ونوسیا وی آنلاین DDI هیبرید؛ بررسی مشخصات و قیمت وارداتی تیگارد موتور
یکی از جدیدترین کراساور چینی بازار ایران یعنی ونوسیا V آنلاین DDI هیبرید، شباهت فنی با لاماری ایما دارد. این محصول با سبک بدنهی کوپه و پیشرانهی توربوشارژ توسط تیگارد موتور در ایران مونتاژ خواهد شد.در این صفحه با بررسی جامع خودرو ونوسیا وی آنلاین همراه ما باشید.
چند ماه پیش، به بررسی ونوسیا استار در پدال پرداختیم. این محصول در کلاس کراساورهای اندازه متوسط ساخته شده و چنانچه به دست مشتری برسد، لوکسترین شاسیبلند چینی بازار ایران خواهد بود. از سویی دیگر، ظاهرا تیگارد موتور برای عرضهی دیگر تولیدات ونوسیا در کشورمان تلاش میکند و بهزودی، کراساور کامپکت ونوسیا V آنلاین را رونمایی خواهد کرد.
بیشتر بخوانید: بررسی تیگارد X35 توسط پدال
شرکت ونوسیا (ونوچیا: Venucia) سال ۲۰۱۰ تاسیس شد و تا امروز، زیرمجموعه دانگ فنگ باقی مانده است. بعضی افراد به اشتباه تصور میکنند خودروهای ونوسیا، محصول مشترک دانگ فنگ چین و نیسان ژاپن هستند؛ اما هرچندکه شرکت دیگری به نام دانگ فنگ –نیسان، با سرمایهگذاری مشترک دانگ فنگ و نیسان، ونوسیا را بنیان نهاده است؛ تمام فرایند طراحی و تولید خودروهای ونوسیا، در چین انجام میشود. صرفا پلتفرم مشترک با محصولات نیسان در بعضی از تولیدات قدیمی ونوسیا وجود داشته و امروزه خبری از قطعات ژاپنی در مدلهایی مثل استار یا V آنلاین (V big) نیست.
ونوسیا سعی میکند تا برند لوکس در میان خودروسازان چینی باشد. باوجود کیفیت قابل قبول و طراحی راضیکننده به نسبت خودروهای همقیمت، تولیدات ونوسیا عموما مخصوص بازار داخلی هستند و هنوز صادرات چندانی به بازارهای مهم، مثل استرالیا و روسیه نداشتهاند.
کراساور اسپرت ونوسیا به نامهای V بیگ و V آنلاین در در چین فروخته میشود. این مدل، سال 2021 رونمایی شده و خودرویی نسبتا جدید است. پلفترم ونوسیا استار به شرکت ونوسیا تعلق دارد و برخلاف بعضی شایعات منابع ایرانی، مشترک با تولیدات نیسان نیست.
طراحی بدنه و نمای بیرونی ونوسیا V آنلاین
شباهت ونوسیا V آنلاین و لاماری ایما باتوجه به اینکه توسط زیرمجموعههای دانگ فنگ تولید میشوند؛ چندان عجیب نیست. از سویی دیگر، اندازهی ظاهری این خودروها نیز تفاوت خاصی ندارد. ابعاد بدنه برای ونوسیا وی آنلاین شامل طول 4,562 میلیمتر، عرض 1,917 میلیمتر، ارتفاع 1,617 میلیمتر و فاصله محوری 2,700 میلیمتر است.
چراغهای باریک و جلوپنجرهی بزرگ، ونوسیا وی آنلاین را اسپرت و جوانپسند جلوه میدهند. چیدمان LEDها روی خطوط موازی برای روشنایی روز و داخل کاسه چراغ اصلی، جذاب به نظر میرسند. حجمدهی سپر و درپوش موتور نیز جالب است؛ اما بخش بزرگی از نمای اصلی خودرو با پلاستیک سیاه ارزانقیمت، ارائه میشود. این مواد، در رکاب و گلگیرها نیز وجود دارند.
در نمای جانبی و پشت ونوسیا V آنلاین نیز، حجمدهی با خطوط تیز به وضوح دیده میشود. چراغهای عقب، حالت پیوسته دارند و فرم شبیه به پورشه کاین را تداعی میکنند. از سویی دیگر، زیادهروی در برجستگیهای پشت خودرو، نوعی بهمریختگی و ناهماهنگی آزاردهنده را نشان میدهند. در تضاد با این اجزا، بخش بزرگی از درپوش صندوق، فاقد المان و خالی رها شده است.
در مجموع، میتوان از طراحی ونوسیا V آنلاین به عنوان یک کراساور چینی، رضایت داشت؛ هرچند که حجم نسبتا زیاد ادوات پلاستیکی سیاهرنگ در جلو و عقب، ارزش ظاهری خودرو را کم میکنند. سانروف،بال عقب و فرم کوپه برای بدنه که در نمای جانبی ونوسیا V آنلاین دیده میشود؛ عامل مهمی برای جذب مشتری ایرانی خواهد بود.
طراحی کابین و نمای داخلی ونوسیا V آنلاین
چیدمان نمایشگرها و طراحی داشبورد ونوسیا وی آنلاین ، شباهت بسیار زیادی با نمای داخلی لاماری ایما دارد. البته این سبک توسط بسیاری از خودروسازان چینی تقلید میشود و در ایران، تیگو نیز چنین حالتی را ارائه میکند.
دو نمایشگر 10/25 اینچ برای سیستم سرگرمی و پنل پشت فرمان ونوسیا V آنلاین استفاده شده است. تصاویر موجود از این خودرو، چرم مصنوعی روی داشبور را نشان میدهند که طبیعتا حس بسیار بهتری نسبت به پلاستیک خشک فراهم میکند. فرمان، صندلیها و بخش بزرگی از تودریها نیز دارای پوشش نرم باکیفیت هستند. همچنین ادوات نقرهای رنگ پلاستیکی با طرح فلز، در قسمتهای مختلف فرمان و داشبورد وجود دارند.
صندوق عقب ونوسیا V آنلاین 600 لیتر است. سرنشینان بلند قد در جلو و عقب این خودرو نیز، مشابه دیگر کراساورهای چینی با ابعاد مشابه، فضای کافی در اختیار دارند. سقف تمام شیشه و پانورامیک نیز، حس بسیار خوبی برای مسافران فراهم میکند.
پیشرانه و تجهیزات فنی ونوسیا V آنلاین
برای ایران، مدل پلاگین هیبرید ونوسیا وی آنلاین DDI انتخاب شده است. پیشرانه بنزینی 1/5 لیتر توربو با فناوری TGDI به تنهایی ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد. پیشرانه الکتریکی ونوسیا V-ONLINE DDI هم ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند تا سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 8 ثانیه ممکن شود.
این خودرو در حالت استفاده ترکیبی از پیشرانه های بنزینی و الکتریکی خود قادر است تا ۱۳۰۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد و در حالت تمام الکتریکی حدود ۱۱۰ کیلومتر را میپیماید. ظرفیت باتری های این خودرو ۱۸.۴ کیلووات ساعت است و برای شارژ آنها، با برق شهری ۵/۵ ساعت زمان نیاز است.
موتور 1/5 لیتر توربوشارژ، پیشرانهی موجود برای نسخهی پایه از ونوسیا است. قدرت 187 اسب بخار و گشتاور 260 نیوتنمتر برای ونوسیا وی آنلاین ، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 9 ثانیه و نهایت سرعت 200 کیلومتر برساعت فراهم میکند. میانگین مصرف سوخت این خودرو نیز، 7 تا 8 لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است.
گیربکس اتوماتیک 7 سرعته با دبل کلاچ، نکتهی مثبت در فهرست تجهیزات فنی ونوسیا وی آنلاین محسوب میشود. این خودرو فاقد سیستم دو دیفرانسیل تولید شده و صرفا محرک جلو است. دیگر نکتهی جالب اینکه، ونوسیا V آنلاین نسبت به لاماری ایما قدرت و گشتاور کمتری دارد؛ اما با وزن خالص 1460 کیلوگرم و حدود 100 کیلوگرم وزن کمتر، عملکرد فنی مشابه لاماری ایما ارائه میکند.
امکانات رفاهی و ایمنی ونوسیا وی آنلاین
هنوز اطلاعات دقیقی از امکانات و قیمت نهایی ونوسیا V منتشر نشده است. نسخههای کامل در بازار چین، مجهز به تهویه مطبوع اتوماتیک، کروز کنترل با قابلیت کاهش و افزایش سرعت در ترافیک، ورود و استارت بدون کلید، صندوق برقی، حسگر جلو و عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، نمایش فشار باد تایرها، فناوری کنترل کشش و پایداری، ترمز کمکی، حفظ خودرو در سربالایی و سرازیری، چراغهای LED نورپردازی داخلی با ۶۴ رنگ، 6 کیسه هوا، سانروف، سیستم صوتی مجهز به ناوبری ماهوارهای، نمایشگر ۱۰/۲۵ اینچ و پنل پشت فرمان دیجیتال هستند.
قیمت ونوسیا V آنلاین در نمایندگی و بازار ()
قیمت خودروهای وارداتی جدید
مدل | مشخصات | قیمت نمایندگی | قیمت بازار |
---|---|---|---|
ونوسیا BIG v | --- | --- |
برای اطلاع از آخرین قیمت خودرو های وارداتی این صفحه از پدال را دنبال کنید.
باتوجه به نوع آپشنها، قیمت ونوسیا وی آنلاین بازار چین، 15 تا 19 هزار دلار است. قیمت نسخه معرفی شده توسط تیگارد موتور 2.3 میلیارد تومان اعلام شده است.
جدول مشخصات ونوسیا وی آنلاین هیبریدی وارداتی تیگارد موتور
مشخصه | جزئیات |
---|---|
مدل انتخابی برای ایران | ونوسیا وی آنلاین DDI (پلاگین هیبرید) |
پیشرانه بنزینی | موتور 1.5 لیتری توربوشارژ TGDI، قدرت 160 اسب بخار، گشتاور 230 نیوتنمتر |
پیشرانه الکتریکی | قدرت 200 اسب بخار، گشتاور 320 نیوتنمتر |
عملکرد شتاب 0 تا 100 | 8 ثانیه |
پیمایش ترکیبی | 1300 کیلومتر |
پیمایش تمام الکتریکی | 110 کیلومتر |
ظرفیت باتری | 18.4 کیلووات ساعت |
زمان شارژ با برق شهری | 5.5 ساعت |
گیربکس | اتوماتیک 7 سرعته دبل کلاچ |
سیستم انتقال قدرت | محرک جلو |
وزن خالص | 1460 کیلوگرم |
ابعاد بدنه | طول: 4,562 میلیمتر، عرض: 1,917 میلیمتر، ارتفاع: 1,617 میلیمتر، فاصله محوری: 2,700 میلیمتر |
حجم صندوق عقب | 600 لیتر |
امکانات رفاهی و ایمنی | تهویه مطبوع اتوماتیک، کروز کنترل هوشمند، ورود و استارت بدون کلید، صندوق برقی، حسگر جلو و عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، نمایش فشار باد تایرها، کنترل کشش و پایداری، ترمز کمکی، حفظ خودرو در سربالایی و سرازیری، چراغهای LED، نورپردازی داخلی با ۶۴ رنگ، سانروف، 6 کیسه هوا، سیستم صوتی مجهز به ناوبری ماهوارهای، نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچ. |