بررسی تخصصی فولکسواگن ID.4 مدل 2021
زیر برند تمام الکتریکی فولکسواگن با سرعت به رشد خود ادامه میدهد و کراساوور جدید ID.4 به تازگی روانه بازار شده است. این خودرو پس از هاچبک 5 درب ID.3 دومین محصول از این خانواده بوده اما ظاهری متمایزتر و شیکتری را ارائه میکند.
با قیمت پایه 37800 پوندی برای تریم فرست ادیشن (پس از اعمال مشوقها) و با توجه به اینکه ID.4 موردبحث با باتری بزرگتر 77 کیلووات ساعتی و پیشرانه الکتریکی 201 اسب بخاری و تجهیزات زیاد موجود، به نظر میرسد محصول پاک فولکسواگن قیمت نسبتاً مناسبی دارد. این موضوع به ویژه زمانی خودش را نشان میدهد که شما هزینههای پایین شاسیبلند الکتریکی فولکسواگن را با نمونههای بنزینی یا حتی هیبریدی مقایسه کنید.
استفاده از شارژر خانگی 7.2 کیلووات ساعتی برای شارژ باتری هزینه 11.09 پوندی داشته و زمان بیش از 12 ساعت را طلب میکند؛ اما این خودرو با شارژر سریع 125 کیلوواتی نیز هماهنگ بوده و 80 درصد باتری را میتواند در حدود 35 دقیقه شارژ کند. فولکسواگن مدعی است شما در نیم ساعت میتوانید برد حدود 320 کیلومتری را به دست آورید.
شعاع حرکتی کل این خودرو بر پایه تستهای WLTP برابر با 499 کیلومتر اعلام شده که ما در یک روز سرد و با روشن بودن برخی تجهیزات به برد حدود 380 کیلومتر رسیدیم. البته متوجه شدیم که برد پیش بینی شده ID.4 به همان اندازه مسافت طی شده کاهش مییابد.
این خودرو در زمان حرکت وضعیت ریلکسی دارد. علیرغم اینکه مدل فرست ادیشن از رینگهای 20 اینچی استفاده میکند اما سواری و هندلینگ آن خوب میباشد. در جادههای مستقیم یا پر پیچ و خم وضعیت خودرو پایدار بوده و تنها چالههای بزرگ میتوانند آرامش آن را خدشهدار کنند. برای کنترل وزن بیش از 2 تنی فولکس سواری باید اندکی سفت باشد اما سفتی آن به اندازهای نیست که انتظارش را دارید. عملکرد اولیه سیستم تعلیق نرمتر و پایدار بوده بنابراین دست اندازهای کوچک به خوبی جذب میشوند و چالههای بزرگ هم لرزشهای زیادی را روانه کابین نمیکنند. برخی تکان ها در بدنه دیده میشوند که قطعاً بیشتر از یک شاسیبلند خانوادگی عادی نیستند.
فرمان ID.4 نیز جزو نقاط قوت این خودرو بوده و توازن خوبی بین راحتی و پایداری برقرار کرده است. علیرغم وزن نسبتاً بالایی که ID.4 دارد شما حس خوبی نسبت به شاسی خواهید داشت بنابراین تکان های خودرو به اندازهای نیست که فکرش را میکنید. فرمان هم دقیق بوده و در کل دقت کافی برای تغییر جهتهای سریع را دارد.
باید به این نکته اشاره کرد علیرغم وجود قدرت مناسب و گشتاور 310 نیوتون متری، ID.4 هرگز به اندازه شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 8.5 ثانیهای ادعایی سریع حس نخواهد شد.
ما همواره گشتاور آنی خودروهای الکتریکی را تحسین میکنیم اما احساس میشود فولکسواگن بهطور ویژه پیشرانه الکتریکی ID.4 را مجبور به عملکرد نرمتر کرده است. این امر باعث ایجاد رفاه زیادی در کابین شده اما شتاب گیری آن طبق انتظارات نیست.
همچنین ترمز احیا شونده این خودرو نیز در حالت B به اندازه برخی رقبا گیرا نیست. برخلاف رقبایی همچون مرسدس EQA، فولکسواگن ID.4 تنها دو حالت برای انتخاب این سیستم دارد.
حالت استاندارد به گونهای است که در زمان برداشتن پا از روی پدال گاز کاهش اندک سرعت رخ میدهد اما اگر در شهر باشید حالت دوم نیز برای رانندگی تک پدالی کفایت نخواهد کرد. ما دوست داشتیم یک حالت قویتر دیگر برای رانندگی راحتتر در شهر وجود میداشت.
البته باید گفت به خاطر نصب پیشرانه در عقب، دایره گردش خوبی وجود دارد. علیرغم برخی کاستیها در قوای محرکه، ID.4 همچنان پرفورمنس کافی را برای اکثر خریداران داشته و تواناییهای گستردهای را نشان میدهد.
دیگر نقطه قوت این خودرو تکنولوژیهای بکار رفته است به گونهای که شاهد صفحهنمایش 10 اینچی، ناوبری، اندروید اتو و اپل کارپلی، چراغهای LED، سیستم تهویه مطبوع دو ناحیهای، دوربین دندهعقب، AEB، دستیار حرکت بین خطوط، کروز کنترل تطبیقی و داشبورد دیجیتال خواهید بود.
خود صفحهنمایش روشن و تیز است و به سرعت به دستورات پاسخ میدهد.
یکی از موارد قابلذکر سیستمهای ارتباطی ID.4 است. مالکان سه سال اشتراک سرویس کانکت پلاس فولکسواگن را دریافت خواهند کرد که با آن میتوانید به 150 هزار جایگاه شارژ در اروپا دسترسی پیدا کنید.
به غیر از این موارد ID.4 همان چیزهایی را دارد که شما از یک خودروی عادی میخواهیم. پلتفرم MEB باعث شده فضای کابین و بار خوبی وجود داشته باشد. شاسیبلند الکتریکی فولکس جادار بوده و خبری از تونل مرکزی در کابین نیست و سه نفر در بخش عقب کابین مشکل چندانی نخواهند داشت.
همچنین فضای سر و پا نیز خوب بوده و تنها شیشههای عقب نسبتاً کوچک باعث میشوند کمی احساس تنگی به وجود آید. فضای بار 543 لیتری نیز کاملاً پاسخگوی یک خانواده است.
فولکسواگن ID.4 یک خودروی الکتریکی بسیار خوب است که در قامت شاسیبلند خود بهتر از مدل کوچکتر ID.3 ظاهر شده است. ما دوست داریم سیستم ترمز احیا شونده بهتر و برد واقعی بیشتری را شاهد باشیم اما دومین عضو خانواده ID فولکسواگن امیدوار کننده ظاهر شده است. این خودرو جذابترین محصول این برند میباشد.
مشخصات فولکسواگن ID.4 فرست ادیشن پرو پرفورمنس
- قیمت: 37800 پوند (پس از اعمال مشوقها)
- باتری: 77 کیلووات ساعتی لیتیوم-یونی
- قدرت/گشتاور: 201 اسب بخار/310 نیوتون متر
- گیربکس: تک سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
- شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 8.5 ثانیه
- حداکثر سرعت: 159 کیلومتر در ساعت
- شعاع حرکتی: 499 کیلومتر