چشم اندازهفته نامه

۱۰ سیستم ایمنی مهم که باید در تمام خودروها وجود داشته باشند

حفاظت از جان سرنشینان به کمک سیستم‌های ایمنی، بخش مهمی از فناوری خودرو است؛ اما بعضی خودروسازان بی سر و صدا اقدام به حذف ملزومات ایمنی از محصولات خود کرده‌اند.

اگرچه خطای انسانی و جاده‌های خطرناک می‌توانند نقش مهمی در تصادفات داشته باشند اما وجود تجهیزات ایمنی کارا و به‌روز می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی در کاهش تصادفات و فوتی‌ها داشته باشد. در این نوشتار می‌خواهیم ۱۰ سیستم ایمنی مهمی را که باید به‌صورت استاندارد در تمامی خودروهای صفرکیلومتر وجود داشته باشند خدمت شما عزیزان معرفی کنیم پس با ما همراه باشید. تا همین چند سال پیش کیسه‌های هوا و ترمز ضد قفل به عنوان آپشن روی خودروها عرضه می‌شدند اما استانداردهای ایمنی در کشورهای پیشرفته ارتقا یافته است. البته برخی برندهای شناخته شده همچنان روی تولید محصولاتی پایه اصرار دارند. در ادامه سیستم های ایمنی مدرن را که باید وجود داشته باشند خدمت شما عزیزان معرفی می‌کنیم هرچند کیسه‌های هوا، کنترل پایداری و ترمز اضطراری خودکار را فاکتور گرفته‌ایم چراکه در اکثر خودروهای مدرن امروزی نصب شده‌اند.

هشدار نقاط کور

حسگرهای پشت گوشه‌های سپر عقب می‌توانند ترافیک را تشخیص داده و اگر به دنبال تغییر لاین حرکتی باشید و خودرویی وجود داشته باشد نمادی هشدار دهنده را در آینه‌های جانبی به نمایش بگذارند. این یکی از مفیدترین و مؤثرترین سیستم های ایمنی موجود است که متأسفانه برخی خودروسازان آن را به عنوان یک آپشن یا ویژگی استاندارد در مدل‌های لوکس‌تر عرضه می‌کنند. اگر شرکتی مثل ایسوزو راهی برای نصب استاندارد این سیستم ایمنی حتی در ارزان‌ترین خودروی خود یافته پس چرا برخی خودروسازان از نصب آن در محصولات خانوادگی و لوکس خود امتناع می‌کنند؟

هشدار ترافیک عقب خودرو

همان حسگرهای هشدار نقاط کور می‌توانند خودروها، دوچرخه‌ها و عابران پیاده در حال عبور از پشت خودرو را نیز تشخیص دهند. این سیستم معمولاً با یک بوق کوتاه و چراغ هشدار روی داشبورد به راننده هشدار می‌دهد. همانند هشدار نقاط کور، این سیستم ایمنی نیز جزو مفیدترین و مؤثرترین ویژگی‌های ایمنی موجود بوده اما بازهم برخی شرکت‌ها آن را منحصر به مدل‌های فول خود کرده‌اند.

هشدار خروج از درب خودرو

یکی دیگر از کاربردهای حسگرهای پنهان پشت سپر عقب هشدار خروج از درب است. اگر در حال باز کردن درب باشید و یک دوچرخه یا خودرو در حال عبور هم‌زمان باشد این سیستم با بوق یا چراغ چشمک‌زن به راننده هشدار خواهد داد. این سیستم نیز جزو مفیدترین ویژگی‌های ایمنی موجود است که در همه خودروها دیده نمی‌شود.

تشخیص علائم ترافیکی

سیستم های تشخیص علائم ترافیکی اولیه بر پایه نقشه‌های ناوبری توسعه یافته بودند و به همین خاطر می‌توانستند سریعاً قدیمی شوند اما تکنولوژی جدید از دوربین‌های کوچک در شیشه جلو برای اسکن بی‌وقفه جاده استفاده می‌کند. بسته به چگونگی تنظیم این دوربین‌ها، امکان تشخیص تابلوهای سرعت، سبقت، تعمیرات جاده و منطقه مسکونی و مدرسه وجود خواهد داشت. متأسفانه این سیستم ایمنی نقاط ضعفی هم دارد که باید در آینده بهبود یابد. زمانی که یک خودروی مجهز به این تکنولوژی را رانده و سپس پشت فرمان یک خودروی فاقد آن بنشینید سریعاً متوجه مفید بودن تشخیص علائم ترافیکی خواهید شد.

پایش فشار باد لاستیک‌ها

این سیستم ایمنی در آمریکا و برخی کشورهای دیگر الزامی بوده و بنابراین جای تعجب است که چرا برخی خودروسازان آن را از محصولات خود حذف کرده‌اند. پایش فشار باد لاستیک‌ها برای ایمنی تردد امری حیاتی هستند زیرا خالی شدن ناگهانی باد لاستیک در سرعت بالا می‌تواند باعث حادثه‌ای ناگوار شود. رانندگان با وجود این سیستم سریعاً از خالی شدن باد لاستیک آگاه شوند.

هشدار حرکت روبه‌جلوی خودرو

اگر خودروی جلوی شما در ترافیک حرکت کند این سیستم به شما هشدار خواهد داد. خودروی مجهز به این تکنولوژی یک بوق ملایم را در کابین منتشر می‌کنند و چراغی را نیز در پشت آمپرها روشن می‌کنند تا به راننده بگویند زمان حرکت روبه‌جلو فرا رسیده است. این تکنولوژی برای کاهش ترافیک مفید بوده و راننده نیز با خیال راحت‌تری حرکت خواهد کرد.

نمایشگرهای سرعت دیجیتال

با سخت‌تر شدن قوانین مربوط به سرعت مجاز در کشورهای مختلف، نیاز به استفاده از سرعت شمارهای دیجیتالی دقیق‌تر نسبت به نمونه‌های آنالوگ قدیمی بیشتر از هر زمان دیگری حس می‌شود. این نمایشگر خوانایی بهتری داشته و دقیق‌تر هم هستند.

یادآورهای صندلی عقب

یکی از الزامات کسب ۵ ستاره ایمنی در تست‌های تصادف وجود این سیستم ایمنی است و به همین خاطر در خودروهای بیشتری نصب می‌شود. یادآور صندلی عقب در زمان خاموش کردن خودرو به راننده یادآوری می‌کند تا صندلی عقب را چک کند. متأسفانه مواردی بوده که کودکی در صندلی عقب خوابیده و والدین فراموش کرده‌اند او را نیز همراه خود ببرند و این امر منجر به اتفاقات ناگواری شده است. به همین خاطر نصب این سیستم در خودروها الزامی به نظر می‌رسد.

چراغ‌های جلوی خودکار و حساس به نور

آیا شما هم تعجب کرده‌ایم که چرا چراغ‌های برخی خودروها در شب خاموش است؟ دلیل آن به خاطر دیلایت ها نیست هرچند دیلایت ها نیز باعث می‌شوند خودرو بهتر دیده شود. دلیل این کار ساده است. در خودروهای قدیمی چراغ‌های پشت آمپرها به چراغ‌های جلو متصل بوده و زمانی که پشت آمپرها تاریک باشند چراغ‌های جلو نیز خاموش هستند. این نوع طراحی برای سادگی و کاهش هزینه‌ها بوده است. متأسفانه اکثر خودروهای مدرن دارای پشت آمپرهای دیجیتالی هستند که صرف‌نظر از روشن یا خاموش بودن چراغ‌های جلو همواره نور خود را ساطع می‌کنند. اکثر رانندگان نمی‌دانند که برای روشن شدن چراغ‌های جلو باید اقدام کنند و به همین خاطر است که خودروهای زیادی در شب با چراغ‌های خاموش تردد می‌کنند. کانادا ایده خوبی برای حل این مشکل داشته و می‌خواهد قانونی را الزامی کند که طی آن خودروسازان خودروها را به گونه‌ای اصلاح کنند که پشت آمپرها فقط زمانی که چراغ‌های جلو روشن باشند نور ساطع کنند. این ایده ساده و قدیمی به نظر می‌رسد اما می‌تواند یک کابوس برای خودروسازان باشد. در همین اثنا چراغ‌های جلوی خودکار و حساس به نور می‌تواند یک راه‌حل دیگر تلقی شود.

چراغ‌های جلوی LED

با کاهش هزینه‌های تکنولوژی LED زمان خداحافظی با چراغ‌های جلوی سنتی هالوژنی فرا رسیده است. خودروسازان از چراغ‌های هالوژنی به عنوان روشی برای هدایت خریداران به سمت مدل‌های گران‌تر استفاده می‌کنند. از نظر ما زمان نصب الزامی چراغ‌های LED روی خودروها فرا رسیده است. این کار علاوه بر بهبود ایمنی روی زیبایی خودروها نیز تأثیر به سزایی دارد.

مورد قابل‌ذکر دیگر

سیستم های حفظ خودرو بین خطوط

سیستم های حفظ خودرو بین خطوط بیش از پیش روی خودروها نصب می‌شوند اما همان‌طور که گفته‌ایم مؤثر بودن آن‌ها بسیار متفاوت بوده و برخی از آن‌ها به خاطر تنظیمات ضعیف خود می‌توانند خطرناک باشند. ما سیستم های مدرن و یکپارچه را دوست داریم هرچند نباید از نقاط ضعف آن‌ها غافل شد.

بیمه بازار

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۸ دیدگاه‌ها

  1. mahdi-es17

    ۱۷ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (415 ديدگاه)

    از این ۱۰ اپشن فقط یکیش بر روی ماشین های ایرانی نصب هست
    کنترل فشار باد تایر که تازه اومده

    موافقم ۹۶
    مخالفم ۳
    1. alireza206

      ۱۷ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (28 ديدگاه)

      تازه دارن به هشون آپشن اضافه میشه

      موافقم ۳۵
      مخالفم ۲
    2. علی

      ۱۹ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (3 ديدگاه)

      ماشین های ما هم یه ایربگ دارن که البته اونم باز نمیشه😂

      موافقم ۱۹
      مخالفم ۰
  2. TML BN

    ۱۷ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (972 ديدگاه)

    وقتی یک ایرانی میخواد خودشو آروم کنه:اینا همش لوس بازیه مهم مهارته

    موافقم ۱۳۰
    مخالفم ۳
    1. ۲۳ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (177 ديدگاه)

      با این حرفت هرچیزی که میخواستم بهش فکر نکنم اومد جلوی چشمم

      موافقم ۵
      مخالفم ۰
  3. نوید

    ۱۷ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (22 ديدگاه)

    سیستم گریز از نیسان آبی رو نمیبینم تو این آپشنها

    موافقم ۱۴۲
    مخالفم ۴
    1. TESLA

      ۱۷ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (959 ديدگاه)

      این یکی از همشون واجب تره 😂😂🙌🙌🙌

      موافقم ۸۲
      مخالفم ۱
    2. علیx76

      ۱۸ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1152 ديدگاه)

      اینو گفتی یاد سیستم دفاعی اکتیو یسری تانک ها افتادم.
      اگه اشتباه نکنم مرکاوا۵ و M1A2 آبرامز و T90 روسیه داشتن.
      وقتی یه پرتابه (موشک، راکت، گلوله ضدتانک) به سمت تانک میاد، خود تانک یه پرتابه به سمتش میندازه و باعث انفجار یا انحرافش میشه.
      حالا فرض کنیم توی بزرگراه بین خطوط و با سرعت مناسب در حال حرکتی، یه ۲۰۶ با سرعت بالا بهت نزدیک میشه و میخواد مویی، لایی بکشه، همون لحظه بترکونیش 😁😁😁

      موافقم ۴۱
      مخالفم ۲
    3. علی کرار

      ۱۸ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (3 ديدگاه)

      چون اونجا ندارن.

      موافقم ۵
      مخالفم ۸
  4. RENAULT5

    ۱۷ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (350 ديدگاه)

    سیستمای ایمنی خوبین
    البته تو ماشینای ایران تنها چیزی‌ که تو این لیست بود چراغ Led بود هیچکدوم از اینا تو اکثر ماشینا مون نیست متاسفانه
    حالا دوتا ایربگ میزارن ما کیف میکنیم
    والا دیگه ایربگ سیستم ایمنی محسوب نمیشه کنار اینا

    موافقم ۴۹
    مخالفم ۸
  5. گلاب

    ۱۷ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (99 ديدگاه)

    الاغ خودرو و سایپا:. what?

    موافقم ۴۹
    مخالفم ۳
  6. محمد

    ۱۷ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (173 ديدگاه)

    این موارد واسه ویران خودرو و سایپا قفله
    نهایتش یه سنسور عقب ک خرابه و دوربین عقب فوق بی کیفیت با کلی نقاط کور

    موافقم ۵۵
    مخالفم ۱
  7. DoctoR

    ۱۷ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (816 ديدگاه)

    ما تازه ایربگ سرنشین تو کشورمون مد شده

    موافقم ۵۱
    مخالفم ۳
    1. Royal Driver

      ۱۷ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (847 ديدگاه)

      همونم باز نمیشه

      موافقم ۴۱
      مخالفم ۲
  8. TESLA

    ۱۷ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (959 ديدگاه)

    پدال جان دلت خوشه ها !! 😂😂 اینجا سرزمینی هست که وقتی ایربگ خودرو هاشون موقع تصادف کار نمیکنه به جای اینکه خسارت بدن و عذرخواهی کنند ، میرن مثل بچه های دبستانی با نقاله زاویه میگیرن که بهونه بیارن : ایراد از زاویه برخورد بوده و گرنه لگن های ما امنه 🤦‍♂️

    موافقم ۵۰
    مخالفم ۱
  9. پیام

    ۱۷ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (233 ديدگاه)

    بنظرم ایربگ تو ماشینی مثل پراید و بقیه ماشینای ایرانی که ستون ماشین از قوطی حلبی ساخته شده
    و هیچ استحکامی نداره فایده ای نداره فقط باعث میشه مغزت که متلاشی شده اینور اونور پخش نشه و کار افراد خدماتی که میان صحنه تصادفا تمیز کنن راحت میکنه

    موافقم ۴۰
    مخالفم ۱
  10. TESLA

    ۱۷ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (959 ديدگاه)

    از همه اینا مهم تر : یه چیزی به اسم فرهنگ رانندگی هست ( که شامل : رعایت قوانین ، رعایت اصول ایمنی ، رعایت حق تقدم و …. میشه ) که متاسفانه تو کشور ما یه چیز واقعا تعریف نشده هست ، همین دیشب که داشتم رانندگی میکردم : یه گاوی ( البته صد رحمت به گاو ) با این نیسان آبی ها وسط جاده یه طرفه داشت خلاف میومد چراغ هم روشن نکرده بود که اگه یه خورده دیر تر میدیدمش ، اتفاقات خیلی وحشتناکی می‌افتاد

    موافقم ۴۸
    مخالفم ۲
    1. گلاب

      ۱۷ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (99 ديدگاه)

      نمی دونم چرا خیلی ها چراغ خاموش حرکت می کنن مخصوصا موتوریا بعد میگن مگه کوری نمی بینی خوب واقعا نمیشه دید

      موافقم ۳۸
      مخالفم ۱
    2. RENAULT5

      ۱۷ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (350 ديدگاه)

      بله دقیقا دیگه با پرایدی که خودمون میگیم حلبیه ..
      برنداریم با سرعت ۱۳۰کیلومتر بر ساعت تو جاده ویراژ بدیم وبا کامیون ماک نارنجی قدیمی سر شاخ بشیم

      موافقم ۳۳
      مخالفم ۱
    3. دانیال

      ۱۷ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (502 ديدگاه)

      نیسان آبی کلا یه حالتیه که نمیشه باهاش تمیز رانندگی کرد مثلا زانتیا هم یه جوریه هر کسی رو وسوسه میکنه پرشتاب رانندگی کنه شاید منطقی نباشه ولی همونطور که شخصیت راننده میتونه روی رانندگیش تاثیر بذاره ، مجموعه ای از مولفه های خودرو که در عامیانه بهش (سواریِ خودرو) میگیم هم میتونه رانندگی ها رو تحت تاثیر قرار بده

      موافقم ۱۳
      مخالفم ۱۷
      1. آقای همساده

        ۱۸ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (47 ديدگاه)

        حتما بخاطر سواریس بوده که خلاف رفته

        موافقم ۱۰
        مخالفم ۰
    4. ایران

      ۱۷ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (318 ديدگاه)

      یه مشکل بزرگ دیگه هم اینه که ۹۰ درصد مردم معمولا از چراغ راهنما هم استفاده نمیکنن داری تو شهر میرونی بعد یه دفعه یه ماشینی که پارکه بدون هیچ علامتی میپره جلوت…..

      موافقم ۳۸
      مخالفم ۱
    5. علی کرار

      ۱۸ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (3 ديدگاه)

      اون کوچیکش بوده خودم ده چرخ و۱۸ چرخش رو هم دیدم.

      موافقم ۱۳
      مخالفم ۱
    6. آقای همساده

      ۱۸ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (47 ديدگاه)

      داداش این که چیزی نیست بنز ۱۰ تن دیدم وسط اتوبان بریدگی رو خلاف رد کرد با ۶۰ تا سرعت وسط لاین اونور یه کیلومتر خلاف رفت تا به ورودی کارخونه برسه

      موافقم ۱۴
      مخالفم ۰
  11. matin

    ۱۷ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (309 ديدگاه)

    حالا تو ایران همین ایربگ سادشونم هم کار نمیکنه

    موافقم ۲۵
    مخالفم ۱
  12. vr6

    ۱۷ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (28 ديدگاه)

    ایران خودرو سایپا : نه بابا نیاز نداره که چرا به خودمون زحمت بدیم

    موافقم ۲۴
    مخالفم ۲
  13. دانیال

    ۱۷ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (502 ديدگاه)

    ایمنی مهمترین ویژگی یه خودروِ
    شرکت هوندا بسته ی ایمنی هوندا سنسینگ رو بطور کامل روی مدلهای پایه ی محصولاتش هم قرار میده که واقعاً درستش هم همینه همه ی مشتری ها شاید موتور پرقدرت تر و شتاب بیشتر رو نخوان ولی ایمنی بالاتر خودشون و سرنشین ها رو بدون شک میخوان

    موافقم ۲۲
    مخالفم ۲
    1. علی کرار

      ۱۸ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (3 ديدگاه)

      خودتون میفرمایید:هندا سنسینگ،بری به اساتید بگی میگن اون مال هندا هست،بعبارتی میگن اینجا ایرانه!،مال ما هم لجن خودرو سنسینگ داره.

      موافقم ۱۲
      مخالفم ۲
  14. mahdi-es17

    ۱۷ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (415 ديدگاه)

    اگه اینجوری باشه نه خاربجها می‌توانند پشت ماشین های ایرانی بنشینند نه ایرانی ها پشت ماشین خارجی 😂

    موافقم ۲۲
    مخالفم ۲
  15. T

    ۱۷ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (339 ديدگاه)

    جای تأسف و خجالته که ماشین های ایرانی هیچکدوم از این ویژگی هارو ندارند

    موافقم ۲۰
    مخالفم ۲
    1. آقای همساده

      ۱۸ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (47 ديدگاه)

      داداش کم لطفی نکن بعضا فشار باد تایرو دارن😂

      موافقم ۱۳
      مخالفم ۰
  16. fordglx2008

    ۱۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (44 ديدگاه)

    هوش ذکاوت خود راننده تو ماشینای ایرانی خودش یه آپشنه باید اینو تو هزینه ها اعمال کنن

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۵
  17. حسین

    ۱۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (2428 ديدگاه)

    تو ایران سیستم ضد واژگونی و بین خطوط باید اجباری بشه ، بعد اینا

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۱
  18. نوید A.J

    ۱۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (3488 ديدگاه)

    ادبتیو کروز کنترل هم خیلی مفیده به خصوص برای شهرای پرترافیک.

    موافقم ۹
    مخالفم ۰
  19. ایران

    ۱۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    ما ایرانی ها برای صرفه جویی در مصرف برق چراغ های خودرو را خاموش میکنیم 🤣

    موافقم ۹
    مخالفم ۰
  20. زمستانم

    ۲۰ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (174 ديدگاه)

    تموم شد؟ تاثییر گذار بود.

    موافقم ۴
    مخالفم ۱
  21. ۲۳ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (177 ديدگاه)

    خبر دادن سایپا شاهین قوی ترین خودرو ملیه
    قیافه روح اونی که پیکان رو ساخت بعد از اینکه این خبرو شنید : 😐

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
  22. E.l.x

    ۳۰ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تو ایران وقتی تازه ایربگ باز پیشه مردم خوشحال میشن😒

    موافقم ۱
    مخالفم ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
فهرست