گشتی کوتاه با فولکس‌واگن بیتل دیون

سه‌شنبه 28 اردیبهشت 1395 - 06:30
مطالعه 6 دقیقه
Volkswagen Beetle Dune
آیا می‌توان بیتل دیون را یک کراس اوور دانست؟فولکس‌واگن نسخهٔ کانسپتی از مدل بیتل خود را با نام بیتل دیون (Dune) در نمایشگاه دیترویت 2014 رونمایی...
تبلیغات

آیا می‌توان بیتل دیون را یک کراس اوور دانست؟

فولکس‌واگن نسخهٔ کانسپتی از مدل بیتل خود را با نام بیتل دیون (Dune) در نمایشگاه دیترویت 2014 رونمایی کرد. این کانسپت درواقع بیتلی بود که کمی به قابلیت‌های آفرود آن افزوده‌شده بود و با الهام از بیتل های «Baja Bug» دهه 60 میلادی شکل‌گرفته بود. از بیتل دیون که به یاد بیتل Baja Bug و برای ادای احترام به آن ساخته‌شده است، استقبال مناسبی به عمل آمد و به همین دلیل فولکس‌واگن تصمیم به تولید انبوه آن گرفت. البته این شرکت در سال 2000 نیز کانسپتی با همین نام بر اساس نسل قبلی بیتل معرفی کرده بود که هیچ‌گاه به تولید انبوه نرسید.

درحالی‌که نسخه‌های کوپه، کانورتیبل و اسپرت R-Line از بیتل ساخته می‌شد، جای خالی یک نمونهٔ کراس اوور یا لااقل شبه کراس اوور در بین خانوادهٔ بیتل احساس می‌شد. چراکه رقبای اصلی بیتل که آن‌ها هم از گذشته آمده‌اند یعنی مینی کوپر و فیات 500 نیز نمونۀ کراس اوور محصولات Retro (خودروهایی که با نگاه به محصولات محبوب گذشته ساخته می‌شوند) خود را با نام‌های فیات 500X و مینی کانتریمن روانهٔ بازار کرده بودند. بدین ترتیب با عرضهٔ بیتل دیون، این ضعف نیز جبران شد؛ اما آیا بیتل دیون واقعاً یک کراس اوور است؟

بیرون

در بیتل دیون قسمت پایینی سپرها به رنگ مشکی درآمده، محافظ‌های نقره‌ای‌رنگی در قسمت‌های زیرین خودرو اضافه‌شده و دور گلگیرها را نواری مشکی‌رنگ در برگرفته که به همراه اسپویلر عقب، ارتفاع بیشتر از سطح زمین و رینگ‌های 18 اینچی، آن را حداقل در ظاهر به کراس اوورها شبیه کرده است. هرچند کانسپت دیون که دو سال پیش معرفی شد بیش از 5 سانتیمتر ارتفاع بیشتری از سطح زمین نسبت به مدل معمولی داشت اما نسخهٔ تولیدی فعلی فقط 1 سانتیمتر ارتفاع بیشتری دارد درحالی‌که 1.5 سانتیمتر نیز در عرض رشد داشته است. این امر بدین معناست که بیتل دیون جانشین بیتل Baja Bug محسوب نمی‌شود اما ارتفاع بیشتر از سطح زمین و استفاده از تجهیزات مذکور موجب شده که دیون توانایی بیشتری در عبور از جاده‌های ناهموار نسبت به مدل معمولی داشته باشد.

درون

پس از بررسی بیرون خودرو، پای به داخل آن می‌گذاریم. در داخل دیون با فضای مواجه می‌شویم که برخلاف دیگر محصولات فولکس‌واگن، محافظه‌کارانه طراحی نشده و درعین‌حال بسیار کاربردی است. در داخل خودرو از تریم زرد/نارنجی‌رنگی استفاده‌شده و دوخت‌ها نیز با همین رنگ انجام‌گرفته‌اند. در دیون از سیستم ارتباطی-سرگرمی جدید MIB II فولکس‌واگن استفاده‌شده که کار پلی اپل و اندروید اتو گوگل را پیشتی بانی می‌کند. دوربین دید عقب و سنسور پارک نیز در این خودرو وجود دارد درحالی‌که می‌توان پکیجی 1695 دلاری را نیز برای آن سفارش داد. این پکیج که تکنولوژی نام دارد شامل تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه‌ای، سیستم صوتی فِندِر، استارت دکمه‌ای و سانروف می‌شود. همچنین بستهٔ دیگری شامل چراغ‌های بای زنون و دی لایت های LED نیز با قیمت 795 دلار قابل خریداری است.

رانندگی

ما با این خودرو در شمال نوادا که دارای جاده‌هایی با شرایط گوناگون است رانندگی کردیم و بیتل دیون ثابت کرد که قادر است در تمام طول سال و در هر شرایط آب و هوایی، جاده‌های ناهموار را بپیماید. البته دیون فقط به‌صورت دیفرانسیل جلو عرضه می‌شود که همین امر موجب شده تصور اینکه بتواند در هر جاده‌ای حرکت کند سخت باشد. هرچند نام آن یعنی کلمهٔ Dune به معنای شن‌های روان کویری است و رنگ زردش نیز از طوفان‌های کویری الهام گرفته است اما عدم عرضه با سیستم چهارچرخ محرک نقطه‌ضعفی برای آن محسوب می‌شود. دیون برخلاف بیتل R-Line که خشک و اسپرت است، تعلیق نرم و راحتی داشته و رانندگی با آن لذت‌بخش است. همچنین در دیون برخلاف Baja Bug که در آن از سروصدا سردرد می‌گرفتید، کاملاً در آرامش و سکوت خواهید بود.

زیر کاپوت

در زیر کاپوت بیتل دیون یک پیشرانهٔ 1.8 لیتری 4 سیلندر توربوشارژر قرار دارد که 170 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. نیروی این موتور توسط گیربکس 6 سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. این موتور بسیار مقرون‌به‌صرفه و کارآمد است به‌طوری‌که 9.4 لیتر در شهر، 6.9 در جاده و 8.4 لیتر به‌صورت ترکیبی در هر صد کیلومتر بنزین مصرف می‌کند. مطمئناً بیتل دیون با این موتور خودروی سریع و اسپرتی نخواهد بود اما در عوض کوپه‌ای خشن و کراس اوور مانند است که توانایی‌های آفرود نسبتاً مناسبی دارد. به همین دلیل اگر به دنبال سرعت و شتاب هستید باید سراغ نسخهٔ اسپرت R-Line بروید.

سخن پایانی

قیمت بیتل دیون از 24,815 دلار آغاز می‌شود که نشان‌دهندهٔ ارزش در برابر بسیار عالی آن است. نسخهٔ کانورتیبل این خودرو نیز قابل خریداری است که ویژگی‌های یکسانی با مدل کوپه دارد و فقط به سقف پارچه‌ای قابل‌جمع شدن مجهز شده است. در کل بیتل دیون خودرویی نیست که از جانشین Baja Bug انتظار می‌رود و حتی به‌خوبی نسخهٔ کانسپت هم نیست و فقط یک پکیج و تریم آفرود است که بیتل به آن نیاز داشت. بااین‌حال ارزش در برابر قیمت فوق‌العاده‌ای داشته و می‌توان آن را یک‌نیمه کراس اوور دانست؛ بنابراین در دورانی که کراس اوورها بسیار محبوب و پر فروشند، فولکس‌واگن بیتل دیون انتخاب بسیار خوبی برای خرید یک کراس اوور ساب کامپکت بشمار می‌رود.

نقاط مثبت: توانایی آفرود نسبتاً مناسب، سواری راحت و ارزش در برابر قیمت عالی

نقاط منفی: عدم توانایی برای آفرود واقعی و عدم عرضه به‌صورت چهارچرخ محرک

مشخصات فنی

موتور

1.8 لیتری توربوشارژ

قدرت

170 اسب بخار

گشتاور

250 نیوتن متر

گیربکس

6 سرعته اتوماتیک

محور محرک

جلو

مصرف سوخت

8.4 لیتر (ترکیبی)

قیمت پایه

24,815 دلار

منبع: autoguide

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.