چشم اندازهفته نامه

خودروهای عجیب تاریخ را بشناسید! (قسمت اول)

معمولاً این روزها بیش از هر زمان دیگری می‌شنویم که خودروها شبیه یکدیگر شده‌اند اما خودروهای عجیب زیادی نیز توسط خودروسازان مشهور تولید شده اند. اتوکار می‌گوید این روند چند دهه وجود داشته و نمی‌توان آن را انکار کرد.


مدهای دنیا یک روز ظهور می‌کنند و روز دیگر می‌روند اما حتی بزرگ‌ترین خودروسازان هم نمی‌توانند از تولید خودروهای عجیب قسر در بروند! به همین خاطر می‌خواهیم نگاهی داشته باشیم به خودروهای عجیب ساخته شده در دنیا که همه را انگشت به دهان کردند. البته لیست ما به ۴۸ خودروی عجیب محدود بوده و به ترتیب الفبای لاتین مرتب شده است. اگر خودروهای عجیب دیگری را می‌شناسید که می‌تواند در این لیست قرار بگیرد حتماً در قسمت دیدگاه‌ها آن خودروهای عجیب را به ما و سایر دوستان معرفی کنید.

آلفارومئو SZ

آلفارومئو تاریخچه‌ای غنی از تولید خودروهای زیبا دارد. یکی از خودروهای عجیب و اسپرت این برند با نام  SZ شناخته می‌شود که طی دوره کوتاه سال‌های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۱ تولید شد. این خودرو بر اساس سدان ۷۵ شکل گرفته بود و از ظاهری منحصربه‌فرد سود می‌برد و ایتالیایی‌ها نام مستعار il mostro یا هیولا را به آن داده بودند! آلفارومئو پس از توقف تولید SZ سریعاً به کار خود ادامه داد و مدلی عجیب با نام RZ کانورتیبل را یک سال بعد تولید کرد.

AMC پیسِر

تقریباً غیرقابل‌تصور بود که یکی از سه خودروساز بزرگ آمریکا بتواند خودروهای عجیب همچون AMC پیسر را در دهه ۷۰ میلادی عرضه کند. پیسر خودرویی بود که طول غیرعادی و کوتاهی داشت و متأسفانه وزن و مصرف سوخت بالایی را نیز تحمیل می‌کرد و ظاهر آن نیز باب میل افراد زیادی نبود. نبود مشتری باعث شد این خودرو از مدل ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۰ تولید شود.

استون مارتین سیگنت

تاریخ استون مارتین به قبل و بعد از سیگنت جدا می‌شود چراکه هیچ خودرویی شبیه آن نه قبلاً و نه بعداً تولید نشد. سیگنت در واقع یک تویوتا یا سایون iQ با جلوپنجره‌ای شیک و استایل و تجهیزات بیشتر بود. سیگنت به عنوان یکی از خودروهای عجیب دنیا بسیار گران‌تر از iQ عرضه شد و در واقع خودرویی شهری برای افرادی بود که قبلاً مالک یک استون مارتین فول سایز بودند. این خودرو اصلاً به اهداف فروش خود نزدیک نشد و تنها پس از دو سال با بازار خداحافظی کرد. سیگنت اما بعدها سرنوشت بهتری پیدا کرد زیرا به خاطر تولید بسیار محدود شاهد افزایش قیمت نمونه‌های دست‌دوم آن هستیم.

آئودی A2

هاچبک آئودی A2 با بدنه آلومینیومی خود هزینه‌های مالکیت کمی داشت زیرا وزن پایین را با مصرف سوخت بسیار خوب ترکیب کرده بود. ولی A2 قیمت بسیار بالایی داشت و برای خرید آن در سال ۲۰۰۱ می‌بایست بیش از ۲۰ هزار پوند هزینه می‌کردید. البته مشکلاتی نیز وجود داشت. شما می‌توانستید روغن خودرو را بررسی کرده و آب‌پاش را پر کنید اما برای تعویض شمع باید به نمایندگی مراجعه می‌کردید. دیگر مشکلات همچون صدای زیاد داخل کابین و دید کم رو به بیرون نیز باعث شدند این خودرو چندان جالب جلوه نکند. A2 فروش چندانی نداشت و تنها از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ تولید شد. این روزها از A2 به عنوان خودرویی مدرن و کلاسیک نام برده می‌شود.

آستین هیلی اسپرایت

اسپرایت در بریتانیا با نام چشم قورباغه‌ای شناخته می‌شد. نسل اول یکی از خودروهای عجیب دنیا به خاطر چراغ‌های جلوی ثابت که بالای کاپوت جا خوش کرده بودند مشهور شد. این خودرو تنها به مدت ۳ سال با این شمایل تولید شد. از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۷۱ مدلی با طراحی کاملاً متفاوت و ظریف‌تر عرضه شد اما هنوز هم ظاهر عجیبی داشت و خریداران مدل اولیه را با چراغ‌های عجیبش از یاد نبرده بودند.

بنتلی بنتایگا

بنتایگا اولین شاسی‌بلند مدرنی بود که توسط برندی لوکس در دهه قبلی راهی بازار شد. اگرچه تصمیم بنتلی برای تولید بنتایگا بسیار عجیب جلوه می‌کرد اما در ادامه استون مارتین DBX، لامبورگینی اوروس، مازراتی لوانته و رولزرویس کولینان هم تولید شدند. بنتایگا به خاطر ظاهر بحث‌برانگیز خود نسبت به سایر محصولات بنتلی در این لیست جای دارد هرچند در مقایسه با کانسپت EXP 9 F بسیار تعدیل شده است. زمانی که بنتلی از آن کانسپت در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۲ رونمایی کرد طرفداران نگرانی‌هایی درباره طراحی قدبلند این برند اظهار داشتند.

بی‌ام‌و i3

سوپرمینی i3 یکی از خودروهای عجیب تاریخ بی‌ام‌و به شمار می رود. این خودرو که در سال ۲۰۱۳ عرضه شد هنوز هم بسیار متمایز جلوه می‌کند. علاوه بر ظاهر عجیب، ساختار i3 هم بسیار پیچیده بوده و از آلومینیوم و فیبر کربن زیادی در آن استفاده شده است. بی‌ام‌و i3 به‌صورت تمام الکتریکی یا با پیشرانه بنزینی کوچک به عنوان افزایش دهنده شعاع حرکتی عرضه شد.

بی‌ام‌و Z1

اگرچه Z1 از ویژگی‌های طراحی مشابه محصولات بی‌ام‌و سود می‌برد اما در فاصله زمانی ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۱ که تولید شد به حد کافی جلب‌توجه کرد چراکه طراحی غیرعادی‌ای داشت. مشهورترین ویژگی این خودروی عجیب درب‌های جمع شدنی به داخل بودند. علاوه بر این می‌توان به آئرودینامیک پیشرفته و سیستم تعلیق چند اتصالی عقب اشاره کرد که بعدها در محصولات مرسوم بی ام نیز بکار رفت. بالاتر از همه این‌ها باید به پانل‌های بدنه پلاستیکی اشاره کرد که قابل جدا شدن بودند. در روی کاغذ شما می‌توانستید بدنه خودرو را هر وقت خواستید به رنگ دیگری دربیاورید.

بوگاتی رویال

بوگاتی اگرچه بازار محدودی داشته اما با تولید محصولات فوق لوکس و بسیار گران‌قیمت همواره مشتریان وفاداری دارد. متأسفانه بخش اعظم تولید خودروی عجیب رویال در زمان رکورد بزرگ اقتصادی انجام شد یعنی زمانی که حتی ثروتمندان اروپایی نیز مراقب جیب خود بودند. به همین خاطر رویال جزو خودروهای عجیب در دوران خود بود که دلیلش را می‌توان قیمت گزاف و هزینه‌های نگهداری زیاد دانست. امروز هم رویال به خاطر تعداد کم تولیدی خودرویی نادر به شمار می‌رود. پیشرانه ۱۲.۷ لیتری رویال یکی از پرحجم‌ترین پیشرانه‌های نصب شده روی خودروهای تولیدی است هرچند نسبت به خود خودرو خاص‌تر نیست زیرا تا دهه ۵۰ میلادی در قطارهای فرانسوی بکار می‌رفت.

شورولت SSR

خودروهایی همچون فیات ۵۰۰، مینی و فولکس‌واگن بیتل روند طراحی خودروهای جدید با نیم‌نگاهی به مدل‌های کلاسیک گذشته یا رترو را زنده کردند. یکی از عجیب‌ترین نمونه‌ها در این زمینه شورولت SSR بود، وانتی با سقف سخت تاشونده و پیشرانه ۸ سیلندر ۵.۳ لیتری! استایل عجیب این خودرو با برخی ویژگی‌های مدرن ترکیب شده بود. طراحی SSR ادای احترامی به وانت‌های شورولت ادونس دیزاین و جی ام سی نیو دیزاین دهه ۴۰ و ۵۰ میلادی محسوب می‌شد. شورولت SSR از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ تولید شد و به همین خاطر با کراس اوور رتروی HHR که بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱ عرضه شد همپوشانی داشت.

کرایسلر کراس فایر

اتحاد ۹ ساله دایملر و کرایسلر منجر به تولید یکی از خودروهای عجیب، اسپرت و دو درب کرایسلر کراس فایر به‌صورت کوپه و کانورتیبل شد. کراس فایر فرایند توسعه هزینه بری نداشت زیرا بر اساس پلتفرم اولین نسل مرسدس بنز SLK شکل گرفت و از پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۲ لیتری مرسدس استفاده کرد. کراس فایر در سال ۲۰۰۳ معرفی شد و تنها تا سال ۲۰۰۷ دوام آورد یعنی زمانی که دایملر بخش اعظم این بخش را به شرکت خصوص سربروس فروخت.

کرایسلر PT کروزر

خودروهایی با ظاهر رترو در زمان معرفی PT کروزر ایده جدیدی نبودند اما آنچه باعث تمایز می‌شد عدم اشاره کرایسلر به خودرویی در گذشته بود و این برند فقط می‌خواست ادای احترامی به خودروهای آمریکایی دهه ۳۰ میلادی داشته باشد. یکی از خودروهای عجیب کرایسلر یعنی PT کروزر بر اساس سدان نئون دوج و پلیموث شکل گرفته بود. این خودرو کمی هم به هات رودها شباهت داشت اما زیرساخت نئون باعث می‌شد در دل PT کروزر پیشرانه ۴ سیلندر قرار گیرد.

سیتروئن C3 Pluriel

بودند افرادی که تا پای جان از این خودرو دفاع می‌کردند اما حتی آن‌ها هم باید اعتراف کنند C3 Pluriel جزو خودروهای عجیب است. این محصول فرانسوی بر اساس اولین نسل سیتروئن C3 شکل گرفت و می‌توانستید آن را با شکل‌های گوناگونی سفارش دهید که یکی از شاخص‌ترین آن‌ها تبدیل خودرو از حالت هاچبک به کانورتیبل بود که با حذف ریل‌های سقف صورت می‌گرفت. اما مشکل این بود که پس از حذف ریل‌ها جایی برای قرار دادن آن‌ها نبود و بنابراین باید آن‌ها را در خانه می‌گذاشتید و دعا می‌کردید که باران نیاید. این ایده در کشورهای جنوب اروپا قابل‌قبول بود اما کشورهای شمال اروپا از آن استقبال نکردند.

سیتروئن C6

فرانسوی‌ها همان‌طور که می‌دانید نمی‌توانند خودروی بزرگ خوبی بسازند. البته برخی استثناها وجود دارد. سیتروئن C6 خودرویی شگفت‌انگیز به نظر می‌آمد. C6 خودروی بسیار راحتی بود و کابین آن از فضای زیادی سود می‌برد و کیفیت سواری استثنایی را عرضه می‌کرد. البته C6 علیرغم تمامی جذابیت‌هایی که داشت از یک فاکتور مهم بی‌بهره بود و آن‌هم برندی آلمانی بود، چیزی که اکثر مشتریان روی وجود آن پافشاری می‌کردند.

سیتروئن دی اس

دی اس طراحی آینده‌نگرانه را با سیستم تعلیق فوق‌العاده، چراغ‌های راهنماهای عقب متمایز، قطعات هیدرولیکی زیاد و چراغ‌های جلوی پیشرفته ترکیب کرده بود. دی اس به مدت ۲۰ سال تولید شد و سرانجام در سال ۱۹۷۵ بازنشسته شد. اینکه دی اس را جزو خودروهای عجیب بدانیم درست و درعین‌حال غیرمنصفانه خواهد بود. توصیف بهتر این است که دی اس را خودرویی بدانیم که سال‌ها جلوتر از خودروهای دوران خود حرکت می‌کرد.

فراری FF

فراری هرگز خودرویی استیشن را بازاریابی نکرد اما با FF سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ به این موضوع بسیار نزدیک شد. FF که معمولاً به عنوان شوتینگ بریک دانسته می‌شود به‌طور سورپرایز کننده‌ای جادار بود. فضای بار ۸۰۰ لیتری خودرو با تا شدن صندلی‌ها به دست می‌آمد. پیشرانه ۱۲ سیلندر ۶.۳ لیتری، سیستم چهار چرخ محرک و حداکثر سرعت فراتر از ۳۲۰ کیلومتر در ساعت نیز جزو ویژگی‌های یکی از خودروهای عجیب فراری بودند. FF ویژگی‌های خوبی داشت اما اگر به دنبال ظرافت می‌گشتید شاید بهتر بود گزینه‌های دیگری را از خود فراری انتخاب کنید.

 

ادامه دارد…

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. Twin H Power

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (162 ديدگاه)

    همیشه از amc پیسر و amc گرملین به عنوان ماشین های ناموفق یاد میشه ولی حس و حال متفاوتی رو دارن…
    که این درمورد بقیه مدل های amc هم صدق میکنه ‌مثل ایگل و …
    بنظرم amc با همه مشکلات حق یه شانس دوباره رو داشت

    موافقم ۱۹
    مخالفم ۳
    1. حق گوی باطل

      ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (112 ديدگاه)

      حداقل آستین هیلی اسپرایت که حتی نمیدونم چی هست رو جای پراید و پژو بیارید

      موافقم ۱۳
      مخالفم ۵
    2. فورد

      ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (726 ديدگاه)

      فراری اف اف خیلی جذابه لامصب

      موافقم ۳۱
      مخالفم ۱
  2. Hamid

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    کرایسلر prowler از همه اینها عجیب تر بود.

    موافقم ۶
    مخالفم ۶
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (7479 ديدگاه)

      عجیب‌تر از همه اون قسمت آخر نوشته در مورد سیتروئن C6 بود که خوب تعریف‌هاشو میکنه و در آخر میگه تنها مشکلش این بود که آلمانی نبود ( کنایه میزنه به اینکه چرا فروش نکرد و محبوب نشد با اینکه خوب بود ) !
      اما یه سوال ؟!
      کدوم خودروی آلمانی با این ترکیب عجیب و ناهماهنگ طراحی و ساخته میشه ؟!
      خُب این مشخصه که هر خودرو دوست و خودروشناسی آلمانی‌ها را ترجیح میده و نه این بدترکیب را هرچند خودروی خوبی هم بوده باشه !

      یادم میاد یه زمانی خودروی رئیس جمهور فرانسه هم بودش !

      اگر اشتباه نکنم تو یکی از نمایشگاه‌های ایران هم شرکت کرد و میگفتند قرار هست بیارَنِش به ایران که البته هنوز منتظرشیم تا بیاد مثل بحث واردات که نشسته‌ایم بازَش کنند تا ۸۵ میلیون ایرانی سیراب شویم !

      موافقم ۳۷
      مخالفم ۶
    2. Hello 1

      ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (26 ديدگاه)

      از همه عجیب و نجیب پراید هست …

      موافقم ۵
      مخالفم ۷
  3. AmirAli

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (30 ديدگاه)

    جای پراید خالیه
    نه کولر خوب
    نه موتور
    نه هندلینگ
    نه ایمنی
    نه شتاب
    و کشته داده های بسیار
    عجیب نیست بنظرتون ؟

    موافقم ۵۰
    مخالفم ۶
  4. aMiRsHaYaN

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (286 ديدگاه)

    دلیل اینکه استون مارتین سیگنیت رو ساخت این بود که میانگین قیمت محصولاتش پایین بیاد تا مالیات بیشتر نده

    موافقم ۲۹
    مخالفم ۳
  5. قاطر فروش

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (744 ديدگاه)

    شورلت SSR عالیه
    سیتروئن چیش عجیب بود دقیقا؟

    موافقم ۳
    مخالفم ۶
  6. M83

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (19 ديدگاه)

    کراش زدم رو این AMC پیسِر
    بوگاتی و فراریم ک نگم

    موافقم ۹
    مخالفم ۰
  7. meysam

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (3256 ديدگاه)

    سیتروئن C6
    سیتروئن دی اس
    عالین عالییییییی

    موافقم ۳
    مخالفم ۳
  8. حسین

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1342 ديدگاه)

    ب ام و نه تنها ماشینای عجیبی داشته و بازم داره، بلکه تولیدات عجیبی هم داشته….. مثل لوازم کشاورزی و آشپزی

    https://www.youtube.com/watch?v=XUJByQG-yQ0

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
  9. JDM lover

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (656 ديدگاه)

    سیتروئن دی اس از معدود خودروهای فرانسوی هست که دوسش دارم واقعا جذاب و دوس داشتنیه
    بین اینا هم z1 برام خیلی جالب و عجیب بود ، یعنی چی درش به داخل باز میشه؟؟ مگه میشه ؟؟؟😐😂

    موافقم ۷
    مخالفم ۳
    1. حسین

      ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1342 ديدگاه)

      درود به شما
      یعنی درهاش مثل شیشه میرن پایین 😂😂

      موافقم ۵
      مخالفم ۰
  10. Porsche 911

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (818 ديدگاه)

    بعضی ها واقعا عجیب نبودن
    درسته که فراری برای اولین بار وارد این کلاس شد ولی FF یکی از بهترین های کلاس خودش بود
    یا ب ام و Z1 که خاص بود و صرفا عجیب نبود

    موافقم ۸
    مخالفم ۰
  11. Hm

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    چرا این همه سیتروئین عجیب وجود داره

    موافقم ۱
    مخالفم ۲
  12. عاشق پدال

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (99 ديدگاه)

    سلام و صبح همگی بخیر
    این استون مارتین لکه ننگی رو به جا گذاشت که قبل و بعدش کسی به جا نذاشته. اعصابمو خورد کرد این وقت صبحی

    موافقم ۳
    مخالفم ۲
  13. MASOUD 0099

    ۱۲ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (19 ديدگاه)

    آستین هالی اسپرایت عجیب ترینه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  14. بی وطن

    ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (8 ديدگاه)

    به نظرم باید به این لیست خودروهای عجیب وطنی هم اضافه بشه ک همچنان بعد از ۳۰-۴۰ سال تولیدشون ادامه داره قطعا مثلا تو فرانسه اگه اریسان رو ببینن از تعجب شاخ در میارن یا مثلا روا و ار دی. یا حتی پراید با انواع اقسامش.جالب قصه اینجاست که خودروهای معرفی شده این بخش نهایت بعد ۵ تا ۶ سال از خط تولید کنار رفتن.ولی به نظرم ۹۰ درصدشون هنوزم بینهایت جذاب هستن…

    موافقم ۳
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا