای عضلانی تاریخ است. هرچند برای اینکه نسل جدید این خودرو را ببینیم باید چند سال صبر کنیم ولی در حال حاضر، موستانگ دارک هورس بسیاری از ویژگیهای GT350 را با قیمتی مقرونبهصرفه ارائه میکند. این خودرو هرچند روی کاغذ تفاوتهای چندان زیادی با نسخهٔ GT ندارد اما در عمل رانندگی فوقالعادهای را به نمایش میگذارد.
جگوار F تایپ R
قدرت: 575 اسب بخار
پیشرانه | 5.0 لیتری V8 سوپرشارژ |
گشتاور | 700 نیوتن متر |
محور محرک | عقب |
شتاب صفر تا 96 | 3.5 ثانیه |
قیمت | 109,775 دلار |
جگوار F تایپ هم یکی دیگر از خودروهای اسپرت جذابی است که باید بهزودی با آن خداحافظی کنیم و از این بابت بسیار ناراحت هستیم. F تایپ بهعنوان آخرین خودروی اسپرت بنزینی جگوار، زمانی که وارد بازار شد، هرچند این برند بهاندازهٔ گذشته در اوج نبود ولی F تایپ نظر جهانیان را نسبت به تواناییهای جگوار تغییر داد. F تایپ در نسخهٔ R با نزدیک به 600 اسب بخار قدرت، خودرویی چابک و قدرتمند است و مطمئناً دلمان برایش تنگ خواهد شد.
آلفارومئو جولیا کوادریفولیو
قدرت: 510 اسب بخار
پیشرانه | 2.9 لیتری V6 توئین توربو |
گشتاور | 600 نیوتن متر |
محور محرک | عقب |
شتاب صفر تا 96 | 3.6 ثانیه |
قیمت | 81,855 دلار |
و بازهم یک خودروی فوقالعادهٔ دیگر که با آن خداحافظی خواهیم کرد. وقتی آلفارومئو برای اولین بار اعلام کرد که نسخهای پرفورمنس بالا از جولیا خواهد هیچکس انتظار نداشت خودروی نهایی به این خوبی باشد. زیر کاپوت جولیا کوادریفولیو یک موتور 2.9 لیتری V6 باورنکردنی قرار دارد که از پیشرانهٔ F154 هشت سیلندر فراری گرفته شده است. این خودرو، 510 اسب بخار قدرت را در پکیجی متعادل و بازیگوش ارائه میکند که باورش سخت است که نشان M یا AMG ندارد.