زشت‌ ترین شاسی‌ بلندهای تاریخ، از پونتیاک آزتک تا هیوندای سانتافه!

شنبه 5 فروردین 1402 - 08:30
مطالعه 7 دقیقه
SUV-1
ساختن یک شاسی‌بلند زیبا کار واقعاً دشواری است اما ساختن شاسی‌بلند زشت بسیار آسان خواهد بود. به همین دلیل، انتخاب زشت‌ترین شاسی‌بلندهای تاریخ...
تبلیغات

ساختن یک شاسی‌بلند زیبا کار واقعاً دشواری است اما ساختن شاسی‌بلند زشت بسیار آسان خواهد بود. به همین دلیل، انتخاب زشت‌ترین شاسی‌بلندهای تاریخ می‌تواند کار سختی باشد ولی ما این کار را انجام داده‌ایم.

کپی لینک

جیپ کماندر سال‌های 2006 تا 2010

کماندر زمانی معرفی شد که جیپ سال‌ها بود به استفاده از چراغ‌های گرد و جلوپنجرهٔ هفت‌قسمتی در محصولات خود شهرت یافته بود. نمی‌دانیم چه چیزی باعث فاصله گرفتن از این فرمول شد ولی نتیجهٔ این کار یک فاجعهٔ بصری بود. شاید طراحان جیپ قصد داشتند مقداری از حال و هوای هامر H2 را به کماندر تزریق کنند اما متأسفانه نتیجهٔ این کار ساخت خودرویی شبیه یونولیت‌هایی بود که برای بسته‌بندی تلویزیون استفاده می‌شد.

کپی لینک

سوبارو ترایبکا سال‌های 2006 تا 2007

یکی از ویژگی‌های تأسف‌آور در طراحی سوبارو ترایبکا جلوپنجرهٔ آن بود. سوبارو تلاش کرده بود در طراحی این جلوپنجره میراث هوانوردی ژاپن را تداعی کند اما نتیجهٔ چیزی شبیه خودکشی از آب درآمد؛ اما حتی اگر بتوانیم از جلوپنجره را نادیده بگیریم، دیگر قسمت‌های ترایبکا هم شرایط بهتری ندارد. این ماشین شبیه مینی‌ون به نظر می‌رسد و هرگز نمی‌تواند حس آفرودی که یک شاسی‌بلند باید داشته باشد را القا کند. سوبارو پیش از آنکه در سال 2014 به‌طور کامل این کراس‌اوور بزرگ را کنار بگذارد، چندین تلاش ناشیانه برای اصلاح طراحی آن انجام داد اما ترایبکا درست‌شدنی نبود.

کپی لینک

اینفینیتی QX56 سال‌های 2004 تا 2010

وقتی اینفینیتی QX55 پدیدار شد نمی‌توانستیم چیزی که می‌دیدیم را باور کنیم. شرکت مادر اینفینیتی یعنی نیسان خودروهای عجیب زیادی تولید کرده بود اما QX56 زشتی را به سطح جدیدی ارتقاء داده بود و جنایت علیه خودروها محسوب می‌شد. چراغ‌های جلو که در ارتفاع پایینی نصب شده بودند چهرهٔ خودرو را خواب‌آلود جلوه می‌دادند و خط سقف عجیبی که در انتهای درهای عقب پایین می‌آمد و دوباره در قسمت صندوق بار صاف می‌شد، این تصور را ایجاد می‌کرد که QX56 از دو شاسی‌بلند کاملاً متفاوت تشکیل شده است.

کپی لینک

هیوندای سانتافه سال‌های 2001 تا 2006

چرا ظاهر نسل اول هیوندای سانتافه تا این حد احمقانه بود؟ زیرا اوایل دههٔ 2000 زمانی بود که طراحی خودروهای زشت یک سرگرمی ملی در کرهٔ جنوبی محسوب می‌شد. البته بیایید کمی منصف باشیم. یکی از مزیت‌های حجم‌پردازی‌ها و برآمدگی‌های بی‌هدف روی بدنهٔ سانتافه این بود که شبیه یک فرش شلوغ طرح‌دار که لکه‌ها و کثیفی‌ها را پنهان می‌کند، اگر خودرویی به طرفین سانتافه می‌زد، جای آن اصلاً مشخص نمی‌شد!

کپی لینک

بیوک راندیوو سال‌های 2002 تا 2007

از طراحی احمقانهٔ چراغ‌های جلو و جلوپنجرهٔ راندیوو که بگذریم، چیزی که ما را واقعاً گیج می‌کند طراحی عجیب ستون D است که نمای مضحکی ایجاد کرده بود. به همین دلیل، از هر طرفی که به راندیوو نگاه می‌کنیم جز زشتی چیزی نمی‌بینیم. البته شاید دلیل این زشتی اشتراک پلت‌فرم با پونتیاک آزتک باشد و احتمالاً راندیوو غیر از پلت‌فرم، مقداری از زشتی بی‌پایان آزتک را هم قرض گرفته است! با این حال، خوشبختانه این یک شاسی‌بلند بازنده از یک برند بازنده بوده و تعداد کمی از آن فروخته شد تا کمتر چشمان مردم آزرده شود.

کپی لینک

نیسان جوک سال‌های 2011 تا 2017

نیسان می‌خواست جوک خودروی کاملاً متفاوتی به نظر برسد و در این راه موفق بود. البته سوراخ کردن انگشت پا هم انسان را متفاوت جلو می‌دهد اما بدان معنا نیست که ایدهٔ خوبی خواهد بود. تمام کاری که نیسان در طراحی این خودرو انجام داد ترکیب وزغ و قورباغه بود اما آنقدر همه نمای جلویی قورباغه مانند جوک را مسخره کردند که از دیگر قسمت‌های آن غافل شدند درحالی‌که گناهان نابخشودنی این خودرو فقط در قسمت جلو خلاصه نمی‌شود. مهم‌ترین این زشتی‌ها درهای جلو و عقب هستند که به نظر می‌رسد از دو خودرو مختلف گرفته شده‌اند درحالی‌که زاویهٔ ستون D هم بیماری‌های ستون فقرات را به یاد می‌آورد.

کپی لینک

جیپ کامپس سال‌های 2007 تا 2016

جیپ کامپس فقط خودروی زشتی نبود بلکه رقت‌انگیز به نظر می‌رسید زیرا چهرهٔ آن شبیه کسی بود که برای گرفتن مقداری پول التماس می‌کند. همچنین برخلاف برخی خودروهای این لیست، دیگر قسمت‌های کامپس نیز به‌اندازهٔ طراحی آن وحشتناک بودند. این ماشین که بقایای دوران ناخوشی کرایسلر محسوب می‌شد، محصول پایهٔ جیپ با کابین پلاستیکی ارزان‌قیمت، پیشرانه‌های پرسروصدا و تنظیم نامناسب شاسی بود. کامپس برای کسانی طراحی و مهندسی‌شده بود که توان خرید یک جیپ واقعی را نداشتند و عجیب اینکه جیپ نزدیک به 10 سال با تولید این خودرو مردم را شکنجه داد.

کپی لینک

سوزوکی X90 سال‌های 1996 تا 1998

سوزوکی قبلاً دوتا از بهترین میکرو شاسی‌بلندهای بازار را طراحی کرده بود یعنی مدل‌های جیمنی و ویتارا که هم زیبا و هم توانمند بودند اما چه شد که این شرکت ناگهان چنین فاجعه‌ای را به بار آورد؟ X90 نه زیبا بود، نه کاربردی. این شبیه یک حباب با چند چراغ و یک دستهٔ سبد خرید روی آن به نظر می‌رسید. X90 شاسی‌بلندی بدون صندلی‌های عقب و فاقد توانایی‌های آفرود بود و واقعاً باید آن را یکی از بی‌معنی‌ترین خودروهای تاریخ دانست.

کپی لینک

سانگ‌یانگ کوراندو سال‌های 1996 تا 2006

وقتی به خودروهای کره‌ای دههٔ 90 نگاه می‌کنیم، به نظر می‌رسد کره جنوبی فکر می‌کرده طراحی زشت یکی از رشته‌های ورزشی جدید در المپیک بعدی خواهد بود و اگر چنین بود، بدون شک سانگ‌یانگ مدال طلا می‌گرفت. کوراندو حتی زشت‌ترین محصول سانگ‌یانگ هم نیست ولی وکلای ما گفتند بهتر است این خودرو را انتخاب کنیم چون در غیر این صورت احتمال داشت این مطلب باعث تهوع شما شود و این برای ما مسئولیت حقوقی به دنبال داشت؛ اما این جنایت چطور رقم خورد؟ ما فکر می‌کنیم سانگ‌یانگ صرفاً به دنبال ساخت یک شاسی‌بلند دودر روی شاسی مدل کشیده‌تر موسو بوده اما طراحان بجای اینکه کابین را بزرگ‌تر کنند تا فضای کافی برای صندلی‌های عقب فراهم شود، فقط دماغه را درازتر کردند.

کپی لینک

پونتیاک آزتک سال‌های 2001 تا 2005

پونتیاک آزتک مونالیزای شاسی‌بلندهای زشت محسوب می‌شود. در این خودرو همهٔ زشتی‌ها جمع شده‌اند: تناسبات بد، خطوط نادرست و جزئیات شنیع. از چراغ‌های بد شکل جلو گرفته تا چرخ‌های کوچک، همه باعث شده‌اند که هیچ شاسی‌بلند دیگری نتواند به‌اندازهٔ آزتک چشم‌ها را آزار دهد؛ اما جالب اینکه آزتک زیر این پوستهٔ وحشتناک، خودروی خوبی بود. این از اولین کراس‌اوورهای بازار محسوب می‌شد و بجای اینکه بر اساس پیکاپ ساخته شود، از یک مینی‌ون مشتق شده بود یعنی فرمولی که دو دهه موفقیت را برای هوندا پایلوت به همراه داشت. آزتک کابین جادار و رانندگی مناسبی هم داشت اما آنقدر زشت بود که هیچ‌کس به‌جز والتر وایت این خوبی‌ها را ندید.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.