فولکس واگن

احتمال بازنشستگی فولکس‌های بیتل و شیراکو

مدل‌های شیراکو و بیتل محصولات پا به سن گذاشتهٔ فولکس‌واگن هستند که فروش پایینی هم دارند؛ بنابراین این امر ممکن است منجر به خاتمهٔ تولید این دو مدل بدون معرفی جایگزین گردد چراکه فولکس‌واگن پس از بحران دیزل‌گیت به دنبال راه‌های جهت صرفه‌جویی در مخارج و سرمایه‌های خود است. این در حالی است که پیش‌ازاین گفته می‌شد نسل جدید شیراکو امسال معرفی خواهد شد و بیتل نیز به سنت الکتریکی شدن خواهد رفت اما حالا هردوی آن‌ها به دو دلیل به بازنشستگی بدون جایگزین تهدید شده‌اند. دلایلی که همان‌طور که اشاره شد فروش پایین و بحران دیزل‌گیت هستند که فولکس‌واگن را مجبور به کاهش هزینه‌ها کرده است. عضو هیئت‌مدیرهٔ این شرکت، آقای «Arno Antlitz» در این رابطه به Autocar گفته است:

«شیراکو و بیتل نمایندگان فولکس‌واگن در بخش خودروهای اسپرت و جذاب هستند اما این امر همیشه موجب ادامهٔ تولید این خودروها از نسلی به نسل دیگر نخواهد بود».

با توجه به این شایعه، بیتل کابریولت ممکن است با کمی تأخیر بازنشسته شود چراکه این مدل فروش بیشتری از نسخهٔ کوپه دارد. بااین‌حال این امر در تمامی بازارها صدق نمی‌کند چراکه در آوریل امسال، فولکس‌واگن ۳,۰۹۶ دستگاه بیتل کوپه و ۲,۳۰۹ دستگاه بیتل کابریولت را در ایالات‌متحده به فروش رسانده است. این در حالی است که فروش این خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاملاً کاهش داشته است زیرا در همین ماه در سال ۲۰۱۶، فروش بیتل کوپه ۹,۳۸۰ و بیتل کابریولت ۵,۳۸۷ دستگاه بوده است. علاوه بر این، در سه‌ماهۀ نخست سال جاری فولکس‌واگن موفق به فروش تنها ۵,۷۷۴ دستگاه بیتل در سراسر قارۀ اروپا شده است درحالی‌که فروش کلی سال ۲۰۱۶ آن نیز ۲۵,۱۲۷ دستگاه بوده است. از سوی دیگر، از شیراکو نیز در سه‌ماهۀ نخست سال ۲۰۱۷ تعداد ۲,۰۵۴ دستگاه و در کل سال گذشته ۱۰,۷۵۲ دستگاه فروخته شده است. بدین ترتیب فروش گلف به‌تنهایی در ماه ژانویه از فروش بیتل و شیراکو بیشتر است.

حتی قبل از وقوع عوارض مالی دیزل‌گیت نیز به دلیل فروش پایین بیتل گزارش شده بود که فولکس‌واگن قصد دارد برای مدتی تولید آن‌را متوقف کند تا بررسی شود که آیا ارزش ساخت نسل جدید را دارد یا نه. علاوه بر این، این گروه خودروسازی آلمانی پس از دیزل‌گیت سیاست‌های انباشت سرمایه را در پیش گرفته است به‌گونه‌ای که شایعاتی نشان می‌دهند که فولکس‌واگن شاید شرکت دوکاتی را هم بفروشد. بنا بر گزارشات، گروه فولکس‌واگن فعلاً فقط در موردعلاقهٔ خریداران بالقوه دوکاتی برای خرید این موتورسیکلت‌ساز ایتالیایی تحقیق کرده و هنوز تصمیم نهایی و قطعی خود را در این رابطه اتخاذ نکرده است. در سال ۲۰۱۲، آئودی دوکاتی را به مبلغ ۹۳۵ میلیون دلار خریداری کرد.

فولکس‌واگن تنها در ایالات‌متحده میلیاردها دلار بابت دیزل‌گیت هزینه کرده است. به‌عنوان‌مثال اخیراً این شرکت با دولت ایالات‌متحده برای پرداخت جریمهٔ ۴.۳ میلیارد دلاری توافق کرده است. علاوه بر این، ۱۴.۷ میلیارد دلار جریمه برای موتور ۲ لیتری TDI دیزلی، ۱.۲ میلیارد دلار برای موتور ۳ لیتری و ۱.۲ میلیارد دلار هم برای نمایندگی‌های این شرکت در نظر گرفته شده است.

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه‌ها

  1. جواد

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (986 ديدگاه)

    به نظر من به جز دیزل گیت همپوشانی این محصولات هم تو کاهش فروش نقش داره مخصوصا وقتی خانواده گلف هم که از نظر اندازه زیاد با این دو خودرو فرق نداره را در نظر بگیریم تقریبا قضیه بنز شده که همپوشانی خانواده amg gt با کلاس sl باعث کاهش فروش اون شده

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. peyman

      ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (1888 ديدگاه)

      واقعا حیفه اینا بازنشست بشن???

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  2. آریا

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (263 ديدگاه)

    توروخدا ببینید اگه تخلف کنن چجوری جریمه میشن.
    تو ایران هیچ اتفاقی نمیفته چون خودروسازا دولتین و دولت هم نمیتونه خودشو جریمه کنه.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  3. sina

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (2174 ديدگاه)

    گلف رو از این فولکس بگیری چیز دندون گیری تهش نمی مونه?
    ارفام میگن حذف این محصولات منطقیه.
    تا فولکس باشه کسی رو دور نزنه.
    دلم برا لامبورگینی و دوکاتی میسوزه فقط. امیدوارم وست چینی جماعت نیوفتن

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. امپراتور لامبورگینی

      ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (11459 ديدگاه)

      شما دلت برای میتسوبیشی و نیسان بسوزه خیلی بهتره ??

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. امپراتور لامبورگینی

        ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (11459 ديدگاه)

        من فقط جواب میدم.
        حرف نامربوط تزنید تا جواب نامربوط نشنوید !
        فولکس واگن چندین مدل زیبا و دوست داشتنی داره.
        نیسان و میتسوبیشی بیچاره ها رفتن زیر سلطه ی رنو و نشان پرافتخار نیسان ! رفته روی مدل های داچیا !!!!
        دوست ندارم بحث کنم ولی اگه چیزی نگم عده ای ( منظورم شخص شما نیست) فضای این سایت رو برای بقیه جهنم میکنن.
        به علایق هم احترام بذاریم.

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
        1. sina

          ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
          سوابق: (2174 ديدگاه)

          راجب نیسان حق با شماست.
          ولی نظر من هنوز همونه ک جز گلف هیچ ماشین فولکس ارزشمند نیست برای من.
          راجب فولکس هم یه کمپانی بسیار بزرگ ولی یه خودروساز متوسط هست این شرکت.
          منظور ماشین هایی هست که ارمvw دارن.

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
        2. Machine

          ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
          سوابق: (1074 ديدگاه)

          فولکس خودروساز متوسطیه؟؟؟!!!!! واقعاً خنده‌داره این حرف!!!
          دوست عزیز،
          فولکس یعنی مهندسی بی‌نظیر یوگاتی شیرون
          فولکس یعنی بزرگترین خودروساز دنیا
          فولکس یعنی ادارۀ بی‌نقص این همه زیرمجموعه
          فولکس یعنی سئات، اشکودا، بنتلی و لامبورگینی رو از ورشکستگی نجات دادن و به اوج پیشرفت رسوندن
          فولکس یعنی چهار بار انتخاب بعنوان خودروی سال اروپا
          فولکی یعنی تویوتا رو از رتبۀ یک دنیا به زیر کشوندن
          و…
          فولکس جز گلف ماشین ارزشمند دیگه‌ای نداره؟؟؟
          شما توآرگ رو نمیبینی که تو بعضی مقایسه‌ها حتی از مرسدس ML و ب‌ام‌و X5 هم بهتر عمل کرده؟
          آرتئون رو با اون طراحی بی‌نظیر نمیبینی؟
          پاسات رو نمیبینی که جزء بهترین سدان‌ها متوسط خانوادگی دنیا است؟
          پولو، آپ، تیگوآن و… رو نمیبینی؟
          همۀ برندهای گروه فولکس‌واگن زیر سایۀ این شرکت دارن فعالیت میکن و همۀ محصولات این گروه یعنی مهندسی فولکس‌واگن، چه اون‌هایی که لوگوی VW دارن چه اونهایی که با برندهای دیگه عرضه میشن.
          کسی که به این غول خودروسازی دنیا بگه خودروساز متوسط نمیدونم چی بهش میشه گفت!!!

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
        3. sina

          ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
          سوابق: (2174 ديدگاه)

          دوست عزیز
          شما داری راجب هولدینگ فولکس واگن حرف میزنی و حرفات کاملا درست هست ولی من راجب کارخانه خودرو سازی فولکس حرف زدم.

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
        4. Machine

          ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
          سوابق: (1074 ديدگاه)

          گروه فولکس‌واگن با خود شرکت فولکس‌واگن از لحاظ سطح توانایی و تکنولوژی فرقی نداره، برند فولکس‌واگن تو دل گروه فولکس‌واگن قرار داره و از همون مهندسی و تکنولوژی‌ای استفاده میکنه که لامبورگینی، بنتلی، بوگاتی و… استفاده میکنن

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
        5. sina

          ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
          سوابق: (2174 ديدگاه)

          دوست عزیز
          من راجب استفاده از مهندسی و تکنولوژی فولکس در محصولات بنتلی و لامبورگینی و بوگاتی شدیدا شک دارم.
          اگه لینکی داری بذار تا منم استفاده کنم.
          ممنونم

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
        6. sina

          ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
          سوابق: (2174 ديدگاه)

          ممنونم بابت اطلاعاتت دوست عزیزم

          تو همون لینک ها اگه یکم بگردی می بینی که موتور بوگاتی با نام W16 engine اول توسط(Bentley Motors Limited تولید شده و بعدا توسط فولکس با کواد سوپرشارژ که ۴ تا valve برای هر سیلندر داشتن تقویت شده . خود بنتلی و بوگاتی هم سال ۹۸ توسط فولکس خریداری شدن.
          البت از نقش فولکس در ساخت و توسعه اش نباس غافل شد.

          ممنونم بابت زحمت سرچ و ترجمه دوست

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
      2. #ali.m#

        ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (1850 ديدگاه)

        نیسان به خاطر تقلب رفت شد شریک رنو؟
        ?
        البته نیسان واقعا از همه نظر از فولکس سره.

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
        1. Machine

          ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
          سوابق: (1074 ديدگاه)

          این عین مطلب ویکیپدیا است:
          ((The Bugatti Veyron EB 16.4 is a mid-engined sports car, designed and developed in Germany by the Volkswagen Group and manufactured in Molsheim, France, by Bugatti Automobiles S.A.S., named after the racing driver Pierre Veyron.))
          ترجمه:
          ((بوگاتی ویرون یک خودروی اسپرت موتور وسط است که در آلمان توسط گروه فولکس‌واگن طراحی شده و توسعه پیدا کرده است))
          البته اگه ویکیپدیا رو معتبر نمیدونی منابع دیگه‌ای هم دقیقاً همچین چیزی گفتن.
          ضمناً راجع به درسته نه راجب

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
        2. Machine

          ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
          سوابق: (1074 ديدگاه)

          خواهش میکنم دوست گرامی
          منم از اینکه با منطق و ادب صحبت میکنی ممنونم
          اگه اول تُند حرف زدم عذر میخوام

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
  4. جواد

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (24 ديدگاه)

    نیسان نرفته زیر سلطه رنو و رنو تنها بخشی از سهام نیسانو خریده و نیسان هم بخشی از سهام رنو رو خریده.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. امپراتور لامبورگینی

      ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (11459 ديدگاه)

      .
      کارلوس غصن اول رئیس رنو بود و بعد رئیس رنو-نیسان شد.ِ
      منظورم رو که فهمیدی؟
      .
      نیسان مشکل مالی داشت و با رنو شریک شد نه رنو.
      .
      رنو تونست ۴۵ درصد از سهام نیسان رو بخره و نیسان با تمام زورش ۱۵ درصد از یهام رنو خرید.
      .
      و در آخر ؛ رنو ؛ نیسان رو مجبور کرد محصولات داچبا رو با آرم نیسان بفروشه
      .
      من دلم نمیخواد با شما بحث کنم ؛ برای تک تک خودروسازان ژاپنی ۵۰ تا سوژه بلدم که اگر به فرض محال بخوام ؛ میتونم طرفدارانشون رو تا هر قدر که بخوام عذاب بدم.
      .
      اما بعضی دوستان متاسفانه حسودن و نمیتونن برتری خودروسازان آلمانی رو ببینن. چند روز که مرتب از آلمانی ها تعریف میشه این دوستان از درون دچار فشار های روحی روانی میشن و میان به خودروسازان آلمانی توهین میکنن. به خیالشون که این کار تاثیری جز نشون دادن سوزش شدید در وجود خود اون دوستان داره.
      .
      منم نمیتونم لطف این عزیزان رو بی جواب بذارم !!!

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. Machine

        ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (1074 ديدگاه)

        مجید جان، همین اول بگم که من خودم شخصاً عاشق گروه فولکس‌واگن هستم، اینو گفتم که منو به ضدیت با خودروسازی آلمان محکوم نکنی.
        اولاً در مورد شراکت رنو و نیسان باید بگم که تو این اتحاد هیچ شرکتی زیر سلطۀ شرکت دیگه نرفته و درسته که رنو ۵۰ درصد از سهام نیسان رو در اختیار داره اما هر دو شرکت مستقل عمل میکنن. هدف از این شراکت استفاده از پلت‌فرم‌های مشترک و درنتیجه کاهش هزینه‌ها است و تا الان هم شراکت رنو-نیسان خیلی خوب و موفق عمل کرده.
        و نکتۀ دوم اینکه هیچ اجباری در مورد استفاده از برند نیسان برای ماشین‌های داچیا در کار نیست، اینا همه شیوه‌های بازاریابی برای فروش بیشتره، یعنی بررسی میکنن که مثلاً برند نیسان تو فلان بازار محبوب‌تره و به این دلیل محصولات داچیا با این برند اونجا عرضه میشن، بنابراین این جمله که رنو نیسان رو مجبور کرده محصولات داچیا رو با برند خودش عرضه کنه واقعاً خنده‌دار و مضحکه.
        ضمناً اگه عرضۀ محصولات داچیا با نشان به قول تو پرافتخار نیسان باعث زیر سوال رفتن اعتبار نیسان شده، پس مرسدس بنز هم که مدل سیتان رو عرضه کرده که در اصل همون رنو کانگو هست، اعتبار برندش رو پایین آورده، درحالیکه هرگز این طور نیست، این ارتباطات میان خودروسازان جهانی همش بخاطر بازاریابی بهتر و کاهش هزینه ها است و هیچ اجبار یا از بین بردن اعتباری در کار نیست.

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
        1. امپراتور لامبورگینی

          ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
          سوابق: (11459 ديدگاه)

          .
          دوست عزیز در سایت ویکی پدیا رنو به عنوان صاحب نیسان معرفی شده. و نه زیر مجموعه یا شریک با چه میدونم رفیق و همسر و ….
          من دیگه چیزی نمیگم.
          رنو صاحب نیسانه و خط مشی نیسان رو تعیین میکنه.
          .
          همین و بس.
          عاقل و اشارهِ …

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
        2. Machine

          ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
          سوابق: (1074 ديدگاه)

          تو همون ویکیپدیا که بهش استناد میکنی نوشته:
          Owner: Renault 43.4%
          یعنی رنو ۴۳ درصد از مالکیت نیسان رو در اختیار داره و مالکیت زیر ۵۰ درصد هم یعنی به هیچ عنوان نمیتونه تو کار نیسان دخالت کنه و بقول تو براش خط مشی تعیین کنه
          این اسمش شراکته نه مالکیت
          کما اینکه در مورد رنو هم نوشته:
          Owner: Nissan 15%

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
        3. امپراتور لامبورگینی

          ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
          سوابق: (11459 ديدگاه)

          دوست عزیز نیسان فقط ۲ سهامدار نداره که.
          وقتی شما بزرگترین سهامدار یک شرکت باشی مالکش حساب میشی.
          نه اینکه الزاما سهمت از ۵۰ درصد بیشتر باشه.

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
      2. AK_007

        ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (563 ديدگاه)

        کار ب بقیه حرفا ندارم ولی یجوری میگی لوگوش رفته رو داچیا انگار تا حالا فقط سوپر اسپرت میزده, داتسون هم بوده
        غیر از اونم نیسان ماشین های اقتصادی داشته!

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
        1. Machine

          ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
          سوابق: (1074 ديدگاه)

          ((وقتی شما بزرگترین سهامدار یک شرکت باشی مالکش حساب میشی))
          این چه حرفیه؟ کجا یه همچین قانونی وجود داره؟
          به هیچ عنوان اینطور نیست، وقتی یه شرکت رو میشه مالک شرکت دیگه‌ای تونست که تمام سهامش رو در اختیار داشته باشه و وقتی میتونه تو کاراهای اون شرکت دخالت و اعمال نفوذ کنه که سهمش بیشتر از ۵۰ درصد باشه
          شما هر طور که دوست داری فکر کن ولی رنو و نیسان شریک هم دیگه هستن و هیچکدوم مالک دیگری نیست.

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
  5. ونوم اف ۵

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1276 ديدگاه)

    اقا یکی توضیح بده بی زحمت یعنی سه تا جریمه مختلف خورده یکی ۴.۳ میلیارد و دومی ۱۴.۷ میلیارد و سومی ۱.۲ میلیارد که جمعا میشه ۲۰.۲ میلیارد یا نه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. Carbonado_GT

      ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (61 ديدگاه)

      یادش بخیر اول دبستان جمع و تفریق می کردیم….

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. ونوم اف ۵

        ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (1276 ديدگاه)

        الانم فکر نکنم به دوم دبستان رسیده باشی من سوال پرسیدم حیف که پدال سانسور میکنه اگه اینستا بود جوابتو میدادم

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
  6. سعید(تهران)

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (496 ديدگاه)

    همیشه اگه وضعیت بد بشه تاوانش رو خودروهای جذاب و دوست داشتنی میدن، دلم برای بیتل که نمیسوزه چون امکان اینکه یه روز بخرمش زیر صفر بود ولی شیروکو حیف بود…

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  7. Mehdi TuRbO

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1143 ديدگاه)

    این دو تا خودرو واقعن حیفند،فولکس دقیقن دست گذاشته رو ماشینای اسپرتش ک حیفند واقعن،خیلی خودرو های دیگ بودند مثل پاسات و …

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  8. بهزاد

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1883 ديدگاه)

    در هر وب سایتی اعم از ویکی پدیا چیزی راجب مالکیت رنو بر نیسان ننوشته و به وضوح کلمه ی
    Partnership اومده که به عنوان مشارکت معنی میده و طبق توافق اون زمان ۴۳ درصد سهام نیسان توسط نیسان خریداری شده و در عوض ۱۵ درصد رنو هم به نیسان واگذار شده و در حال حاضر اگر به صورت مجزا عملکرد مالی این دو شرکت بسنجیم شرکت نیسان با فاصله از رنو پیش هست و این عملکرد بعد از بحران دهه ی نود این شرکت عالی هست.
    ارزش دارایی ها
    رنو ۱۰۰ بیلیون دلار
    نیسان ۱۶۰
    ارزش بازار یا سهام
    رنو ۲۷ بیلیون
    نیسان ۴۲
    دارایی نقدی در حال حاضر
    رنو منفی ۲۸۰ میلیون یورو
    نیسان مثبت ۸ بیلیون دلار
    درآمد در ۲۰۱۶
    رنو ۵۲ بیلیون دلار
    نیسان ۱۰۱
    همانطور که مشاهده میکنید از این مشارکت هر دوی اینها سود میبرند و اگر نیسان یک تکانی به خودش بده میتونه علاوه بر سهامی که دست رنو داره درصد زیادی از سهام رنو را میتونه خریداری کنه ولی به خاطر سوددهی خوب نیسان شرکت رنو هیچ وقت اقدام به فروش سهامش در نیسان را نمیکنه و یک آمار دیگر از سود رنو؛
    در سال گذشته رنو حدود ۳.۲ بیلیون یورو سوددهی داشته که از این میزان ۱.۷ بیلیون یورو از نیسان بدست اومده که حدود ۵۳ درصد میشه و در واقع بازوی اصلی یا گاو شیرده این مجموعه شرکت نیسان هست.
    در سال گذشته شرکت نیسان اقدام به بازخرید چند درصد از سهام این اتحاد کرد که با مخالفت دولت فرانسه که سهامدار اصلی رنو هست روبرو شد!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا