سال 2022 به پایان رسید و وارد سال 2023 شدیم. طی یک سال گذشته، صدها خودروی مختلف موردبررسی و آزمایش قرار گرفتند که برخی به خاطر عملکرد فوقالعاده تحسین شدند و برخی دیگر به خاطر نمایشی پایینتر از حد انتظار ناامیدکننده عمل کردند؛ بنابراین، با بررسی تمام اعداد و اطلاعات خودروهایی که در سال 2022 آزمایش شدهاند، برندگان و بازندگان این سال را مشخص کردهایم.
برنده: پیشرانهٔ هوریکین جیپ
هرچند شرکتهایی مثل آئودی توسعه پیشرانههای درونسوز را متوقف کردهاند اما جیپ زیر کاپوت واگنییر غولپیکر موتور 3 لیتری شش سیلندر خطی توئین توربوی جدیدی را قرار داده است. نسخهٔ 510 اسب بخاری این موتور گرند واگنییر L با وزن 2915 کیلوگرمی را ظرف 4.7 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرساند و مصرف سوخت کمتری هم دارد.
برنده: شورلت کوروت Z06
پیشرانهٔ 5.5 لیتری V8 تنفس طبیعی LT6 با ردلاین 8,500 rpm نهتنها صدای فوقالعاده جذابی دارد بلکه با 670 اسب بخار قدرت، کوروت Z06 را ظرف تنها 2.6 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرساند. این سریعترین خودرویی است که در سال 2022 آزمایش کردیم.
بازنده: مازراتی MC20
سوپرکار جدید مازراتی MC20 با قیمت 200 هزار دلار، کاملاً فوقالعاده بودن کوروت Z06 را اثبات میکند. هرچند تکنولوژی پیش احتراق مازراتی و بیرون کشیدن 210 اسب بخار قدرت از هر لیتر حجم موتور ما را مجذوب خود میکند اما شورلت با قیمت ارزانتر، MC20 را در شتاب، ترمز، پیچیدن، درگیری راننده و صدا کاملاً تار و مار میکند.
بازنده: مرسدس EQS AMG
با هجوم خودروهای الکتریکی به بازار، اعداد اسب بخار بسیار چشمگیر و بزرگی را میبینیم اما این اعداد در دنیای واقعی چندان خود را نشان نمیدهند. برای مقایسه، آئودی E-Tron GT با 522 اسب بخار قدرت، ظرف 11.9 ثانیه مسافت 400 متر را طی میکند درحالیکه مرسدس EQS AMG با 751 اسب بخار قدرت، تنها نیم ثانیه سریعتر است. همچنین تا سرعت 210 کیلومتر بر ساعت نیز دو خودرو فقط یکدهم ثانیه باهم اختلاف دارند که این یعنی 229 اسب بخار قدرت بیشتر مرسدس عملاً کاربرد چندانی ندارد.
بازنده: تویوتا bZ4X
هرچند به کمتر بودن برد خودروهای الکتریکی در دنیای واقعی نسبت به اعداد اعلامی عادت داریم ولی بااینوجود، اولین محصول الکتریکی تویوتا از این لحاظ واقعاً ناامیدکننده عمل کرده است. برد این خودرو با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت تنها 260 کیلومتر است که کمترین بردی است که در سال 2022 ثبت کردهایم. همچنین برد کلی اعلامی 357 کیلومتری bZ4X توسط سازمان EPA نیز از تمام خودروهای الکتریکی که در سال 2022 آزمایش کردیم کمتر است.
بازنده: پیکاپهای الکتریکی در یدک کشی
سه پیکاپ الکتریکی فورد F150 لایتنینگ، جیامسی هامر EV و ریویان R1T که از آنها برای یدک کشیدن یک کاروان 2800 کیلوگرمی با سرعت 110 کیلومتر بر ساعت استفاده کردیم، برد ناامیدکنندهای داشتند. در این شرایط، برد هامر به 225 کیلومتر، ریویان به 177 کیلومتر و فورد به تنها 160 کیلومتر کاهش پیدا کرد.
برنده: لوسید ایر
در سوی دیگر، شرکت نوپای لوسید و سدان ایر را داریم که رکورد بیشترین برد با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت را در آزمونهای ما ثبت کرده است. این خودرو با ثبت برد 660 کیلومتری، رکورددار قبلی یعنی تسلا مدل S دوربرد را با اختلاف 145 کیلومتر مغلوب کرد.
بازنده: نیسان Z
وقتی نسل جدیدی خودرویی مثل نیسان Z به بازار میآید انتظارات از آن بالا است اما زمانی که پشت فرمان آن نشستیم احساس کردیم به دو دهه قبل و 350Z بازگشتهایم. در اولین آزمایش ما با بنزین اکتان 91، پیشرانه ناک میزد و بسیار بد کار میکرد درحالیکه برای مقایسه، بوگاتی شیرون سوپراسپرت 1600 اسب بخاری مشکلی با بنزین اکتان 91 ندارد. Z همچنین پویایی ضعیفی هم داشت تا نهایتاً یکی از بازندههای سال 2022 لقب گیرد.
برنده: تویوتا GR
طی سال گذشته، بخش GR تویوتا یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی عالی را روی سوپرا نصب کرد و پس از عرضهٔ کوپهٔ عالی GR86، نشان داد که میتواند GR کرولا را با یک پیشرانهٔ سه سیلندر و سامانهٔ چهارچرخ محرک، به یک ببر کوچک تبدیل کند. این هاچبک داغ ژاپنی خیلی زود توانست به لیست برترین خودروهای سال 2022 راه یابد.
برنده: تویوتا پریوس
تویوتا با ارائهٔ یکی از غیرمنتظرهترین خودروها یعنی یک پریوس خوشچهره، نشان داد که در این شرکت فقط مردان بخش GR نیستند که چیزهای جذابی میسازند. نسل جدید پریوس نهتنها برای اولین بار به خودروی زیبایی تبدیل شده بلکه در پرفورمنس هم نسبت به نسل قبلی پیشرفت بزرگی داشته است. این خودرو ظرف 7.1 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسد که 3.4 ثانیه یا 32 درصد بهتر از نسل قبلی است.
برنده: هیوندای آیونیک 5 / کیا EV6 / جنسیس GV60
این سه کراساوور کرهای از همه لحاظ خودروهای الکتریکی عالیای هستند. این ماشینها به لطف معماری 800 ولتی، از قابلیت شارژ بسیار سریعی برخوردار هستند بهگونهای که با شارژرهای سریع 350 کیلوواتی، ظرف تنها 18 دقیقه از 10 تا 80 درصد باطریهای آنها شارژ میشود. EV6، آیونیک 5 و GV60 همچنین جزء سریعترین خودروهای الکتریکی بازار با قیمت زیر 100 هزار دلار هم بهحساب میآیند.
برنده: فورد F150 رپتور R
این مگا F150 با 700 اسب بخار قدرت به سریعترین پیکاپ بنزینی تبدیل شد که تاکنون آزمایش کردهایم. قبلاً این رکورد در اختیار رم TRX با 3.7 ثانیه بود اما رپتور R که 320 کیلوگرم وزن سبکتری دارد، این کار را ظرف تنها 3.4 ثانیه انجام داد و یک شگفتی از خود بهجای گذاشت.
برنده / بازنده: جیامسی هامر EV
هامر EV در زمان معرفی با مشخصات چشمگیر خود همه را تحت تأثیر قرار داد. این ماشین با 1000 اسب بخار قدرت، خود را ظرف 3.3 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت رساند و 400 متر را در 11.9 ثانیه طی کرد اما به دلیل وزن 4370 کیلوگرمی، برای توقف از سرعت 160 کیلومتر بر ساعت به بیش از 152 متر مسافت نیاز دارد که حدود 30 متر از رم TRX بیشتر است. همچنین بعداً متوجه شدیم که شارژ سریع باطریهای هامر صد دلار هزینه خواهد داشت.
برنده / بازنده: کادیلاک اسکالید V
کادیلاک پسازاینکه با سدانهای اسپرت CT4-V بلکوینگ و CT5-V بلکوینگ کولاک کرد، سرانجام پس از سالها انتظار نشان V را روی اسکالید هم چسباند. این ماشین از همان موتور 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ CT5-V بلکوینگ استفاده میکند که قدرت آن با 14 اسب بخار افزایش به 682 اسب بخار رسیده است و صدای اگزوز دیوانهواری دارد اما گویا کادیلاک فراموش کرده تایرهای اسکالید V را هم ارتقاء دهد زیرا این شاسیبلند عظیم در آزمون چسبندگی ما شتاب جانبی تنها 0.69 جی را ثبت کرد که حتی از هامر EV با لاستیکهای آفرودی هم ضعیفتر است.