خودروهای اسپرت دهه 70 که از زمان خود جلوتر بودند، از 911 توربو تا کانتاش
دههٔ 70 میلادی دوران آشفتگی جهان خودرو بود. به دلیل بحران نفت و افزایش قیمت بنزین، پیشرانههای V8 آمریکایی بسیار ضعیف شدند و عصر طلایی خودروهای عضلانی به پایان رسید. به همین دلیل، خیلیها دههٔ 70 را دوران وحشتناکی برای صنعت خودروسازی میدانند ولی اینطور نبود زیرا در این دهه، خودروهای اسپرت جالب و هیجانانگیز زیادی ساخته شد. در این دهه، مدلهای اروپایی و ژاپنی با قدرت بالا و طراحیهای شارپ، بازار خودروهای اسپرت را در اختیار گرفتند.
داتسون 240Z سال 1970
پیشرانه | 2.4 لیتری I6 |
قدرت | 151 اسب بخار |
گشتاور | 200 نیوتن متر |
شتاب صفر تا 96 | 7.8 ثانیه |
هرچند 240Z اولین خودروی اسپرت داتسون محسوب نمیشد و این شرکت قبلاً مدل فیرلیدی را تولید کرده بود ولی 240Z مدل چشمگیری بود که با ترکیب ظاهر کوروت C3 با تویوتا 2000GT و جگوار E تایپ، خودروی اسپرت شگفتانگیزی را خلق کرد.
چرا از زمان خود جلوتر بود؟
240Z اولین خودروی Z بود که درنهایت با ادغام برند داتسون در نیسان، به یکی از خودروهای افسانهای این شرکت ژاپنی تبدیل شد. این کوپهٔ اسپرت هرچند سریعترین خودروی زمان خود نبود ولی دینامیک رانندگی قابلتوجهی داشت که رانندگی با آن را جذاب میکرد.
لوتوس اسپریت سال 1975
پیشرانه | 2.0 لیتری I4 |
قدرت | 160 اسب بخار |
گشتاور | 190 نیوتن متر |
شتاب صفر تا 96 | 6.8 ثانیه |
اسپریت تجسم ریشههای مسابقهای لوتوس بود. این شرکت که هرچند به خاطر ساخت خودروهای اسپرت سریع و بسیار سبک شهرت داشت ولی تا آن زمان هنوز خودرویی نداشت که بتواند سوپراسپرت محسوب شود تا اینکه اسپریت با طراحی جورجتو جوجارو متولد شد.
چرا از زمان خود جلوتر بود؟
اسپریت چون خودروی سبکوزنی بود و برای ارائۀ سرعت و شتاب چشمگیر به قدرت زیادی نیاز نداشت، از زمان خود جلوتر بود. این خودرو زیر یک تن وزن داشت و درنتیجه میتوانست از ذرهذره قدرت موتور کوچکی که پشت صندلیها نصب شده بود برای ارائهٔ سرعتی موشکوار استفاده کند.
لانچیا استراتوس سال 1974
پیشرانه | 2.4 لیتری V6 |
قدرت | 187 اسب بخار |
گشتاور | 225 نیوتن متر |
شتاب صفر تا 96 | 6.0 ثانیه |
استراتوس یک خودروی رالی باورنکردنی بود که در 18 مسابقهٔ WRC پیروز و به یکی از باورنکردنیترین خودروهای اسپرت دههٔ 70 تبدیل شد. این ماشین هم مثل لوتوس زیر یک تن وزن داشت و از نسخهٔ جادهای آن که با پسوند استراداله شناخته میشد تنها 500 دستگاه ساخته شد.
چرا از زمان خود جلوتر بود؟
استراتوس اولین خودرویی بود که بهطور خاص برای رالی ساخته و به خودرویی عالی برای تفریح روی شن، ماسه یا آسفالت تبدیل شد. این ماشین با پیشرانهای که ساخت فراری بود، یکی از خودروهای اسپرت فوقالعادهٔ نهفقط دههٔ 70 بلکه کل تاریخ محسوب میشود.
پورشه 911 توربو سال 1978
پیشرانه | 3.3 لیتری H6 توربو |
قدرت | 265 اسب بخار |
گشتاور | 395 نیوتن متر |
شتاب صفر تا 96 | 5.5 ثانیه |
911 توربو که اولین بار در سال 1974 معرفی شد، یکی از جذابترین و هیجانانگیزترین مدلهای 911 در دههٔ 70 محسوب میشد. این خودرو که در سال 1978 به موتور بزرگتر 3.3 لیتری مجهز شد، ویژگیهای آیرودینامیکی مثل بال بزرگ عقب را با پیشرانهٔ قدرتمند ترکیب کرده بود.
چرا از زمان خود جلوتر بود؟
911 توربو یکی از اولین خودروهای توربوشارژ تولیدی جهان بود. این تکنولوژی که باعث افزایش قدرت میشد، در دههٔ 70 ویژگی بسیار نوآورانهای محسوب میشد و برای کسانی که میتوانستند آن را رام کنند، رانندگی شگفتانگیزی را فراهم میکرد ولی کسانی که این توانایی را نداشتند، اغلب از جاده منحرف میشدند.
شورلت کوروت سال 1970
پیشرانه | 7.4 لیتری V8 |
قدرت | 460 اسب بخار |
گشتاور | 665 نیوتن متر |
شتاب صفر تا 96 | 4.5 ثانیه |
هرچند در طول دههٔ 70 خودروهای اسپرت آمریکایی افول کردند ولی در سالهای ابتدایی این دهه، آمریکاییها هنوز در اوج بودند. در سال 1970، بزرگترین پیشرانهٔ تاریخ کوروت برای C3 ارائه شد. این موتور بلوک بزرگ با کاربراتور هالی 800 CFM تا 460 اسب بخار قدرت تولید میکرد.
چرا از زمان خود جلوتر بود؟
کوروت 7.4 لیتری 1970 قویترین خودروی آمریکایی آن سالها محسوب میشد. در دورانی که سوپراسپرتهای اروپایی هنوز قدرت زیر 400 اسب بخار و شتاب بالای پنج ثانیه داشتند، این کوروت با گیربکس سه سرعت اتوماتیک، ظرف 4.5 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسید که هنوز هم رقم قابلتوجهی است.
بامو M1 سال 1978
پیشرانه | 3.5 لیتری I6 |
قدرت | 274 اسب بخار |
گشتاور | 330 نیوتن متر |
شتاب صفر تا 96 | 5.3 ثانیه |
بامو M1 داستان پرماجرایی داشت. این خودروی اسپرت فوقالعاده، برای برنامههای مسابقهای در نظر گرفته شده و قرار بود با کمک لامبورگینی ساخته شود ولی شرکت ایتالیایی در آن زمان با مشکلات مالی مواجه بود و درنتیجه، بامو با کمک ایتالدیزاین و دو شرکت دیگر، پروژهٔ M1 را به سرانجام رساند.
چرا از زمان خود جلوتر بود؟
M1 اولین خودرویی بود که توسط بخش M بامو ساخته شد. از این خودرو تنها 430 دستگاه برای فروش به خریداران معمولی ساخته شد زیرا M1 به دلیل تغییر قوانین، از مسابقات خارج شد. بااینحال، M1 یکی از منحصربهفردترین و جذابترین خودروهای اسپرت دهه 70 محسوب میشود.
آستونمارتین ونتیج سال 1977
پیشرانه | 5.3 لیتری V8 |
قدرت | 390 اسب بخار |
گشتاور | 550 نیوتن متر |
شتاب صفر تا 96 | 4.9 ثانیه |
آستونمارتین ونتیج مدل 1977 با موتور V8، قدرت و پرفورمنس چشمگیری داشت و به یکی از برترین سوپراسپرتهای دههٔ 70 تبدیل شد هرچند که در ظاهر بیشتر شبیه فورد موستانگ بود تا محصول یکی از خودروسازان مشهور و سطح بالای بریتانیایی.
چرا از زمان خود جلوتر بود؟
اعداد و ارقام پرفورمنس ونتیج جلوتر از زمان خود و بسیار فراتر از یک گرند تورر لوکس در دههٔ 70 بودند. این خودرو همچنین در فیلم «روشناییهای پایدار روز» جیمز باند محصول سال 1987 هم حضور داشت و به یکی از خودروهای محبوب جیمز باند تبدیل شد.
مازراتی بورا سال 1971
پیشرانه | 4.7 لیتری V8 |
قدرت | 310 اسب بخار |
گشتاور | 420 نیوتن متر |
شتاب صفر تا 96 | 5.9 ثانیه |
بورا اولین خودروی موتور وسط مازراتی بود. این ماشی با طراحی جورجتو جوجارو، پکیجی عالی از سرعت و پرفورمنس را ارائه میکرد. بورا میتوانست مثل موشک در پیستها دور بزند و سواری هیجانانگیزی را برای راننده فراهم کند.
چرا از زمان خود جلوتر بود؟
بورا وظایف یک سوپراسپرت را متفاوت از رقبای همدورهٔ خود انجام میدهد. این خودرو درعینحالی که سریع بود، به آسایش و راحتی راننده اهمیتی بیشتری میداد. بهعنوانمثال، ورود به داخل بورا آسانتر از دیگر سوپراسپرتها بود و همچنین از صندوق بار هم بهره میبرد که آن را به سوپراسپرت مناسب سفرهای جادهای تبدیل میکرد.
لامبورگینی کانتاش سال 1976
پیشرانه | 3.9 لیتری V12 |
قدرت | 370 اسب بخار |
گشتاور | 366 نیوتن متر |
شتاب صفر تا 96 | 5.1 ثانیه |
کانتاش بدون شک یکی از مشهورترین خودروهای اسپرت دههٔ 70 محسوب میشود. این ماشین که با پیشرانهٔ V12 افسانهای خود سرعت و پرفورمنسی فوقالعاده را ارائه میکرد، برای سالها خودروی محبوب پوسترهای دیوار اتاق نوجوانا علاقهمند به خودرو بود.
چرا از زمان خود جلوتر بود؟
مثل اکثر سوپراسپرتهای آن زمان، به دلیل نصب پیشرانه در پشت صندلیها، دید رو به عقب در کانتاش کاملاً مسدود بود. به همین دلیل، لامبورگینی برای این ماشین یک پریسکوپ را تدارک دیده بود که امکان دیدن پشت خودرو را هنگام دندهعقب رفتن فراهم میکرد. این تنها یکی از ویژگیهای جلوتر از زمان کانتاش بود.
فراری 365 GT4 BB سال 1973
پیشرانه | 4.4 لیتری H12 |
قدرت | 375 اسب بخار |
گشتاور | 410 نیوتن متر |
شتاب صفر تا 96 | 5.9 ثانیه |
این فراری چشمگیر، جانشین دیتونا بود که جذابیت و قدرت بیشتری را به جادهها آورد. 365 GT4 BB همچنین اولین خودروی جادهای فراری بود که به پیشرانهٔ دوازده سیلندر تخت مجهز شد. این سوپرکار ایتالیایی تا سال 1984 تولید و سپس با تستاروسای افسانهای جایگزین شد.
چرا از زمان خود جلوتر بود؟
365 GT4 BB اولین سوپراسپرت موتور وسط فراری بود. تا پیشازاین، انزو فراری معتقد بود که سوپراسپرت موتور وسط ایدهٔ خوبی نیست و نمیتواند هندلینگ خوبی داشته باشد. بااینحال، زمانی که فراری چنین خودرویی تولید کرد، این نگرانیها برطرف و یکی از بهترین خودروهای اسپرت دههٔ 70 متولد شد.