خودروهای موسوم به شوتی و تقویت ماشینهایی مثل پژو ۴۰۵ و پارس در ایران حتی توجهات جهانی را هم جلب کرده تا جایی که وبسایت TheAutoPian طی مقالهای مفصل به این موضوع پرداخته است. در ادامه میتوانید برگردان فارسی این مطلب را بخوانید.
هر کشوری فرهنگ تیونینگ خاص خود را دارد. آمریکاییها عاشق ماسل کارها و پیکاپهای بلند هستند، استرالیاییها سدانهای V8 پرسروصدا را ترجیح میدهند و ژاپنیها پیشگام خودروهای اسپرت توربوشارژ هستند؛ اما در ایران، محور فرهنگ تیونینگ، پژو ۴۰۵ است. تولید پژو ۴۰۵ از سال ۱۹۸۷ در فرانسه آغاز شد و در سال ۱۹۹۲ در ایران توسط شرکتی بنام ایرانخودرو تولید شد. تا سال ۲۰۲۳، این خودرو همچنان تحت نام پژو پارس توسط ایرانخودرو تولید میشد؛ خودرویی که در اصل همان ۴۰۵ بود اما با موتورهای بهروزتر و چهرهای شبیه به پژو ۴۰۶. خط تولید این مدل سرانجام در اواسط سال گذشته به دلیل عدم توانایی مطابقت با استانداردهای ایمنی جدید متوقف شد. با ۳۲ سال تولید، تعداد زیادی پژو ۴۰۵ در ایران وجود دارد. این فراوانی، ۴۰۵ را به بخش مهمی از فرهنگ خودرویی ایران، بهویژه در میان تیونرها و علاقهمندان به خودرو تبدیل کرده است.
اخیراً با شایان، یکی از علاقهمندان ایرانی به خودرو صحبت کردم. او میگوید:
راستش را بخواهید، ما در ایران واقعاً عاشق پژو ۴۰۵ هستیم. با اینکه ۳۷ سال از ورود این خودرو به ایران میگذرد، همه جوانان و میانسالان به آن علاقه دارند.
در ایران هم مثل دیگر نقاط دنیا، برخی نسخههای خودروها محبوبتر هستند که در مورد ۴۰۵ این نسخه GLX است.
شایان توضیح میدهد:
این نسخه بسیار محبوب ۴۰۵ است که در ایران با موتورهای XU9 و XU7 L3 تولید شد. این موتورها برای تیونینگ بسیار مطلوب هستند و GLX از نظر ظاهری نیز جذاب است. این خودرو بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ با داشبورد معمولی اما به رنگ کرم تولید شد که در بازار ایران بسیار محبوب است.
موتور XU7 L3 یک پیشرانه ۱.۸ لیتری چهار سیلندر با سرسیلندر هشت سوپاپ است که ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۲ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این اعداد چندان چشمگیر نیستند اما تیونرهای ایرانی مانند دیگر علاقهمندان جهان با امکانات موجود کار میکنند. تغییرات رایج شامل منیفولد هوای ارتقاءیافته، فیلترهای هوای مخروطی و اگزوزهای بهبودیافته است که افزایش قدرت ملایمی را به دنبال دارند. تیونرهای حرفهایتر به سراغ توربوشارژر و کیتهای نیتروژن (NOS) میروند. شایان از نمونهای با نیتروژن صحبت کرد که تا ۷۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. علاوه بر GLX، پژو پارس ELX نیز در میان تیونرها محبوب است. این مدل از موتور ۱.۸ لیتری XU7 L4 شانزده سوپاپ با ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۸ نیوتن متر گشتاور استفاده میکند که قابلیت تیونینگ مشابهی دارد و اغلب در پستهای اینستاگرامی ایران بهعنوان گزینه تعویض موتور دیده میشود. در حالت استاندارد، انتظار میرود پژو ۴۰۵ یا پارس به حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت برسد؛ اما تیونرها فراتر از این میروند. شایان باافتخار گفت:
ما در ایران، ما با این خودرو به سرعت ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت رسیدهایم!
فرهنگ تیونینگ در ایران
تستهای سرعت بالا در میان طرفداران پژو در ایران بسیار محبوب هستند. با گشتوگذار در بخشهای خاصی از اینستاگرام، ویدئوهای بیشماری از ۴۰۵های تیونشده خواهید یافت که از مرز ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت عبور میکنند. این ویدئوها اغلب مدلهای GLX و پارس ELX را نشان میدهند که از موتورهای تقویتشده یا بهاصطلاح لوازمی برخوردارند. تیونرهای ایرانی به فعالیتهای معمول تیونینگ مانند نصب فیلترهای مخروطی، تعویض موتور و سیستمهای صوتی چشمگیر مشغول هستند اما تغییرات بدنه و رنگ کمتر دیده میشود و اکثر خودروها از بیرون تقریباً استاندارد به نظر میرسند. این تضاد بصری عجیب است.
چرا ارتفاع عقب خودروها در ایران بالا است؟
جالبترین نکته در مورد خودروهای تیونینگی ایرانی، تصاویر پژوهای ۴۰۵ با ارتفاع بسیار بلند عقب است. در غرب و ژاپن، خودروهای تیونشده معمولاً پایین آورده میشوند، اما در ایران، داستان متفاوت است. شایان توضیح داد:
برخلاف تصور، در ایران بهجای اسپرت کردن خودرو با کاهش ارتفاع، آنها را با افزایش ارتفاع اسپرت میکنند که داستان طولانیای دارد.
این سبک ریشه در قاچاق دارد. شایان میگوید:
قاچاقچیان به دلیل سرعت بالای این خودرو، آن را انتخاب میکنند و برای جلوگیری از برخورد عقب خودرو به زمین هنگام حمل بار سنگین، عقب را بالا میبرند تا با بار، ارتفاع عادی داشته باشد.
این تغییر اما علاوه بر کاربرد عملی، به یک روند ظاهری در میان تیونرها تبدیل شده است که یعنی مردم فقط برای زیبایی ظاهری این کار را انجام میدهند. افزایش ارتفاع عقب ممکن است هندلینگ را مختل کند اما ویدئویی از یک قاچاقچی نشان داد که با ۱.۵ تن بار، خودرو در سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت کاملاً متعادل حرکت میکند. برخی مالکان از سیستم تعلیق بادی استفاده میکنند تا عقب خودرو را برای ظاهر بالا ببرند، اما هنگام رانندگی به حالت عادی برگردانند.
عمق فرهنگ تیونینگ ایران
عمق و تنوع فرهنگ تیونینگ ایران شگفتانگیز است اما از دید غربیها پنهان مانده، زیرا کمتر کسی به هشتگهای فارسی توجه میکند یا «پژو ۴۰۵ ایران» را جستجو میکند. اگر شایان این صحنه را معرفی نمیکرد، شاید از وجود آن بیخبر میماندم. مسائل سیاسی باعث شدهاند که بلاگرها و یوتیوبرهای غربی دنیای تیونینگ خودرو در ایران را پوشش ندهند. در ایران خبری از شاتهای حماسی با پهپاد یا فریادهای هیجانانگیز در ویدئوهای 4K نخواهد بود و ما این فرهنگ را از افرادی مانند شایان میشناسیم که در گردهماییها حضور دارند و آن را مستند میکنند. خودروی خود شایان یک ۴۰۵ GLX نقرهای با کابین کرمرنگ و عقب بلند است. او منیفولد و هدرز را تعویض کرده تا قدرت بیشتری تولید کند اما ظاهر بیرونی تقریباً استاندارد است.
چرا پژو ۴۰۵؟
تعجبآور نیست که پژو ۴۰۵ به یک خودروی محبوب تیونینگ در خاورمیانه تبدیل شده است. این خودرو در ایران اهمیت زیادی داشت. شاید ایران را کشوری دور از صحنه خودرویی تصور کنیم اما این کشور با ۹۰ میلیون جمعیت، پر از علاقهمندان به خودرو است. صدها هزار دستگاه پژو ۴۰۵ و پارس در ایران فروخته شدهاند و فروش سالانه آنها به پنج یا حتی ششرقمی میرسید؛ بنابراین، جای تعجب نیست که این خودرو به ستون فرهنگ خودرویی ایران تبدیل شده است. هر جا انسان و خودرو باشد، علاقهمندان به خودرو هم پیدا میشوند. فرقی نمیکند مینی، سیویک یا پژو باشد؛ آنها خودروها را تقویت میکنند و به حد نهایی میرسانند. دنیای خودروی ایران برای اکثر ما غیرقابلدسترس و دشوار است. موانع زبانی، فاصلههای جغرافیایی و تبادل فرهنگی محدود، این شکاف را عمیقتر میکنند اما کاملاً واضح است که جهان خودرویی ایران تفاوت چندانی با ما ندارد؛ آنها هم از لذت بنزین و لاستیک بهره میبرند. این زیبایی واقعی این فرهنگ است.
Nismo
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴مزخرف ترین فرهنگ ممکن
JaMsHiD-B
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴ببخشید پول نداریم 812 سوپر فست سوار شیم
ببخشید پول نداریم هلکت و دیمن سوار شیم
ببخشید انواع و اقسام رپتور نداریم
ببخشید نیسان GTR R34 نداریم
ببخشید که از داشته هامون داریم استفاده میکنیم
ببخشید که مثل خارجیا ماشین بازی نکردیم
انگار مثلا ما دلمون میخواد پارس و سمند سوار شیم
شما خودت راه حلی داری؟
ماشین بازیو با چی شروع کنیم؟
حسین
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴داداش همه ی اینایی که گفتی درست ولی دیگه شوتی ؟؟؟😂
توجه جهان به فرهنگ شوتی 😂😂😂😂
واااای روزم دگرگون شد پدال
این دیگه چه اسیدی بود گزاشتی تو مجله
صامورایی
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴وقتی میدونی ماشینای مملکت بویی از امنیت نبردند، جاده ها ایمن نیستند، فرهنگ خودرویی بسیار ناقصه، شرایط و امکانات فراهم نیست، هزینه بالاست و هزار عامل دیگه، چرا باید فکر ماشین بازی تو سرت باشه؟! به چه قیمتی؟ به قیمت کشتن خودت یا یکی دیگه؟!
تو همون کشورایی که ۸۱۲ و موستانگ و سوپرا و رپتور و پورشه و غیره پیدا میشه مسئله جان انسان و امنیت، حرف اولو میزنه. پروفایل خودت عکس رالیه. رالی گروه B چرا ممنوع شد؟!
وقتی امکانات نیست نباید بری سراغش وگرنه خونِت پای خودته و هیشکی از پلیس تا قانون گذار و خودروساز هیشکی ازت حمایت نمیکنه و اهمیتی نمیده. هزاران جوان جونشون رو از دست دادن برای چی؟ که بیشتر گاز بدن و بیشتر حال کنن؟!
دولت و خودروسازان و غیره کم کاری کردند، درست. همه قبول دارند. تو چرا باید خودتو ناقص کنی یا به کشتن بدی؟! مگه مجبورت کردند؟!
Hf
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴تعریف شوتی :
تبدیل کردن یک خودرو ی عادی به یک سطح شیبدار غیر قابل راندن
Mr wrong
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴چون پول اونا رو نداری دلیلی نمیشه بری یه حلبی از رده خارج رو … بکنی و یه سیستم گوش خراش روش نصب کنی که هفت تا خیابون اونور تر هم صداشو بشون و با ۱۸۰ تا بندازی تو خیابون با روان بقیه بازی کنی من یکی از گمرک های غرب کار میکنم و تا دلت بخاد روانی و آدم سمی میبینم.منفور تر از شوتی سوار بین مردم نداریم خیالت راحت. اینم گفته فرهنگ شوتی و فلان برا خودش گفته چیزی که بین عامه مردم منفوره اسمش فرهنگ نیست ضد فرهنگه
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴مصاحبه شونده خجالت کشیده بگه، مسئله قاچاق جنس و اشیا نیست. صندوق عقب ماشین برای چند انسان مهاجر استفاده میشه
فرشید
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴موافق صد در صدی ام
Kh@shayar
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴سخته درک کردن مبتذل هایی که نهایت آروزهاشون ماشین بازیه. و بهاشو خواهند پرداخت
———————————————————————————————
اگر دنبال هیجان هستن چیزهایی به مراتب بهتر و هیجان انگیز تر هست که فقط کافیه تجربش کنن : مثل جامپینک / اسب سواری / کایت سورای و …..
PURIYA
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴یه زمانی خوب بود اونم وقتی که از فرانسه وارد میکردن و با کیفیت بود و کلی امکانات داشت
نه واسه الان
با این بدنه ضعیف که با ۵۰ تا بزنی به چیزی ماشین مچاله میشه
تو ایران ۴۰۵ اِ تو بازار جهانی یه ماشین ۴ سیلندر ضعیفه معمولیه فقط
بابام سال ۸۵ یه مدل صفر شو داشت موتورشم ۲۰۰۰ بود خودش میگه ماشین خوبی بود ولی نه اینقدر که گندش کردن
𝐀𝐥𝐢
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴واقعا برام سواله آخه ۴۰۵ و پژو پارس حلبی انقدر ارزش داره آدم تا خرتناق تیونش کنه؟ اکثرشونم مثل گ.ا.و رانندگی میکنن
JaMsHiD-B
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴چشم میگم فردا با R8 تویین توربو تا خشتک لوازم بیان بیرون .
Mr wrong
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴سطح کامنت رو فقط
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴ماشین دیگه که قطعاتش موجود باشه و قیمتش همین حدود در بیاد نداریم، شرمنده هوندا سیویک و لنسر و M3 شوتی نشده
فرشید
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴نهایت بد سلیقگیه. خب لامصب برو 207 تیون کن که قابل تحمل تره. آخه این فسیل های مکعب مستطیل تکراری چیه :/
مصطفی
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴به زودی با توافق با آمریکا
در خیابان شاهد دوج چاجر و سایبر تراک های شوتی خواهیم بود🤣🤣
حسین
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴داداش بیخیال شوتی چیه ، پدال حوصلش سر رفته داره محیط رو سمی میکنه 😂😂
کوروش
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴فرهنگ مزخرف با ماشین های آشغال که سالانه جون کلی از جوان های ما رو میگیرن
حسین
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/05/Iran-Car-Tuning-2.jpg
😂😂😂😂😂
mr-gtc
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴شایان احتمالا ۴۰۵ هشت سوپاپ داشته رفته کلی براشون پرت و پلا سرهم کرده ، بنده خدا هنوز با تیو فایو یا ای اف سون انگار آشنا نشده توی ایران، این بنده خدا هنوز نمیدونه عشق پژو از روی ناچاریه، دز ضمن اونایی هم که ایکس یو سون دارن واسه یه تیون مطعمن تر تو دلی ایکس یو تن رو توی این هشت سوپاپ میکنن بلکه شاید دست از سر واشر برداره، درکل حرف اولو فعلا پیشرانه های tu5 & ef7 میزنن درحال حاضر در خودروهای ایرانی بعدش xu7
JaMsHiD-B
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴تیونر های ایرانی فعلا دارن با موتور آرسی دست و پنجه نرم میکنن
موتوری که فابریکش اندازه یه موتور زانتیا تا خشتک لوازم قدرت تولید میکنه
ولی خب ، روی شاسی ناایمن مثل اینه که روی درشکه دوازده سیلندر ببندی
رول کیج و تقویت ترمز و هندلینگ و شاسی از واجباتی هست که باید قبل از لوازمی کردن انجام بدن
حسین
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴البته به شرطی که برای دیگران ایجاد خطر نکنن
mr-gtc
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴ن اتفاقا ، انجین ارسی اول اینکه قطعاتش یخورده سخت گیر میاد بعدشم واقعا مکانیک ماهر خیلی کمه توی ایران براش، تازه ذات ارسی اینه با دمای اب بالا کار میکنه که با توجه به بنزین بی کیفیت تمایل زیادی به ناک پیدا میکنه واس همین اگ تو محدوده سیف بخوای استفاده کنی ازش باید اوانس جرقه رو کاهش داد ک توان آنچنانی نمیده با توجه به تعویض موتور، بخاطر اینکه وقتی موتور عوض میشه اگر حادثه ای رخ بده مقصر صدرصد شمایی و بیمه هزار تومن بهت تعلق نمیگیره بلکه باید جریمه اش رو هم پرداخت کنی، درکل تعویض پیشرانه بیشتر مثل سوار شدن موتور سنگین سوییچ میمونه، ریسکش به توانی که میده نمی ارزه، اگر هم قرار به تعویض پیشرانه باشه من جی آی سیکس رو بیشتر ترجیح میدم روی پرشیا یا ۴۰۵، درکل کسی که توان بالا میخواد اول باید بره سراغ تیو فایو توربو، هم اینکه قطعات تقویتش تا استیج سه تولید داخله بواسطه همینم قیمت خیلی مناسب داره، راحت هم بالای ۱۸۰تا ۲۵۰ اسب تو محدوده سیف گرفت
PURIYA
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴بنظرم ef7 از همشون بهتره اگرم روغنش به موقع عوض شه و روغن با کیفیت باشه خرج نداره چه شاتون چه واشر هیچی عموم یکیشو داره
حمیدرضا
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴تودلی xu10 به xu7 نمیخوره بدلیل تفاوت سایز بلوک
ALI
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴امیدوارم فرهنگ دوباره به این سرزمین برگرده
ادا درآوردن و قاچاقچی بودن چه آینده ای داره واسه کشورمون
پلیس هم به وظیفش عمل نمیکنه متاسفانه
صامورایی
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴نکته اینجاست کسی از ماشین بازی نکردن ، نمرده.
بعضیا یجوری میگن که آقا پس ما چی کنیم؟ با چی حال کنیم؟ انگار مثلا ماشین بازی کردن یه الزام و یه عمل حیاتیه مثل ضربان قلب که نباشه طرف میمیره! وا بده داداش…
این افرادی که از تیون ۴۰۵ و ۲۰۶ و این اشغالا حمایت میکنن فقط کافیه خودشون یا یکی از عزیزانشون، روزی با این شوتی سوارا و اسپرت سوارا رو به رو بشه ( حالا نگم تصادف کنه ) اون وقت میفهمن ماشین بازی در ایران چه حماقتی به حساب میاد و با چه قشری و با چه تفکری طرفه.
وقتی بدونی طرف مقابلت برای داشتن هیجان حاضره جون خودشو به خطر بندازه، آیا اصلا جایی برای بحث باقی میمونه؟! با کدوم مغز میخوای حرف بزنی.
amirboss
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴«حرفهایتر به سراغ توربوشارژر و کیتهای نیتروژن (NOS) میروند. شایان از نمونهای با نیتروژن صحبت کرد که تا ۷۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند»
اتفاقا پژو ۴۰۵ یکی از بهترین خودروهای تولیدی در دهه نود بود و اگه اشتباه نکنم به مدت چهار سال برترین خودرو تولیدی اروپا در سگمنت خودش شناخته شد.
هنوزم خیلیا لذت و راحتی سواری پژو ۴۰۵ رو به باقی ماشینا ترجیح میدن که اونم بخاطر پلتفرم و سیستم تعلیق خوب این خودرو هست.
پژو۴۰۵ طبق تعریف کلاس بندی خودرو درکلاس D جای میگیره که از کلاس C بزرگتر و تا حدودی آپشنال تر هست.البته تو دوران خودش آپشنال تر بود نه الآن.
بحث تیونینگ این خودرو با ارتفاع زدن قسمت عقب همراهه و جالبه که در سرعت های بالا تعادل خوبی هم داره!!!!که اونم بخاطر پلت فرم بی عیب و نقص این خودرو و همچنین تقسیم وزن و طراحی بدنه که به بهترین شکل ممکن طراحی شده برمیگرده.
در مورد تیونینگ موتور که یه بنده خدایی ادعای ۷۰۰اسب بخار!!!!!!!!!! با کیت نیتروس روی موتور این خودرو دارن باید عرض کنم کیت های نیتروس قدرت لحظه ای به موتور میدن و در بهترین حالت ممکن نهایت بین ۵۰تا۷۰درصد تو قدرت موتور تاثیر دارن.
OM.01
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴قوی ترین 405 ایران حدود 400 اسب هست
قوی ترین 206 هم 600 اسب پارس هم همینطور
فقط اینکه خودورهای کاملا درگ محسوب میشن و حتی نمیتونی 100 متر مثل آدم برونی کلا روی ماشین بر هستن از این ور به اون ور جابجا میشن
چون قطعات ارزون هست و نه برند خارجی حدود 2 تا 3 میلیارد آب میخوره
یه بنده خدایی چند سال پیش دلار وقتی 30 هزار تومن بود با 110 هزار دلار قطعات آمریکایی ژاپنی 206 توربو جمع کرد بود 660 اسب الان با این دلار میشه حدود 9 میلیارد اما اون موقع میگفت تک دف هست نمیشه تایم زد باهاش ولی زیر 5 میزنه قطعا شتابو
الان دیگه ماشین فوق اقتصادی معمولی تو خارج مثلا کمری هایبرید 8ثانیه میزنه شتابو همین آریزو 6GT هم همینطور یا گک امپو
وقتی ماشین شتاب 15 و 16 داشته باشی و 200 یا 300 میلیون هزینه بکنی شتابش از 16 بشه 8 ثانیه و نصف بشه میگی به به خدا هست پارسم! درصورتی که خودروهای قشر عادی اون ور شتاب 8 میزنن
90 درصد اونایی که تو خیابون میبینم یه هدرز دارن کیت اگزوز و لایی میکشن وگرنه کار خاصی نکردن آنچنان شتابشون از 14.7 شده 14.1
amirboss
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴«قوی ترین 405 ایران حدود 400 اسب هست
قوی ترین 206 هم 600 اسب پارس هم همینطور»
داداش روچه حسابی این حرف رو میزنی!؟
اگه بحث تعویض موتور و سیستم انتقال قدرت درمیون باشه شاید بشه اما با تقویت موتور هیچوقت نمیشه به این اعداد دست پیدا کرد.
البته اصول تیونینگ تو ایران زیاد رعایت نمیشه و هستن کسایی که برای اسم درکردن ادعاهای فضایی دارن و از آرزوهاشون میخان خاطره بسازن.
همه استاد هستید و من فقط دارم درس پس میدم اما تنها تقویت موتور کافی نیست.البته شرایط مسابقه و پیست کلی با خیابون و خودرویی که قراره بعد از تیونینگ تو خیابون تردد کنه فرق میکنه.
حالا که قوانین ایران هرگونه دستکاری روی سیستم فنی یا بدنه خودرو رو ممنوع کرده.
OM.01
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴هرکشوری فرهنگ ماشین بازی خودشو داره…
کلا حالم از خودروهای ایرانی بهم میخوره ولی باگی که هست اینکه متعصبان این خودرو ها خودروهای خودشون رو بهتر از مدل های روز میدونن و وقتی با چند صد میلیون هزینه و استفاده از قطعات ایرانیزه شده مثلا 300 اسبی میگیرن و فلان ماشین رو میزنن میگن آره اون ماشین که زدیم بدرد نمیخوره!
من 2 ساله صنعت hot rod رو دنبال میکنم قدمت و اصالت این فرهنگ خودرویی از طول عمر خیلی خودروسازها بیشتره ولی جالبه ما افرادی که تو این فرهنگ hot rodding هستن صحبت میکنی وقتی بحث رقابت کل کل میشه فقط میخندن! مثلا یه کل کل خیابونی بخواهی باهاشون بکنی (اصلا ویدئوی مسابقات خیابانی ازشون پیدا نمیکنی تو شبکات اجتماعی!) میگن پیاده شو بریم یه گلگیر برش بدیم بسازیم…💀
زیبایی اون ماشین بازی خیلی مهمه. فرهنگ خیلی مهمه. مثلا همین hot rod ها طرفدار اگه نباشه هیتر هم نداره. جذاب هست و تو هر سنی بهش جذب میشن چه کاستوم نمایشگاه چه قابلیت استفاده.
تقویت کن ارتفاع بده سیستم ببند سرت تو کار خودت باشه… مشکلی نیست…دیگه کل کل مسخره به خطر انداخت جون مردم و مردم آزاری و مسخره کردن ماشین های دیگه ماشین بازی نیست
قدمت شوتی و بار خلاف به خیلی سال پیش برمیگرده…اصلا اینا ناشناس و گمنام بودن. به لطف شبکات اجتماعی دیده شدن و اصلا تغییر ماهیت دادن…شوتی نما ماشین باز نما و…
حسین
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴داداش ولی این پست و کامنت ها داره رکورد خر چی اسید پاشیه تو پدال از زمان تاسیس جا به جا میکنه ، اصلا پست رو نگاه میکنی بعد کامنت ها رو میخونی .. نابود گشتم 🗿
Hf
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴من متعجبم که تو سرعت 260 کیلومتر در ساعت 405 چجوری سرپا مونده
datsun
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴میشه تا ۳۰۰ هم میره فقط ساقی باید حلال خور باشه مثله ساقی شایان
حسین
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴از عزراییل …..
آره 😂
یا مثل اون مستند که میگفت سرزمین بزرگ ……گان 😂
Hamid
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴شایان توضیح میدهد که موتور xu7 برای تیونینگ بسیار مطلوب است.
شایان تو حیف شدی پسر!
AMANTE
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴توی آمریکا برای قاچاق الکل ماشین هاشون رو تقویت میکردن و در آخر رسیدن به مسابقات نسکار.
اما توی ایران با تیونینگ شوتی و قاچاق رسیدیم به یک سری جوانان که فکر میکنن با شوتی کردن ماشین خیلی باحال ان ولی فقط کشته میشن.
datsun
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴همچین پستی از پدال بعید بود
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴گزارش و اظهار نظر یک رسانه خارجی راجع به خودروهای شوتی در ایران، یکی از جالبترین مطالبی بود که اخیرا خوندم
Parsa jdm
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴منم همینطور پست متفاوتی بود
datsun
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴اصلا هم جالب نیست
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴دوست نداشتی؟ اشکالی نداره
من هم از تیبا و سهند و شاهین خوشم نمیاد ولی میدونم برای هزاران نفر دیگه جالبه
شوتی یک پدیده در ایران هست که به شدت داره رشد میکنه و رسانهها نباید در مقابل پدیدهها سکوت کنند
Hf
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴جناب به نظرم مقاله در حق 206 ظلم کرده چون 206 یکم از پارس ایمن تره و جدیدتره
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴پارس و ۴۰۵ در حالت استاندارد کارخانه، کمتر از ۲۰۶ چپ میشن و خیلی بهتر میتونن در سرعتهای بالا، مانور سریع داشته باشن
حالا اگر کسی ۲۰۶ کفخواب درست کنه و رینگ اسپرت با تایر پهن بگذاره داستان فرق میکنه ولی من زیاد دیدم ۲۰۶ معمولی توی جاده با سرعت میرفته و موقع حرکت مارپیچ یا گذر از یک پیچ تند، چپ کرده، اما پارس و ۴۰۵ استاندارد کارخانه، به راحتی چپ نمیشه
اگر از بدلکاران سینمایی بپرسید براتون راجع به فواید ۴۰۵ و پارس، یک کتاب حرف میزنن
حسین
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴به خبری که هم اکنون به دستم رسید توجه فرمایید
پدال ه.ک شد.
Hossein.gh
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴فوق العاده مضحک و خنده دار خداشاهده وقتی میبینمشون تو خیابون روده بر میشم ازخنده، بجای یارو خجالت میکشم . رانندگیشونم که درجریانید چطوره.
Sadegh
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴شوتی با توجه به نوع رانندگی و رفتار راننده هاش، خودش یه بی فرهنگیه!!
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴عجیبه که پلیس واکنشی نشون نمیده ولی با شیشه دودی یا برچسب تزئینی روی بدنه، ماشین میبره پارکینگ
منصور
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴مهمترین دلیل اینکه از این دو خودرو استفاده میشه ، فراوانی و عمومیت شونه ، یعنی کمتر جلب توجه میکنن و راحت تر میتونن از چشم پلیس پنهان بشن !!
حالا تصور کنید یه خودرو چند میلیاردی خارجی که تعدادشون تو جاده انگشت نماست و هر چند ساعت یکی شون از جلو چشم رد میشه!!
mickeyy
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴فوق العاده فرهنگ زشتیه و باعث خجالته
yektachafi
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴اینترنت برای امروز کافیه
....
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴جدی کاربرای پدال همشون به ارزش فرهنگ شوتی توجه نمیکنن و فقط فرهنگ تیون کشوار های دیگرو دوست دارن ما کار نداریم هر کشور چیکار میکنه مهم اینه که ما خودمون فرهنگ مختص به خودمون رو داریم که اسمشم شوتیه مثل ترکا امریکایی ها و ژاپنی ها و المانی ها و هر کشور دیگه ای
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴اگر باعث خطر برای دیگران بشه و افراد در معابر عمومی سرعت غیرمجاز داشته باشن، اصلا قابل قبول نیست
محمد
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴این فرهنگ تیونینگ نیست ، شوتی سوار ها آخرت بی فرهنگی هستن ، نصفشون که یک تن جنس قاچاق یا حداقل ۱۰ افغانی غیر مجاز رو با ۲۰۰ کیلومتر سرعت تو جاده های عمومی جا به جا میکنن و جون مردم رو به خطر میندازن و جالبی قضیه اینجاست پلیس هیچ کاری بهشون ندارن و آزادانه دارن مرتکب جرم میشن
حمیدرضا
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴با باز کردن مقاله محسن لرستانی پلی شد😁
اسم منه دیه نیاااااار😂
آرین
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴ببخشید ببخشید
همین شوتی های پدر نامعلوم (یا شاید پدر تعداد بالا)
باعث مرگ یکی از اقوام ما شدن
این احمق های قاچاقچی کودن
با ماشین 30 سال پیش!
با موتور آشغال
چند وقت پیش یه پارس پدر… لایی کشید از کنار ماشین ما
زد سپر جلو و چراغ سمت راننده مارو کند!
شایان جان نور به قبرت بباره
سوشیانت
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴حالا تیون یه چیزی بعضی هاشون میگن با ۴۰۵ یا پارس فابریک ۲۰۰ تا یا بیشتر رفتیم😂😂😂
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴حتی ۲۰۶ صندوقدار زیاد دیدم که ۲۰۰ کیلومتر برساعت رفته
من با ۴۰۵ مدل ۱۳۸۲ و پارس ۱۳۸۷ به ۲۱۰ رسیدم
البته بسیار کار اشتباهی کردم و فقط برای تست چند دقیقهای داخل جاده باکیفیت که خوب میشناختم انجامش دادم
AZ
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴چه جالب.کی فکر میکرد آقای اشتری با ۴۰۵ و پارس ، ۲۰۰ تا رو پر کرده 😂
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴تقریبا از سن ۲۲ سالگی به بعد، خیلی راننده آرومی شدم، الان حوصله سبقتگرفتن هم ندارم. عجله برای چی
سوشیانت
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴اتفاقا چند وقت پیش ویدئو دیدم که پارس ای ال ایکس که بعضی ها انقدر روش تعصب دارن با جی پی اس ۱۹۵ تا میرفت الان حتی کیلومتر شمار های خودروسازان معتبر هم در حداکثر سرعت با جی پی اس تفاوت داره
Nismo
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴تاپ اسپیدش راضیت نکرده سوشی جان؟😂😂😂
amir3715
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴یه ۴۰۵ بر میدارن یه وایر تقویتی هم تنگش عقبو میدن بالا محسن لرستانی و سرعت ۲۶۰ تا آخرش هم خودش میمیره هم یه بیگناه دیگه بعد میزارن تو اینستا تو کپشن هم می نویسن ۴۰۵ مرام لاتی داره
این شده فرهنگ تیونینگ و ماشین بازی ایران که آقا شایان یه عده بچه سال مثل ایشون اسم خودشون رو میزارن ماشین باز و تعصب لگن های ایرانی رو میکشن.
تیونینگ لگن هایی که همشون مشتقات همین ۴۰۵ هستن و سالانه جون میلیون ها ایرانی رو میگیرن شده فرهنگ خودرو ؟ واقعا آدم متاسف میشه.
بله درسته چاره ای نیست و انتخاب دیگه ای هم نداریم ولی ایران خودرو و سایپا وقتی می بینن یه مشت بچه سال چه فازی با این ماشین ها برمیدارن بیشتر این نکبت ها رو فرو میکنن به پاچه ملت بدبخت
LH44
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴متاسفانه درصد بزرگی از ایرانی ها مثل من و خیلی های دیگه، بواسطه مشکلات مالی نمیتونن ماشین المانی یا ژاپنی و حتی کره ای سوار بشن، در نتیجه رو میارن به محصولات داخل موزه بنجل ساز اروپا. اینکه بگیم ایرانی ها این ماشین رو دوست دارن به نظرم بشدت اشتباه و باید جامعه اماری این “… شر” تغییر پیدا کنه.
متاسفانه یه عده با IQ جلبک دریایی هم هستن که به این لگن ها میگن سلطان!!!!!!!!!!!!! اینا قبلن ابرو و حیثیت ایرانی ها رو بین خودشون میبردن، الان پیشرفت کردن و ابرو و حیثیت ایرانی رو در بخش بین الملل هم دارن میبرن. کم یه عده 50 ساله دارن این کارو در زمینه های دیگه انجام میدن، همین مونده بود مردم خودشون هم این کار رو انجام بدن!!!!!!!
بیژن
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴همه چیزمون شده اسباب خنده و مسخره. هرچی که داریم و نداریم بوی کهنگی و نا میده. زندگی ما شده ادا درآوردن با اقلام فیک. حال آدم بهم میخوره.
ده تا جوون خسته عصر تو پارکینگ چیتگر جمع میشن و قلیون میذارن کنارشون ولوم ضبط های بی کیفیت رو بالا میبرن و گاز میدن تا صدای اگزوزهای فیکشون رو به خودشون و مردم خسته و گرفتار دور و برشون تحمیل کنن.