بهترین خودروهای اسپرت سال 2024، از تویوتا GR86 تا مکلارن 750S
هرچند بازار خودروهای اسپرت سنتی رو به کاهش است اما این خودروهای جذاب هنوز هم جایگاه خود را دارند. درحالیکه بخش خودروهای اسپرت طیف گستردهای از اندازه، ترکیب و قدرت پیشرانه را شامل میشود، بهترین خودروهای اسپرت همگی لذت و جذابیت رانندگی را در اولویت اصلی دارند. همچنین تقریباً با هر بودجهای از حدود 30 هزار دلار و خودرویی مثل تویوتا GR86 گرفته تا بیش از 300 هزار دلار و سوپرکارهایی همچون مکلارن 750S، امکان خرید یک خودروی اسپرت وجود دارد. در ادامه با بهترین خودروهای اسپرتی که هماکنون میتوان خرید آشنا خواهیم شد.
10-امجی سایبراستر
قیمت پایه: 44,000 دلار
با اینکه آخرین خودروی اسپرت امجی مدل TF بود که در سال 2011 کنار گذاشته شد، نام امجی تقریباً هرکسی را به یاد خاطرات رودسترهای اسپرت بریتانیایی میاندازد. پس از بیش از یک دهه تمرکز روی خودروهای خانوادگی ارزانقیمت، امجی بالاخره یک خودروی اسپرت جدید به سبد محصولات خود افزوده است. هرچند سایبراستر خودرویی تمام الکتریکی است اما همچنان فرمول سنتی محرک عقب را حفظ کرده است. این ماشین به یک پکیج باطری 77 کیلووات ساعتی مجهز است که گفته شده بردی 520 کیلومتری را فراهم میکند. سایبراستر خوشبختانه تجربهٔ رانندگی مناسبی را هم فراهم میکند و هرچند نزدیک به دو تن وزن دارد اما پشت فرمان بهطور شگفتانگیزی چابک احساس میشود. برخورداری از 335 اسب بخار قدرت نیز به معنای ارائهٔ پرفورمنسی مناسب خواهد بود و تنها 4.6 ثانیه طول میکشد تا رودستر امجی از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد.
9-لوتوس امیرا
قیمت پایه: 77,100 دلار
امیرا خودروی مهمی برای لوتوس محسوب میشود زیرا آخرین مدل بنزینی است که این لوگوی قابلاحترام را بر پیشانی خواهد داشت. بااینحال، خیلی نگران نباشید زیرا هایپرکار اوایا قبلاً توانایی لوتوس در ساخت یک خودروی الکتریکی هیجانانگیز را نشان داده است. امیرا از لحاظ فنی ویژگی خاصی ندارد اما همچنان چابکی سبکوزنی را ارائه میکند که لوتوس به آن شهرت دارد. برای این خودرو پیشرانههای 2 لیتری چهار سیلندر توربو یا 3.5 لیتری V6 سوپرشارژ قابل انتخاب خواهد بود که هردو شتاب صفرتاصد زیر 5 ثانیه را فراهم میکنند. وقتی زمان رانندگی در پیچها فرابرسد، خودروهای بسیار کمی وجود دارند که بتوانند هندلینگ، تعادل و چسبندگی بهتری نسبت به امیرا داشته باشند.
8-مکلارن 750S
قیمت پایه: 324,195 دلار
750S بسیار شبیه سلف خود، 720S است و یک تکامل محسوب میشود تا انقلاب ولی ازآنجاییکه 720S خودرویی عالی بود، این موضوع مشکلی ندارد. تخصص فنی فوقالعادهٔ مکلارن و سابقهٔ طولانی در موتوراسپرت، 750S را به خودرویی واقعاً ترسناک تبدیل کرده است. این ماشین با یک پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربو که 750 اسب بخار قدرت تولید میکند، بسیار قدرتمند است و ظرف تنها 2.8 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد. وقتی جاده پیچدرپیچ شود اما شرایط بهتر هم خواهد شد. فرمان الکتروهیدرولیک مکلارن بازخورد خوبی را ارائه میکند درحالیکه حالتهای رانندگی مختلف باعث میشود 750S بهراحتی برای هر نوع آسفالتی بهینه شود.
7-بامو M4
قیمت پایه: 80,275 دلار
M4 ممکن است طراحی بحثبرانگیزی داشته باشد اما بامو همچنان به سلطهٔ خود بر جذابیت رانندگی در جادهها و پیستها ادامه داده است و درعینحال، پکیجی را ایجاد کرده که استفاده از آن بهعنوان خودرویی روزمره هم آسان خواهد بود. M4 جدید با تجهیز به سامانهٔ چهارچرخ محرک و پیشرانهٔ شش سیلندر توئین توربوی S58، ارتقاء قابلتوجهی را نسبت به نسل قبلی تجربه کرده است. در نسخهٔ کامپتیشن هم بهتازگی قدرت به 530 اسب بخار افزایش پیدا کرده که این نیرو توسط یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک منتقل میشود. فقدان گیربکس دستی نیز مشکلی ایجاد نمیکند زیرا M4 حتی با گیربکس اتوماتیک هم همان هیجان و جذابیتی را دارد که سالها است از بامو M میشناسیم.
6-پورشه 911
قیمت پایه: 116,050 دلار
911 نسل 992 کاملترین خودروی اسپرتی است که تاکنون ساخته شده است. این خودرویی سریع است که به لطف کابین باکیفیت، بهصورت روزمره قابلاستفاده خواهد بود. مدلهای کاررا S و 4S کنونی به سریعی کاررا GTS نسل قبل هستند که این تکامل مداوم 911 را نشان میدهد. خانوادهٔ این ماشین تنوع بسیار زیادی دارد که در صدر آن توربو S با 650 اسب بخار قدرت و شتاب صفرتاصد 2.7 ثانیه قرار گرفته است. بااینحال، صرفنظر از اینکه سراغ کدام مدل بروید، تمام نسخههای 911 پرفورمنس چشمگیری را ارائه میکنند. وسعت تواناییهای 911 چیزی است که بیش از همه تأثیرگذار است زیرا این پورشه میتواند یک خودروی اسپرت جذاب و درعینحال یک گرند تورر راحت باشد.
5-شورلت کوروت
قیمت پایه: 70,000 دلار
هرچند تصمیم جنرال موتورز برای موتور وسط کردن کوروت بسیار بحثبرانگیز بود اما ارزشش را داشت. قیمت 70 هزار دلاری این خودرو بسیار کمتر از رقبای اروپایی است و C8 حتی در مقایسه با هر رقیب اروپایی با هر قیمتی، خودروی بسیار خوبی برای رانندگی است. C8 همچنین برخلاف کوروتهای قبلی، کیفیت ساخت بالایی دارد و در داخل خودروی شیک و سطح بالایی به نظر میرسد. پیشرانهٔ V8 تنفس طبیعی کوروت پاسخگویی بسیار خوبی به فشردن پدال گاز دارد و قدرت فوقالعادهای را در دورهای میانی ارائه میکند اما کسانی که خواهان هیجان بیشتری هستند، میتوانند سراغ نسخهٔ Z06 با پیشرانهٔ فوقالعادهٔ میللنگ تخت بروند.
4-آلپین A110
قیمت پایه: 65,000 یورو
آلپین تاریخچهای غنی در ساخت خودروهای اسپرت و مسابقهای دارد و A110 را بهگونهای طراحی کرده است که ظاهر و احساسی شبیه مدل نمادین A110 دههٔ 60 این برند فرانسوی داشته باشد. A110 جدید با پیشرانهٔ چهار سیلندر توربو در وسط، گیربکس دوکلاچه و شاسی متعادل، بسیار مدرنتر از طراحی رترویی است که از بیرون میبینید. A110 از پیشرانهٔ 1.8 لیتری توربوشارژ رنو استفاده میکند که 250 اسب بخار قدرت دارد. این رقم ممکن است زیاد به نظر نرسد اما برای خودرویی که حدود 1000 کیلوگرم وزن دارد کاملاً کافی خواهد بود. آلپین بیش از 300 کیلوگرم از آئودی TTS سبکتر است و همین وزن کم تجربهٔ رانندگی آن را تعریف میکند. A110 برخلاف رقبای آلمانی، رانندگی خالصی را ارائه میکند.
3-پورشه کیمن
قیمت پایه: 69,950 دلار
کیمن هرچند کوپهٔ پایهٔ پورشه محسوب میشود اما چنان ترکیبی از پرفورمنس و هندلینگ را ارائه میکند که باعث شده همیشه در لیست برترین خودروهای اسپرت بازار جای داشته باشد. نسل کنونی کیمن حتی هفت سال پس از معرفی، هنوز هم شایستهٔ ستایش است. برخلاف برادر بزرگتر، 911، اکثر نسخههای کیمن از پیشرانههای چهار سیلندر استفاده میکنند که در مدل پایه 300 اسب بخار قدرت دارد اما این رقم در نسخهٔ S به 350 اسب بخار افزایش میابد. این پیشرانهها هرچند پرفورمنس خوبی را فراهم میکنند اما اگر به دنبال صدای هیجانانگیزتر هستید باید سراغ نسخهٔ GTS با پیشرانهٔ شش سیلندر و 400 اسب بخار قدرت بروید. گیربکسهای عالی شش سرعته دستی یا هفت سرعته دوکلاچه، فرمان عالی، چسبندگی بسیار زیاد و سواری فوقالعاده همگی باهم ترکیب میشوند تا 718 را به یکی از بهترین خودروهای اسپرت تبدیل کنند.
2-بامو M2
قیمت پایه: 66,075 دلار
M2 یادآور اولین نسل M3 است یعنی خودرویی که پرفورمنس فوقالعاده و هندلینگ چابک را در پکیجی جمعوجور ارائه میکند. زیر کاپوت این خودرو همان پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی توئین توربوی S58 قرار گرفته است که 460 اسب بخار قدرت و 550 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این قدرت که 50 اسب بخار از M2 کامپتیشن قبلی بیشتر است، خودرو را با گیربکس اتوماتیک در 4.1 ثانیه و با گیربکس دستی در 4.3 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرساند. M2 همچنین صدای خوبی هم دارد و وقتی پدال گاز را تخته میکنید، سمفونی هیجانانگیزی مینوازد. بامو همهٔ اینها را با قیمت 66 هزار دلار ارائه میکند که ارزش فوقالعادهای را نشان میدهد.
1-تویوتا GR86
قیمت پایه: 30,395 دلار
بیش از یک دهه پیش تویوتا با عرضهٔ GT86 به فقدان خودروهای اسپرت در سبد محصولات خود پایان داد. این خودرویی ارزان، سبک و محرک عقب بود که رانندگی جذابی داشت اما خیلیها خواهان قدرت بیشتری از موتور 2 لیتری تخت بودند. حال GR86 جای GT86 را گرفته که با ایجاد پیشرفتهای زیادی در همان پلتفرم قبلی، یکی از جذابترین خودروهای اسپرت بازار را ارائه کرده است. تویوتا به انتقادات گوش کرده و با افزایش حجم موتور به 2.4 لیتر، قدرت بیشتری برابر با 230 اسب بخار را ارائه کرده است. هرچند این عدد هنوز هم زیاد به نظر نمیرسد اما وزن GR86 تنها 1276 کیلوگرم است و پیشرانه هم مشتاق دور گرفتن است. این در کنار شاسی متعادل و فرمان بسیار پاسخگو، GR86 را به خودرویی واقعاً هیجانانگیز برای رانندگی در پیست و جاده تبدیل کردهاند.