چشم اندازهفته نامه

خودروهای دست دوم با بیشترین افت قیمت پس از یک سال کدام‌اند؟

در بین پانزده خودرویی که پس از یک سال بیشترین افت قیمت را تجربه می‌کنند، هفت خودروی الکتریکی دیده می‌شود و بالاتر همه نیز تسلا مدل ۳ قرار گرفته است.

خودروهای الکتریکی در حالت صفرکیلومتر هنوز هم قیمت بیشتری نسبت به نمونه‌های درون‌سوز دارند اما در بازار خودروهای کارکرده، مدل‌های الکتریکی به‌سرعت در حال افت قیمت هستند. در مطالعه‌ای که توسط آی‌سی‌کارز (iSeeCars) در رابطه با خودروهای کارکرده‌ای که پس از یک سال بیشترین افت قیمت را تجربه می‌کنند، از بین پانزده خودرو، هفت خودرو الکتریکی هستند. در صدر این لیست، تسلا مدل ۳ قرار دارد که طی یک سال، ۲۴.۸ درصد از ارزش اولیهٔ خود را از دست داده است. این یعنی مدل ۳ به‌طور میانگین افت قیمت ۸,۵۵۸ دلاری را تجربه کرده و ارزش آن پس از یک سال استفاده به ۲۵,۹۳۱ دلار رسیده است.

در رتبهٔ دوم هم کیا نیرو EV قرار دارد که ارزش آن پس از یک سال با ۲۱ درصد کاهش به ۲۱,۶۹۲ دلار رسیده است. نیسان لیف با کاهش ارزش ۲۰.۲ درصد، هیوندای کُنا الکتریک با ۱۸.۵ درصد و شورلت بولت با ۱۸.۳ درصد نیز همگی شرایط بدی داشته‌اند. به‌طور میانگین، کاهش ارزش خودروهای الکتریکی چهار برابر بیشتر از مدل‌های درون‌سوز بوده است. بااین‌حال، جالب اینکه تسلا مدل S که خودروی الکتریکی بسیار قدیمی‌تری است، با افت قیمت تنها ۱۳.۴ درصدی، در جایگاه آخر این لیست قرار گرفته و شاسی‌بلندهای مدل X و مدل Y اصلاً در این لیست حضور ندارند. درمجموع اما خودروهای الکتریکی خیلی سریع‌تر ارزش خود را از دست می‌دهند. طبق مطالعهٔ آی‌سی‌کارز، درحالی‌که میانگین قیمت خودروهای الکتریکی کارکردهٔ یک تا پنج‌ساله در آگوست ۲۰۲۳ به میزان ۱۲.۱ درصد بالاتر از خودروهای درون‌سوز بوده، این میانگین حالا به ۱۱.۴ درصد پایین‌تر از خودروهای درون‌سوز رسیده است.

بااین‌وجود، الکتریکی‌ها تنها خودروهایی نیستند که ضرر هنگفتی به خریداران خود وارد می‌کنند زیرا در صدر لیست افت قیمت، مازراتی لوانته هم خود را در بین خودروهای الکتریکی جای داده و با کاهش قیمت ۲۰.۲ درصدی، در جایگاه سوم قرار گرفته است. قیمت این شاسی‌بلند ایتالیایی پس از یک سال استفاده به ۴۳,۷۱۰ دلار رسیده که کاهش ارزش چشمگیر ۱۱,۰۸۶ دلاری را نشان می‌دهد. این بیشترین افت قیمت پس از مرسدس AMG GT با ۱۳,۸۴۰ دلار محسوب می‌شود. این لیست همچنین برای جگوار-لندروور هم خبرهای خوبی به دنبال ندارد زیرا پس از الکتریکی‌ها که آخرین آن‌ها جگوار I-Pace از همین شرکت بریتانیایی است، سه نمایندهٔ دیگر شامل رنجروور اسپرت، اووک و ولار دیده می‌شوند.

خودروهایی که پس از یک سال بیشترین افت قیمت را دارند

رتبه خودرو میانگین قیمت پس از یک سال میزان کاهش ارزش درصد کاهش ارزش
۱ تسلا مدل ۳ ۲۵,۹۳۱ ۸,۵۵۸ ۲۴.۸
۲ کیا نیرو EV ۲۱,۶۹۲ ۵,۷۶۹ ۲۱.۰
۳ مازراتی لوانته ۴۳,۷۱۰ ۱۱,۰۸۶ ۲۰.۲
۴ نیسان لیف ۱۶,۲۴۳ ۴,۱۰۲ ۲۰.۲
۵ هیوندای کُنا EV ۲۱,۴۶۶ ۴,۸۴۳ ۱۸.۵
۶ شورلت بولت ۱۷,۸۶۳ ۳,۹۹۷ ۱۸.۳
۷ جگوار I-Pace ۲۶,۴۷۷ ۵,۱۴۹ ۱۶.۳
۸ رنجروور اسپرت ۵۳,۰۷۱ ۹,۵۲۸ ۱۵.۲
۹ رنجروور اووک ۳۰,۵۰۶ ۵,۳۹۳ ۱۵.۰
۱۰ رنجروور ولار ۳۷,۶۴۲ ۶,۶۵۲ ۱۵.۰
۱۱ رم ۱۵۰۰ کلاسیک ۲۶,۴۱۳ ۴,۶۳۴ ۱۴.۹
۱۲ مرسدس AMG GT ۷۹,۸۰۸ ۱۳,۸۴۰ ۱۴.۸
۱۳ ب‌ام‌و X7 ۵۵,۳۳۳ ۸,۸۹۹ ۱۳.۹
۱۴ ب‌ام‌و X2 ۲۴,۸۷۸ ۳,۸۷۴ ۱۳.۵
۱۵ تسلا مدل S ۵۳,۱۴۱ ۸,۲۵۵ ۱۳.۴
میانگین بازار ۳۰,۲۸۸ ۱,۵۰۹ ۴.۸

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۶ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. هراکلیوس

    ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (207 ديدگاه)

    کاهش قیمت خودرو کارکرده فقط تو ایران حال میده ماشین میخره 50میلیون بعد از 5سال که همه جوره ازش کار کشیدی میفروشی 200میلیون

    موافقم 99
    مخالفم 2
    1. MehdiTurbo

      ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (17 ديدگاه)

      این جریان به جز حالت بازار ماشین به خاطره ارزش پول ایران که هی بی ارزش میشه،بی ارزش شدن پول و عدم واردات و بازار انحصاری دولتی
      همان ۲۰۰ میلیون بعد از پنج سال در اصل همان پنجاه میلیون پنج سال پیش در اصل افت قیمت نداشته همان ارزش حفظ کرده ولی در عوضش اگه قرار بود یه ماشین ۶۰ میلیونی بهتر پنج سال پیش بخری بعد پنج سال به جا اون ده میلیون باید صد میلیون بزاری روش

      موافقم 40
      مخالفم 2
      1. پیر خراباتی

        ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (2 ديدگاه)

        ای برادر دست به دلم نزن که خونه ازدست این دوشرکت مونتاژکار وطنی که همه جوره سرمشتریای بدبخت که دستمان به جایی نمیرسه وفریادرسی نیست کلاه میذاره منتهی هرروزبایه شگرد تازه درسته ارزش پول ملی ماشده نرخ پهن گاو اما شما چرادراین اشفته بازاروانفسا که اغلب مردم به نان شب محتاجند این خودروهای بی کیفیت بدون هیچگونه ایمنی برای راننده وسرنشین را چندین بلکه صدهابرابرقیمت جهانی وتمام شده اش به مردم بینواقالب میکنید .اقا یعنی هیچ ارگان یانهادی نیست که برکاراینها نظارت داشته باشه که حداقل کمترین حقوق مصرف کنندکان را رعایت نمایند.شده حکایت اش کشک خاله بخوری پاته نخوری پاته همینه که هست نمیخوای راه باز جاده دراز .خدایا خودت یه کاری بکن

  2. hosen

    ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (354 ديدگاه)

    بیشتر لیست ماشین های الکتریکی بودن
    مثل اینکه کلا به درد استفاده سه یا نهایت چهار ساله میخورن

    موافقم 51
    مخالفم 2
    1. amirkhanzadeh

      ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (603 ديدگاه)

      مدارشون به مرور زمان دچار استهلاک میشه
      موتور همون توان قبلی رو نداره
      از قضا تمام خودرو های برقی با مشکل باتری رو به رو هستند

      موافقم 14
      مخالفم 2
    2. Saeed Boroomand

      ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (520 ديدگاه)

      خیر، دلیل اصلی افت قیمت اولیه بیشتر به خاطر ریبیت هفت هزار و پانصد دلاری دولتی هست که به مالک اول تعلق میگیره که اگه شخصی ماشین دست دوم بخره مقدارش خیلی کمتره. دلیل دوم کاهش قیمت خودروهای الکتریکی نو هست که طبیعی هست و شرکت ها تلاش دارن ماشین های نسبتا ارزون پارسال رو ارزون تر بفروشن تا بازار بیشتری رو تصاحب کنن و در. کنارش هزینه ی تولید این خودرو ها هم در حال کاهشه.

      موافقم 7
      مخالفم 1
  3. دیجی

    ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (408 ديدگاه)

    اووک 2017تو ایران 50میلیارده خارجی ها بیان یاد بگیرن صعود

    موافقم 31
    مخالفم 2
  4. شهروند ایرانی

    ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (53 ديدگاه)

    ایران اصلا بعضی به افت قیمت اعتقاد ندارند ماشین ۱۰ سال کارکرده چون بی رنگ باید به قیمت صفر حتی بیشتر بفروشن اینجا مردم به هم رحم ندارن فکر میکنن حتما باید یه جنسی که خریدن استفاده کردن سود اون سالها از طرف مقابل بگیرن

    موافقم 17
    مخالفم 6
  5. arash

    ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (92 ديدگاه)

    یکی دیگر از محسنات و برکات و مزایای شرایط فعلی ایران این است که ما تنها کشور جهانیم که حدود دو سوم یا بیش از نیمی از مردم کشور میلیاردر هستند. فرضا با داشتن یکعدد دنا پلاس توربو شارژ میتوان به دسته میلیاردها پیوست.

    موافقم 23
    مخالفم 1
    1. مهران

      ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (16 ديدگاه)

      پول ما بی ارزشه فکرشو بکنید با بزرگترین اسکناسمون که ۱۰ هزار تومنی باشه چیا میشه خرید. مثلا یه نون بربری کنجدی .حتی آدامس هم نمیدن نیم کیلو پیاز نمیدن

    2. ناشناس

      ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      اره عزیزم اما میلیادری که اگرمثلا اینه ماشینش بشکنه یا فرضا یه قطعه ای ازش خراب بشه توان تعویض یاتعمیران را ندارد واین وضعیت ناهمگون نه فقط درعرصه خریدوفروش ماشین بلکه درمورد خانه وملک هم مصداق میلیاردر حبابی به میان میاد مثلا خودمن یه خونه خریدم ده سال پیش بامبلغی که انزمان معقول ومنطقی بوداما حالا تقی به توقی خورده مثلا ترامپ سده رییس جمهورامریکا یهوخونه من میکش بالا قیمتش مثل رشدلوبیای سحرامیز ومیشم مالک خونه چندملیاردی اما اکرهمین خونه نیازبه ایزوگام داشته باشه حقیرتوان انجام ان راندارم یاازپرداخت پول اب وبرق وگازش عاجزم .خدایا خودت یه کاری بکن امییین

  6. S66

    ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    جالبه یه عده میگفتند رنجرور ها ارزش خودشون رو بخوبی حفظ میکنند و همیشه تقاضای بالایی دارند
    اما اینجا هتریک کردند

    موافقم 16
    مخالفم 2
    1. Sina_carshow

      ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (171 ديدگاه)

      رنج روور سلطان بلا منازع افت قیمت بعد ۵ سال هستش تو این لیستم جایگاه بهتر از انتظار من داره ولی اینجا رنج روور بعد ۴ سال کار نصف قمیت میتونی بخری علتش استهلاک بسیار بالاش و هزینه های نگه داری کمر شکن در سطح رولز رویس هستش و بیش از چند برابر از بنز و بی ام و گرونتر

      موافقم 5
      مخالفم 2
  7. maranello550

    ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (37 ديدگاه)

    استاد من متوجه نشدم
    بی ام و x7
    قیمتش بعد از یک سال میشه 55000 دلار
    بعدش افتش 8800 دلاره
    یعنی قیمت بی ام و x7 صفر کیلومتر 63000 دلار ؟
    یا مازراتی صفرش 54000 دلاره ؟؟؟؟

  8. Saji

    ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (84 ديدگاه)

    مازراتی لوانته با اون موتور خفن و ناب ایتالیایی و اون فیس جذاب قیمتش بعد یکسال استفاده از تیگو ۸ پرومکس پایین‌تر و در حد النترایییه ک مانیتورم نداره/:انصافا به اون ابهت نمیاد این افت قیمت…یا بی‌ام‌و x2 ک مطمئنم تو ایران بود مثه x4 و x6 میترکوند قیمتش در حد آریزو۵عهه😂خدایاشکرت

    موافقم 12
    مخالفم 2
  9. M power

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (281 ديدگاه)

    با amg چیکا کنیم

  10. حسین خوانساری

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    افت بیشتر خودروهای برقی بخاطر باطری هست که عمر کوتاهی داره چه استفاده کنی چه نکنی تاریخ انقضا زیادی نداره همچنین قیمت پک باطری خودرو برقی بسیار بالاست

  11. مهران

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (16 ديدگاه)

    بیشترین افت قیمت در ایران رو ماشینای چینی دارند
    یه سری ماشین‌ها در ایران بعد از گذشت سالها ارزشمندتر هم می‌شوند چون ماشینهای جدید تر اینقد گرون و بی کیفیت‌تر از قبلیا هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا