خودروهای عجیب تاریخ را بشناسید! (قسمت اول)

دوشنبه 10 مرداد 1401 - 16:30
مطالعه 10 دقیقه
معمولاً این روزها بیش از هر زمان دیگری می‌شنویم که خودروها شبیه یکدیگر شده‌اند اما خودروهای عجیب زیادی نیز توسط خودروسازان مشهور تولید شده اند....
تبلیغات

معمولاً این روزها بیش از هر زمان دیگری می‌شنویم که خودروها شبیه یکدیگر شده‌اند اما خودروهای عجیب زیادی نیز توسط خودروسازان مشهور تولید شده اند. اتوکار می‌گوید این روند چند دهه وجود داشته و نمی‌توان آن را انکار کرد.

مدهای دنیا یک روز ظهور می‌کنند و روز دیگر می‌روند اما حتی بزرگ‌ترین خودروسازان هم نمی‌توانند از تولید خودروهای عجیب قسر در بروند! به همین خاطر می‌خواهیم نگاهی داشته باشیم به خودروهای عجیب ساخته شده در دنیا که همه را انگشت به دهان کردند. البته لیست ما به 48 خودروی عجیب محدود بوده و به ترتیب الفبای لاتین مرتب شده است. اگر خودروهای عجیب دیگری را می‌شناسید که می‌تواند در این لیست قرار بگیرد حتماً در قسمت دیدگاه‌ها آن خودروهای عجیب را به ما و سایر دوستان معرفی کنید.

کپی لینک

آلفارومئو SZ

آلفارومئو تاریخچه‌ای غنی از تولید خودروهای زیبا دارد. یکی از خودروهای عجیب و اسپرت این برند با نام  SZ شناخته می‌شود که طی دوره کوتاه سال‌های 1989 تا 1991 تولید شد. این خودرو بر اساس سدان 75 شکل گرفته بود و از ظاهری منحصربه‌فرد سود می‌برد و ایتالیایی‌ها نام مستعار il mostro یا هیولا را به آن داده بودند! آلفارومئو پس از توقف تولید SZ سریعاً به کار خود ادامه داد و مدلی عجیب با نام RZ کانورتیبل را یک سال بعد تولید کرد.

کپی لینک

AMC پیسِر

تقریباً غیرقابل‌تصور بود که یکی از سه خودروساز بزرگ آمریکا بتواند خودروهای عجیب همچون AMC پیسر را در دهه 70 میلادی عرضه کند. پیسر خودرویی بود که طول غیرعادی و کوتاهی داشت و متأسفانه وزن و مصرف سوخت بالایی را نیز تحمیل می‌کرد و ظاهر آن نیز باب میل افراد زیادی نبود. نبود مشتری باعث شد این خودرو از مدل 1975 تا 1980 تولید شود.

کپی لینک

استون مارتین سیگنت

تاریخ استون مارتین به قبل و بعد از سیگنت جدا می‌شود چراکه هیچ خودرویی شبیه آن نه قبلاً و نه بعداً تولید نشد. سیگنت در واقع یک تویوتا یا سایون iQ با جلوپنجره‌ای شیک و استایل و تجهیزات بیشتر بود. سیگنت به عنوان یکی از خودروهای عجیب دنیا بسیار گران‌تر از iQ عرضه شد و در واقع خودرویی شهری برای افرادی بود که قبلاً مالک یک استون مارتین فول سایز بودند. این خودرو اصلاً به اهداف فروش خود نزدیک نشد و تنها پس از دو سال با بازار خداحافظی کرد. سیگنت اما بعدها سرنوشت بهتری پیدا کرد زیرا به خاطر تولید بسیار محدود شاهد افزایش قیمت نمونه‌های دست‌دوم آن هستیم.

کپی لینک

آئودی A2

هاچبک آئودی A2 با بدنه آلومینیومی خود هزینه‌های مالکیت کمی داشت زیرا وزن پایین را با مصرف سوخت بسیار خوب ترکیب کرده بود. ولی A2 قیمت بسیار بالایی داشت و برای خرید آن در سال 2001 می‌بایست بیش از 20 هزار پوند هزینه می‌کردید. البته مشکلاتی نیز وجود داشت. شما می‌توانستید روغن خودرو را بررسی کرده و آب‌پاش را پر کنید اما برای تعویض شمع باید به نمایندگی مراجعه می‌کردید. دیگر مشکلات همچون صدای زیاد داخل کابین و دید کم رو به بیرون نیز باعث شدند این خودرو چندان جالب جلوه نکند. A2 فروش چندانی نداشت و تنها از سال 2000 تا 2005 تولید شد. این روزها از A2 به عنوان خودرویی مدرن و کلاسیک نام برده می‌شود.

کپی لینک

آستین هیلی اسپرایت

اسپرایت در بریتانیا با نام چشم قورباغه‌ای شناخته می‌شد. نسل اول یکی از خودروهای عجیب دنیا به خاطر چراغ‌های جلوی ثابت که بالای کاپوت جا خوش کرده بودند مشهور شد. این خودرو تنها به مدت 3 سال با این شمایل تولید شد. از سال 1961 تا 1971 مدلی با طراحی کاملاً متفاوت و ظریف‌تر عرضه شد اما هنوز هم ظاهر عجیبی داشت و خریداران مدل اولیه را با چراغ‌های عجیبش از یاد نبرده بودند.

کپی لینک

بنتلی بنتایگا

بنتایگا اولین شاسی‌بلند مدرنی بود که توسط برندی لوکس در دهه قبلی راهی بازار شد. اگرچه تصمیم بنتلی برای تولید بنتایگا بسیار عجیب جلوه می‌کرد اما در ادامه استون مارتین DBX، لامبورگینی اوروس، مازراتی لوانته و رولزرویس کولینان هم تولید شدند. بنتایگا به خاطر ظاهر بحث‌برانگیز خود نسبت به سایر محصولات بنتلی در این لیست جای دارد هرچند در مقایسه با کانسپت EXP 9 F بسیار تعدیل شده است. زمانی که بنتلی از آن کانسپت در نمایشگاه ژنو 2012 رونمایی کرد طرفداران نگرانی‌هایی درباره طراحی قدبلند این برند اظهار داشتند.

کپی لینک

بی‌ام‌و i3

سوپرمینی i3 یکی از خودروهای عجیب تاریخ بی‌ام‌و به شمار می رود. این خودرو که در سال 2013 عرضه شد هنوز هم بسیار متمایز جلوه می‌کند. علاوه بر ظاهر عجیب، ساختار i3 هم بسیار پیچیده بوده و از آلومینیوم و فیبر کربن زیادی در آن استفاده شده است. بی‌ام‌و i3 به‌صورت تمام الکتریکی یا با پیشرانه بنزینی کوچک به عنوان افزایش دهنده شعاع حرکتی عرضه شد.

کپی لینک

بی‌ام‌و Z1

اگرچه Z1 از ویژگی‌های طراحی مشابه محصولات بی‌ام‌و سود می‌برد اما در فاصله زمانی 1989 تا 1991 که تولید شد به حد کافی جلب‌توجه کرد چراکه طراحی غیرعادی‌ای داشت. مشهورترین ویژگی این خودروی عجیب درب‌های جمع شدنی به داخل بودند. علاوه بر این می‌توان به آئرودینامیک پیشرفته و سیستم تعلیق چند اتصالی عقب اشاره کرد که بعدها در محصولات مرسوم بی ام نیز بکار رفت. بالاتر از همه این‌ها باید به پانل‌های بدنه پلاستیکی اشاره کرد که قابل جدا شدن بودند. در روی کاغذ شما می‌توانستید بدنه خودرو را هر وقت خواستید به رنگ دیگری دربیاورید.

کپی لینک

بوگاتی رویال

بوگاتی اگرچه بازار محدودی داشته اما با تولید محصولات فوق لوکس و بسیار گران‌قیمت همواره مشتریان وفاداری دارد. متأسفانه بخش اعظم تولید خودروی عجیب رویال در زمان رکورد بزرگ اقتصادی انجام شد یعنی زمانی که حتی ثروتمندان اروپایی نیز مراقب جیب خود بودند. به همین خاطر رویال جزو خودروهای عجیب در دوران خود بود که دلیلش را می‌توان قیمت گزاف و هزینه‌های نگهداری زیاد دانست. امروز هم رویال به خاطر تعداد کم تولیدی خودرویی نادر به شمار می‌رود. پیشرانه 12.7 لیتری رویال یکی از پرحجم‌ترین پیشرانه‌های نصب شده روی خودروهای تولیدی است هرچند نسبت به خود خودرو خاص‌تر نیست زیرا تا دهه 50 میلادی در قطارهای فرانسوی بکار می‌رفت.

کپی لینک

شورولت SSR

خودروهایی همچون فیات 500، مینی و فولکس‌واگن بیتل روند طراحی خودروهای جدید با نیم‌نگاهی به مدل‌های کلاسیک گذشته یا رترو را زنده کردند. یکی از عجیب‌ترین نمونه‌ها در این زمینه شورولت SSR بود، وانتی با سقف سخت تاشونده و پیشرانه 8 سیلندر 5.3 لیتری! استایل عجیب این خودرو با برخی ویژگی‌های مدرن ترکیب شده بود. طراحی SSR ادای احترامی به وانت‌های شورولت ادونس دیزاین و جی ام سی نیو دیزاین دهه 40 و 50 میلادی محسوب می‌شد. شورولت SSR از سال 2003 تا 2006 تولید شد و به همین خاطر با کراس اوور رتروی HHR که بین سال‌های 2005 تا 2011 عرضه شد همپوشانی داشت.

کپی لینک

کرایسلر کراس فایر

اتحاد 9 ساله دایملر و کرایسلر منجر به تولید یکی از خودروهای عجیب، اسپرت و دو درب کرایسلر کراس فایر به‌صورت کوپه و کانورتیبل شد. کراس فایر فرایند توسعه هزینه بری نداشت زیرا بر اساس پلتفرم اولین نسل مرسدس بنز SLK شکل گرفت و از پیشرانه 6 سیلندر 3.2 لیتری مرسدس استفاده کرد. کراس فایر در سال 2003 معرفی شد و تنها تا سال 2007 دوام آورد یعنی زمانی که دایملر بخش اعظم این بخش را به شرکت خصوص سربروس فروخت.

کپی لینک

کرایسلر PT کروزر

خودروهایی با ظاهر رترو در زمان معرفی PT کروزر ایده جدیدی نبودند اما آنچه باعث تمایز می‌شد عدم اشاره کرایسلر به خودرویی در گذشته بود و این برند فقط می‌خواست ادای احترامی به خودروهای آمریکایی دهه 30 میلادی داشته باشد. یکی از خودروهای عجیب کرایسلر یعنی PT کروزر بر اساس سدان نئون دوج و پلیموث شکل گرفته بود. این خودرو کمی هم به هات رودها شباهت داشت اما زیرساخت نئون باعث می‌شد در دل PT کروزر پیشرانه 4 سیلندر قرار گیرد.

کپی لینک

سیتروئن C3 Pluriel

بودند افرادی که تا پای جان از این خودرو دفاع می‌کردند اما حتی آن‌ها هم باید اعتراف کنند C3 Pluriel جزو خودروهای عجیب است. این محصول فرانسوی بر اساس اولین نسل سیتروئن C3 شکل گرفت و می‌توانستید آن را با شکل‌های گوناگونی سفارش دهید که یکی از شاخص‌ترین آن‌ها تبدیل خودرو از حالت هاچبک به کانورتیبل بود که با حذف ریل‌های سقف صورت می‌گرفت. اما مشکل این بود که پس از حذف ریل‌ها جایی برای قرار دادن آن‌ها نبود و بنابراین باید آن‌ها را در خانه می‌گذاشتید و دعا می‌کردید که باران نیاید. این ایده در کشورهای جنوب اروپا قابل‌قبول بود اما کشورهای شمال اروپا از آن استقبال نکردند.

کپی لینک

سیتروئن C6

فرانسوی‌ها همان‌طور که می‌دانید نمی‌توانند خودروی بزرگ خوبی بسازند. البته برخی استثناها وجود دارد. سیتروئن C6 خودرویی شگفت‌انگیز به نظر می‌آمد. C6 خودروی بسیار راحتی بود و کابین آن از فضای زیادی سود می‌برد و کیفیت سواری استثنایی را عرضه می‌کرد. البته C6 علیرغم تمامی جذابیت‌هایی که داشت از یک فاکتور مهم بی‌بهره بود و آن‌هم برندی آلمانی بود، چیزی که اکثر مشتریان روی وجود آن پافشاری می‌کردند.

کپی لینک

سیتروئن دی اس

دی اس طراحی آینده‌نگرانه را با سیستم تعلیق فوق‌العاده، چراغ‌های راهنماهای عقب متمایز، قطعات هیدرولیکی زیاد و چراغ‌های جلوی پیشرفته ترکیب کرده بود. دی اس به مدت 20 سال تولید شد و سرانجام در سال 1975 بازنشسته شد. اینکه دی اس را جزو خودروهای عجیب بدانیم درست و درعین‌حال غیرمنصفانه خواهد بود. توصیف بهتر این است که دی اس را خودرویی بدانیم که سال‌ها جلوتر از خودروهای دوران خود حرکت می‌کرد.

کپی لینک

فراری FF

فراری هرگز خودرویی استیشن را بازاریابی نکرد اما با FF سال‌های 2011 تا 2016 به این موضوع بسیار نزدیک شد. FF که معمولاً به عنوان شوتینگ بریک دانسته می‌شود به‌طور سورپرایز کننده‌ای جادار بود. فضای بار 800 لیتری خودرو با تا شدن صندلی‌ها به دست می‌آمد. پیشرانه 12 سیلندر 6.3 لیتری، سیستم چهار چرخ محرک و حداکثر سرعت فراتر از 320 کیلومتر در ساعت نیز جزو ویژگی‌های یکی از خودروهای عجیب فراری بودند. FF ویژگی‌های خوبی داشت اما اگر به دنبال ظرافت می‌گشتید شاید بهتر بود گزینه‌های دیگری را از خود فراری انتخاب کنید.

 

ادامه دارد...

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.