خودروسازان معمولاً تمایل دارند خودروهایی با ظاهر و طراحی متعارف تولید کنند تا بتواند نظر طیف گستردهتری از خریداران را جلب کنند اما استثناهایی هم وجود داشته و گاهی خودروهایی ساخته شده که کاملاً غیرمتعارف بودهاند. با پدال همراه باشید تا با این خودروها آشنا شویم.
آلفارومئو SZ
بهیادماندنیترین آلفارومئوها معمولاً طراحیهای منحنی و نرم دارند اما این موضوع هرگز در SZ کوپه و نسخهٔ کانورتیبل RZ بعدی به چشم نمیخورد. این خودرو که توسط «رابرت اوپرون» طراحی شده بود، نمایی تهاجمی داست و ایتالیاییها به آن لقب هیولا داده بودند.
AMC پیسر
برای خودرویی که در نیمهٔ دوم دههٔ ۷۰ در ایالاتمتحده تولید شد، پیسر بهطور شگفتانگیزی طراحی مدرنی داشت و آنقدر از شیشه در آن استفاده شده بود که لقب تنگ ماهی گرفت. طراحی غیرمتعارف پیسر اما باب میل آمریکاییها نبود و AMC هم بهاندازهٔ سه غول خودروسازی آمریکا بزرگ و ثروتمند نبود که بتواند ضرر ناشی از تولید پیسر را با سود دیگر خودروهای خود جبران کند. به همین دلیل، AMC پس از پنج سال به تولید این ماشین پایان داد.
آریل اتم
اتم یکی از افراطیترین خودروهای تاریخ بهحساب میآید. در این ماشین هیچ پانل بدنهای وجود ندارد و شاسی فضایی خودرو نقش بدنه را هم بازی میکند که باعث میشود راننده و بسیاری از قطعات خودرو بهراحتی قابلمشاهده باشد. به همین دلیل، اتم شبیه هیچ خودروی دیگری نیست.
آستونمارتین لاگوندا
ازآنجاییکه آستونمارتینها همیشه خودروهایی شیک با خطوط نرم بودند، زمانی که لاگوندا در سال ۱۹۷۶ معرفی شد، بشدت با انتقاد و واکنش منفی مواجه شد. بااینحال، لاگوندا با همین ظاهر تا سال ۱۹۹۰ روی خط تولید باقی ماند.
باند باگ
باند باگ با سه چرخ، طراحی گوهای و سقف و درهای کاناپی مانند، خودروی کاملاً غیرمتعارفی بود. این خودرو در اصل توسط شرکت بریتانیایی رلاینت ساخته شد که در سال ۱۹۶۹ شرکت باند را خریده بود. رلاینت که به ساخت خودروهای سهچرخ میپرداخت، قصد داشت با باند باگ نظر جوانها را به این خودروها جلب کند.
کاپارو T1
T1 که تنها محصول شرکت کاپارو بود، به نظر میرسید خودرویی فرمول یک برای استفاده در جادهها است. این خودرو پرفورمنس فوقالعادهای در پیستها داشت درحالیکه از مجوز تردد در جادهها برخوردار بود. بااینحال، زمانی که یکی از نمونههای T1 در جریان فیلمبرداری یک برنامهٔ تلویزیونی در بریتانیا آتش گرفت، لطمهٔ بزرگی به وجههٔ آن خورد.
شورلت SSR
SSR هرچند شبیه به یک کانسپت به نظر میرسید اما یک پیکاپ تولیدی واقعی بود که شبیه پیکاپهای سری ادونس دیزاین شورلت متعلق به دوران پس از جنگ جهانی طراحی شده بود. SSR اما علیرغم ظاهر چشمگیرش، نتوانست نظر خریداران زیادی را جلب کند و به همین دلیل، خیلی زود پس از تنها سه سال تولید آن در مارس ۲۰۰۶ خاتمه یافت.
سیتروئن آمی
هیچکس وقتی به سیتروئن آمی نگاه میکند متوجه نخواهد شد که این خودرو بر اساس ۲CV ساخته شده است. چراغهای جلوی لوزی شکل و شیشهٔ عقب با شیب معکوس هرچند هیچکدام ویژگیهای جدیدی نبودند اما در کنار دیگر ویژگیهای ظاهری عجیب، آمی را به یکی از غیرمتعارفترین خودروهای تولید انبوه تاریخ تبدیل کرده بودند. در سال ۱۹۶۸ یعنی هفت سال پس از عرضهٔ آمی، سیتروئن این ماشین را فیسلیفت کرد و ظاهری عادیتر به آن بخشید که البته هنوز هم عجیب به نظر میرسید.
دوج چارجر دیتونا
در سال ۱۹۶۹، دوج برای شرکت در مسابقات نسکار، چارجر را با دماغهای مخروطی و بال عظیم عقب به خودرویی غیرمتعارف تبدیل کرد. یک سال بعد هم پلیموث سوپربرد با همین ویژگیها در نسکار حضور یافت.
فیات مالتیپلا
مالتیپلا که در سال ۱۹۹۸ معرفی شد، یک MPV هوشمندانه با شش صندلی بود که در دو ردیف سهتایی نصب شده بودند. فیات گویی برای ادای احترام به ۶۰۰ مالتیپلای قدیمی، ظاهر عجیبی را برای این MPV در نظر گرفته بود. مالتیپلا در میانههای عمر خود یعنی در سال ۲۰۰۴ فیسلیفت بزرگی را تجربه و طراحی بسیار معمولیتری پیدا کرد.
فورد RS200
RS200 یکی از رادیکالترین خودروهای تاریخ فورد محسوب میشود. این خودرو در اصل به خاطر شرکت در مسابقات بینالمللی رالی ساخته شد. RS200 با بدنهای کمارتفاع، پیشرانهٔ توربوشارژ کاسورث در وسط و سامانهٔ چهارچرخ محرک، میتوانست در رالی موفق باشد اما ایجاد تغییری اساسی در قوانین مسابقات در سال ۱۹۸۷ مانع موفقیت آن در مسابقات رالی قهرمانی جهان شد. بااینحال، RS200 تا قرن بیست و یکم به حضور در رویدادهای دیگر ادامه میداد و نمونههای باقیماندهٔ آن بسیار ارزشمند هستند.
هوندا اینسایت
امروز دلیلی برای اینکه خودروهای هیبریدی متفاوت از نمونههای بنزینی معمولی به نظر برسند وجود ندارد اما هوندا زمانی که در سال ۱۹۹۹ نسل اول اینسایت را به بازار فرستاد اینطور فکر نمیکرد. اینسایت با طراحی بسیار آیرودینامیک و چرخهای عقب پوشیده، بسیار عجیبتر از رقیب اصلی خود یعنی تویوتا پریوس که دو سال قبل رونمایی شده بود به نظر میرسید.
هامر H1
H1 نسخهٔ غیرنظامی هاموی بود که توسط AM جنرال تولید میشد. این خودرویی زمخت با ابعادی غولآسا بود که به دلیل مصرف سوخت بسیار بالا موردانتقاد قرار گرفت. بعداً نسخههای متعارفتری از هامر با نامهای H2 و H3 ساخته شدند.
ایزتا
ایزتا خودرویی حبابی بود که در دههٔ ۵۰ توسط شرکت ایتالیایی ایزو ساخته شد. این خودرو بهصورت تحت لیسانس در کشورهای زیادی تولید شد اما مهمترین تولیدکنندهٔ آن بامو بود که تغییرات زیادی در ایزتا ایجاد کرد اما طراحی اولیهٔ آن را همچنان حفظ کرد. ویژگی غیرمتعارف ایزتا درب آن بود که در قسمت جلو قرار داشت.
مرسدس بنز G63 AMG 6×6
هرچند G کلاس امروزی هنوز هم کاملاً شبیه نمونهٔ اولیهٔ سال ۱۹۷۹ است اما شاسیبلند نمادین مرسدس در این مسیر تحولات زیادی را تجربه کرده است. غیرمتعارفترین G کلاس تاریخ، G63 6×6 بود که شش چرخ داشت. این نسخه با یک پیشرانهٔ ۵.۵ لیتری V8 توئین توربو، ظرف ۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسید.
مسراشمیت KR175
مسراشمیت KR175 که بعداً با KR200 جایگزین شد، مثل ایزتا یکی از غیرمتعارفترین خودروهای حبابی تاریخ است. این خودرو توسط «فریتز فند» طراحی شد. او میخواست خودرویی برای افرادی که در جنگ جهانی دوم دچار قطع عضو شده بودند طراحی کند اما متوجه شد خودروی ارزانقیمتش در بین خریداران معمولی هم خواهان دارد.
پلیموث پراولر
هات رودها خودروهایی هستند که مدتها پس از خروج از کارخانه توسط مالکان بهطور گستردهای اصلاح میشوند. پلیموث پراولر اما تنها هات رودی بود که از ابتدا توسط کارخانه ساخته شد. این خودرو طراحی رتروی جالبی داشت اما به دلیل استفاده از یک پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 بجای V8 موردانتقاد قرار گرفت. پس از تعطیلی پلیموث در سال ۲۰۰۱، پراولر به مدت دو سال دیگر با برند کرایسلر تولید و مجموعاً ۱۱,۷۰۰ دستگاه از آن ساخته شد.
پورشه ۹۱۱ GT1
GT1 متعلق به اواخر دههٔ ۹۰ وحشیترین ۹۱۱ تاریخ محسوب میشود. این خودرو اما ارتباط بسیار کمی با نمونههای معمولی ۹۱۱ آن زمان داشت. GT1 برای مسابقات اتومبیلرانی توسعه داده شد اما طبق قوانین، پورشه باید تعدادی نسخهٔ جادهای هم از آن تولید میکرد. ۹۱۱ GT1 ظرف ۳.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسید و به حداکثر سرعت ۳۱۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا میکرد که ارقامی شگفتانگیز برای یک خودروی جادهای در قرن بیستم بهحساب میآمدند.
رنو ۵ توربو
رنو ۵ یک هاچبک معمولی بود اما در نسخهٔ توربو یک پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری توربوشارژ پشت صندلیهای جلوی آن نصب شده و به چرخهای عقب نیرو میداد. نسخهٔ مسابقهای این خودرو چهار بار در مسابقات رالی قهرمانی جهان به پیروزی رسید. رنو ۵ توربو الهامبخش ساخت هاچبکهای موتور وسط دیگری مثل پژو ۲۰۵ T16 و رنو کلیو V6 شد.
Mamad
۱۷ بهمن ۱۴۰۲خودروهای غیر متعارفی که نصفشون معرکه بودن
Taha Ayoobi
۱۷ بهمن ۱۴۰۲به خصوص G63
NAVID۰۰۹۸
۱۷ بهمن ۱۴۰۲از AMC یکی تو ایران داریم
اون فیات زشته هم چندتایی داریم
من که همشون رو دوست داشتم بخصوص آلفارومئو را !!!
مجید
۲۰ بهمن ۱۴۰۲اتفاقا اون آلفارومئو رو بیشتر از همه دوست دارم
Hamilton1970
۱۸ بهمن ۱۴۰۲فورد RS200 و G63 و چارجر دیتونا و 911 که خدان.
یک سری ها هم خیلی بامزه بودن که ایزتا و مسراشمیت و باند باگ خیلی جالب بودن. ای کاش پیل P50 هم بینشون بود.
مجید
۲۰ بهمن ۱۴۰۲غیر متعارف بودن برای خاص بودن لازمه، برای همین با سوپراسپرتایی که طراحیشون حتی یذره هم نامتعارف نیست، اونقدر که باید حال نمیکنم.
parhamiof
۱۷ بهمن ۱۴۰۲پورشه 911 خیلی خاصه تو این لیست.
جومونگ
۱۷ بهمن ۱۴۰۲خدایا ، یا پیشبینی های پیام درست از آب دربیاد یا توی یه لیستی فیات مالتی پلای زشت و دوج چارجر دیتونای اسطوره ای کنار هم قرار بگیرن .
خدا :
😂😂😂
Taha Ayoobi
۱۷ بهمن ۱۴۰۲اون آلفارومئو حس خوبی به آدم میده
یه کوپه اسپرت دو نفره خوشگل و جمع و جور کامل
Taha Ayoobi
۱۷ بهمن ۱۴۰۲AMC واقعا حیف شد که منحل شد، اگه هی به این شاخه و اون شاخه نمیپرید موندگار میشد.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.pedal.ir/american/american-motors-history-1/&ved=2ahUKEwjPuvii-ZaEAxUlRvEDHcPbDIsQFnoECCoQAQ&usg=AOvVaw26XWOnOuq9JL4gd94SoLGs
Taha Ayoobi
۱۷ بهمن ۱۴۰۲آستون مارتین لاگوندا خیلیی شبیه کادیلاکه
Erwin Martin
۱۷ بهمن ۱۴۰۲جالبه بدونین فیات مولتیپلا تو ۲۰۰۰ برنده بهترین خودروی سال مجله های معتبر شد حتی topgear اونو برنده بهترین خودروی خانوادگی سال کرد. تازه خوب هم میفروخت و چندین سال تولید میشد
پیشنهاد میکنم برین برنده این جور جوایز مثل خودروی سال و بهترین اروپا و موتورترند و تاپ گیر رو ببینید حیرت میکنین چه خودرو هایی بردن از پونتیاک آزتک تا کرایسلر pt کروزر :)))))))
مازیار
۱۷ بهمن ۱۴۰۲RS200 رو دیوانه وار دوست دارم و به نظرم به لحاظ طراحی بدنه یه شاهکاره. فنی هم که با موتور ۲ لیتری ۵۰۰ اسبی چهار چرخ متحرک نیاز به توضیح نیست
زمانی تو گینس صاحب عنوان پر شتاب ترین خودروی جهان بود با شتاب صفر تا صد ۳/۲۷ یا ۳/۰۷ دقیقا یادم نیست اما گینس ۹۳ بود
علی یوسفی
۱۷ بهمن ۱۴۰۲بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت بنظرم یکی از دلایلی که نشون دهنده ی پیشرفتگی و شکوه صنعت خودروسازی جهانه(منهای ایران) همین قدرت ریسک پذیری طراحان و نوآوری شرکتهاست مثلا بنز شش چرخ g کلاس یا پلیموث پراولر و خودروهای این لیست بسیاریشون در عین نامتعارف بودن اما خودروهای دوستداشتنی و ماندگار شرکتهای سازنده هستن از اونطرف هم میبینیم در ایران با وجود انحصار و از قبل معلوم بودن تعداد فروش خودرو!!! اما بیش از چند دهه است که طرحی جدید و نو نمیبینیم.
Taha Ayoobi
۱۷ بهمن ۱۴۰۲واقعا ماشالا به فورد RS200
ایزتا هم ماشینی بود که بی ام و رو از ورشکستگی نجات داد اگه اشتباه نکنم
جومونگ
۱۷ بهمن ۱۴۰۲خیر . اون مدل ۷۰۰ بود که بیمر رو نجات داد .
مشخصات جالبی هم داشت موتورش ۰.۷ لیتری دو سیلندر تخت در عقب خودرو بود و همچنین تنها بیمری هستش که جلو پنجره معروف کلیوی شکل bmw رو نداره .
https://www.pedal.ir/bmw/%D8%A8%E2%80%8C%D8%A7%D9%85%E2%80%8C%D9%88-700-%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D8%AC-%D8%A8%D8%AF%D9%88%D9%86-%D8%AC%D9%84%D9%88%D9%BE%D9%86%D8%AC%D8%B1%D9%87/
نشناسی بهتره
۱۷ بهمن ۱۴۰۲😂Mario car
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/02/Cars-6-3.jpg
پیام
۱۷ بهمن ۱۴۰۲تا باشه ازین نامتعارفا مرسدس بنز G63 AMG 6×6
Taha Ayoobi
۱۷ بهمن ۱۴۰۲واقعا اون بنز 6×6 سلطانه
اصن یه احساس امنیت به آدم میده
اینجوریه که ماشین داره میگه در هر زمان هرجا خواستی برو (جنگ، جنگل، کوه، جنگ با زامبی، با کشی…)من باهات تا آخرش هستم
Taha Ayoobi
۱۷ بهمن ۱۴۰۲رنو 5 توربو خیلی گوگولیه
شبیه بچه ایه که اعتماد به نفس بالایی داره😂
Taha Ayoobi
۱۷ بهمن ۱۴۰۲پورشه 911 : زیبا×5
۱۷ بهمن ۱۴۰۲چقدر ماشین های باحالی
LAMBORGHINI
۱۷ بهمن ۱۴۰۲911 GT1 وحشی ترین 🔥🔥
H
۱۷ بهمن ۱۴۰۲g36 واقعا معرکه است
فرشاد
۱۸ بهمن ۱۴۰۲پورشه خیلی ناب بود بعدشH1و چارجر دیتونا
M power
۱۸ بهمن ۱۴۰۲یادش بخیر چقدر رنو ۵ تو ایران بود
BMW
۱۸ بهمن ۱۴۰۲لعنتی اون دوج طلاست خالصه🥲🥰یاد سریع و خشن 5 بخیل وین دیزل چه کرد باهاش