زشت‌ترین خودروهای دههٔ 2010 میلادی!

شنبه 14 اسفند 1400 - 08:30
مطالعه 10 دقیقه
2004-AMAG-LEAD-Ugliest-Cars-of-the-2010s
تاریخ بدون شک دههٔ 2010 را عصر طلایی صنعت خودرو خواهد دانست زیرا در این دهه، خودروها قوی‌تر شدند و درعین‌حال با مصرف سوخت کمتر، سازگاری بیشتری با...
تبلیغات

تاریخ بدون شک دههٔ 2010 را عصر طلایی صنعت خودرو خواهد دانست زیرا در این دهه، خودروها قوی‌تر شدند و درعین‌حال با مصرف سوخت کمتر، سازگاری بیشتری با محیط‌زیست پیدا کردند. در این دهه طراحی خودروها هم به اوج رسید زیرا خودروهای وحشتناک دههٔ 2000 کنار رفتند و شاهد خلق برخی مدل‌های واقعاً چشمگیر بودیم؛ اما هر گلی یک خاری دارد و حتی در همین دهه هم خودروهای بسیار زشتی را دیدیم. در ادامه، تعدادی از این خودروها که فکر می‌کنیم از همه زشت‌تر هستند را معرفی می‌کنیم.

کپی لینک

جی‌ام‌سی تراین سال 2010

گلگیرها عنصر مهمی در طراحی یک خودرو هستند و می‌توانند باعث زشتی یا زیبایی یک مدل باشند اما به نظر می‌رسد طراحان جی‌ام‌سی زمانی که یک هیولای زشت مربعی بنام تراین را طراحی می‌کردند به این موضوع توجهی نداشته‌اند. به نظر می‌رسید در این خودرو طراحان سعی کرده‌اند فرم جعبه‌ای شکل پیکاپ سی‌یرا را در یک کراس‌اوور کامپکت جای دهند. این ایده اما نتیجه‌ای معکوس داد و گلگیرهای بزرگ مکعبی صرفاً باعث شدند چرخ‌های تراین کوچک به نظر برسند و خودرو را شبیه سبد خرید فروشگاه کرده بودند.

کپی لینک

هوندا آکورد کراس‌تور سال 2010

ایدهٔ این خودرو روی کاغذ جالب بود. قرار دادن یک آکورد هاچ‌بک روی شاسی بلندتر به‌طوری‌که ظاهری سواری مانند را با کارایی یک کراس‌اوور ترکیب کند برای کسانی که دوست ندارند شاسی‌بلندهای جعبه‌ای شکل واقعی را بخرند. اجرای این ایده اما ناامیدکننده بود و آکورد کراس‌تور تناسبات بسیار عجیبی داشت. به همین دلیل، درحالی‌که آکورد و CR-V سالانه بیش از 300 هزار دستگاه می‌فروختند، فروش کراس‌تور در سال اول عرضه به‌سختی به 30 هزار دستگاه رسید و پس از آن به‌طور مداوم کاهش یافت؛ بنابراین، هوندا در سال 2016 به تولید این خودرو پایان داد و از آن زمان تاکنون جهان به جای بهتری تبدیل شده است.

کپی لینک

پورشه پانامرا سال 2010

ساخت یک پورشهٔ سدان تولیدی در سال 2010 چیز کاملاً جدیدی بود و انتظار نمی‌رفت پورشه در اولین تلاش بتواند این کار را خیلی خوب انجام دهد اما انتظار هم نداشتیم که نتیجهٔ آن چیزی به این زشتی از آب درآید. ایدهٔ پورشه این بود که پانامرا را مثل یک 911 کشیده جلوه دهد اما این کار به بدترین شکل انجام شد تا جایی که حتی رئیس پورشه «ماتیاس مولر» اعتراف کرد که طراحی پانامرا می‌توانست بهتر باشد. در برنامهٔ تاپ گیر نیز سه مجری محبوب بارها به زشتی پانامرا اشاره کرده و آن را مسخره می‌کردند؛ اما با همهٔ این‌ها، فروش پانامرا مثل یک موشک بالا رفت. سپس نسل دوم این ماشین در سال 2017 با طراحی خیره‌کننده معرفی شد و ثابت کرد یک پورشهٔ چهاردر لزوماً نباید زشت باشد.

کپی لینک

اینفینیتی QX56 سال 2011

هنگامی‌که اینفینیتی سرانجام جانشین نسل اول QX56 را معرفی کرد، فهمیدیم برخی خودروها نمی‌توانند از زشتی قبلی خود فاصله بگیرند. البته در این نسل جدید اینفینیتی آن خط سقف احمقانهٔ نسل قبلی را حذف کرده بود اما طراحی قسمت جلویی آن با کاپوتی بلند و چراغ‌هایی که در مکان پایینی نصب شده و ظاهری کاملاً نئاندرتالی به خودرو داده بودند، دو برابر افتضاح‌تر شده بود. در آن زمان همچنین قیمت سوخت هم در حال افزایش بود و مردم هرگز یک خودروی زشت پرمصرف نمی‌خواستند تا اینکه اینفینیتی در سال 2018 سرانجام اس‌یووی بزرگ خود که حالا QX80 نامیده می‌شد را فیس‌لیفت کرد و فروش آن بشدت افزایش یافت.

کپی لینک

نیسان جوک سال 2011

نیسان جوک با چراغ‌های پارکی که به چراغ‌های اصلی جلو تبدیل شده بودند و چراغ‌های جلویی که نقش مه شکن را بازی می‌کردند، شباهت زیادی به قورباغه داشت و این چیزی نبود که مردم آن را مناسب یک خودرو بدانند. هیچ‌کس نمی‌گفت من رانندگی ب‌ام‌و را دوست دارم اما از اینکه شبیه یک قورباغه نیست واقعاً ناامید شده‌ام! حتی زمانی که سوار بر یک جوک در حال عبور از مرز کانادا به نیویورک بودم، مأمور مرز پرسید شهروند کجایی؟ گفتم آمریکا، پرسید چرا ماشینت این‌قدر زشته؟ توضیح قانع‌کننده‌ای برای این سؤال نداشتم ولی به‌هرحال او مرا به آمریکا راه داد!

کپی لینک

نیسان مورانو کراس‌کابریولت سال 2011

در برخی خودروهای بالا گفتیم ایدهٔ خوبی داشتند اما بد اجرا شدند ولی تبدیل نیسان مورانوی کراس‌اوور به یک کابریولت هم ایدهٔ بدی بود و هم اجرای بدی داشت که نتیجهٔ آن خلق خودروی وحشتناکی بود. بدتر از آن، نیسان با ارائهٔ رنگ‌های بیرونی فانتزی و داخل سفیدرنگ برای کراس‌کابریولت سعی کرده بود آن را جذاب‌تر کند اما این کار باعث شده بود رانندگی با مورانو حس سواری با کمد لباس خانم‌ها را داشته باشد!

کپی لینک

مرسدس بنز SL سال 2012

تا سال 2011، مرسدس بنز SL یک رودستر زیبا و جذاب بود که وارث افسانهٔ SL محسوب می‌شد اما در همان زمان مرسدس به این نتیجه رسید که SL باید بیشتر شبیه SLS AMG باشد. به همین دلیل، طراحان نسل جدید این خودرو را با جلوپنجرهٔ عمودی، چراغ‌های جلوی مربعی و آب‌شش‌های کرومی روی گلگیرهای جلو طراحی کردند. درنتیجه، آن SL جذاب و چشمگیر حالا خودرویی زشت و شلخته به نظر می‌رسد. البته همین ویژگی‌های طراحی در مدل کوچک‌تر SLK به‌خوبی کار می‌کردند اما SL به نظر می‌رسید از نوعی بیماری پوستی رنج می‌برد که البته باید وانمود کنید متوجه آن نیستید و هرگز به روی خود نیاورید! خوشبختانه اما مرسدس در فیس‌لیفت سال 2016 نمای جلویی SL را کمی بهتر کرد.

کپی لینک

نیسان NV سال 2012

در اینجا باید نیسان را تحسین کرد زیرا ساخت یک ون زشت واقعاً موفقیت بزرگی است! از شوخی گذشته، مگر طراحی یک ون چقدر سخت است؟ یک جعبه بکشید و چهار چرخ زیر آن قرار دهید، تمام! البته ممکن است چنین خودرویی جذاب نباشد اما مطمئناً افتضاح هم نخواهد بود مگر اینکه نیسان را الگوی خود قرار دهید! بزرگ‌ترین نقص ظاهری NV پوزهٔ بسیار بزرگ آن است که به دلیل اشتراک قطعات فنی با پیکاپ تایتان ایجاد شده است. این دماغهٔ بزرگ نه‌تنها ظاهر ون را خراب می‌کند بلکه قدرت مانور آن را هم کاهش می‌دهد که یکی از دلایل اصلی خرید ون‌ها است. نسخه‌های سقف کوتاه NV به‌خودی‌خود زشت بودند اما نسخه‌های سقف بلند به‌گونه‌ای به نظر می‌رسیدند که گویی نیسان یک قابل پارویی را روی سقف ون گذاشته است! ون‌ها نیازی به طراحی زیبا ندارند اما مطمئناً این‌قدر هم نباید زشت باشند.

کپی لینک

سیتروئن C4 کاکتوس سال 2014

ما از فرانسه و خصوصاً از سیتروئن انتظار خودروهای عجیبی را داریم اما C4 کاکتوس از همه عجیب‌تر است. روی درهای این خودرو چیزهایی مثل حباب پلاستیکی دیده می‌شود که پر از هوا هستند و برای مهار ضربه‌های کوچک مثل سبدهای خرید یا برخورد درها به دیوار در هنگام باز کردن تعبیه شده‌اند؛ اما اجازه ندهید این قسمت‌ها که ایربامپ نام دارند مانع از توجه شما به دیگر ویژگی‌های عجیب C4 کاکتوس مثل چهره‌ای شوند که به نظر می‌رسد با سمباده زدن به دماغهٔ نیسان جوک ایجاد شده است! ظاهراً طراحی C4 کاکتوس حتی برای فرانسوی‌ها هم خیلی عجیب بود زیرا در سال 2018 سیتروئن نسخهٔ تعدیل‌شده‌ای از آن را با جلوپنجرهٔ معمولی و ایربامپ‌هایی که حالا به بالای رکاب‌ها منتقل شده بودند معرفی کرد.

کپی لینک

فیات 500L سال 2014

شاید ایدهٔ ترکیب مینی‌ون با هاچ‌بک جالب به نظر برسد اما فیات 500L از همه لحاظ اشتباه طراحی شده است. در اکثر خودروهای زشت می‌توان به قسمتی اشاره کرد که همه‌چیز را زشت کرده اما در 500L کل طراحی به‌هم‌ریخته و زشت به نظر می‌رسد. در این خودرو تناسبات خوب نیستند، چراغ‌های جلو خیلی بالا است، سپرها خیلی پایین هستند، جلوپنجره خیلی باریک است، گلگیرها خیلی پهن هستند، چرخ‌های خیلی کوچک است و درها خیلی بزرگ هستند.

کپی لینک

تویوتا میرای سال 2016

میرای هیدروژنی قرار بود خودروی آینده باشد و بنابراین تویوتا می‌خواست آن را آینده‌نگر جلوه دهد؛ اما ظاهراً تویوتا تصور می‌کرده که انسان‌های آینده چشم ندارند. در هر خودروی زشتی، برای شروع تمسخر نقطه‌ای را پیدا می‌کنیم اما در میرای نمی‌دانیم از کجا شروع کنیم زیرا در این خودرو به غیر از رینگ‌ها و دستگیرهٔ درها، هیچ جای دیگری وجود ندارد که منزجرکننده نباشد! اگر زیبایی را بتوان به موسیقی تشبیه کرد، میرای مانند صدایی خواهد بود که وقتی سر خود را به کیبورد پیانو می‌کوبید می‌شنوید!

کپی لینک

هوندا کلاریتی سال 2017

هوندا: چی؟ تویوتا یک خودروی هیدروژنی زشت ساخته است؟ سریع بیایید یکی زشت‌تر از آن بسازیم!

کپی لینک

بنتلی بنتایگا سال 2019

شاید کلمهٔ زشت خیلی شایستهٔ بنتلی بنتایگا نباشد زیرا ما رولزرویس کولینان را هم دیده‌ایم اما بنتایگا دقیقاً برعکس چیزی است که از بنتلی انتظار داریم؛ یعنی باشکوه نیست، منحصربه‌فرد نیست، جذاب نیست، ظریف نیست، هیجان‌انگیز نیست، باوقار نیست. به همین دلایل، بنتایگا را شایستهٔ حضور در این لیست میدانیم.

کپی لینک

شورلت کامارو SS سال 2019

اگر با صنعت خودروسازی آشنایی داشته باشید، میدانید که طراحی یک خودرو حداقل دو تا سه سال طول می‌کشد؛ بنابراین، وقتی شرکتی خودروی جدیدی طراحی می‌کند و یک سال بعد آن را تغییر می‌دهد، یعنی خودش هم فهمیده که خودروی زشتی طراحی کرده است. همین اتفاق برای شورلت کامارو SS مدل 2019 رخ داد. شورلت با چسباندن یک نوار پهن مشکی‌رنگ در وسط جلوپنجرهٔ و لوگوی بزرگ کرومی در میانه آن، ظاهر ماسل کار خود را خراب کرد. با رنگ‌های روشن، ظاهر کامارو حتی بدتر به نظر می‌رسید. این نشان می‌دهد که طراحی بد یک قسمت کوچک می‌تواند لطمهٔ بزرگی به کل ظاهر خودرو وارد کند. به همین دلیل، فروش کامارو که قبلاً روندی نزولی گرفته بود، کاهش چشمگیری پیدا کرد. بااین‌حال، خوشبختانه شورلت برای مدل 2020، ظاهر کامارو SS را تغییر داد و آن نوار مشکی را همرنگ بدنه کرد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.