با بودجه 200 میلیون تومان چه خودروهایی در سال 1404 میتوان خرید؟
درحالیکه ارزانترین خودروی صفرکیلومتر بازار کشورمان بیش از نیم میلیارد تومان قیمت دارد، در ادامه خواهیم دید با کمتر از نصف این رقم چه خودروهای کارکردهای در سال 1404 میتوان خرید.
طی چند سال اخیر با پرواز قیمت خودروها در بازار کشورمان، خرید خودروی نو برای خیلی از مردم غیرممکن شده است. در حال حاضر، کوییک و ساینا بهعنوان ارزانترین خودروی سواری کشورمان در بازار بیش از 500 میلیون میلیون تومان قیمت دارند که از دسترس بسیاری خارج است؛ بنابراین، کسانی که خواهان خودرو هستند بهناچار باید سراغ نمونههای کارکرده بروند. به همین دلیل، در ادامه میخواهیم ببینیم هماکنون با کمتر از نصف قیمت یک کوییک صفرکیلومتر یعنی زیر 200 میلیون تومان چه خودروهایی میتوان خرید.
مطمئناً با این بودجه نمیتوان سراغ خودروهای مدل بالا و کمکارکرد رفت و باید بین خودروهای کارکردهٔ زیر مدل 1390 گزینههای مناسبتر را پیدا کنیم. ازآنجاییکه چنین خودروهایی معمولاً کارکرد بالایی دارند، بهتر است مدلهای کماستهلاکتر را انتخاب کنید که بعداً گرفتار هزینههای سنگین تعمیرات نشوید. به همین دلیل، با این بودجه هرگز خودروهای مدل پایینی مثل پژو 206 توصیه نمیشود. با این توضیح، سراغ مناسبترین خودروهایی میرویم که میتوان با زیر 200 میلیون تومان خرید. این خودروها را به ترتیب اولویت از بهترین تا بدترین معرفی خواهیم کرد.
1-پراید مدل 1383 تا 1388
حدود قیمت: 130 تا 195 میلیون تومان
قطعاً مناسبترین خودرویی که میتوان هماکنون با زیر 200 میلیون تومان خرید پراید است. این خودرو علیرغم تمام ضعفها و مشکلاتی که دارد، از مزیتهایی مثل فراوانی قطعات، استهلاک پایین و هزینههای تعمیر کمتر نسبت دیگر خودروها بهره میبرد که آن را به انتخاب اصلی با بودجههای پایین تبدیل میکند. البته با چنین رقمی باید سراغ پرایدهای زیر مدل 90 بروید که عمدتاً بالای 250 هزار کیلومتر کارکرد دارند. همچنین بسیاری از این پرایدها با مشکلاتی مثل رنگشدگی بدنه و ایرادات فنی مواجه هستند اما با کمی جستجو در بین مدلهای 1383 تا 1388 میتوان نمونههای نسبتاً تمیز و قابلقبولی را پیدا کرد.
2-امویام 110 مدل 1386 تا 1391
حدود قیمت: 150 تا 200 میلیون تومان
اگر علاقهای به پراید ندارید و با زیر 200 میلیون تومان به دنبال خودروی متفاوتی برای ترددهای شهری هستید، امویام 110 گزینهٔ مناسبی خواهد بود. این خودرو با اندازهٔ کوچک، پیشرانهٔ کممصرف و استهلاک نسبتاً پایین، با چنین بودجهای میتواند یکی از انتخابهای معقول باشد. همچنین ازآنجاییکه امویام حدود یک دهه در تیراژ بالایی در کشورمان تولید شد، از لحاظ قطعات یدکی شرایط بهتری نسبت به دیگر خودروهای چینی دارد. البته با این بودجه صرفاً نسخههای سه سیلندر 110 قابل خریداری است که تنها 50 اسب بخار قدرت دارد و اگر خواهان نسخۀ قویتر چهار سیلندر هستید باید بیش از 200 میلیون تومان هزینه کنید.
3-پژو روآ مدل 1386 تا 1388
حدود قیمت: 130 تا 195 میلیون تومان
اگر به دنبال خودرویی با کابین جادار و ایمنی کمی بهتر از پراید و امویام هستید، میتوانید سراغ پژو روآ بروید که به لطف بهرهمندی از اتاق پژو 405 فضای مناسبی را برای استفادههای خانوادگی فراهم میکند. همچنین ازآنجاییکه روآ از پیشرانهٔ پیکان استفاده میکند، هزینههای قطعات و تعمیرات فنی آن از پژو 405 کمتر خواهد بود. بااینحال، اگر سراغ روآ رفتید باید با مشکلات همیشگی آن مثل کیفیت پایین قوای محرکه و سروصدای دیفرانسیل کنار بیایید. البته، ایرانخودرو در سال 1389 نسخهٔ بهبودیافتهٔ این خودرو را با نام روآ سال به بازار فرستاد که از پیشرانهٔ قویتر و ظاهر مشابه 405 بهره میبرد و برخی مشکلات آن برطرف شده بود اما ارزانترین نمونههای روآ سال بیش از 200 میلیون تومان دارند.
4-پژو 405 مدل 1380 تا 1385
حدود قیمت: 150 تا 190 میلیون تومان
اگر نمیخواهید زیر کاپوت 405 موتور پیکان را ببینید، با زیر 200 میلیون تومان پژو 405 هم میتوانید پیدا کنید اما باید سراغ مدلهای پایینتر بروید. با حدود 190 میلیون تومان هماکنون میتوان 405 مدل 85 با کارکرد حدود 300 هزار کیلومتر پیدا کرد اما باید توجه داشته باشید که خودروهای پژو استهلاک بالایی دارند و چنین نمونههای قدیمی و با کارکرد بالا میتواند هزینههای سنگینی را برای تعمیر و نگهداری به شما تحویل کند. درهرحال، اگر با همهٔ این اوصاف بازهم خواهان 405 هستید میتوانید نسخهٔ GLI را هم در نظر داشته باشید که از سال 1383 تا 1386 با حذف آپشنهایی مثل آینهها و شیشههای برقی و قیمتی ارزانتر از GLX عرضه شد و هماکنون نمونههای نسبتاً کمکار آن را با قیمتی در حدود 180 میلیون تومان میتوان پیدا کرد.
5-سمند مدل 1383 تا 1386
حدود قیمت: 160 تا 200 میلیون تومان
سمند در سال 1380 روی خط تولید رفت و هماکنون میتوان اولین نمونههای آن را با قیمت زیر 200 میلیون تومان خرید. ازآنجاییکه سمندهای اولین با همان پیشرانه XU7 پژو تولید شدند، در نمونههای کارکردهٔ این خودرو هم همان مشکلات 405 یعنی استهلاک و هزینههای تعمیر بالا وجود خواهد داشت. علاوه بر این، با توجه به اینکه سمند بدنهٔ سنگینتری نسبت به 405 دارد، در این نمونههای مدل پایین که کارکردی در حدود 300 هزار کیلومتر دارند، فشار بیشتری به قطعات فنی وارد شده و میتواند شرایط بدتری نسبت به 405 داشته باشد.
6-دوو سیلو مدل 1378 تا 1382
حدود قیمت: 150 تا 200 میلیون تومان
سیلو یکی از خودروهای محبوب بازار کشورمان بود که بین سالهای 1375 تا 1384 تولید میشد و اگر خودرویی متفاوت از پرایدها و پژوهای تکراری میخواهید میتوانید سراغ نمونههای کارکردهٔ آن بروید. هرچند سیلو خودروی کماستهلاکی بود اما نمونههای کارکردهٔ آن که حتی از مدل زیر 1380 هستند، کارکردهای بسیار بالایی دارند (بیش از 400 هزار کیلومتر) و کاملاً فرسوده شدهاند. همچنین قطعات سیلو هم نسبت به خودرویی مثل پژو 405 سختتر پیدا میشود؛ بنابراین، اگر به سیلو علاقهمند هستید بهتر است روی مرز 200 میلیون تومان به دنبال نمونههای مدل بالای 1380 با کارکرد نسبتاً پایین باشید.
7-پیکان مدلهای 1380 تا 1383
حدود قیمت: 100 تا 150 میلیون تومان
تا اینجا به خودروهای کارکردهٔ زیر 200 میلیون تومان پرداختیم اما اگر بودجۀ شما به زیر 150 میلیون تومان محدود است، بهتر است سراغ پیکان بروید زیرا با این مبلغ اگر خواهان ماشینهای بالا باشید خودرویی فرسوده با کارکرد بسیار بالا و پر از مشکلات و ایرادات مختلف نصیبتان خواهد شد. با حدود 100 تا 150 میلیون تومان اما میتوانید آخرین نمونههای تولیدی پیکان یعنی مدل 1382 و 1383 در شرایط مناسب و کارکرد زیر 300 هزار کیلومتر پیدا کنید. هرچند پیکان از ابتداییترین امکانات رفاهی بیبهره است و سواری خشک و خشنی دارد اما به لطف سادگی و استهلاک پایین، حداقل کمتر شما را راهی تعمیرگاه خواهد کرد و با چنین بودجهای گزینهٔ مطمئنتری خواهد بود.
8-رنو پیکی مدلهای 1383 تا 1385
حدود قیمت: 100 تا 150 میلیون تومان
اگر با زیر 150 میلیون تومان خودرویی جمعوجورتر و مدرنتر از پیکان میخواهید، میتوانید سراغ رنو پیکی بروید. این خودرو هرچند اتاق قدیمی رنو 5 را دارد ولی به پیشرانهٔ پراید مجهز است که هم استهلاک و هزینههای نگهداری پایینی دارد و هم شتاب خوبی را برای وزن سبک رنو فراهم میکند. در حال حاضر همچنین با حدود 150 میلیون تومان میتوانید آخرین نسخهٔ این خودرو یعنی نیو پیکی را بخرید که با چراغهای جدید عقب و بچه گلگیرهای یکپارچه با بدنه، ظاهر بهتری دارد. البته پیکی کابین کوچکی دارد و برای افراد بلندقد مناسب نخواهد بود ولی با چنین بودجهای گزینهٔ قابلقبولی محسوب میشود و حتی در مدلهای 1383 به بعد به کولر هم مجهز است.